Behövs verkligen en tråd till om 8071

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-10-16 20:12

Ljög nog lite,finns ett lass i förrådet som jag börjat så smått att avyttra :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-10-19 10:44

zapanasta skrev:Mina 8071 är förpassade till garderoben numera ...[url]http://www.minhembio.com/sollerön/341179/[/url]

blev också lite förvånad när jag läste detta... men det är väl så med den här hobbyn att man vill utvecklas och gå vidare... hitta något nytt outforskat att sätta vantarna på men det behöver inte betyda att man ogillar eller övergett det man tidigare tyckt om.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-10-19 17:00

zapanasta skrev:Ljög nog lite,finns ett lass i förrådet som jag börjat så smått att avyttra :)

Hej
Men vad ska du avyttra för något? Ska du avyttra något jag eller min tjära sambo behöver under någon säng? Givetvis dödas jag på fläcken om något gammalt, stort och fult står här hemma en vacker dag. Hon väntar faktiskt nästan lika mycket som jag på att mina egna högtalare kommer hem från sin födelse i Umeå.

Ett i rummet passande högtalarskydd kan familjetekniskt rädda ett vardagsrum från antingen i den enas ögon gå från fult till snyggt, och i den andres öron gå från illaljudande till välljudande. Sen att somliga här kallar mina högtalarskydd för trosor får jag väl stå ut med... :D Bara dom låter väl, och det har jag blivit lovad att dom gör.

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-10-19 21:15

AlNiCo skrev:
Andersss skrev:Ingen mer än jag som tycker att dom kan tyckas bli lite riviga i mellanregister/diskant?? (

Ingen mer? Det verkar som att alla som lyssnat på dessa Luxor-diskanter/mellanregister är av samma åsikt. Förmodligen skulle man kunna förbättra helheten genom att byta ut dem mot något finare.

Nu är jag väl captain obvious, men jag antar att ni 8071-lyssnare har provat igenom olika elektronik (och pickuper å sånt) och för den delen kablar? (Jag tror inte på hokus-pokus i form av underliga "high-end"-kablar, däremot tror jag absolut på sånt som har en vetenskaplig grund, som t.ex. att olika grovlek på högtalarkablarna påverkar ljudet).

Andersh74 skrev:Bara tre par!? Nä, du skojar! Har du kollat under sängarna och på vinden? :D

Tre par låter klent tilltaget. :wink:
Här har jag ett par i dator/pysselrummet, ett par i köket, ett par (varav ena med inbyggd reciever (!), Philips 780) i badrummet, ett par små MP i ett "förrådrum", ett par Radiola i sovrummet och ett par B&W i "tv-rummet". En uddalåda av nåt underligt fabrikat kombinerat med en Radionette Soundmaster (med trasigt slutsteg på ena kanalen och utan stereodekoder på radion) på toaletten (separat från badrummet). Ja, sen finns det ett par radioapparater i källare/uthus. :wink:

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-10-19 23:34

3 par inne,sen finns det väl en 5-6 par i förrådet och i garderoberna en 10-12 recivrar/förstärkare och en jävla massa högtalarelement utspridda i diverse utrymmen :)

Är man knäpp?ja lite skulle jag tro :D

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-10-22 09:53

Kom på att jag ej har visat ngr suddiga bilder på mina och jag tog inte så många heller, men här är två iaf:

Löder lite förberedande.

Bild

Å efter lite uppgradering av filter, nya grövre kablar till basen (kablar till mellanreg och disk är orginal), nya grövre högtalarkablar och nykantade baselement (det satt en seasbas i hålet från början). Så blev dom såhär. :)

Bild

Plastsargen runt basarna fattas tyvärr, men det spelar ju föga roll för ljudet. Och normalt har jag frontarna på.

Har nu börjat lyssna in mig på dessa och gillar dom mer och mer, även jag har spelat för provlyssnande kompisar så dom har häpnat :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-10-22 11:14

sh*t när jag ser din bild blir jag sugen på att plocka fram mina igen ur förrådet :lol:

önskar bara att jag hade ett bättre rum att placera dom i... :(
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-10-22 14:45

GrosvenorAudio skrev:sh*t när jag ser din bild blir jag sugen på att plocka fram mina igen ur förrådet :lol:

:)

Ja gott folk nu vidare i Vintageträsket. Eftersom det här verkar vara ett intresse som består, skall jag nu försöka mig på att byta skumkanter. Givetvis i ett par Luxor element som passar i 8071:or

Har läst tråden på Carlsson kategorin. Å jag är typ med. Men iom att jag är nybörjare så frågar jag.

FRÅGA: När man skrapar bort rester från pappkonen, HUR försiktig bör man vara?. Jag förmodar att man penslar på Thinner även där för att få den gamla att lossna.

Men eftersom nu allt lixom är löst å sladdrigt så ska man ju vara fjäderlätt på handen för att inte talspolen ska råka touscha i lite.

Vill inte ha sönder grejjorna..

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-10-22 15:23

Ingen fara. Kör på bara.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-10-22 15:44

Andersss skrev:
FRÅGA: När man skrapar bort rester från pappkonen, HUR försiktig bör man vara?. Jag förmodar att man penslar på Thinner även där för att få den gamla att lossna.

Jag brukar "rulla" av de gamla resterna mellan fingrarna. Dvs jag håller pekfingret under konen och använder tummen för att försiktigt gnugga loss de gamla resterna. Tinner har jag aldrig använt för att få bort resterna dock.

Men kanske finns andra som har testat den varianten?
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2013-10-22 16:36

Det kan följa med lite papper men det gör nog inte så mycket...har bytt på flera par och det funkar. Monterade Fyndaskumkanten på baksidan av pappen på Luxorelementet då det gör att konen hamnar mer rätt.
/Krister

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-10-22 16:57

AlNiCo skrev:Ingen fara. Kör på bara.

Å det gjorde jag.

Bild

Bild

Jag antar att detta duger att limma på (eller jag menar...Jag får inte bort ngt mer).

Pappkonen rengjord. Inte stålkorgen.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-10-22 17:36

Jag för min del skär runt med en pennkniv på insidan av gamla kanten (försiktigt så det inte går igenom)

Sen tar jag pennkniven och drar en rand igenom upphängningen och drar bort gamla kanten bara,papperet blir ju lite tunnare iom att det följer med lite men det gör ingenting för man kladdar ju på nytt lim där :)

(det blir då helt rent från gamla kantrester med min metod,men ser bra ut som du gjort också andersss) :)

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-10-22 17:43

zapanasta skrev:Jag för min del skär runt med en pennkniv på insidan av gamla kanten (försiktigt så det inte går igenom?

Sen tar jag pennkniven och drar en rand igenom upphängningen och drar bort gamla kanten bara,papperet blir ju lite tunnare iom att det följer med lite men det gör ingenting för man kladdar ju på nytt lim där :)

(det blir då helt rent från gamla kantrester med min metod,men ser bra ut som du gjort också andersss) :)

Ah

Nu beträffande kanter. Det finns ju en hel del olika bud.

För de som Zvenamp länkade till var ju inte heller helt rätt (flat ist för angle) Å angle har lite andra mått.

Kan ngn länka till en som funkar?? Så jag inte går på någon nit.
Senast redigerad av Andersss 2013-10-22 17:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-10-22 17:45

zvenamp längre bak i tråden hade ju hittat några som passade perfekt :)

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-10-22 17:46

zapanasta skrev:zvenamp längre bak i tråden hade ju hittat några som passade perfekt :)

Mjo men det var ju Flat å inte angle enligt dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-10-22 17:59

Andersss skrev:
zapanasta skrev:zvenamp längre bak i tråden hade ju hittat några som passade perfekt :)

Ja visst fn,så va det ja .Men han sa att det gick bra i alla fall..

Men här en länk till dom jag använder,dom tycker då jag är bra...
http://www.ebay.com/itm/2-pcs-10-in-brand-new-speaker-surround-repair-foam-/271004475225?pt=US_Speaker_Parts_Components&hash=item3f19201f59

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-10-22 18:10

zapanasta skrev:
Andersss skrev:

http://www.ebay.com/itm/2-pcs-10-in-brand-new-speaker-surround-repair-foam-/271004475225?pt=US_Speaker_Parts_Components&hash=item3f19201f59

Tack

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-10-22 19:24

Hur får jag av dammkåpan enklast??

Thinner som i carlssontråden?? Tänkte försöka återanvända den..

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-10-23 08:58

Dränk en bomullspinne i t-röd och badda kanterna på dammkåpan ett par varv. Vänta 5-10 minuter. Löstagbar!

Använd inte thinner. Om du smälter limmet som sitter där så tappar kåpan sin form och blir bara en sladdrig tygbit. Obrukbar. Fråga inte hur jag lärde mig detta.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-10-23 10:22

Varför skall du ta bort dammkåpan?!

Gör aldrig jag när jag kantar om.

Limmar först inre kanten. När den torkat kopplar jag på högtalarkablar direkt från förstärkare och spelar basrik musik på skaplig volym.
Detta håller talspolen i rätt läge medan jag limmar yttre kanten.

Har fortfarande inte misslyckats med någon omkantning, även på de 2 par basar till 8071.

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-10-23 11:02

Maccis skrev:Varför skall du ta bort dammkåpan?!

Limmar först inre kanten. När den torkat kopplar jag på högtalarkablar direkt från förstärkare och spelar basrik musik på skaplig volym.

Har fortfarande inte misslyckats med någon omkantning, även på de 2 par basar till 8071.

Jo jag har läst att det går att göra ngt liknande. Men vad jag förstår så är det lättare att misslyckas då.

Så av den enkla anledningen så tänkte jag ta bort dammkåpan.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-10-23 11:27

Maccis skrev:Varför skall du ta bort dammkåpan?!

Jag försökte det på en omkantning, men då ville ju limmet aldrig sätta sig, kanterna bara kom loss hela tiden. Hur gör man för att hålla fast dem?

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2013-10-23 22:33

zapanasta skrev:
Andersss skrev:

som sagt måtten var identiska med orginalet.. men flat attatch mod kon... ´men det gick utan problem o massera på plats...
tyckte iden med att fila på plastramen kändes fel....

dessutom tyckte jag kanterna från Singapore var för sladdriga o mjuka
dem jag köpte var def styvare o mer líkt dem som jag karvade bort....

o jag rek att man tar bort dammkåpan o centrerar med chims då talspolen är både lång o trångt gap med snäv tolerans.... ersatte med nya 3,75" centrum kåpor som motsvarar dem senare Nokia basarna... utförande
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-10-24 10:20

zvenamp skrev..
dessutom tyckte jag kanterna från Singapore var för sladdriga o mjuka
dem jag köpte var def styvare o mer líkt dem som jag karvade bort....

Där råder det lite delade meningar mellan oss,har haft nya högtalare (1980) med dessa 324 basar i. (Minns att jag förundrades över hur mjuka kanterna var för tokig i högtalare var jag även som tonåring :) ) Nästan så jag tycker dessa kanter jag har nu är lite styvare (Men det är många år sen och minnet kan ju ha bleknat en del)

Men skit samma vem som har rätt,bara det låter som det ska :)

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-10-26 10:08

Nu har jag tuktat mina 8071or ett tag. Gillar dom som fasiken och viss musik spelar dom sjukt bra. MEN som jag har sagt förut så gillar jag inte mellanregistret alla ggr. Diskanten är nog ok, å jag tror att det är mellanreg som jag stör mig på ibland.

Nu vet jag ju att det finns förhärdade 8071 fetischister här, så jag undrar om någon har något tips på ett annat mellanregister???.

För jag vill verkligen ha dessa monster kvar, men kan tänka mig att förbättra dom lite.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-10-26 10:27

Det har nog med filtren att göra,sitter ju 12/6/6 filter i dessa..

Mellanregistren har ingen delning uppåt,bara en kondning som skär av neråt.Tror dom skulle må bra av en 12db delning vid 5 kHz i stället för som nu ingenting,därav tror jag dom har en tendens till att bli vassa och skrälliga emellanåt.. :)

Jag tror hela högtalaren skulle låta ännu bättre med 12/12/12 branthet på filtren,men då krävs det en rätt omfattande ombyggnad av filtren..

Ex så skulle mellanregistren behöva 2 spolar och en kondning helt plötsligt,och kanske några motstånd beroende på hur det låter då..

Så det är nog enklare att leta på några andra mellanregister som rullar av lite fortare än dessa luxor :)

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-10-26 10:42

Aha

Det är alltså ingen delning uppåt på dem. (ja ursäkta men jag är ganska grön i elektroniksammanhang)

Gissar på att du har klurat ett tag på det där. Man kanske skulle ha försökt sig på ngt. För fixar man det så har man ju en satans potent högtalare. :)

Men gudarna skall veta att om jag kör på 1030 med volymen på SA9900 å spelar ngt i stil med http://open.spotify.com/track/0Ml89NmlG6hT23a530EE4u

så är det ren ondska. :)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-10-27 01:49

Om ni ändå är inne på att "mixtra" med delningsfiltret så kan kanske separata slutsteg och aktiv delning vara något?

För ny mer eller mindre massproducerad elektronik och högtalare som dessutom ofta kommer från olika fabriker är det säkert ingen vidare idé, men för den som sysslar med vintagegrejer så är det väl knappast någon hutlös kostnad att släpa upp 1-2 extra gamla 70-tals-recievers (eller liknande) från förrådet för att ha separat drivning för varje element. Men se bara upp för eventuella förstärkare som laddar upp/ur utgångskondingar genom högtalarna (känns igen på att baselementet gör en långsam rätt rejäl rörelse i stort sett mot ena ändläget, ibland ihop med ett "bump"-ljud och/eller brumljud). En sån förstärkare vill man inte låta driva ett diskant- eller mellanregisterelement rakt av.

Delningsfiltret behöver ju för övrigt egentligen inte vara aktivt utan det kan byggas passivt men ändå kopplas på signalnivå före slutstegen. Det är väl tekniskt ingen direkt fördel att göra så, men däremot klarar fler att bygga ett sådant filter. Det är ju samma konstruktion som passiva filter i högtalarlådorna fast mycket högre impedanser.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2013-10-27 09:15

Stopp i trafiken!! 8071 låter bra som de gör. Själv tog jag bort alla pottarna och renoverade filtret o sänkte diskanten. Sedan var de perfekta. Möjligen en irriterande sänkning i midbasen som faktiskt kan höras. Men det kan bero på en taskig samverkan med rummet.
/krister

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi