Jbl tlx 18

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Renobo

Jbl tlx 18

Inläggav Renobo » 2012-06-02 13:18

Intressanta? Finns på en loppis för 700.- hittar inte mycket om dem utom ett påstående att de kostade 1300$ nya....
/kb

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-06-02 14:18

TLX-serien är inte de robusta grejer som de gjorde tidigare. Tror de gjordes i Danmark vilket iofs inte behöver vara något dåligt men tyckte aldrig att de lät nått vidare... Just den modellen känner jag inte alls till men TLX-8 ligger ofta ute till försäljning och utan att hitta köpare...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-06-02 14:39

Har hört att det är mög.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2012-06-02 20:00

Ser ofta TLX:er ute på blocket o.dyl med "fantasinypriser" - men de är alla såvitt jag vet billiga pakethögtalare med Taiwan-element med plåtkorg i "papplådor"

1300kronor/paret är nog närmre sanningen (nypris alltså)
TLX8 brukar var svårsålda för 500paret beggade - men är faktiskt helt ok som partyburkar

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2012-06-02 23:20

TLX 8 var hårdvaluta på 80-talet när man var tonåring. Presterade bra partytryck med relativt små förstärkare kommer jag ihåg. Tålde även att spela sådär överhögt som folkölsfulla tjejer gör, utan att diskanterna brann.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2012-06-03 08:18

Det gick ett par tlx-8 igår på Tradera för 260:-

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2012-06-03 11:47

Men nu gällde det ju TLX 18 inte 8!
/K

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2012-06-03 11:55

Andemeningen torde väl ändå gå fram :)
samma element, samma papplåda made in danmark eller finland - schysst partyburk, inget annat!

Om du tycker att det är ett fynd för 700 - go for it ;)

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2012-06-03 12:01

leffe skrev:Andemeningen torde väl ändå gå fram :)
samma element, samma papplåda made in danmark eller finland - schysst partyburk, inget annat!

Om du tycker att det är ett fynd för 700 - go for it ;)

Några 1300$ har dom garanterat aldrig kostat - hyfsat säker på att de aldrig sålts i USA

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2012-06-03 18:25

Det står om båda i tråden och de ser väldigt lika ut på bilder
Är 18 möjligtvis en senare version av 8? :)

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2012-06-04 08:55

thombjon skrev:

Det står om båda i tråden och de ser väldigt lika ut på bilder
Är 18 möjligtvis en senare version av 8? :)

Det en 10" i 18 varianten. Lådan är större, men helt klart "pappig".
Pass!
/k

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2012-06-08 22:35

- Nä, nu krävs lite rättning i leden.

JBL gjorde under sent 80-tal försök att komma in på den man kanske kan kalla den 'medeltunga' hifi-marknaden enbart för att göra namnet känt för en lite större krets. TLX-8 och TLX-18 togs fram. Det som skiljer dem åt är att TLX-18 har drag av det som senare skulle bli LX-serien i samma marknadssegment. Att TLX-8 hamnade i Europa och TLX-18 i USA är inget annat än en slump.

Hursomhelst när TLX-8 presenterades i Sverige så blev den en omedelbar succé. Att somliga skriver att det var en sketen pakethögtalare snackar skit. Introduktionspriset på den var 2 995:-/paret och vad jag vet såldes inget under det priset. I vissa fall satte handlare ihop 'specialpaket' med en kompetent förstärkare från ett fabrikat med en hygglig CD-spelare från ett annat fabrikat där TLX-8 ingick som pricken över i:et som högtalare. Men det var som sagt enskilda handlare som ville ha ett paket som gav det lilla extra. Alltså inget att förväxla med den tidens skitpaket med billiga högtalare från vad fan dom nu hette...dom med plastbaffel.

JBL TLX-8 spelade vad folk ville ha. Den kunde spela snyggt, faktiskt mycket snyggt på låga volymer, samt drämma på riktigt duktigt om rätt förstärkare fanns bakom. Inte undra på den blev en succé. Det var det köparen ville ha. Och trots det som vissa belackare säger, den låter faktiskt mycket bra i sin prisklass. Betydligt mycket bättre än andra golvare på den tiden.

Fjonkalicious skrev:Har hört att det är mög.

- Icke. Vill du ha något som rockar loss på ett snyggt sätt när du dammsuger så finns inget annat. När du finlyssnar kan du sätta på dina finburkar.

leffe skrev:1300kronor/paret är nog närmre sanningen (nypris alltså)

- Nejdå, dom gick för 2 995:-/paret. Hos alla. Ingen prutade eftersom de var så säljbara i alla fall.

Renobo skrev:Det en 10" i 18 varianten. Lådan är större, men helt klart "pappig".

Det sitter en 10' i båda varianterna av TLX-8 och TLX-18. Ingen av dem är 'pappiga' som du beskriver. De möter exakt de krav köparen vill ha när hon eller han lägger ut 2 995:- för ett par burkar som skall poppa.

Det fanns för övrigt en annan högtalare på den tiden som förtjänas att omnämnas trots den kom från Japan, och det var Pioneer Prologue 9. En sluten konstruktion som spelade jättefint för de pengarna. Den blev också en succé. Tyvärr märkte japanerna det och fortsatte med Prologue 70 och allt trams därefter.

Den som hittar ett par Prologue 9 nu gör sig ett klipp. Dessutom hade den kanter i oljad textil i upphängningen som inte fnasar sönder som skummgummiditos alltid gör.
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2012-06-09 22:51

Nu låter du som en jädra ballongförsäljare :)

Men det är väl bra med en positiv inställning - kan ju hålla med om att dom här burkarna är bättre än sitt rykte, och framför allt jämfört med mycket annat i den vevan - men det är fortfarande en "pakethögtalare" som i beg. annonser ofta försöker åka snålskjuts på sina riktiga kusiner - typ som trådskaparen fått höra att de kostat 1300$ eller mer.

Jag fick ett par tlx8 förra sommaren och när jag provade dessa med den anläggning som normalt driver mina L36:or (som har en liknande bestyckning) så är ju skillnaden "enorm", men att jag trots allt blev positivt överraskad :o

Men att ALLA såldes för fullpris.........tjenare!! :lol:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-09 23:28

Kom inte de högtalarna i samband med försäljning och nya ägarintressen?

Sorgligt var det när de klassiska amerikanska highendtillverkarna övergick till billig masstillverkning, i tron att varumärket självt kan sälja mök för att öka vinsten. Osmart kortsiktigt tänk.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2012-06-10 10:32

Det gick väl rejält utför med alla märken som låg under Harmankoncernen( utom möjligen JBL´s pro-sida)- Sidney H sålde väl företaget eftersom han blev rådgivare åt presidenten eller nåt sådant - men jag har tappat tidperspektivet om vilken tidperiod som det handlade om - vet m a o inte om det var under Harmans övertagande av JBL och de andra som förfallet började - eller efter att Harman int. såldes..?

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2012-06-10 22:09

Förfall och förfall.. Paralellt med lågprismodellerna gjordes det ju även "bättre" grejer under senare tid.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-10 23:37

Att handskas vårdslöst med sitt varumärke, leder oundvikligen till missat kundförtroende. I detta fall inom hifi.
Det handlar mycket om status att konsumenten törs/vill satsa på de dyrare produkterna.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2012-06-11 07:42

Nu var ju jag bara tonåring i slutet på 80-talet. Men min syn på det hela som konsument försämrade inte något förtroende.

Man släppte modeller som nådde en ny kundgrupp som man inte tidigare hade, dem som inte ville slanta ett par månadslöner.

Jämför detta mot tex. Saab, dom struntade tex. i att samhället kryllade av småbilar dom körde sitt race och det slutade med konkurs. Det är vårdlös hantering av varumärke.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-06-11 08:48

Håller med ratata,på morells som affären hette på den tiden i mora här hade dom en sån högtalarvägg med växel..

Jbl tlx8 lät då bäst av alla som satt på den väggen tyckte då jag på den tiden,och priset var 3000paret..

Några år tidigare hade dom ett par pioneer prolouge9 på samma vägg,och dom spelade skiten ur resten som satt där (I fråga om min smak och tycke i alla fall)

Pioneer prolouge9 kostade runt 3500paret....

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2012-06-11 09:22

Ja, det är ju två sidor av myntet - men jag tycker alltid att det är trist när "kompromisslösa" tillverkare börjar hora med OEM eller re-brandade produkter - Sedan kanske det är ett halmstrå för överlevande, men det är ju en annan femma.

Prologue-serien var ju Jappsens försök att göra en högtalare för europesiska marknaden (i Europa?), eftersom Japansk design och ljudbild inte tilltaltalade oss - hyfsat resultat tycker jag, iaf för 9:an

Lexus/toyota har ju löst det genom olika varumärken och återförsäljarnät - Jag tror t.ex Porsche eller BMW snabbt skulle sjunka om de började sälja re-brandade Hyundai till en bråkdel av priset

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-06-11 14:46

Detta kan bara lösas på ett sätt. Ratata: försten som hittar billiga tlx8:or köper! Så får vi lyssna...

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2012-06-12 23:46

Fjonkalicious skrev:Detta kan bara lösas på ett sätt. Ratata: försten som hittar billiga tlx8:or köper! Så får vi lyssna...

- Haha! Detta är lite märkligt. Precis som jag läser vad du skriver så kommer en person intravande i rummet jag sitter i just med ett par TLX8.

Det är inte så märkligt som det låter egentligen. Min svåger skall flytta och behövde lite mellanlagring. Så jag fick tillgång till ett par i samma sekund som du efterfrågade ett par. :D

Lustigt. Men konstigare saker än så har hänt.
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-06-13 00:24

zapanasta skrev:Håller med ratata,på morells som affären hette på den tiden i mora här hade dom en sån högtalarvägg med växel..

Jbl tlx8 lät då bäst av alla som satt på den väggen tyckte då jag på den tiden,och priset var 3000paret..

Några år tidigare hade dom ett par pioneer prolouge9 på samma vägg,och dom spelade skiten ur resten som satt där (I fråga om min smak och tycke i alla fall)

Pioneer prolouge9 kostade runt 3500paret....

Prolouge 9 låter däremot inte speciellt bra. Har en ganska tydlig karaktär/färgning som åtminstone inte jag gillar.

TLX-8 var det länge sedan jag hörde man tror dom är något bättre trots allt.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-06-13 07:43

Rätt olika omdömmen här i tråden....

Ett test där en av de omnämnda högtalarna är med, http://hem.passagen.se/stme5556/Stereo/Hogtalartest.pdf

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-06-13 08:11

ratata skrev:
Fjonkalicious skrev:Detta kan bara lösas på ett sätt. Ratata: försten som hittar billiga tlx8:or köper! Så får vi lyssna...

- Haha! Detta är lite märkligt. Precis som jag läser vad du skriver så kommer en person intravande i rummet jag sitter i just med ett par TLX8.

Det är inte så märkligt som det låter egentligen. Min svåger skall flytta och behövde lite mellanlagring. Så jag fick tillgång till ett par i samma sekund som du efterfrågade ett par. :D

Lustigt. Men konstigare saker än så har hänt.

Sådär ja! Vad bra. :) Då gäller det bara hur vi skall kunna testa dessa på mest oblinda och subjektiva sätt. Vad föreslår du?

Jag har ju två par L65 hemma och om jag lägger manken till så skulle jag nog kunna kanta om ett par L166 också. Att jämföra med menar jag....

Eller har du något bättre förslag? Kanske skall vi truga in oss vinylcalle, han har ju mkt att jämföra med :)

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2012-06-13 08:25

Synd att ni är lite för långt bort för att kunna vara med, det skulle varit kul.
Men ni måste absolut tala om hur det går och vad ni har/hade att jämföra med. :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2012-06-13 10:03

Jag är ju i närheten och kan ev bidra med L36.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-06-13 20:39

RogerGustavsson skrev:Rätt olika omdömmen här i tråden....

Ett test där en av de omnämnda högtalarna är med, http://hem.passagen.se/stme5556/Stereo/Hogtalartest.pdf

Problemet med det testet så som jag minns det var

A: Någon/några av juryn arbetade för Pioneer.
B: Pioneer hade kört rejält dyra reklamannonser i Hifi och Musik i samband med testet :D 8O

Vill ni genomföra något lyssningstest eller liknande kan jag ställa upp med Rehifi:s lokaler samt det utbud av hifi vi har inne för tillfället.

Gjorde nyligen ett eget test på jobbet då vi hade inne bland annat Prologue 9. Jag ville testa ett gäng hyllade/intressanta budgethögtalare.

Jag testade Pioneer Prologue 9, Audio Pro A2.42 Live, Qln Qubic 166 och QRS 500.

Rankingen jag kom fram till var:

1. QRS 500
2. Audio Pro A2.42 Live
3. QLN Qubic 166
4. Pioneer Prologue 9

QRS var bättre generellt än dom andra sedan var Audio Pro och QLN ganska jämna sedan blev det ett hopp ner till Pioneer.

Det finns mycket trevligare Japanska högtalare än dessa. Och ofta är det också dom som inte är "Europa anpassade". Exempelvis lyssnade jag för ett tag sedan på två par trevliga Onkyo högtalare som påminde lite om Yamaha NS-1000m. Fantastiskt välupplöst diskant och rapphet påminde nästan om elektrostater. En annan är Technics SB-M300M2.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2012-06-18 20:06

Prolouge 9 gillade jag skarpt när de kom. TLX-8 testade jag för några år sedan och tyckte inte alls den var bra. men det kan ju ha varit något fel på det exet jag prövade. Här finns en annons som kanske är intressant:

http://www.blocket.se/stockholm/Jbl_tlx ... ?ca=10&w=2

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2012-06-18 20:26

Åtminstone en diskant utbytt

Nästa

Återgå till Vintage-hifi