Jag blev erbjuden att köpa ett par Luxor Orchestra

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-15 11:10

henriksch skrev:
Fjonkalicious skrev:
Själv känner jag att den enda utvägen blir snart Tradera med reservationspris, det jag helst inte vill göra.

@Henriksch: Det är inte ditt fel att idrottsföreningen har sunt förnuft. Men jag kan se problematiken att försöka som säljare av likadana prylar förklara för dom att det inte är samma grejor. Tufft läge, men det är ju idrottsföreningen som är förloraren i detta sammanhanget.

Hejsan
Kanske uttryckte mig oklart.
Inser att IF:s bild av mig stör min argumentation kring priset på ett par skavda vita OA5-or (som jag alltså inte är ute efter att köpa) snarare tipsa honom om ett pris som är vettigare. Ett pris som gör att IF får in lite stålar istället för att de står där och samlar damm.

Det jag menade är att:
En konskvens av det resonemang som ibland förs kring priser är att allt som säljs till annat än ordinare loppispris är till skada för hobbyn. Detta är jag inte överens om, det finns andra faktorer att väga in.

OBS, OBS, OBS
Jag drar resonemanget ordentligt långt här. Menar inte att det är något Kjell K står för, fattar vad du är ute efter, om du behöver en knapp jag har på ett lik i garderoben, en diskant som du saknar så är det inte pengar som gäller, det är tjänster och gentjänster och bara kul om en grej blir komplett och fungerande.
Dock kan det ha en hel del relevans som eftertanke innan man kastar ur sig ett foruminlägg, instämmer i en kör innan man vet vad det handlar om.
Återigen så gäller inte detta Kjells förstainlägg, du var irriterad på ett töntigt svar och ett löjligt försök till överpris och kräkte ur dig lite vilket är helt begripligt. Det behövdes dock lite förtydliganden innan jag fattade läget.

Fasen Henrik, det skulle stått: det är inte ditt fel att idrottsföreningen INTE har sunt förnuft. Fan,det där blev riktigt fel. [/u]
Head of Design - Acoustic Illusion AB

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-03-15 11:14

Lugnt!, tanken fanns att det kunde vara så, blev inte upprörd, tänkte mest att det var jag som uttryckt mig oklart.
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-15 11:35

Renobo skrev:Men det blir märkligt när några (arbetslösa med mycket tid) dammsuger loppisar på allt av värde. Särskillt sådana som ger sitt överskott till behövande. Typ röda korset. Sedan lägger man ut det till försäljning på tradera eller blocket. Det är dessa som trissar upp priserna. Inte de medvetna hifi-entusiasterna, för de är så få.

Dessvärre är det ju så att många av oss plockar med en billig pryl som vi inte behöver bara för att vi vet att det går att sälja den dyrt/är värd pengar. Varför då inte upplysa loppisen om att saken är för lågt prissatt. Om man nu ändå inte vill ha den. Den som verkligen vill ha den kan ju lätt tänkas betala 300.- istället för 100.- Pengarna går ju till de som behöver mat mer än vi behöver fler hifi-prylar. Jag skäms när jag köper för billigt.

När det gäller kommunens återvinning har jag inga spärrar. '

//Krister

Krister, här hänger jag inte med riktigt.

Vad skiljer en arbetslös från en annan person (låt säga arbetande) i detta sammanhanget förutom tid?

Jag menar, om en arbetslös tar sin tid för att göra någonting istället för att bara sitta och glo in i väggen, är det fel?

Är det fel för en arbetslös med väldigt lite pengar att försöka skaffa sig lite pengar så denne klarar livhanken?

Tycker det känns väldigt onödigt att kasta skit på en kategori människor utan anledning, bara för att det känns orättvis för dig att du inte hinner dit innan någon annan gör det.

Att någon är arbetslös innebär ju inte per automatik att man lyfter någon a-kassa eller utnyttjar samhällssystemet.

Hade du däremot sagt sjukpensionärer(det finns det många av) så hade det varit en annan sak. Dvs dom som sägs vara sjuka men springer som aldrig förr när det hägrar loppisfynd.

Så om man köper något billigt på loppis. Man har kört till/från loppisen, testar grejorna, rengör grejorna, köper reservdelar, lagar, slipar, putsar osv. Det är inte varje gång det är fynd heller, kanske var 10:e gång, då har jag kört ganska många mil. Sedan om man tar en skälig peng för det arbete man lagt ned. Är det då jag som trissar upp priserna?

Som Henriksch säger, det är en otrolig skillnad på loppisfynd och det som i alla fall jag säljer.

När man köper billigt på loppis så innebär det att man tar ett risktagande. Jag har många gånger kommit hem med saker som inte fungerat, som luktat allt för mkt rök, saker med stora repor, söndriga lampor osv. Sådant som inte går att kontrollera på loppis. Varför skall man då gå och säga till dom att ta mer betalt? Det slutar ju bara som Henriksch idrottsförening där dom sitter kvar med grejorna och inte får in några pengar alls.

Den som säljer något har all möjlighet i världen att kolla upp vad det är för rimliga priser på grejorna dom säljer. Det är ju deras ansvar att försöka få ut den sista kronan av det dom säljer. Fråga en vän, kolla på internet, fråga någon i en äldre hifibutik? Så svårt kan det inte vara. Men orkar man inte göra det arbetet så får man ju sätta ett godtyckligt pris.

Faktum är att höjning av priser kan ha en motsatt effekt på loppisar. Vi har redan fått ett exempel. OA5:orna på idrottsföreningen som står kvar, det är säkerligen heller inte den enda grejen som stått där i flera månader. Hur är det med kundkretsen som återkommer till den loppisen gång på gång och bara får se samma saker? Finns ju ingen större mening att åka dit? Då tycker jag att det är bättre att loppisen sätter fart på grejorna så att dom får plats till nya grejor, dom får ju trots allt nya grejor varje vecka. På så vis underhåller man kundkretsen och skapar ett återkommande intresse. Och det rullar in pengar till de behövande.

Vidare så har jag inga som helst skrupler mot Röda Korset som spekulerar med sina pengar och håller på med diverse fuffens. Det är ett hån mot dom som försöker bidra till deras goda ändamål.

Mvh

Filip

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-03-15 13:49

Väl talat Filip!
Reagerade på precis samma sätt som du på uttalanden som:

"Men det blir märkligt när några (arbetslösa med mycket tid) dammsuger loppisar på allt av värde. "

och

"Särskillt sådana som ger sitt överskott till behövande. "

förstår inte alls vad som avses och blir mest lite matt...

men varför denna agg till gruppen sjukpensionärer? Har du blivit överkörd av en rullator i en loppisrusning??? :) :wink:

/Henrik

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-03-15 17:21

Fjonkalicious skrev:
Renobo skrev:Men det blir märkligt när några (arbetslösa med mycket tid) dammsuger loppisar på allt av värde. Särskillt sådana som ger sitt överskott till behövande. Typ röda korset. Sedan lägger man ut det till försäljning på tradera eller blocket. Det är dessa som trissar upp priserna. Inte de medvetna hifi-entusiasterna, för de är så få.

Dessvärre är det ju så att många av oss plockar med en billig pryl som vi inte behöver bara för att vi vet att det går att sälja den dyrt/är värd pengar. Varför då inte upplysa loppisen om att saken är för lågt prissatt. Om man nu ändå inte vill ha den. Den som verkligen vill ha den kan ju lätt tänkas betala 300.- istället för 100.- Pengarna går ju till de som behöver mat mer än vi behöver fler hifi-prylar. Jag skäms när jag köper för billigt.

När det gäller kommunens återvinning har jag inga spärrar. '

//Krister

Krister, här hänger jag inte med riktigt.

Vad skiljer en arbetslös från en annan person (låt säga arbetande) i detta sammanhanget förutom tid?

Jag menar, om en arbetslös tar sin tid för att göra någonting istället för att bara sitta och glo in i väggen, är det fel?

Är det fel för en arbetslös med väldigt lite pengar att försöka skaffa sig lite pengar så denne klarar livhanken?

Tycker det känns väldigt onödigt att kasta skit på en kategori människor utan anledning, bara för att det känns orättvis för dig att du inte hinner dit innan någon annan gör det.

Att någon är arbetslös innebär ju inte per automatik att man lyfter någon a-kassa eller utnyttjar samhällssystemet.

Hade du däremot sagt sjukpensionärer(det finns det många av) så hade det varit en annan sak. Dvs dom som sägs vara sjuka men springer som aldrig förr när det hägrar loppisfynd.

Så om man köper något billigt på loppis. Man har kört till/från loppisen, testar grejorna, rengör grejorna, köper reservdelar, lagar, slipar, putsar osv. Det är inte varje gång det är fynd heller, kanske var 10:e gång, då har jag kört ganska många mil. Sedan om man tar en skälig peng för det arbete man lagt ned. Är det då jag som trissar upp priserna?

Som Henriksch säger, det är en otrolig skillnad på loppisfynd och det som i alla fall jag säljer.

När man köper billigt på loppis så innebär det att man tar ett risktagande. Jag har många gånger kommit hem med saker som inte fungerat, som luktat allt för mkt rök, saker med stora repor, söndriga lampor osv. Sådant som inte går att kontrollera på loppis. Varför skall man då gå och säga till dom att ta mer betalt? Det slutar ju bara som Henriksch idrottsförening där dom sitter kvar med grejorna och inte får in några pengar alls.

Den som säljer något har all möjlighet i världen att kolla upp vad det är för rimliga priser på grejorna dom säljer. Det är ju deras ansvar att försöka få ut den sista kronan av det dom säljer. Fråga en vän, kolla på internet, fråga någon i en äldre hifibutik? Så svårt kan det inte vara. Men orkar man inte göra det arbetet så får man ju sätta ett godtyckligt pris.

Faktum är att höjning av priser kan ha en motsatt effekt på loppisar. Vi har redan fått ett exempel. OA5:orna på idrottsföreningen som står kvar, det är säkerligen heller inte den enda grejen som stått där i flera månader. Hur är det med kundkretsen som återkommer till den loppisen gång på gång och bara får se samma saker? Finns ju ingen större mening att åka dit? Då tycker jag att det är bättre att loppisen sätter fart på grejorna så att dom får plats till nya grejor, dom får ju trots allt nya grejor varje vecka. På så vis underhåller man kundkretsen och skapar ett återkommande intresse. Och det rullar in pengar till de behövande.

Vidare så har jag inga som helst skrupler mot Röda Korset som spekulerar med sina pengar och håller på med diverse fuffens. Det är ett hån mot dom som försöker bidra till deras goda ändamål.

Mvh

Filip

Nu tar du i Filip. Jag skrev att det var MÄRKLIGT, inte fel. För mig är det märkligt att skaffa sig kunskap om prisläge på prylar man egentligen inte är intresserad av. Men det är väl vanlig marknadsekonomi antar jag. Några få dammsuger loppismarknaden på allt av värde.
Här i Piteå har vi en loppis i parken varje lördagmorgon med ett par hundra bord. Kl 4 på morgonen är proffsen där och köper allt av värde. När folket kommer vi 10 tiden ligger sakerna på proffsens bord. Till mycket högre priser. Det känns märkligt. Köpte ett par AR RedBox med Linnstativ och Linnkabel för 160.- i somras. :D
//Krister

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-03-15 17:34

Kommer inte ihåg om detta ventilerats här tidigare, Men tradera (och eBAY´s) roll som prisbarometer är ju väldigt farlig, då jag misstänker att det finns en del kompisbud som trissar priser rejält.
Om man roar sig med att kolla historik som omdömen av säljare som har många genomförda affärer, så är det ofta samma "3-4 kunder" som står för 95% av de översvallande positiva omdömena - man behöver knappast raketforskningslicens för att räkna med att dessa är med och trissar budgivning.
Egentligen skulle man göra lite research och hålla utkik efter säljarens kompisar, innan man bjuder nästa gång!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-15 17:35

Renobo skrev:Nu tar du i Filip. Jag skrev att det var MÄRKLIGT, inte fel. För mig är det märkligt att skaffa sig kunskap om prisläge på prylar man egentligen inte är intresserad av. Men det är väl vanlig marknadsekonomi antar jag. Några få dammsuger loppismarknaden på allt av värde.
Här i Piteå har vi en loppis i parken varje lördagmorgon med ett par hundra bord. Kl 4 på morgonen är proffsen där och köper allt av värde. När folket kommer vi 10 tiden ligger sakerna på proffsens bord. Till mycket högre priser. Det känns märkligt. Köpte ett par AR RedBox med Linnstativ och Linnkabel för 160.- i somras. :D
//Krister

Kanske lite, men generaliseringen luktade illa när jag läste den.

Undrar hur många i Sverige som livnär sig på något som dom inte är intresserade av? Hur många jobbar med något som inte befinner sig i deras intresseområde? Att köpa och sälja något som man inte är intresserad av är väl likadant som att jobba som tandläkare fastän man tycker det är skittrist men ger bra betalt.

Jo, det du skriver tillskriver ju också en annan sak som många har en felaktig bild av: att det är "lätt" att fynda och att saker kommer serverade på bord. Ofta kräver det ganska mkt engagemang, vara där tidigt osv. Vill man inte spela efter reglerna så kan man ju inte klaga, eller hur? Det är ju trots allt en lördag, var där kl 04 varje lördag så kanske din fyndbild ändrar sig. Samtidigt så kommer du förstå innebörden av att gå upp kl 04 varje lördag och hitta något var 10:e gång. :wink:

Kul med AR prylarna, har ingen aning om vad det är för något mer än att AR står för Acoustic Research.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-03-15 18:28

leffe skrev:Kommer inte ihåg om detta ventilerats här tidigare, Men tradera (och eBAY´s) roll som prisbarometer är ju väldigt farlig, då jag misstänker att det finns en del kompisbud som trissar priser rejält.

Jo, det har det nog gjort, men strunt samma. Om det är så är det ju meningslöst att överhuvudtaget bjuda.

Jag kan se två sätt att gå till väga på för att styra budgivningen:
1. Förstärkare "X1" läggs ut för utropet 100 kr. Säljaren vill gärna ha 1000 kr eller mer. Alltså låter han en kompis lägga ett maxbud på 1000 kr i början av auktionen.
2. Förstärkare "X2" läggs ut för utropet 100 kr. Säljaren vill gärna ha 1000 kr eller mer. De sista minuterna lägger säljarens kompis, eller kompisar väldigt höga maxbud, så att någon av dem får förstärkaren även om budgivningen stannar under 1000 kr.

Ett "problem" dock: Säljaren kan inte lägga ut samma förstärkare till auktion en gång till. Då avslöjar han sig.
Möjligtvis kan han göra det och samtidigt tala om att förre köparen drog sig ur.

Nej, inte är Tradera vattentätt inte. Samtidigt finns det naturligtvis säljare som är ärliga, förhoppningsvis är de flesta det.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-03-15 18:45

Är det inte kanske så att priset, vad folk kan förväntas vilja betala osv, inte har nån praktisk/reell koppling till vad saken egentligen är värd?

(Sorgligt nog på ett sätt, men bra för oss)

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-03-15 19:01

Saken är ju värd exakt vad folk är villiga att betala.
Allt annat är ju bara fantasier, förhoppningar eller (själv)bedrägeri.

Fast å andra sidan , när jag tänker efter - så kan ju faktiskt folk förledas att betala för mycket om de tror att "alla" andra är intresserade....klassisk auktionsyrsel

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-03-15 19:15

leffe skrev:Saken är ju värd exakt vad folk är villiga att betala.
Allt annat är ju bara fantasier, förhoppningar eller självbedrägeri.

Ja, jo, då kanske man ska skilja på rent ekonomiskt värde och andra värdefulla egenskaper.

En sak är ju inte värd (i pengar) mer än som du säger, men det behöver ju inte innebära att en sak är av lågt värde i övrigt. Sen när folk kanske senare upptäcker dessa andra värden, så tenderar priset att stiga :)

Vi här ser ju ett stort värde i vad andra ser som junk, men "andras" pris gäller ute på marknaden om du förstår vad jag menar :)

Edit: Det smarta vore kanske att hålla det värde vi vintagefolk ser lite "hemligt" i den mån det går :D

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-03-15 20:03

Kuriosa eller affektionsvärde är ju förståss lite svårare att ta på.

Jag köpte under 70talets första hälft en marantz 2230 och en transcriptor skivspelare, kostade ungefär lika mycket vill jag minnas - runt 2500st.
En 2230 köper man idag för knappt en tusenlapp, en transcriptor om man skulle hitta en brukar kosta 10.000 +

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-03-15 20:25

Är det inte kanske så att priset, vad folk kan förväntas vilja betala osv, inte har nån praktisk/reell koppling till vad saken egentligen är värd?

Phloam! Vem/vilka bestämmer vad en sak; t ex en Luxor Dirigent 6200 egentligen är värd?
Om det ska fungera måste vi skapa en helt ny myndighet i Sverige: "Statens Antik- och vintageverk". Varje månad publicerar man listor på vad olika antikviteter och samlarföremål är värda. :lol:

Saken är ju värd exakt vad folk är villiga att betala.

Leffe! Ja, i alla fall om vi talar om ekonomiskt värde. De fria marknadskrafterna igen!
Skiljt från det ekonomiska värdet hos en hifipryl, vilket alltså kan variera från tid till annan och mellan presumptiva köpare, har vi värden som är mera att hänföra till det känslomässiga planet; t ex affektions- och nostalgivärde. Sådana är personknutna och kan kanske inte alltid omformas i ekonomiskt värde. Eller hur?

Bara en tanke: Låt säga att det står en möbel bortglömd på en vind i ett förråd som inte öppnats på 200 år. Möbelns existens är alltså okänd för alla, ingen vet att den står där. Har den något värde i sig eller får den ett värde i samma stund som någon öppnar dörren till förrådet och ser möbeln? Fundera på den, ni!

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-03-15 21:53

Nja, den får väl ett fiktivt värde först när den bjuds ut till försäljning och ett reellt värde när den sålts..... :)

Föregående

Återgå till Vintage-hifi