Behöver jag riaa till auktionsfyndet?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rollebolle

Behöver jag riaa till auktionsfyndet?

Inläggav rollebolle » 2006-12-30 19:57

Gårdagen auktionsfynd (?): en uppsättning Dux Sound Project-högtalare 321/3, tillhörande förstärkare Dux Sound Project 8000, skivspelare Philips 212 electronic, allt detta i fint skick (okulärt). Dessutom en "bonusstereo" - ytterligare en Dux, kombinerad skivspelare, kasettbandspelare och radio med tillhörande Dux-högtalare - gör nog ingen glad. Alltsammans för 70:-.

Skivspelaren passade mig himla bra, min gamla har plötsligt blivit för "stor". Jag har alltid haft grejor som man bara kopplar i hop så låter det hyggligt, när jag kopplar in "nya" Philips-skivspelaren händer dock något. Min förstärkare, en Yamaha har enbart RCA-ingångar och på Philipsen sitter en din-kontakt. I sladdförrådet hittade jag en skarvsladd med din-hona i ena ändan och 4 RCA-kontakter (gul, svart, röd, vit) i andra. Med röd och vit i förstärkaren låter det, men inte bra, dovt och med väldigt låg volym. Kan någon hjälpa mig att lösa det här, jag har tittat igenom era forum om bland annat "riaa" och förstår att en enkel lösning skulle vara en annan skivspelare men jag tycker den är så fräck!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-30 21:27

Du har möjligen inte phono-ingången på Yamahan inställd på mc-pickup?

/Jocke

Användarvisningsbild
rollebolle

Inläggav rollebolle » 2006-12-30 21:56

Nu tvingas jag röja ännu mer av min okunskap - var, hur ändrar man detta? Tack för att du tar dig tid!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-31 00:21

Vet inte vad det är för yamaha men flera har en omkopplare MM/MC för phonoingången. Kopplar du en vanlig MM till stärkaren och har ställt in den på MC blir det missanpassning som kan låta sådär.

Du hade köpt en gammal stärkare - låter det illa där med?

/J

Användarvisningsbild
rollebolle

Inläggav rollebolle » 2006-12-31 10:14

Tack Jocke!
Bland alla utgångarna på baksidan av förstärkaren fanns den - en hiskligt liten tryckknapp MM/MC - och vilken skillnad det blev. Många tack för tipset - du gjorde min dag!! Nu skall jag ta mig an högtalarna, får se om jag behöver återkomma... :D :D

Återgå till Vintage-hifi