Plötsligt så händer det som de säger i reklamen.
MvH carl
Moderator: Redaktörer
zapanasta skrev:Tycker också att det är galenskap att skrota fullt fungerande saker oavsett vad det handlar om för grejer .Det inte en vill ha kanske nästa skulle ha glädje av ock sopbergen skulle bli mindre .Helt tokigt som det är nu i alla fall
Svante skrev:
Ja, ungefär så tänker jag också. Jag har kommit på mig själv med att ha massor av prylar liggande som jag aldrig använder men inte vill åka till skroten med utifallatt... Resultatet blir att de ligger och "mognar" dvs blir så gamla att jag till slut inser att jag aldrig kommer att använda dem och åker och kastar dem. Det tar en massa utrymme.
Fanns det en hylla på sopsattionen med "fungerande" så skulle jag ställa massor av saker där. Folk kunde få plocka dem och återanvända dem.
Ragnwald skrev:I vissa kommuner fungerar ju återvinningsstationerna som just återvinnare, dock inte på Gotland.
I Arjeplogs kommun däremot, tas guldklimparna omhand i ett stort industritält, till försäljning åt allmänheten.
Timpolanen skrev:Jo men öppna en sopptipp tråd där alla ni som har en massa saker lägger in anonns för avhämtning:)
zapanasta skrev:Börjat att riva i dessa gamla luxorlådor från 1971 nu ,elementen har setat så skyddade innanför tygfronten som inte går att ta lös framifrån så dom ser i princip nya utsitter ju 2 diskanter i varje låda ock det ser ut som såna carlsson diskanter (seriekopplade) Filtret består enbart av ett motstånd ock en kondensator på 6,8 uf , men faktiskt så är det en polyester. Dom ska få nytt dämpmatreal ock terminaler i morrn, sen ska jag lyssna lite mer på dom. Mvh....
Du har rätt på samtliga pungterKjell_Kranzberg skrev:zapanasta skrev:Börjat att riva i dessa gamla luxorlådor från 1971 nu ,elementen har setat så skyddade innanför tygfronten som inte går att ta lös framifrån så dom ser i princip nya utsitter ju 2 diskanter i varje låda ock det ser ut som såna carlsson diskanter (seriekopplade) Filtret består enbart av ett motstånd ock en kondensator på 6,8 uf , men faktiskt så är det en polyester. Dom ska få nytt dämpmatreal ock terminaler i morrn, sen ska jag lyssna lite mer på dom. Mvh....
Tygfronten sitter med någon form av stift eller spik. Fronten går att trycka ut/bort innifrån.
Tätningen mellan diskan och låda är en ring av papp, eller hur?
Dämpmaterialet är rockwool inlindat i glest vävt tyg inbundet med snören, eller hur?
Vad jag vet är både diskant och bas från Peerless.
Kondensatorn är en grå EVOX. Sådana finns fortfarande att köpa på Ecotec.
Man kan ju undra hur ljudet blir om man ersätter de två kondiskanterna med domediskanter?
Lägg ut bilder Zap!
zapanasta skrev:[ Är det högtalarlådorna som är byggda i vimmerby eftersom det står så innuti dom,vet du? För själva fabriken ligger/låg väl i motala....
tack för svar ,ska sätta fart på dom i dag i alla fall .Tycker dom är värda att bevara ,återkommer med lyssningsintryckKjell_Kranzberg skrev:zapanasta skrev:[ Är det högtalarlådorna som är byggda i vimmerby eftersom det står så innuti dom,vet du? För själva fabriken ligger/låg väl i motala....
Ja, lådorna tillverkades i Vimmerby. Det går säkert att ta reda på vad snickeriet hette, om jag frågar någon gammal "luxorit".
Monteringen skedde här i Motala. Fabriksbyggnaden finns kvar. Det är gymnasieskola och småföretag där numera. Jag åker förbi där varje morgon.
zapanasta skrev:Minitest genomförd mellan dessa ock mina 4061 . Körde en a+b test med lite olika musik. Nog är det klasskillnad alltid till fördel för 4061 lådorna.
Dom låter helt enkelt bättre på allt ,dom här gamla lådorna låter lite burkiga .Nyss skrotat dom andra luxorlådorna (lådorna var så pass fula) Givetvis tagit rätt på element ock filter.Ena diskanten var paj i dom men den lagade jag nyss .Den hade brunnit där trådarna kommer fram under tejpen på ena sidan .Lindade av den ett varv ock lödde om den ock nu funkar den felfritt både till musik ock testtonerKjell_Kranzberg skrev:zapanasta skrev:Minitest genomförd mellan dessa ock mina 4061 . Körde en a+b test med lite olika musik. Nog är det klasskillnad alltid till fördel för 4061 lådorna.
Klasskillnad, hur?
zapanasta skrev:vi kanske menar samma sak med frigolitbit ock tygbit
Ja då är det samma sak vi menarKjell_Kranzberg skrev:zapanasta skrev:vi kanske menar samma sak med frigolitbit ock tygbit
Det gör vi nog. Den är vit och sitter 0,5 - 1 mm bakom tygdomen.
M v h
Kopplade upp lite diskanter i går ock la på bordet ock testlyssnade ,jag hör heller ingen skillnad .Det kan ju faktiskt va så att det är alternativ 2 som du skrivit .Man har ju sett rätt misshandlade såna här diskanter ibland .Mvh.....Kjell_Kranzberg skrev:JAG hör ingen skillnad. Någon annan kanske gör det.
Jag kan tänka mig två anledningar till frigolitbitens närvaro:
1. Genom mätningar upptäckte man resonanser i "hålrummet" bakom domen. Dessa åtgärdades med en frigolitbit.
2. Luxors återförsäljare fick besök av folk som "råkat" trycka in domen...
zapanasta skrev:Det står 14030411 bakpå etiketten på dom. mvh....
japp skumplast som dämning ,elektrolyten är på 6uf .testade dom mot mina 4061,men inte heller dessa är i närheten i ljudkvalitet .men ska fiksa till dom ändå , lite nyfiken på fyndas 8" kanterKjell_Kranzberg skrev:zapanasta skrev:Det står 14030411 bakpå etiketten på dom. mvh....
Ja, 3041 alltså. Den sista ettan tror jag står för serie 1.
Dämpningen är väl en bit gul skumplast? Filtret är väl en bipolär elektrolyt på 6,8 uF?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster