Finns det några fynd på loppisar längre?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2013-10-27 22:00

I början av vintage-karriären högg jag på vad som helst. Har under 5 års tid ägt mer än 15 förstärkare o 10 lp-spelare o 20 par högtalare som alla har varit av mycket god kvalitet. Sålde av till kompisar o på blocket. Nu står jag över det mesta. Till o med ett par Pioneer HPM-50 som jag hittade i helgen. Hade varit kul att höra dem, men...

Rekordfyndet är nog en Thorens TD160 SME 3009 serie II för 100.-

Men visst går det att fynda! Jag har besökt loppisar i 10 års tid ca: 3-7 ggr i veckan. och man kan göra riktiga hifi-fynd kanske 3 ggr per år...
/krister

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-10-28 00:16

Bagaget skrev:Om vaje helg gav fynd fick du 52 apparater om året att reparera i garaget, det låter inte så fyndigt 8)

En - kanske två fynd kan man göra :wink:

Sedan lutar det åt ett jobb

+1

Vilket naturligtvis är helt okej det med, om man deklarerar inkomsterna det ger.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-10-29 22:05

Visst kan man skriva om fynd men vi har ju en fyndtråd redan där jag tror många besökt loppisar genom åren & det var tidigare lite skämmigt att gå på soptippen eller loppisar å leta grejer men nu har det blivit mer populärt så därför kan det ha blivit dyrare!

Vi har nog minst en så kallad expert som går runt på loppisar & damsuger här på forumet som jag sett i stora fynd tråden men jag vill ju inte trampa på några ömma tår så jag skriver inte ut något nickname!
Tyvär så hamnar nog mycket också på soptippen efter att folk städat garaget!
Tradera går det sällan att göra fynd på då slutpriset oftast är riktigt dyrt med frakt å sånt då många trissar upp priset flera dagar före & visst är det säkert så att många loppisfynd säkert hamnar där!

Det enda sättet som jag ser det att fynda är om man lyckas köpa något riktigt billigt som är defekt & att man lagar grejer genom att byta ut några kondensatorer eller så!

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-11-01 21:43

Detta med att det är "dyrt" på Tradera har jag svårt att förstå. Jag har sett det i flera inlägg. Priset på en auktion avspeglar precis exakt vad "marknaden" är beredd att betala för en produkt. Det priset är varken dyrt eller billigt, det är exakt marknadspris.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-11-01 22:40

Ja och ibland över då flera nystartade användare hjälpts åt att trissa upp priset flera dagar innan.
Men för att hålla oss till ämnet så är inte tradera någon loppis utan det är en auktion men sedan så kan ju folk ha handlat billigt å fyndat på olika loppisar för att sedan lägga ut det på tradera!

Användarvisningsbild
Stu

Inläggav Stu » 2013-11-02 14:27

Det går att göra fynd, men mer sällan på Tradera. Jag köpte dock nyligen en Sony TC-355 rullbandare i fint skick där för "bara" 500 kr, och ingen annan bjöd. Visserligen ingen toppmodell, men den duger åt mig tillsvidare. Skulle helst vilja ha en Revox, men de verkar man få ge flera tusen för även om de är repobjekt.

Vet ej om jag törs avslöja det här då det är ett grovt tjänstefel:
Jag gick förbi ett par Luxor 8071 på en loppis i somras, när jag var på väg hem. Jag orkade inte bry mig helt enkelt, kände inte för att kånka dem till bilen då mina krafter var slut. De såg bra ut på håll i alla fall, med hela kanter, och jag skulle nog ha fått dem mycket billigt. Jag ångrar mig djupt.

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2013-11-04 08:04

PeterE skrev:Ja och ibland över då flera nystartade användare hjälpts åt att trissa upp priset flera dagar innan.
Men för att hålla oss till ämnet så är inte tradera någon loppis utan det är en auktion men sedan så kan ju folk ha handlat billigt å fyndat på olika loppisar för att sedan lägga ut det på tradera!

ja hur vanligt är det?
alltså bägge dom sakerna

jag tycker i alla fall att det är lite galet när plastiga vinylspelare från 80 talet läggs ut för över 500 kr på Tradera
och spelare från 70 talet får vinnande bud på över tusenlappen

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2013-11-04 10:08

Nä, på Tradera och andra budsajter är det nog svårt att hitta fynd - det gäller nog att så noga som möjligt kolla säljare och andra som bjuder.

Om det är en säljare med många auktioner i ryggen, kan man ibland se i historiken att det är samma budgivare i flera av denne säljares auktioner, som lagt auto-bud upp till säljarens "hemliga reservationspris"
Eller när det plötsligt finns flera nyregistrerade köpare i samma Småländska håla som säljaren, luktar det lite unket :(

Självklart kan det ju handla om samlare av ett visst märke som är återkommande, men när det är helt spridda skurar av fabrikat är det väl knappast en slump 8)

Det gäller nog att tänka igenom innan, hur mycket man är villig att betala för objektet!

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-11-04 11:01

Det finns ju bara "re-sellers" på Tradera nuförtiden. Samma två killar som säljer all vintage-hifi, till extrema överpriser (som ingen bjuder på, åtminstone, lyckligtvis).

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2013-11-04 19:16

Jag tror att det bästa stället att göra fynd på är i grovsopen och vid höst/vårstädningar vid bostadsrättsföreningar...
Har ramlat över Rega Plano 3 och Revox B77 mm.
:D

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-11-05 01:17

AlNiCo skrev:Det finns ju bara "re-sellers" på Tradera nuförtiden. Samma två killar som säljer all vintage-hifi, till extrema överpriser (som ingen bjuder på, åtminstone, lyckligtvis).

Som naturligtvis tar upp det i sin deklaration? :)

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2013-11-05 01:21

16kr för en Tech TE-22D på en loppis i Gustavsberg i lördags, det var ett fynd det.
Fynd på Blocket kan man göra, bara man är j-vligt snabb att ringa precis när annonsen kommit ut. På Tradera är det i Juni/juli och i december/januari man gör fynd, budgivningarna är lugnare då. Så upplever jag det.
//H
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2013-11-06 08:16

datafoggen:
"ringa precis när annonsen kommit ut"
jo tack du, då får man ändå svaret att 10 stycken redan har ringt och att det nu är budgivning...
jag tror inte att en enda ringt men att folk sätter ett lågt pris i annonsen och sedan säger så när det ringer

och det där med Tradera
jag tycker det verkar som att det är ett antal medlemmar som hela tiden köper av varandra på förstärkaravdelningen

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-11-06 09:07

Jo, absolut. Tradera är riktigt mysko. Samma köpare och säljare hela tiden. Blir dessa människor aldrig nöjda? :P

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2013-11-06 09:46

Vinylcalle skrev:
AlNiCo skrev:Det finns ju bara "re-sellers" på Tradera nuförtiden. Samma två killar som säljer all vintage-hifi, till extrema överpriser (som ingen bjuder på, åtminstone, lyckligtvis).

MvH Carl

Lyckas de aldrig sälja något finns väl inget att deklarera för?

Håller med om att det ofta ser märkligt ut på Tradera. Ändå tycker jag det är ännu värre med improviserade "auktioner" på Blocket, där man inte har någon koll alls på andra budgivare (om de nu finns på riktigt).

Kollade förresten upp vad som gäller på Skatteverkets hemsida:

"Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor. Men om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar."

http://www.skatteverket.se/privat/skatt ... 00834.html

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-11-06 21:26

Micke23 skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Lyckas de aldrig sälja något finns väl inget att deklarera för?

Håller med om att det ofta ser märkligt ut på Tradera. Ändå tycker jag det är ännu värre med improviserade "auktioner" på Blocket, där man inte har någon koll alls på andra budgivare (om de nu finns på riktigt).

Kollade förresten upp vad som gäller på Skatteverkets hemsida:

"Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor. Men om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar."

http://www.skatteverket.se/privat/skatt ... 00834.html

Nu är det väl så att dom faktiskt säljer en del också.

Intressant det du citerar ifrån skatteverket, trodde det fanns en ekonomisk gräns även om man handlade med det för den ekonomiska biten.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-11-07 22:32

Jag var på tippen i dag och slängde gamla panelbrädor. Någon annan var där med en hästkärra och dumpade saker i elektronikbingen. Såg en smaschad Sonyreceiver från -70-talet, ett par Luxor trevägare, dom som har ett så förskräckligt långt nummer som jag tror börjar med 18....., och massor av annat. Det var inte riktigt läge att gå igenom hela elektronikbingen så det enda jag ryckte var en sådan här: http://www.ebay.com.au/itm/OLD-ELECTRIC ... 1299024375 :lol: Den låter överraskande bra.

Som sagt, fyndar gör man på tippen. Annars får man lov att betala.

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2013-11-07 23:44

Andersh74 skrev:Jag var på tippen i dag och slängde gamla panelbrädor. Någon annan var där med en hästkärra och dumpade saker i elektronikbingen. Såg en smaschad Sonyreceiver från -70-talet, ett par Luxor trevägare, dom som har ett så förskräckligt långt nummer som jag tror börjar med 18....., och massor av annat. Det var inte riktigt läge att gå igenom hela elektronikbingen så det enda jag ryckte var en sådan här: http://www.ebay.com.au/itm/OLD-ELECTRIC ... 1299024375 :lol: Den låter överraskande bra.

Som sagt, fyndar gör man på tippen. Annars får man lov att betala.

/Anders
Turgubbe :D

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-11-09 16:31

Nu var ju den här tråden om loppisar men Tradera har ju kommit upp.
Jag är inte speciellt intresserad av små apparater som det går 13 på dussinet så har inte koll på alla grejer som säljs på Tradera men ta denna auktionen t.ex.
http://www.tradera.com/pioneer-sx-850-auktion_170613_194923632
Jag kan inte upptäcka att det är någon som "hjälper" säljaren att få upp priset utan det ser för mig ut som att det är flera som är intresserade av den. Jag vet inte heller hur man kan se var de som bjuder på apparaten kommer ifrån.
Är det någon som någon gång har hittat något riktigt häftigt på en loppis?
Ett par stora JBL högtalare eller något så kallat riktigt monster t.ex?
Små apparater fanns i stort sett i varenda hem på sjuttiotalet och att dessa har hamnat på loppisar är kanske inte så konstigt men någon gång måste ju även dessa ta slut.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2013-11-09 21:00

Vilka då ???

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2013-11-09 21:13

Visst går det att göra fynd, men de kommer verkligen mer sällan nu för tiden.

Under 3 års tid har jag kommit över följande:

Marantz 2220b, toppskick efter kosmetisk rengöring, 500:-

Pioneer SX-450 & PL12 skivspelare, väldigt fint skick, 300:-

Tandberg Sølvsuper 11, Dual CS-505-3, Tandberg TL-1210, förstärkaren kass på ena kanalen med i övrigt toppskick 400:-

Dual CS-5000, toppskick kosmetiskt, bra funktion efter obligatorisk renovering, 400:-

Sansui 2000X, toppskick, 300:-

Audio Pro A-100 samt A2.2, utan slavbasar, 300:-

Det mesta av detta på loppisarna i centrala Malmö. Har bara kvar Dual CS-5000, resten har jag gett till vänner i behov eller sålt av med lite vinst.

Det verkar vara tanken att gammalt = dåligt som de flesta går efter och antingen säljer av billigt, eller slänger grejerna. Pratade med en kollega på mitt förra jobb om äldre stereo-prylar och det kom fram att han slängt en fullt fungerande Thorens TD-160 på tippen för att han inte använde den längre.. 8O

Det bästa fyndet är nog när jag hittade ett mycket ovanligt Nikon Medical-Nikkor 200mm komplett med väska, i toppskick samt en massa fina fasta objektiv i toppskick för 1000kr. Sålde allt för 5500kr då jag själv inte hade så stor nytta av det just då, bra extra inkomst för en student.

Användarvisningsbild
nadpower

Inläggav nadpower » 2013-11-09 22:10

Det är kanske så att ni ligger o drar er för länge om morgnarna???
Gäller att vara ute i god tid innan det öppnar, vanliga loppisar brukar jag vara på minst 1-2 timmar innan dom öppnar. Händer ju att man handlat alla godsaker långt innan loppisen öppnar :) hehe.
Och secondhand butikerna brukar ha en del dom också, men man får vara ganska aktiv för att ha nån chans på godbitarna.
Brukar lätt komma upp i 30-50 st verkliga fynd plus en hel del nyare elektronik och annat skoj.
Ni är kanske på helt fel loppisar/ställen.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2013-11-09 22:10

Man skulle kunna säga såhär efter att ha pratat med kollergor mm

De slänger gammalt som de tror är skit bara för det är gammalt
sen sköper det nytt som de tror är bra fast det är skit de köper för dyra pengar.

De blir rätt förvånade när man förklarar att den gamla stereon de slängt
var långt mycket bättre än det nya BOSE systemet de köpt för 32xxx:- :D

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-11-09 23:10

VintageHiFi skrev:Man skulle kunna säga såhär efter att ha pratat med kollergor mm

De slänger gammalt som de tror är skit bara för det är gammalt
sen sköper det nytt som de tror är bra fast det är skit de köper för dyra pengar.

De blir rätt förvånade när man förklarar att den gamla stereon de slängt
var långt mycket bättre än det nya BOSE systemet de köpt för 32xxx:- :D

Det är väl därför man bara fyndar på tippen nuförtiden. Varje gång jag åker dit, vilket blir åtminstone en gång i veckan även om jag inte har något att slänga, ser jag bilden framför mig; ett par kompletta OA2212 med trasiga skumkanter i elektronikbingen. Eller i fyndboden, vilket vi har på Tjörn. Där får man ställa in vad som helst och hämta vad som helst. För mig har det inte blivit mer än en HK330A i hifiväg tyvärr. Resten av hifin har jag plockat ur bingen när lägervakterna tittat åt ett annat håll. Men fyndboden skiljer sig inte från andra mediokra loppis i utbud, men omsättningen på varorna är mycket högre.

Ni av er som har någon slags politisk knowhow här på faktiskt kan ju ta kontakt med någon representant för något politiskt parti i er kommun och be dom motionera om en dylik "Fyndbod" på er återvinningsstation. Jag kan hjälpa till att skriva motionen eller uppdraget åt förvaltningen om ni har en kontakt i Kommunstyrelsen.

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2013-11-11 10:44

här går det inte att tas med sig nåt från tippen
containern med elektronik står centralt och synlig och det finns en skylt som säger att man polisanmäler alla som tar något

helgens runda blev som vanligt, alltså inget

Användarvisningsbild
RobotKeso

Re: Finns det några fynd på loppisar längre?

Inläggav RobotKeso » 2014-05-09 17:22

Finns en loppis i Malmö där en snubbe säljer sin kompis vintage hifi samling, finns massvis med gamla intressanda saker, många rullbandsspelare!
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re:

Inläggav hifikg » 2014-05-09 21:06

thombjon skrev:Detta med att det är "dyrt" på Tradera har jag svårt att förstå. Jag har sett det i flera inlägg. Priset på en auktion avspeglar precis exakt vad "marknaden" är beredd att betala för en produkt. Det priset är varken dyrt eller billigt, det är exakt marknadspris.

Inte alltid. Ibland blir det för billigt för att för få har upptäckt annonsen. Ibland blir det tokdyrt för att två glada entusiaster är beredda att betala extra mycket. Fast det kanske kan kallas marknadspris iofs, även om det sällan upprepas.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re:

Inläggav hifikg » 2014-05-09 21:08

Skrivbordet skrev:här går det inte att tas med sig nåt från tippen
containern med elektronik står centralt och synlig och det finns en skylt som säger att man polisanmäler alla som tar något

Undrar vilken straffskala som tillämpas vid "stöld från sopcontainer" *s*
Vi brukar hyra en container varje år till vår Brf. Den får stå till den är fylld. Ibland bär folk iväg med saker och det tycker vi bara är okej, då kan vi slänga mer skräp *s*.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re:

Inläggav Harryup » 2014-05-10 09:22

Skrivbordet skrev:här går det inte att tas med sig nåt från tippen

Eftersom gammalt elektronikskrot innehåller diverse metaller guld inkluderat kan skrotet vara mer lönsamt än en gruva.
Per ton alltså, så inte konstigt alls. Ingår i stationens ekonomiska kalkyl att materialet skall ge lönsamhet.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
flathead

Re: Finns det några fynd på loppisar längre?

Inläggav flathead » 2014-05-10 13:51

Det finns en annan grej med det här att du inte får ta något ur containern.

Nämligen att den som är ansvarig för containern blir ansvarig när någon trillar i och gör sig illa eller blir skadad av det han släpar hem från den.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi