Hur bra var Marantz 9 o Marantz 7 ?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2010-01-01 17:38

Var det grund konstruktionen som var bra eller var det de Västysktillverkade Telefunken EL34 rören som gjorde det-
9:an gav ju 70 w i pentod o 35 wat i triodkoppling.

Koplingschemat finns på nätet så i princip skulle man kunna bygga en kopia i dag.

Finns det någon här ute som vet mer.
En del av er här bygger ju rörförstärkare.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Hur bra var Marantz 9 o Marantz 7 ?

Inläggav Flint » 2010-01-01 17:54

Poppen skrev:Hur bra var Marantz 9 o Marantz 7 ?

Var det grund konstruktionen som var bra eller var det de Västysktillverkade Telefunken EL34 rören som gjorde det-
9:an gav ju 70 w i pentod o 35 wat i triodkoppling.

Koplingschemat finns på nätet så i princip skulle man kunna bygga en kopia i dag.

Finns det någon här ute som vet mer.
En del av er här bygger ju rörförstärkare.

Jag har inte haft den äran att få stifta bekantskap med någon av dom men min erfarenhet av rör säger mig att konstruktionen är viktigare än rörens mytfaktor. Som vanlig användare kan man nog få motsatt uppfattning eftersom nog olika rör kan sägas ge lite olika ljud men då tänker man inte på att man inte har ändrat konstruktinen i sig. Hade man kunnat det så hade man märkt att skillnaderna kan vara ännu mycket större där.

Finns väl vissa som skulle ge en halv underarm för några såna här. Jag förstår dom inte.

Bild

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2010-01-01 18:17

Personligen tvivlar jag på att den skulle bli lika bra i dag eftersom rören låter sämre.

Audiospace hävdar att deras II : a är en moddad Marantz 9:a.

Men frågan är hur pass mycket sämre blir den i dag i nytilverkning. Den borde kunna på ner dem inte allt för höga priser för utvecklingskostnaden finns ju inte längre.
dvs bygons are bygons.

( Min Sentec M30 blev bättre då rören bytes ut från ryssröre till Telefunken DDR rör )
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-01 18:29

Vi delar på ansvaret. Du köper alla delar som behövs och jag sätter ihop dom å sen blindtestar vi tills bara sanningen återsår. Min timkostnad för arbetet är förhållandevis humant.

Användarvisningsbild
lennartj

Utgångstransformatorer???

Inläggav lennartj » 2010-01-01 18:32

En kompis har dem, och med EMT-skivspelare som källa och ett par 12" Tannoy dual concentric var det rätt mycket bättre drag under galoscherna än med Quad II drivande Goodmans Eleganzia (SR's monitor före NS1000).
På något sätt var man med i musiken och hörde genom många lager i ljudbilden men det var lite runt och soft, såvitt jag minns.
Någon helt igenom modern anläggning fanns inte som jämförelse, så jag relaterar bara från mitt opålitliga hörselminne.

Poppen skrev:Koplingschemat finns på nätet så i princip skulle man kunna bygga en kopia i dag.

Schemat, ja - men har du hittat specifikationerna för utgångstransformatorn och någon som kan linda ett par likvärdiga?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Utgångstransformatorer???

Inläggav Flint » 2010-01-01 18:57

lennartj skrev:
Poppen skrev:Koplingschemat finns på nätet så i princip skulle man kunna bygga en kopia i dag.

Schemat, ja - men har du hittat specifikationerna för utgångstransformatorn och någon som kan linda ett par likvärdiga?

Ja där har vi nog än större källa till fel än vad rören bidrar med och dessutom ganska svår att a/b-testa eller ens testa med öppen lyssning.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2010-01-01 19:03

Där har vi ett problem att få tag på en lika dan transformator.
Dessutom så såldes de aldrig i Europa. Jag kan ha fel här.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-01 19:10

Att baklängesingenjöra en trafo vad gäller omsättning, L och C är inte så svårt men att snurra till en likadan är inte lika lätt med den sektionslindning som trafon med all säkerhet består av. Då måste man linda av alla varv och se hur dom har lagt sektionerna i förhållande till varandra. Klart att man kan höfta och leta på en liknande trafo men exakt blir det ju inte då.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2010-01-01 19:20

Ett rykte säger att Cayin 860 är klon på denna tingest.

Den är väll inte helt obillig. men den går ju att modda med bättre rör.
Mullard eller Telefunken.

Bättre kondensatorer. typ Black gate.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-01 19:22

Poppen
Du är openminded hör jag. Öppen för myter.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-01 19:41

Poppen skrev:Min Sentec M30 blev bättre då rören bytes ut från ryssröre till Telefunken DDR rör

Telefunken DDR rör? Fanns det verkligen sådana? Kan tänka mig att rören var tillverkade i DDR men knappast av Telefunken.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-01 19:46

Rör är en slumpmarknad. Rörbyte påverkar alltid (?) ljudet åt något håll. Vissa hatar kabelnasarae, jag ¤¤¤¤¤ dom som nasar gamla NOS-rör och skryter upp dom till skyarna för att kunna ta hutlöst betalt för skiten. Otrolig mytmarknad.

