Moderator: Redaktörer
surfar med mobil, då är det lätt att dubbelpostaFrodrak skrev:I second that
Edit:
Och så hann du radera din dubbelpost, då föll mitt skämt....
Kjell_Kranzberg skrev:Jag är lite kluven här...
2-ch skrev:Jag har mer än en gång poängterat för säljare att bara för att sakerna är mer än 25-år gamla inte betyder att dom är värda en förmögenhet.
Däremot har jag köpt gamla saker till vad en del av er skulle kalla överpriser.
Men det är väl ändå upp till mig som köpare.
Roadrunner1 skrev:Håller med Kjell till viss del. Det är därför som jag också erbjöd mer
än han ursprungligen begärde. Tycker bara det är tråkigt att någon
som inte var först på den trissar upp priset genom att börja göra
jämförelser med slutbud på Tradera. Denna 1250 är i halvdant skick,
enligt säljaren fungerar den till o från. Tittade lite på priserna på Ebay.
Där säljs dessa från 1700 och uppåt. Nåväl, jag har redan en 1250,
tänke ha denna på sommarstället om jag skulle fått ordning på den.
Funderar på att sälja min 1250 eftersom den tydligen skall inbringa
5.000 och i stället jaga fatt på en 1280...
Kjell_Kranzberg skrev:2-ch skrev:Jag har mer än en gång poängterat för säljare att bara för att sakerna är mer än 25-år gamla inte betyder att dom är värda en förmögenhet.
Däremot har jag köpt gamla saker till vad en del av er skulle kalla överpriser.
Men det är väl ändå upp till mig som köpare.
På Blocket och Tradera råder marknadsekonomi. En vara är värd den summa som köparen är villig att betala.
Det är nog känt här på "Vintage" att jag köper billigt, eller helst får prylar gratis, snyggar till dem, lagar om det behövs och sedan säljer.
På loppmarknader och auktioner har jag inga moraliska betänkligheter. Har loppisägaren satt ett pris så har han. Finns det inga intresserade budgivare på en auktion, så finns det inte. Men om säljaren är en privatperson som jag gissar inte är insatt i vintage hifi, då tar jag det lugnt. Oftast ringer jag inte ens och visar intresse för varan. Jag har istället vid några tillfällen faktiskt ringt till säljaren och talat om att priset är "för lågt". Vid ett par tillfällen har jag, när jag kommit till säljaren och sett varan, erbjudit säljaren mer än vad han begärt.
Jag skulle aldrig lura en privatperson som säljer på t ex Blocket.
Visst är det kul att göra fynd, men jag tycker det smakar lite illa att "lura" de som inte är insatt i vår värld.
Det är nog känt här på "Vintage" att jag köper billigt, eller helst får prylar gratis, snyggar till dem, lagar om det behövs och sedan säljer.
På loppmarknader och auktioner har jag inga moraliska betänkligheter. Har loppisägaren satt ett pris så har han. Finns det inga intresserade budgivare på en auktion, så finns det inte. Men om säljaren är en privatperson som jag gissar inte är insatt i vintage hifi, då tar jag det lugnt. Oftast ringer jag inte ens och visar intresse för varan. Jag har istället vid några tillfällen faktiskt ringt till säljaren och talat om att priset är "för lågt". Vid ett par tillfällen har jag, när jag kommit till säljaren och sett varan, erbjudit säljaren mer än vad han begärt.
Jag skulle aldrig lura en privatperson som säljer på t ex Blocket.
Visst är det kul att göra fynd, men jag tycker det smakar lite illa att "lura" de som inte är insatt i vår värld.
Roadrunner1 skrev:Fjonkalicious skrev:Sedan tycker jag att ett fast pris är ett fast pris. Därför blir jag lite kluven när Roadrunner1 skriver att personen som ringde och sade att en liknande sålts för 5000 kr. Iom att Roadrunner1 la ett bud på 2000 kr istället för det fasta priset 300 kr så förstörde ju Roadrunner1 affären för den som kanske hade möjlighet att köpa den för 300 kr. Samtidigt så var det ju välvilligt att erbjuda mer så att dom inte blev helt "lurade".
En liten rättning där bara. När jag ringde så sade han att den var såld
vilket under samtalet visade sig inte vara fallet. Jag var inte först på den
men många ringde väldigt fort så han drog öronen åt sig. Han var mao
inte beredd längre att sälja för 300 kr. Efter lite diskussioner så
erbjöd jag honom 2.000 kr då det var solklart att den inte gick för 300.
Vi kom överens men efterföljande personer uppgav 5.000 kr osv.
Därför anser jag inte att jag förstört affären för någon annan utan
han var i funderarstadiet så jag ville "klippa till".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster