-

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Roadrunner1

-

Inläggav Roadrunner1 » 2008-11-15 20:55

:arrow:
Senast redigerad av Roadrunner1 2010-08-08 12:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-11-15 21:15

Om säljaren satt ett pris så är det ju deras värdering och val. Dessutom är jag av den värderingen att ett fast pris är ett fast pris, annars skall man ange högstbjudande i annonsen. Dessutom finns det möjligheter att kolla upp prisbild om man är osäker.
Jag var också på hugget och kastade mig i bilen. Men när jag hade 15min kvar så pratade jag med damen som blivit erbjuden 2000(pratade med dottern först).
Däremot tycker jag att det är ruttet att erbjuda 2000 och sen börja pruta på plats. Om det var du som köpte så gratulerar jag. Hoppas bara att det inte var någon handlare. Mvh filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-11-15 21:19

Är verkligen 5 lovor en rätt värdering förresten, hemskt vad vintage skenar iväg.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-11-15 21:20

I second that :wink:

Edit:
Och så hann du radera din dubbelpost, då föll mitt skämt....
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-11-15 21:29

Frodrak skrev:I second that :wink:

Edit:
Och så hann du radera din dubbelpost, då föll mitt skämt....
surfar med mobil, då är det lätt att dubbelposta :) men det är kul med skämt, det bjuder jag gärna på :)

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-11-15 21:31

Tänkte oxå säga att jag håller med om att priser på äldre hifi drar iväg. Men det kan vara jag som blir snålare/mer prismedveten med..

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Inläggav Roadrunner1 » 2008-11-15 21:36

Senast redigerad av Roadrunner1 2010-08-08 12:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-11-15 22:25

Jag är lite kluven här...
Det är nog känt här på "Vintage" att jag köper billigt, eller helst får prylar gratis, snyggar till dem, lagar om det behövs och sedan säljer.
På loppmarknader och auktioner har jag inga moraliska betänkligheter. Har loppisägaren satt ett pris så har han. Finns det inga intresserade budgivare på en auktion, så finns det inte. Men om säljaren är en privatperson som jag gissar inte är insatt i vintage hifi, då tar jag det lugnt. Oftast ringer jag inte ens och visar intresse för varan. Jag har istället vid några tillfällen faktiskt ringt till säljaren och talat om att priset är "för lågt". Vid ett par tillfällen har jag, när jag kommit till säljaren och sett varan, erbjudit säljaren mer än vad han begärt.
Jag skulle aldrig lura en privatperson som säljer på t ex Blocket.
Visst är det kul att göra fynd, men jag tycker det smakar lite illa att "lura" de som inte är insatt i vår värld.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-11-15 23:39

Kjell

Word.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-11-16 01:14

Kjell_Kranzberg skrev:Jag är lite kluven här...

Jag med. Men i vissa fall räddar vi faktiskt dyrgriparna från att hamna i den så kallade "återvinningen".
Jag har mer än en gång poängterat för säljare att bara för att sakerna är mer än 25-år gamla inte betyder att dom är värda en förmögenhet.
Däremot har jag köpt gamla saker till vad en del av er skulle kalla överpriser.
Men det är väl ändå upp till mig som köpare.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-11-16 01:17

Frodrak skrev:Kjell

Word.

:? :? :?
:?: :?: :?:

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-11-16 01:24

2-ch skrev:Jag har mer än en gång poängterat för säljare att bara för att sakerna är mer än 25-år gamla inte betyder att dom är värda en förmögenhet.

På Blocket och Tradera råder marknadsekonomi. En vara är värd den summa som köparen är villig att betala.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-16 08:05

Kjell_Kranzberg skrev:
Frodrak skrev:Kjell

Word.

:? :? :?
:?: :?: :?:

Tror han menar något i stil med; "klart som korvspad", eller "sannerligen, så är det". :)

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Inläggav Roadrunner1 » 2008-11-16 09:29

Senast redigerad av Roadrunner1 2010-08-08 12:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-11-16 09:43

Roadrunner1 skrev:Håller med Kjell till viss del. Det är därför som jag också erbjöd mer
än han ursprungligen begärde. Tycker bara det är tråkigt att någon
som inte var först på den trissar upp priset genom att börja göra
jämförelser med slutbud på Tradera. Denna 1250 är i halvdant skick,
enligt säljaren fungerar den till o från. Tittade lite på priserna på Ebay.
Där säljs dessa från 1700 och uppåt. Nåväl, jag har redan en 1250,
tänke ha denna på sommarstället om jag skulle fått ordning på den.
Funderar på att sälja min 1250 eftersom den tydligen skall inbringa
5.000 och i stället jaga fatt på en 1280...

Tack.

Men jag är lite undrande över Filips tolkning av Frodraks svar på mina resonemang. Jag gör en helt annan tolkning av Frodraks svar...
Undrar om Frodrak vaknat ännu; han skulle ju spraya sin Skantic i dag...
Det vore intressant att få ett förtydligande...

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Inläggav Roadrunner1 » 2008-11-16 09:48

Senast redigerad av Roadrunner1 2010-08-08 12:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-11-16 10:33

Ok.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-11-16 10:38

Kjell_Kranzberg skrev:
2-ch skrev:Jag har mer än en gång poängterat för säljare att bara för att sakerna är mer än 25-år gamla inte betyder att dom är värda en förmögenhet.

På Blocket och Tradera råder marknadsekonomi. En vara är värd den summa som köparen är villig att betala.

På blocket är det väll ändå säljaren som sätter piset. Om det sedan blir en försäljning är en annan femma.

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Inläggav Roadrunner1 » 2008-11-16 10:43

Senast redigerad av Roadrunner1 2010-08-08 12:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-11-16 11:24

Det är nog känt här på "Vintage" att jag köper billigt, eller helst får prylar gratis, snyggar till dem, lagar om det behövs och sedan säljer.
På loppmarknader och auktioner har jag inga moraliska betänkligheter. Har loppisägaren satt ett pris så har han. Finns det inga intresserade budgivare på en auktion, så finns det inte. Men om säljaren är en privatperson som jag gissar inte är insatt i vintage hifi, då tar jag det lugnt. Oftast ringer jag inte ens och visar intresse för varan. Jag har istället vid några tillfällen faktiskt ringt till säljaren och talat om att priset är "för lågt". Vid ett par tillfällen har jag, när jag kommit till säljaren och sett varan, erbjudit säljaren mer än vad han begärt.
Visst är det kul att göra fynd, men jag tycker det smakar lite illa att "lura" de som inte är insatt i vår värld.

Det var det här inlägget jag skrev "word" efter, då jag höll med till fullo.
Det var det enda mitt "word" betydde.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-11-16 14:32

Jag tycker inte att det är korrekt att ringa säljare och säga att priset är "för lågt". Prissättning är ju en sak som säljaren själv får hantera och värdera. Ingen av oss kan ju säga vad som är rätt pris? Det handlar ju om skick,tillgänglighet osv. Även om man kan efter viss erfarenhet dra riktlinjer i prisbilden så går det ändå inte att säga vad som är rätt pris. Dessutom finns det ju en viss risk att säljaren övervärderar föremålet och kommer därefter ha svårt att få den såld.

Moral är svårt när det kommer till att handla från privatpersoner. Men om dom sätter ett pris så är det ju helt och hållet deras val. Om man nu inte vet vad en vara kostar så får man ju vara så betänksam att man sätter högstbjudande alt. sätter det på auktion.

Sedan tycker jag att ett fast pris är ett fast pris. Därför blir jag lite kluven när Roadrunner1 skriver att personen som ringde och sade att en liknande sålts för 5000 kr. Iom att Roadrunner1 la ett bud på 2000 kr istället för det fasta priset 300 kr så förstörde ju Roadrunner1 affären för den som kanske hade möjlighet att köpa den för 300 kr. Samtidigt så var det ju välvilligt att erbjuda mer så att dom inte blev helt "lurade".

Jag satte ut en Telefunken skivspelare med en Ortofon AS212 arm häromveckan, det var ett jävla sug och en kille var där dagen efter och ville köpa den. På annonskvällen började jag kolla upp armen och det var visst en mkt fin och kompetent arm och betingade säkert ett högre pris än det jag satt. Men jag hade ju satt ett pris, så jag sålde den för det priset, även om jag själv visste att den hade varit värd att spara alt. sälja för ett högre pris. Men det var ju mitt val att sätta priset och då tycker jag man får stå sitt kast. Det är ju inte hela världen, det är ju trots allt bara prylar.

I somras var jag med om en intressant affär. Jag ringde på en Pioneer Rt-707 och ett nakamichi 600 däck. Det stod inget pris och så jag frågade vad han ville ha och han nämnde ett pris. Jag sa ok, jag köper den för det priset men då vill jag ha den utan strul. Han tyckte det lät bra och en timme senare ringde han och sade att det var folk som ville betala mer. Då påtalade jag att vi faktiskt hade en överenskommelse, men jag ville ju ha grejorna så jag höjde till motsvarande pris personen hade bjudit och sade att där får det ju vara stopp iom med att vi hade en överenskommelse. Det var ju han som hade satt priset, inte jag. Han höll sin deal och när jag hämtade grejorna så hade han ju blivit erbjuden mer pengar. Hade med mig en pava schysst vin som någon form av plåster på såren. En riktigt reko kille och jag fick intrycket av att det inte var några "hard feelings" över affären.

Han nämnde att han hade just en Sx-1250 som han skulle sälja och undrade jag ville köpa. Egentligen var jag sugen men den var betsad i fanéret och det tyckte jag inte om så då avstod jag. Däremot hade han en fin Pioneerspelare som jag jättegärna ville ha. Egentligen ingick den i affären(till ett högre pris naturligtvis) men han var tveksam så det sket sig. Senare annonserade han ut både Sx-1250:n till högstbjudande ihop med skivspelaren. Jag kontaktade honom angående skivspelaren och vi kanske kunde ordna någon affär folk var mest intresserade av sx-1250:n. Jag frågade vad han hade blivit erbjuden och han sa att det var en kille som hade erbjudit 10000 kr. Jag gratulerade honom och bad han höra av sig om skivspelaren senare. Det tog en vecka och sen pratade jag med honom och då visade sig att snubben som erbjudit 10 lovor bangade naturligtvis ur och började gnälla om detaljer och ville pruta på priset som han själv erbjudit. Då hade ju säljaren tackat nej till flera andra köpare som lagt ett lägre bud. Så då stod han där med grejorna kvar och fick börja höra av sig till folk som lagt bud, men då har ju affären svalnat och det blir segare att sälja. Det är riktigt dålig stil tycker jag . Jävla stockholmare som han(säljaren) sa ;-)

Skivspelarköpet gick i graven vilket var lite tråkigt, men jag fick ju vara nöjd för det jag hade köpt. Hade ju ändå inte pengar till den(som vanligt).

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Inläggav Roadrunner1 » 2008-11-16 15:18

Senast redigerad av Roadrunner1 2010-08-08 12:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-11-16 15:27

Roadrunner1 skrev:
Fjonkalicious skrev:Sedan tycker jag att ett fast pris är ett fast pris. Därför blir jag lite kluven när Roadrunner1 skriver att personen som ringde och sade att en liknande sålts för 5000 kr. Iom att Roadrunner1 la ett bud på 2000 kr istället för det fasta priset 300 kr så förstörde ju Roadrunner1 affären för den som kanske hade möjlighet att köpa den för 300 kr. Samtidigt så var det ju välvilligt att erbjuda mer så att dom inte blev helt "lurade".

En liten rättning där bara. När jag ringde så sade han att den var såld
vilket under samtalet visade sig inte vara fallet. Jag var inte först på den
men många ringde väldigt fort så han drog öronen åt sig. Han var mao
inte beredd längre att sälja för 300 kr. Efter lite diskussioner så
erbjöd jag honom 2.000 kr då det var solklart att den inte gick för 300.
Vi kom överens men efterföljande personer uppgav 5.000 kr osv.
Därför anser jag inte att jag förstört affären för någon annan utan
han var i funderarstadiet så jag ville "klippa till".

Ok, då var det helt godkänt enligt mina principer. Ber om ursäkt för att jag läste dåligt.

Tråkigt att det inte blev någon affär för dig, men det kommer mer chanser fast det verkar vara ett ENORMT sug, trots den där finanskrisen som påstås vara för tillfället.

Men en fråga kvarstår, vad är det egentligen värt? Ibland kan jag tycka, som jag skrev, att det är ju bara prylar? 5000 kr kan man göra en hel del för. Åka på semester i 2 veckor t.ex.

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Inläggav Roadrunner1 » 2008-11-16 15:35

Senast redigerad av Roadrunner1 2010-08-08 12:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bajenleker

Inläggav bajenleker » 2008-11-16 20:35

Nu skall ni få ett tips då det gäller ex. affärer med SX-1250, eller Yamaha NS-1000 ( var en story om det Hififorum nyligen).
Om ni får säljaren på kroken, priset undanordnat, så be om kontonummer, samt sätt in en handpenning via er internetbank, då måste det bli svårare för säljaren att dra sig ur.

Eller är jag ute och cyklar...igen?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-11-16 20:44

Jo, det där är en brukbar metod.

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Inläggav Roadrunner1 » 2008-11-16 22:00

Senast redigerad av Roadrunner1 2010-08-08 12:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bajenleker

Inläggav bajenleker » 2008-11-16 22:21

Jo men man gör det med säljaren i luren, om man har tillgång dator etc förstås. 8)

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2008-11-18 16:26

Jag brukar hota säljaren, håller han inte sig på mattan så kommer det juggar och spöar skiten hur honom. Hittills har det inte hjälpt ett dugg så jag får nog prova en annan metod enna.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-11-22 17:58

Det här kan bli intressant:

http://www.blocket.se/vi/19202677.htm?ca=23_3_s

Vad tror du RR1?

Mvh

F

Nästa

Återgå till Vintage-hifi