Andersh74 skrev:Är det en vänster och en högerhögtalare eller sitter diskanten till vänster på båda två? Så är det ju på många högtalare, men när man ändå håller på att tillverka högtalare i en fabrik, varför spegelvänder man inte som regel högtalarna? Det har jag undrat länge.
Några gissningar har jag inte. Jag har heller ingen hifihandbok från -70-talet. Men en slags gissning är någon form av Luxorhögtalare. Till Luxor kan man ju åka på avvägar så att säga, även från det forna östblocket!
/Anders
Nu var det ju tyvärr inte jag som granskade högtalarelementen invändigt eftersom jag stod i köket delar av tiden.
Men, jag kan i vart fall förlänga väntan lite genom att svara på några frågor.
Det är en höger och en vänsterhögtalare som är spegelvända.
Luxor och gylling är felaktiga gissningar på märket, jag törs inte sia om vilka element det var(det hoppas jag Rampitsch kommer in i tråden och berättar snart) men om jag inte missminner mig helt så har konstruktören av dessa samma förnamn som Mirsch och ett amerikanskklingande företagsnamn som såldes genom samma återförsäljare som bl.a. onkyo.
Nu kanske jag gjorde det lite lättare eller lite svårare. Antagligen svårare om mitt minne sviktar eller om jag fått felinformation från mina källor längre tillbaks i tiden.