Moderator: Redaktörer
Poppen skrev:Hur bra var Marantz 9 o Marantz 7 ?
Var det grund konstruktionen som var bra eller var det de Västysktillverkade Telefunken EL34 rören som gjorde det-
9:an gav ju 70 w i pentod o 35 wat i triodkoppling.
Koplingschemat finns på nätet så i princip skulle man kunna bygga en kopia i dag.
Finns det någon här ute som vet mer.
En del av er här bygger ju rörförstärkare.
Poppen skrev:Koplingschemat finns på nätet så i princip skulle man kunna bygga en kopia i dag.
lennartj skrev:Poppen skrev:Koplingschemat finns på nätet så i princip skulle man kunna bygga en kopia i dag.
Schemat, ja - men har du hittat specifikationerna för utgångstransformatorn och någon som kan linda ett par likvärdiga?
Poppen skrev:Min Sentec M30 blev bättre då rören bytes ut från ryssröre till Telefunken DDR rör
Fjonkalicious skrev:@Flint: Finns det något värde i dom där EL34 Mullard rören? Jag har en förstärkare med sådana.
Mvh
Filip
Ragnwald skrev:Ser i denna tråd, att det är ett förskräckligt massa tyckande.
Rör jag ska använda i mina byggen, mäter jag upp väldigt noga i alla parametrar. Det är väl hifi som diskuteras här?
Det mesta som säljs på ebay etc, för fantasisummor, är ju utsorterat skräp.
Jag ryser, när jag hör/läser om folk som byter och plockar om rör, ungefär som de byter strumpor och trampar runt på parketten, för att känna hur det känns.
Har inte behövt köpa nya rör på rätt länge nu, men av Svetlana fick jag fina batcher med jämn prestanda. Men även där fick jag plocka bort ett och annat rör. Vore jag skrupelfri, hade jag lagt ut dem på ebay.
Ragnwald skrev:Flint skrev:Jaha.
Ja, eller vilka rördiggare är det du syftar på?
Flint skrev:Har du simulerat något i rör i LT-spice?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster