Gammal Thorens

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Gammal Thorens

Inläggav phon » 2006-02-07 01:32

Första gången på vintage då, men den här passar väl in?

Jag har en gammal Thorens vinylspelare sedan många år, köpte den på 60-talet och den var gammal redan då. Det är en TD124 som är från 1954, fyller alltså 52 i år. Den har fungerat hela tiden, men har gått lite trögt senare år, så jag tog tag i den för att undersöka varför. Sådana här pjäser går ju inte sönder egentligen, den håller mitt liv ut, och mina barns och barnbarns antagligen. Det visade sig att den naturligtvis behövde lite olja, men också en ny motorupphängning. Någon på KTH bytte upphängningar till gummi redan när den var ny, jag fick ersätta dem runt 1975 då jag köpte nya igen på Metalastik i Södertälje (finns dom fortfarande ?).

Bild

Nåja, en av dom hade givit upp, men jag minns att jag köpte en i reserv. Kollade in där den borde ligga, och visst - den låg kvar där 30 år senare. Det är en av tre små instrumentisolatorer som syns på motorn till höger. Bara att skruva bort de gamla resterna och sätta dit den "nya" då.

Bild

Sedan lite olja här och där, en avtorkning av gummihjulet och lite allmän koll så snurrar allt igen. Så här ser den ut uppifrån om någon känner igen modellen. Armen är en senare skapelse från en Sonab 67s och pickupen är en Orthofon VMS20E. 5,5 kg skivtallrik, jag har gjutjärnsmodellen, fanns även en tallrik i aluminium.

Bild

Jag har originalarmen kvar också, den är lite egen om man säger. Det är en integrerad arm och p.up från Shure, en M226. Rätt lång och den går inte att lyfta, endast att röra i sidled. För att lyfta p.upen så trycker man på den lilla röda knappen långt fram så vinklas p.upen upp från skivan. Det bästa med den armen är att man kan hoppa jämfota på bänken där spelaren står utan att det hoppar omkring på skivan, riktigt partysäker mao.

Bild

Jaha, det var väl det hela då, föresten, är det någon som känner igen skivan? Den är väl nästan vintage den också, från 1967 och en favorit.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Gammal Thorens

Inläggav Bill50x » 2006-02-07 19:20

phon skrev:Jaha, det var väl det hela då, föresten, är det någon som känner igen skivan? Den är väl nästan vintage den också, från 1967 och en favorit.

Det är klart jag känner igen skivan, mitt eget exemplar är välspelat trots den risiga ljudkvaliteten. Har den även på CD och det låter lika illa, så all dist och klippning måste härröra från inspelningen.

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-02-08 10:28

Tack, då behöver man ju inte leta efter CD'n då. Min vinyl låter rätt risigt också, synnerligen välspelad och dessvärre med ett illa hack i People get ready så det hoppar ett spår. Man får koppla på konstnärsfiltret så spelar inte ljudkvaliten så stor roll längre.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-08 12:05

Verkligen en fin skivspelare!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-02-23 00:42

Min nya gamla TD-150 typ1 moddas hårt nu. :D
Det mesta delar från Linn LP12 passar till TD-150.

http://www.theanalogdept.com/john_koning.htm

Dock inte min på bilden.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-02-27 14:10

Den snurrar än, skivspelaren. Men (som dom säger), men, är det någon som har nån mer info om Shure-armen jag visade på sista bilden? Vad jag vet heter den M226, det fanns en kortare version som hette M222. Där nånstans tar det slut. Nån liten inscannad broschyr eller så vore trevligt.

Nålen heter visst N22 och en sådan skulle jag behöva. Någon har borstat bort dammet med rejäl frenesi, så det lilla aluminiumröret blev illa åtgånget. Har knycklat ut det och det spelar, men nu är jag inte riktigt säker på vinklarna längre.

Användarvisningsbild
Ronnie

Shure M226

Inläggav Ronnie » 2006-05-28 04:20

Trevlig spelare och arm :)
Snokade lite på nätet och hittade det här om M226:

http://www.audioasylum.com/forums/vintage/messages/102354.html

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-05-29 11:07

Aha, tack! Armen är från -63 då kanske. Det var väl nånstans då jag köpte spelaren, så armen måste ha varit ganska ny. Jag gav (vill jag minnas) 850:- för spelaren begagnad, hyfsat mycket pengar på den tiden, speciellt som man pluggade.

Återgå till Vintage-hifi