Jag har en gammal Thorens vinylspelare sedan många år, köpte den på 60-talet och den var gammal redan då. Det är en TD124 som är från 1954, fyller alltså 52 i år. Den har fungerat hela tiden, men har gått lite trögt senare år, så jag tog tag i den för att undersöka varför. Sådana här pjäser går ju inte sönder egentligen, den håller mitt liv ut, och mina barns och barnbarns antagligen. Det visade sig att den naturligtvis behövde lite olja, men också en ny motorupphängning. Någon på KTH bytte upphängningar till gummi redan när den var ny, jag fick ersätta dem runt 1975 då jag köpte nya igen på Metalastik i Södertälje (finns dom fortfarande ?).
Nåja, en av dom hade givit upp, men jag minns att jag köpte en i reserv. Kollade in där den borde ligga, och visst - den låg kvar där 30 år senare. Det är en av tre små instrumentisolatorer som syns på motorn till höger. Bara att skruva bort de gamla resterna och sätta dit den "nya" då.
Sedan lite olja här och där, en avtorkning av gummihjulet och lite allmän koll så snurrar allt igen. Så här ser den ut uppifrån om någon känner igen modellen. Armen är en senare skapelse från en Sonab 67s och pickupen är en Orthofon VMS20E. 5,5 kg skivtallrik, jag har gjutjärnsmodellen, fanns även en tallrik i aluminium.
Jag har originalarmen kvar också, den är lite egen om man säger. Det är en integrerad arm och p.up från Shure, en M226. Rätt lång och den går inte att lyfta, endast att röra i sidled. För att lyfta p.upen så trycker man på den lilla röda knappen långt fram så vinklas p.upen upp från skivan. Det bästa med den armen är att man kan hoppa jämfota på bänken där spelaren står utan att det hoppar omkring på skivan, riktigt partysäker mao.
Jaha, det var väl det hela då, föresten, är det någon som känner igen skivan? Den är väl nästan vintage den också, från 1967 och en favorit.