Användarvisningsbild
lennartj

Appropå priser på NOS rör

Inläggav lennartj » 2010-01-01 20:14

För ett tag sedan såldes 4 st NOS General Electric "Gold Lion " KT88 på eBay för $ 3.995
På 1980-talet hamstrade jag sådana och har "kört slut" på åtskilliga par,
har väl kvar ett halvdussin used Old Stock i originalkartonger. Nu dras de med mikrofoni och det rasslar i några om jag vänder på dem.
Visst lät de bra som nya, men jag upplever inte att jag saknar något väsentligt med de Svetlana 6550 jag använder nu.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-01 21:06

@Flint: Finns det något värde i dom där EL34 Mullard rören? Jag har en förstärkare med sådana.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2010-01-01 21:23

Telefunken sålde rättigheterna till DDR 1976 eller var 197.
De ansåg inte det var värt att tillverka EL84 rör till Gittar spelare.

DDR tillverkade dem ett antal år därefter.

Men Dessa EL84 anses vara bätre än de rysktilverkade i dag.

DDR använde nog dem i Medicinsk utrustning och i militätutr ustning.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-01 21:26

Fjonkalicious skrev:@Flint: Finns det något värde i dom där EL34 Mullard rören? Jag har en förstärkare med sådana.

Mvh

Filip

Jag har ingen koll på dagskursen men har sett att vissa anser att de är höjden av EL34-lycka. Att det är bra rör är nog säkert men något outgrundligt magiskt har jag svårt att se. Att kvaliteten nog var jämn och troligen toleranserna lämpligt snäva på den där tiden ger dom ingen rätt att låta "bäst" i alla lägen. Klart att min uppfattning bara är subjektiv men inget tyder på att dom har lämnat fysikens lagar. Det verkar dock som om vissa gamla rör spelar fler glödtimmar än vissa nyare men det är också svårt att jämföra eftersom det kan ta några tiotal år att bränna ut vissa. Tillverkarna och handlarna ser ju förstås helst att vi byter rör varje vecka. Mycket tok runt rör. Men kör dina EL34. Känns lite konstigt att sälja dom och ersätta dom med billigare ryska bara för att det finns en marknad. Jag vet inte. Jag har bara ett. Upptäckte att det satt ett i ett gammat 0-400V spänningsaggregat som jag använder när jag mekar.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-01 21:42

Ser i denna tråd, att det är ett förskräckligt massa tyckande.

Rör jag ska använda i mina byggen, mäter jag upp väldigt noga i alla parametrar. Det är väl hifi som diskuteras här?

Det mesta som säljs på ebay etc, för fantasisummor, är ju utsorterat skräp.

Jag ryser, när jag hör/läser om folk som byter och plockar om rör, ungefär som de byter strumpor och trampar runt på parketten, för att känna hur det känns.

Har inte behövt köpa nya rör på rätt länge nu, men av Svetlana fick jag fina batcher med jämn prestanda. Men även där fick jag plocka bort ett och annat rör. Vore jag skruppelfri, hade jag lagt ut dem på ebay.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-01-01 22:48

Jag tycker nog juggarna gör bäst rör.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
lennartj

Autobias?

Inläggav lennartj » 2010-01-01 23:34

Ragnwald skrev:Ser i denna tråd, att det är ett förskräckligt massa tyckande.

Rör jag ska använda i mina byggen, mäter jag upp väldigt noga i alla parametrar. Det är väl hifi som diskuteras här?

Det mesta som säljs på ebay etc, för fantasisummor, är ju utsorterat skräp.

Jag ryser, när jag hör/läser om folk som byter och plockar om rör, ungefär som de byter strumpor och trampar runt på parketten, för att känna hur det känns.

Har inte behövt köpa nya rör på rätt länge nu, men av Svetlana fick jag fina batcher med jämn prestanda. Men även där fick jag plocka bort ett och annat rör. Vore jag skrupelfri, hade jag lagt ut dem på ebay.

Olika förstärkarkonstruktioner är väldigt olika känsliga för om slutrören är matcahde. Mina push-pull klass-A med autobias kan till och med spela på låg nivå med ena slutröret borttaget, distorsionen rusar inte i höjden förrän man börjar dra lite effekt!
Dock ser jag det som en nödlösning att inte spela med matchade rör.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-02 00:40

Vad gäller effektrören 6550, är det ju lite kul. att vi oberoende,
kommit fram till att Svetlanas tappning, är väldigt bra.
Långlivade, mäter bra och inte minst låter bra. :)

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-01-02 01:26

:arrow:
Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 16:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-02 03:57

Har inte haft med det röret att göra, men torde vara konstruerat på 30-talet.

Ekvivalenter: CV1935, KTZ63, Z63, VT74.

Det finns rätt många rörsamlare, runt om i världen, som byter och kompletterar sin samling.
Har själv kommit över och sålt, en hel del antika rör och jag kan säga att de är mycket lättsålda. :)

http://www.r-type.org/addtext/add034.htm

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-02 09:24

Det verkar finnas en parallell till grenen "dyra svårfångade material låter bäst" bland rördiggarna att "dyra svårfångade rör låter bäst". För min egen del duger det bra med de nu levande rören.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-02 21:48

Du har fel Flint.
Många som hållit på med rörbyggen en tid och vill ha en extra utmaning, försöker gärna bygga gamla legendariska förstärkare och förhoppningsvis lyckas åstadkomma ljudet de återgav, en gång i tiden.
Ser inget fel i det, utom problemet att få tag i rätt utgångstrafos.

Annars håller jag med dig, ska det byggas signalförstärkare utan onödig färgning, använd vettiga rör. :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-02 22:02

Jaha. 8O

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-02 22:17

Flint skrev:Jaha. 8O

Ja, eller vilka rördiggare är det du syftar på?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-02 22:43

Ragnwald skrev:
Flint skrev:Jaha. 8O

Ja, eller vilka rördiggare är det du syftar på?

Kan inte ge något exakt exempel just nu men jag får känslan av när jag läser diverse rörsidor på nätet att rätt många DIY:are letar så långt bort som möjligt i förhoppningen att nå det ultimata ljudet. Men jag kanske har fel.

Har du simulerat något i rör i LT-spice?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-02 22:54

Flint skrev:Har du simulerat något i rör i LT-spice?

Ok, då förstår jag vad du menar.
Ska man bygga något riktigt bra, ska man naturligtvis använda det bästa materiel som finns i tiden. Lite har ju hänt även på rörförstärkarsidan, vad gäller minimal färgning. :D

Nej, gällande LT-spice, går det långsamt.
Men jag ska naturligtvis försöka få in mina byggen och se vad LT säger om dem.
De är tidigare uppmätta enligt konstens alla regler, men det är tusan så intressant att se om LT-spice hamnar i närheten. :)

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2010-01-03 11:28

Att läsa om Mullard kan göras här:

http://www.r-type.org/static/makemull.htm

Det liger mycket i vad "Lennartj" skrev, det gäller att hitta någon som kan linda transformatorerna! Och då gäller det naturligtvis utgångstransformatorerna. Hur många vet ens vad bifilärlindning är än mindre har tillgång till rätt material för för transformatorkärnan. Sedan kan jag konstatera att utvecklingen gått framåt, det finns idag toroidutgångstransformatorer (28 bokstäver) som har väldigt bra egenskaper, (1 Hz - 80-100 kHz i bandbredd och låg läckinduktans). Nackdelen är väl mest att de inte ser ut som gamla transformatorer så igenkänningsfaktorn blir rätt låg.

Jag kommer ihåg de första rörförstärkarna som jag byggde, som 14-åring. DE gjorde jag på ett avlångt bleckplåts chassi som var avsett för ett fjädereko. Det härbärgerade två slutsteg , ett i vardra änden, 2 x 15W( ECC82 och två EL84). Nätaggregatet bestod av en selenstapel och tillhörande kondesatorer direkt till nät. Jag hade ingen nättransformator. Jo jag hade en men den var för liten. Sedan blev det flera byggen på ett Elfa chassi. Elfa hade under många år en chassifamilj som beståd av en bockad al-plåt där den största var som ett A-4 ark i byggyta. Chassit blev ett slutsteg om ca 50W med en tysk utgångstrafo från Dynacord, jo dom hade ett slutsteg som inte kopierades så ofta. De finns på nätet, "Bassking" och "Eminent". Kanske inte var det mest HiFi mässiga men jag hade bland de starkaste förstärkarna i kvarteret på den tiden.

Annars är nog min uppfattning angående rör, att man skall titta på vilka som har det bästa hantverket. För rör handlade väldigt mycket om produktionsskicklighet, se Mullard ovan, och mindre om att bara producera. Jag håller nog tyska och engelska rör från den tiden som ypperliga medan idag så torde ryska rör nog vara bland de bättre.

Edit: stavfler
Senast redigerad av PeterAkemark 2010-01-03 14:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-03 12:22

Om ringkärnor som utg.trafo är jag inte lika övertygad. Jag har hittills inte sett något nämnas om att dom rent subjektivt låter speciellt bra jämfört mot traditionella IE-kärnor. Tendensen verkar avvaktande och med all rätt som jag ser det.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi