Var på tippen idag..igen

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-08-26 05:47

Ja det var det jäkligaste. :twisted:

Plötsligt så händer det som de säger i reklamen.

MvH carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-08-26 08:35

zapanasta skrev:Tycker också att det är galenskap att skrota fullt fungerande saker oavsett vad det handlar om för grejer .Det inte en vill ha kanske nästa skulle ha glädje av ock sopbergen skulle bli mindre .Helt tokigt som det är nu i alla fall :?

Ja, ungefär så tänker jag också. Jag har kommit på mig själv med att ha massor av prylar liggande som jag aldrig använder men inte vill åka till skroten med utifallatt... Resultatet blir att de ligger och "mognar" dvs blir så gamla att jag till slut inser att jag aldrig kommer att använda dem och åker och kastar dem. Det tar en massa utrymme.

Fanns det en hylla på sopsattionen med "fungerande" så skulle jag ställa massor av saker där. Folk kunde få plocka dem och återanvända dem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-08-26 09:59

I vissa kommuner fungerar ju återvinningsstationerna som just återvinnare, dock inte på Gotland.
I Arjeplogs kommun däremot, tas guldklimparna omhand i ett stort industritält, till försäljning åt allmänheten.

Tänk att kunna få plocka trafos och kylflänsar ur skrotade hembioreceivrar tex.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2009-08-26 11:12

Svante skrev:
Ja, ungefär så tänker jag också. Jag har kommit på mig själv med att ha massor av prylar liggande som jag aldrig använder men inte vill åka till skroten med utifallatt... Resultatet blir att de ligger och "mognar" dvs blir så gamla att jag till slut inser att jag aldrig kommer att använda dem och åker och kastar dem. Det tar en massa utrymme.

Fanns det en hylla på sopsattionen med "fungerande" så skulle jag ställa massor av saker där. Folk kunde få plocka dem och återanvända dem.

Samma här... därför tycker man ju att det borde vara full rulle på bytesdelen av forumet... Själv har jag knappt en vän som inte fått gamla avdankade prylar eller vintage saker som räddats.

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2009-08-26 16:40

Jo men öppna en sopptipp tråd där alla ni som har en massa saker lägger in anonns för avhämtning:)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-08-26 16:52

Ragnwald skrev:I vissa kommuner fungerar ju återvinningsstationerna som just återvinnare, dock inte på Gotland.
I Arjeplogs kommun däremot, tas guldklimparna omhand i ett stort industritält, till försäljning åt allmänheten.

Karlstad är också en sådan kommun. På återvinningscentralerna finns en täckt container med sådant som är "för bra för att slängas", som det står. Ett gäng som har arbetsbekymmer (av något slag) tar hand om grejorna, putsar upp och säljer i en närbelägen butik. Funkar fin-fint!

Jag har köpt många bra saker i butiken och min son en stor del av sitt bohag till nya lägenheten.

Det känns bra att köpa där: fina grejor, bra pris, grejor kommer till användning och folk får jobb som kanske inte skulle haft något annars!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-08-26 16:54

Timpolanen skrev:Jo men öppna en sopptipp tråd där alla ni som har en massa saker lägger in anonns för avhämtning:)

Finns redan: Bytes och Skänkes (dock inga säljes eller köpes)!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-08-26 16:57

Börjat att riva i dessa gamla luxorlådor från 1971 nu ,elementen har setat så skyddade innanför tygfronten som inte går att ta lös framifrån så dom ser i princip nya ut :) sitter ju 2 diskanter i varje låda ock det ser ut som såna carlsson diskanter (seriekopplade) Filtret består enbart av ett motstånd ock en kondensator på 6,8 uf , men faktiskt så är det en polyester. Dom ska få nytt dämpmatreal ock terminaler i morrn, sen ska jag lyssna lite mer på dom. Mvh....

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-08-27 05:23

zapanasta skrev:Börjat att riva i dessa gamla luxorlådor från 1971 nu ,elementen har setat så skyddade innanför tygfronten som inte går att ta lös framifrån så dom ser i princip nya ut :) sitter ju 2 diskanter i varje låda ock det ser ut som såna carlsson diskanter (seriekopplade) Filtret består enbart av ett motstånd ock en kondensator på 6,8 uf , men faktiskt så är det en polyester. Dom ska få nytt dämpmatreal ock terminaler i morrn, sen ska jag lyssna lite mer på dom. Mvh....

Tygfronten sitter med någon form av stift eller spik. Fronten går att trycka ut/bort innifrån.
Tätningen mellan diskan och låda är en ring av papp, eller hur?
Dämpmaterialet är rockwool inlindat i glest vävt tyg inbundet med snören, eller hur?
Vad jag vet är både diskant och bas från Peerless.
Kondensatorn är en grå EVOX. Sådana finns fortfarande att köpa på Ecotec.
Man kan ju undra hur ljudet blir om man ersätter de två kondiskanterna med domediskanter?

Lägg ut bilder Zap!

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-08-27 09:29

Kjell_Kranzberg skrev:
zapanasta skrev:Börjat att riva i dessa gamla luxorlådor från 1971 nu ,elementen har setat så skyddade innanför tygfronten som inte går att ta lös framifrån så dom ser i princip nya ut :) sitter ju 2 diskanter i varje låda ock det ser ut som såna carlsson diskanter (seriekopplade) Filtret består enbart av ett motstånd ock en kondensator på 6,8 uf , men faktiskt så är det en polyester. Dom ska få nytt dämpmatreal ock terminaler i morrn, sen ska jag lyssna lite mer på dom. Mvh....

Tygfronten sitter med någon form av stift eller spik. Fronten går att trycka ut/bort innifrån.
Tätningen mellan diskan och låda är en ring av papp, eller hur?
Dämpmaterialet är rockwool inlindat i glest vävt tyg inbundet med snören, eller hur?
Vad jag vet är både diskant och bas från Peerless.
Kondensatorn är en grå EVOX. Sådana finns fortfarande att köpa på Ecotec.
Man kan ju undra hur ljudet blir om man ersätter de två kondiskanterna med domediskanter?

Lägg ut bilder Zap!
Du har rätt på samtliga pungter :) Jag byter ut dämpmatrealet pga av dom tygpåsarna av nån andledning gått sönder ock rockwoolen smulat sig ,dammsugit ur lådorna ock lägger i nytt i stället . Är det högtalarlådorna som är byggda i vimmerby eftersom det står så innuti dom,vet du? För själva fabriken ligger/låg väl i motala....

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-08-27 09:47

zapanasta skrev:[ Är det högtalarlådorna som är byggda i vimmerby eftersom det står så innuti dom,vet du? För själva fabriken ligger/låg väl i motala....

Ja, lådorna tillverkades i Vimmerby. Det går säkert att ta reda på vad snickeriet hette, om jag frågar någon gammal "luxorit".
Monteringen skedde här i Motala. Fabriksbyggnaden finns kvar. Det är gymnasieskola och småföretag där numera. Jag åker förbi där varje morgon.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-08-27 10:05

Kjell_Kranzberg skrev:
zapanasta skrev:[ Är det högtalarlådorna som är byggda i vimmerby eftersom det står så innuti dom,vet du? För själva fabriken ligger/låg väl i motala....

Ja, lådorna tillverkades i Vimmerby. Det går säkert att ta reda på vad snickeriet hette, om jag frågar någon gammal "luxorit".
Monteringen skedde här i Motala. Fabriksbyggnaden finns kvar. Det är gymnasieskola och småföretag där numera. Jag åker förbi där varje morgon.
tack för svar ,ska sätta fart på dom i dag i alla fall .Tycker dom är värda att bevara ,återkommer med lyssningsintryck :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-08-27 12:54

Nu står dom ock spelar :) Intrycken är att basen är djup men lite svag , mellanregåtergivningen helt ok , lite dålig upplösning i högsta diskanten .Luxor 8071 ,4061, 5061 spelar i en annan liga med 8071 på första plats enligt mitt tycke ock smak . Men för att va 38år gamla får dom godkänt :D

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-08-27 13:16

Bra!
:)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-08-27 15:49

Minitest genomförd mellan dessa ock mina 4061 . Körde en a+b test med lite olika musik. Nog är det klasskillnad alltid till fördel för 4061 lådorna .Dessa får kila vidare ,man kan ju inte spara allt man släpar hem .Dom är ju fullt fungerande så en tvåhundring ska man väl få för dom tycker jag , har ju i alla fall gett dom terminaler ock nytt dämpmatreal:)

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-08-27 17:03

zapanasta skrev:Minitest genomförd mellan dessa ock mina 4061 . Körde en a+b test med lite olika musik. Nog är det klasskillnad alltid till fördel för 4061 lådorna.

Klasskillnad, hur?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-08-27 17:30

Kjell_Kranzberg skrev:
zapanasta skrev:Minitest genomförd mellan dessa ock mina 4061 . Körde en a+b test med lite olika musik. Nog är det klasskillnad alltid till fördel för 4061 lådorna.

Klasskillnad, hur?
Dom låter helt enkelt bättre på allt ,dom här gamla lådorna låter lite burkiga .Nyss skrotat dom andra luxorlådorna (lådorna var så pass fula) Givetvis tagit rätt på element ock filter.Ena diskanten var paj i dom men den lagade jag nyss .Den hade brunnit där trådarna kommer fram under tejpen på ena sidan .Lindade av den ett varv ock lödde om den ock nu funkar den felfritt både till musik ock testtoner :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-08-27 20:14

Ps kranzberg eller nån annan ,vet du/ni om det är nån skillnad ljudmässigt mellan diskanterna som har en tyggrej innanför domen ock dom som är utan? Har 5 st lösa luxordiskanter ock 2 av dom är utan just den tyggrejen .Mvh.....

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-08-27 20:40

Menar du domediskanten som sitter i bl a 8071?

De olikheter jag vet om är dessa:

* Aluminiumplatta (454) eller plastplatta (454P).

* Olika utföranden på magneterna. Jag tror jag sett tre olika.

* Vit frigolitbit under domen på diskanterna med plastplatta. På de med aluplatta har jag aldrig sett frigolitbit.

* De med plastplatta har jag sett som serie 2; de med aluplatta har jag bara sett som serie 1.

Jag hör ingen skillnad på de med frigolitbit bakom domen jämfört med dem som inte har den. I mina 8071 har jag versionen med aluplatta och alltså utan frigolitbit.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-08-27 20:52

Japp ,jag menar domediskanten som sitter i bla 8071 . Har aldrig sett en sån diskant med en frigolitbit innanför domen ,däremot har jag diskanter här med hårda tygdomar limmade innanför så pass stora att själva tygdomen går fri med några mm runtom om man petar ock känner lite .Kollade på diskanterna nu ,ingenting som skiljer i beteckningarna på baksidan mellan en med tyg dome innanför ock en utan . Dom med plastplatta däremot skiljer sig lite ,serie 2 står det på dom som du säger .Mvh.... Ps föressten ,vi kanske menar samma sak med frigolitbit ock tygbit :)

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-08-27 21:02

zapanasta skrev:vi kanske menar samma sak med frigolitbit ock tygbit :)

Det gör vi nog. Den är vit och sitter 0,5 - 1 mm bakom tygdomen.
M v h

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-08-27 22:00

Kjell_Kranzberg skrev:
zapanasta skrev:vi kanske menar samma sak med frigolitbit ock tygbit :)

Det gör vi nog. Den är vit och sitter 0,5 - 1 mm bakom tygdomen.
M v h
Ja då är det samma sak vi menar :) Har diskanter med metallplatta med den tyg/frigoltbiten bakom också ,dom som sitter i 4061 lådorna+ 2 st lösa. Men hör man ingen skillad spelar ju det ingen roll :D

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-08-28 06:33

JAG hör ingen skillnad. Någon annan kanske gör det.

Jag kan tänka mig två anledningar till frigolitbitens närvaro:
1. Genom mätningar upptäckte man resonanser i "hålrummet" bakom domen. Dessa åtgärdades med en frigolitbit.
2. Luxors återförsäljare fick besök av folk som "råkat" trycka in domen...

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-08-28 08:16

Kjell_Kranzberg skrev:JAG hör ingen skillnad. Någon annan kanske gör det.

Jag kan tänka mig två anledningar till frigolitbitens närvaro:
1. Genom mätningar upptäckte man resonanser i "hålrummet" bakom domen. Dessa åtgärdades med en frigolitbit.
2. Luxors återförsäljare fick besök av folk som "råkat" trycka in domen...
Kopplade upp lite diskanter i går ock la på bordet ock testlyssnade ,jag hör heller ingen skillnad .Det kan ju faktiskt va så att det är alternativ 2 som du skrivit .Man har ju sett rätt misshandlade såna här diskanter ibland .Mvh.....

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-08-28 09:55

Jag får väl fråga någon som var med på den tiden...
Senast redigerad av Kjell_Kranzberg 2009-08-28 17:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-08-28 16:20

Spännande kjell ,alltid kul med information ock historik :D Tippen i dag med ock slängde grejer ,efter ett tag kom det en karl med en högtalarlåda (luxor) frågade om han hade en till ock det hade han :) Tvåvägare med en 8" i basen ock domediskanterna 454 typ1 .Provspelat nu ock elementen är hela förutom dåliga kanter på basarna då (lite småsprickor i dom men gick att spela men måste naturligtvis bytas ).Dessa har heltäckande metallgaller fram .Nån som vet va det är för modell? dessa har jag inte stött på förut .Mvh.....

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-08-28 19:37

Menar du 3041?
Den vanligaste av luxors 70-talare. Följde med "alla" kompaktanläggningar.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-08-28 20:58

Det står 14030411 bakpå etiketten på dom. mvh....

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-08-28 21:33

zapanasta skrev:Det står 14030411 bakpå etiketten på dom. mvh....

Ja, 3041 alltså. Den sista ettan tror jag står för serie 1.
Dämpningen är väl en bit gul skumplast? Filtret är väl en bipolär elektrolyt på 6,8 uF?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-08-28 21:45

Kjell_Kranzberg skrev:
zapanasta skrev:Det står 14030411 bakpå etiketten på dom. mvh....

Ja, 3041 alltså. Den sista ettan tror jag står för serie 1.
Dämpningen är väl en bit gul skumplast? Filtret är väl en bipolär elektrolyt på 6,8 uF?
japp skumplast som dämning ,elektrolyten är på 6uf .testade dom mot mina 4061,men inte heller dessa är i närheten i ljudkvalitet .men ska fiksa till dom ändå , lite nyfiken på fyndas 8" kanter :D

Föregående

Återgå till Vintage-hifi