RITNINGAR Horn KONSTRUKTIONER

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Rockolga

Re: RITNINGAR Horn KONSTRUKTIONER

Inläggav Rockolga » 2014-08-03 12:25

Såhär tyckte en bekant om Hornhögtalare och avfärdade mig som en stenåldergubbe men , Jag är INTE alls i konsensus med denne när örat får avgöra. Jag hävdar att man får titta på Högtalare i 200.000:- klassen för att ens komma till ett liknande resultat lyssningsmässigt och jag förstår att handlare och tillverkare hellre ser att man köper deras produkter än att folk bygger själva. Vad blir annars nästa , att alla skall ha trådlösa hörsnäckor http://www.hifiklubben.se/Products/deno ... cgodBo4AoQ på sig när man dansar och en stor Sub-vibrator i röven ?

"Knappt någon bygger med horn längre för hemmabruk.
Aktiva moderna basreflexsubbar med mätmikrofoner för att ställa in för rumsakustik, fas och frekvensgång är helt överlägsna i hemmet.
Hornteknik finns knappt för PA längre. Det är på (digital)elektroniken bakom elementet som utvecklingen sker.
Fördelen med horn är verkningsgraden runt 20% mer men när man idag kan bygga ett PA-system med slutsteg i klass D som levererar mer än 1000W i storleken av en hushållständsticksask ger hornet få fördelar idag."

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-08-03 17:31

Rockolga skrev: åsikter om detta ?[/b]

Åsikter om sådana saker finns i den här tråden:

viewtopic.php?p=313268
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-03 21:25

paa skrev:
Rockolga skrev: åsikter om detta ?[/b]

Åsikter om sådana saker finns i den här tråden:

viewtopic.php?p=313268
Bra tråd som man läser med största intresse , Jag kom fram till att bygga i MDF typ samma tjocklek som spån ger fördelar vid låga frekvenser ( mitt behov) men att Jag skall staga några delar i dämpande syfte samt att dämpa med fokus på hornets inre mellandel samt tryckkammaren med lite självhäftande blygummimatta. Då MDF sägs/påstås med sin höga densitet/hårdhet kunna förstärka eventuella felaktigheter som den porösa Spånskivan sväljer. Så att klura ut vart att dämpa i hornet som i detta fall INTE normalt skall arbeta över 150Hz kan vara en nöt att knäcka , några förslag ?!

JM

Inläggav JM » 2014-08-03 22:34

Rockolga skrev:
Med lite tankeverksamhet tror jag mig ha listat ut sågningslistan som nedan men, med en tjockare MDF skiva får man minska dra alla mått motsvarande m.m. Man ökat i dim från orgina 19mm spånskiva eller tvärtom om man går ned i dim vilket faktisk kan vara ett alternativ med MDF nån som har några åsikter om detta ?

OK HÄR ÄR " ROCKOLGA 2014" versionen mått sågningslista i cm baserat på 19MM Spån Totalt 21 delar Ritningsnumrerade :

1/2st 125x60 cm
2/2st121x30 cm
3/1st31x30 cm
4/2st60x30 cm
5/2st47.5x30 cm
6/2st4x30 cm
7/1st30x30 cm
8/2st14x30 cm
9/2st x13.5x30 cm
10/2st 32.5x30 cm
11/2st 23x30 cm
12/2st 18x30 cm
13/1st 5x5x20 cm
14/1st 33x20 cm
15/1st 35x20 cm
16/2st 2x2x30 cm - ramen element kammaren.
17/2st 2x2x118 cm - ramen element kammaren.
18/2st 5x5x52 cm - bakre ben.
19/2st 9x30 cm
20/2st 11x30 cm
21/ 2stb 6x30 cm

Dessa siffror mått har jag klurat ut genom att studera en suddig ritning samt läst av det jag kunnat från mitt egna Horn Jag har b.la använt mig av laser som mätmetod invändigt i hornet , hela ekvationen verkar vara korrekt men igen garanti en sak är emellertid säkert ock det är att det kommer att leverera STORT LJUD större än nått annat Ni haft !

- Jag tänkte bygga i samma 19mm fast då i MDF board men styva opp hornkanalen Vä & Hö mot yttre kortsidan med varsin tårtbit mitt i kanalen sen bör det räcka åsikter om detta ?

Med all respekt för din minnesbild om detta horn som det ultimata hornet map bas men 44 hz är inte mycket i relation till storleken och byggtiden.
44 hz var det då extremt lågt. Även jag var då extremt imponerad på 1970-talet. Hornet fanns att lyssna på i någon butik på Östermalm uppåt Valhallavägen. Jungfrugatan? Namn?
Nu klarar simpla subbasar 44 hz o lägre. Är du ute efter verkningsgraden är det mycket lättare att bygga tex tappat horn med avstämningsfrekvens nedåt 20 hz.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-04 07:16

Med all respekt för din minnesbild om detta horn som det ultimata hornet map bas men 44 hz är inte mycket i relation till storleken och byggtiden.
44 hz var det då extremt lågt. Även jag var då extremt imponerad på 1970-talet. Hornet fanns att lyssna på i någon butik på Östermalm uppåt Valhallavägen. Jungfrugatan? Namn?
Nu klarar simpla subbasar 44 hz o lägre. Är du ute efter verkningsgraden är det mycket lättare att bygga tex tappat horn med avstämningsfrekvens nedåt 20 hz.

JM
Du misstar nog dig på Horn detta Horn RT 3D 360L mitt bashorn version 3 är uppmätt att gå spikrakt ned till 20Hz vid höga ljudtryck så t.o.m lågt som 5-10 Hz så marknadens alla Subbar är således chanslösa dessutom får man en excelent transient återgivning på köpet. Jag har själv ett i Teakfanèrat Spån ovan tidigare bild med en Coral 10F60 det är uppmätt på TKH där man var djupt imponerade. Tror t.o.m RT själva mätte opp liknande resultat redan 1973 med första versionen av detta Horn !
Men påpekade att dåtidens Vinylskivor sällan levererade mer än 25-30Hz som bäst. Samt att komma i närheten med dåtida mått penningvärde skulle få hosta upp 10.000:- för att komma i närheten av detta horn via Amerikanska svindyra Studio system. En Svensk byggnadsarbetare tjänade väl som bäst knappt 2000 :- i månaden på den tiden. Själv hade jag 49:- timmen + Accord 1981 före skatt och det var bra betalt mins jag plötsligt .

JM

Inläggav JM » 2014-08-04 12:12

Rockolga skrev:Du misstar nog dig på Horn detta Horn RT 3D 360L mitt bashorn version 3 är uppmätt att gå spikrakt ned till 20Hz vid höga ljudtryck så t.o.m lågt som 5-10 Hz ...

Kan du visa eller länka till mätningen?
Hur långt är hornet?
Vilken halsarea resp munarea har hornet?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2014-08-04 14:35

Är också nyfiken 8)

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-04 20:38

sladdbarn skrev:Är också nyfiken 8)

Tidskriften kom ut 1973 uppdaterat 1975 "bygg själv" Där står det testerna gjordes visst på Sveriges Radio Labb . Slutarean motsvarar visst en Bashögtalare med diamentern 8 Meter. 2x 3,5M = 7M plus golvarean - exponsialgång Hö + Vä sida. mitthornet inte att förakta se ritning ovan PDF !

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-06 23:15

Lämplig 10 tumsbas till RT mittbashornet bra pris nån som har nån erfarenhet av denna Danska skapelse och åsikt om att använda i et Horn som vill ha ett element med en resonasnfrekvens o ca 30 Länk Den här basen ser bra ut och Hornet , elementet i hornet bör ha en resonansfrekvens på önskvärt 30 HZ ( enl RT) denna har ännu lägre 23Hz ingen supermagnet men kanske modernare sådan samt lätt aluminium membran aluspole . samt stabilt aluminium chassi. Bra pris :D
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 26w8534g00
Bredbandaren Coralen 10F60 hade högre resonans 30Hz men lite mer verkningsgrad 94db http://audio-heritage.jp/CORAL/unit/10f-60.html , Denna Bas 89 db men, det räcker till och blir över i ett horn dämpat. Verkningsgraden ökar 30% i RT Hornet alltså omkring +135 db /1w odämpat.

Viktskilnaden är nästan 100 % antagligen magnetvikten men, det är inte stora konrörelser i ett sånt här horn så det kan kanske kvitta. .
Senast redigerad av Rockolga 2014-08-06 23:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-08-06 23:22

Jag tror att när RT skriver att den bör ha 30 Hz resonansfrekvens, så menar dom inte att det är bättre om den har lägre resonansfrekvens.
Men det går väl att minska kammarvolymen bakom elementet, så man får upp resonansen lite grann?
Det fanns ju en formel i en senare RT där man kunde beräkna den kammarens volym mot hornets impedans.
Så det är väl bara att räkna lite grann?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-06 23:28

paa skrev:Jag tror att när RT skriver att den bör ha 30 Hz resonansfrekvens, så menar dom inte att det är bättre om den har lägre resonansfrekvens.
Men det går väl att minska kammarvolymen bakom elementet, så man får upp resonansen lite grann?
Det fanns ju en formel i en senare RT där man kunde beräkna den kammarens volym mot hornets impedans.
Så det är väl bara att räkna lite grann?
Man kan ju t.ex ju ladda opp med en 32MM MDF skiva bakom elementet och monterom in fästlisterna 13 mm längre (delrna 16&17 på såglistan) in om man bygger i 19MM det borde vara perfekt dessutom stabiliserande. Kanske blir väl mycket men det finns även 28 MM MDF = 9MM in. Nån som orkar räkna ?

Alla tiders det kör Vi på :idea: :arrow: !

Sidosytemen kommer att bestå av :

Coral Beta 10 men det har visat sig att den jag lånat ut dessa till inte kunde hålla sig och har sålt dom på Ebay (polisanmält)
Så det blir 10" JBL 2123H (101 db) tillsamans med JBL 075 ( 110 db) & Coral Spridningslins på detta istället.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2014-08-07 11:17

Du kan alltid mäta upp elementets resonansfrekvens, monterat i det aktuella hornet. Resonansfrekvensen skall då vara densamma som hornets kalkylerade undre gränsfrekvens, ungefär! Om den skiljer sig där ifrån så justerar du volymen på kammaren bakom elementet. Om skillnaden är väldigt stor och ligger under hornets gränsfrekvens så har du läckage i kammaren!

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-07 11:22

" Hittat Godis " förvisso finns det en Pargonlänk här men mittbas RT Hornet är en 100 ggr bättre lösning och ljud kan med sina sidosytem bli minst lika vackert om man kan snickra lite. och spara 190.000:- och få ett mycket bättre ljud, hornet blir som det blir fannèrat eller proffslackat , JBL Paragon här med olika ljudclip : http://www.ebay.com/itm/JBL-PARAGON-D44 ... 1c4377f636 Och ändå vara Vintage :arrow: Sämre ljud än JBL Paragon för 190.000 kan man nog inte få !

Jag kommer t.ex lämna in mina JBL 075 (ytterhornet + kon) på Crome eller eloxering på en bildelsfirma som förgyller förgasardelar för ngr hundralappar och sedan gömma dem bakom en Coral alu. spridningslins med en fantastik effekt i dämpad belysning.

Coral Beta 10 hade suttit fint där bakifrån infräst med bara gummiringen synlig men nu får man väl piffa opp JBLen lite kanske... byta ut mittkonan mot en i nått blankt istället :oops:

Om man vill kan man kasta stålarna i sjön på Japanska JBL replicas detaljer som detta för tusentals kr per unit skall visst finnas i rostfritt också och påstås höja frekvensen flera tusen Hz. Japsen säljet t.o.m Linser JBL 2308 i svart plast på Ebay med serienummer http://www.audiounion.jp/ct/news/article/1000002601/

Det är Japanerna som förstört marknaden på Ebay samt att man köper opp allt JBL av värde även Coral och gör retro replicas av det och säljer hit det igen via Ebay på gott och ont.
Senast redigerad av Rockolga 2014-08-07 11:50, redigerad totalt 4 gånger.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-07 11:37

PeterAkemark skrev:Du kan alltid mäta upp elementets resonansfrekvens, monterat i det aktuella hornet. Resonansfrekvensen skall då vara densamma som hornets kalkylerade undre gränsfrekvens, ungefär! Om den skiljer sig där ifrån så justerar du volymen på kammaren bakom elementet. Om skillnaden är väldigt stor och ligger under hornets gränsfrekvens så har du läckage i kammaren!
Läckage borde inte kunna uppstå med gummitätning ATT höja resonansfrekvensen genom att minska kammaren något borde vara en bra lösning en 28mm MDF istället för 19mm borde göra susen hur många kubikcentimeter det nu bli ca 0,675 kubik milimeter ½ deciliter volym alltså :?:

Upp från 23 Hz till ca 30 Hz nånstanns, säkert inte så noga dom verkade ju ite veta själva 100% utan antog utgick ifrån.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-07 19:54

Horn sidospeaker garnering , Modifierade JBL-075 i Låda snyggt men dyrt. ( se ovan svenska alternativ) http://jbl43.com/?mode=srh&cid=&keyword ... &y=256,000 JY eller 120 usd styck vad jag förstår för rostfria frekvenshöjare. lite billigare för polerade 36.000 Yenbilligare
Spridningslins Coral AL-601 : http://blogs.yahoo.co.jp/kintaro_pooh/31451371.html hittade ett par nya i skafferiet på översta hyllan. .

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-08-07 21:30

Rockolga skrev:Coral Beta 10 men det har visat sig att den jag lånat ut dessa till inte kunde hålla sig och har sålt dom på Ebay (polisanmält)

´Hur mycket fick han för dom?
Numera pensionär.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-07 23:28

paa skrev:
Rockolga skrev:Coral Beta 10 men det har visat sig att den jag lånat ut dessa till inte kunde hålla sig och har sålt dom på Ebay (polisanmält)

´Hur mycket fick han för dom?
Vet inte men han lade ut dem för 15.000 :- sen budades det och den historiken finns inte tillgänglig för mig kanske Polis.Han trodde säkert jag inte skulle fråga efter dem då jag flyttat men en polare tipsade om vart dem tatt vägen. ett par Electrovoice T35A försvann också i samma veva sägs att budgivarna var Japaner enl. Polisen , så det blir svårt att få igen grejorna. Skall väl tilläggas att skurken är högt uppsatt miljöpartist i sin Stockholms kommun så jag lär få rejäl ersättning. Ett par Beta 8 or ligger just nu på Ebay för 17.000 :- jag la ett bud men det antogs inte , så jag tänkte begära det dubbla i rätten utan att skämmas :oops:

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2014-08-08 20:56

Blymatta sänker Q och frekvens på resonanser. Bra för mellanregistret men bortkastat på en baslåda under 150 Hz. Satsa på stag i stället.

Kolla hur simuleringar med olika element och lådvolymer ser ut. För hornet är det längd, startarea och slutarea som spelar störst roll, jag har provat olika varianter av Klipsch La Scala och paraboliskt, exponentiellt och hyperboliskt gör inte så stor skillnad, mest påverkar det rundningen på basfallet. DVS om basfallet kommer gradvis eller faller med en knyck. Något man också kan påverka med lådvolymen och elementets Q.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-08 21:16

DrBoar skrev:Blymatta sänker Q och frekvens på resonanser. Bra för mellanregistret men bortkastat på en baslåda under 150 Hz. Satsa på stag i stället.

Kolla hur simuleringar med olika element och lådvolymer ser ut. För hornet är det längd, startarea och slutarea som spelar störst roll, jag har provat olika varianter av Klipsch La Scala och paraboliskt, exponentiellt och hyperboliskt gör inte så stor skillnad, mest påverkar det rundningen på basfallet. DVS om basfallet kommer gradvis eller faller med en knyck. Något man också kan påverka med lådvolymen och elementets Q.
Bra då kör Vi på och hoppas att MDF inte förstärker ngr fel utan tvärtom förstärker alla rätt :D

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-10 01:34

Coral Beta 10 på Ebay för 20.000 spänn http://www.ebay.com/itm/191279402674?_t ... MEBIDX%3AI

Från Slovenien av alla ställen där man inte ens uppfunnit varesig Radiogrammofonen eller ABBA på den tiden det begav sig för Coral , Jag gissar att det är en Ebay blåsning !

Noterar att Coral beta 8 annonsen 17.000 spännaren har samma bakgrund som Coral Beta 10an misstänkt fuffens http://www.ebay.com/itm/231297622241?_t ... EBIDX%3AIT

8O

Dessutom "auto declines " alla bud under 10.000 spänn direkt !

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-10 11:57

Kan kanske moderator ta ned bilderna i storlek , dom är för stora och tar allt tillåten diskplats finns ställen att lägga opp bilder & filer på publikt på och sedan baar tillåta mycket mindre bilder så blir det kuligare att kolla. Nu går det inte längre att lägga in nått mer då limit för hela forument är överskridet min egna första bild här i denna tråd är ju helt onödigt stor !!

- Jag har själv inte möjlighet att varesig ta bort eller skala ned den
:oops:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-08-10 13:14

Det måste väl gå att öka tillåten plats på servern för dessa direktuppladdade bilder, för det finns många som har mångdubbelt med kB och MB i sina privata FTP-mappar.
Något för admin (Bosse?) att jobba på.
Numera pensionär.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-10 16:16

JBL Model 2123H Vad tror man att testa denna JBL 10" i Hornet även sidesystems , den har högre resonansfrekvens än 30 kan det funka ?
Kanske t.om ett bra alternativ till vanmakten över de dyra atraktiva Coral Beta 8/10 nån som lyssnat på dem , skall liksom Coral ha ett krispigt sound och arbeta lätt : De tål dessutom mkt mkt mer och används förvisso ofta som gitarrhögtalare men det har nog mer med bredbandigheten att göra än att förkasta dem som HiFi element ?! Designmässigt ser dom ut exakt som Coral 10F60 nån som ver lyssnat på dessa ?
FEATURES:

250 W continuous pink noise power capacity
76 mm (3 in) edgewound aluminum ribbon voice coil
80 Hz-6 kHz response
101 dB sensitivity, 1 W, 1 m (3.3 ft)
The JBL Model 2123H/J provides smooth, lowdistortion
midrange output for high quality sound
reinforcement and studio monitor applications.
THIELE-SMALL PARAMETERS:

Fs. 85 Hz
Rdc: 4.2 ohms (H) 8.7 ohms (1)
Qts: 0.32
Qms: 2.5
Qes: 0.37
Vas: 20 I (0.7 ft3)
Sd: 314 cm2 (48.7 in2)
Xmax: 2.5 mm (0.1 in)
Vd: 78.5 cm3 (4.8 in3)
Le: 0.4 m (H) 0.8 m (1)
no (Half space): 3.5%
Pe (Max)1: 250 W continuous pink noise

SPECIFICATIONS:

Nominal Diameter: 250 mm (10 in)

Rated Impedance:

2123H: 8 ohms
Power Capacity1: 250 W continuous pink noise
Sensitivity2: 101 dB SPL, 1 W, 1 m
Frequency Range: 80 Hz-6 kHz
Crossover Frequency: 3 kHz
Recommended
Enclosure Volume: 7-14 I (.-ó ft3)
Effective Piston Diameter: 200 mm (7 7/8 in)
Maximum Excursion
Before Damage: 19 mm (. in peak-to-peak)
Minimum Impedance: 5.5 ohms ± 10% @ 25°C (H)
10.4 ohm ± 10% @ 25°C (1)
Voice Coil Diameter: 76 mm (3 in)
Voice Coil Material: Edgewound aluminum ribbon
Voice Coil Winding Depth: 10.7 mm (0.42 in)
Magnetic Gap Depth: 7.1 mm (0.280 in)
Magnetic Assembly Weight: 4.7 kg (10 . lb)
Flux Density: 1.07 T (10,700 gauss)
BI Factor: 13 N/A (H) 18.7 N/A (1)
Effective Moving Mass. 0.025 kg
Positive voltage on black terminal gives forward diaphragm motion.
"Model 2123H/J is noted for its clean, crisp response
and incisive reproduction of transients. Built to traditional
JBL standards of precision, it will continue to
deliver exceptional performance year after year,
without special care or attention."

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-08-10 19:11

Det där JBL-elementet verkar vara ett midbaselement, och passar nog inte om man vill spela riktig bas med hornet.

Jag har haft ett par Beta 8, som jag köpte av Steen Duelund i Köpenhamn. Länge sedan alltså.
Jag tycke de lät bättre än Fostex olika åttatummare, och de hade också något lite mer att komma med i basen än Lowther-elementen.
Däremot hade Beta 8 dom extremt smal spridning av de högsta frekvenserna, det var nog bara när man lyssnade exakt rakt på elementen som man hörde toppen ordentligt.
Det skulle vara kul att höra Beta 10 någon gång, för de har förstås rejälare basåtergivning, vilket vore en klar fördel.
Delade mot ett bashorn spelar det nog inte så stor roll om det är Beta 8 eller Beta 10, när det gäller deras basområde.
Numera pensionär.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-10 20:44

Tack för info men, måste nog testa JBL i sidosytemet ändå men hornet är kört ser jag , Den här Bredbandaren av nytillverkning 8" verkar vara ett bra alternativ för den som inte kommer över en Beta 8/10 ... Visst det finns andra men jag tänker nog på looken Jag gissar att den här kan låta rätt hygglo också http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... -tum/fr202 nån som testat denna ?

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2014-08-10 20:47

Jag undrar vad värdet på ett par Flat 8 II i skapligt skick kan vara idag ?
Vad tror ni ?
/ Tord

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-08-10 21:12

Rockolga skrev:Tack för info men, måste nog testa JBL i sidosytemet ändå men hornet är kört ser jag , Den här Bredbandaren av nytillverkning 8" verkar vara ett bra alternativ för den som inte kommer över en Beta 8/10 ... Visst det finns andra men jag tänker nog på looken Jag gissar att den här kan låta rätt hygglo också http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... -tum/fr202 nån som testat denna ?
Det där ser ut som en oblyg kopia av ett Lowtherelement, och kräver nog liksom dom ett bakladdat horn för att funka.
Numera pensionär.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-10 23:45

tordnilsson skrev:Jag undrar vad värdet på ett par Flat 8 II i skapligt skick kan vara idag ?
Vad tror ni ?
/ Tord
2.500 paret inte en spänn mer för ett par 30 år gamla högtalare utan reservdels marknad.
Senast redigerad av Rockolga 2014-08-11 00:06, redigerad totalt 1 gång.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-10 23:48

paa skrev:
Rockolga skrev:Tack för info men, måste nog testa JBL i sidosytemet ändå men hornet är kört ser jag , Den här Bredbandaren av nytillverkning 8" verkar vara ett bra alternativ för den som inte kommer över en Beta 8/10 ... Visst det finns andra men jag tänker nog på looken Jag gissar att den här kan låta rätt hygglo också http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... -tum/fr202 nån som testat denna ?
Det där ser ut som en oblyg kopia av ett Lowtherelement, och kräver nog liksom dom ett bakladdat horn för att funka.
Ja, onekligen men, HiFi Kittarna tror på dem ... skall kolla om det går att lyssna på dem i butik. Men man skulle gärna vilja se nått med ett gedignare chassi samt magnet anslutningspoler lite klass alltså Tycker varenda högtalartillverkare borde kunna slå till med nått i klass med Coral Beta finnish kan väl inte vara så svårt Beta Coralen är ju gjorda på gamalt smälta alumium skrot från utombordsmotorer och konen av missfärgat recyklat Rispapper finns ingen gruv eller pappersindustri i Japan bara atomdrivna smältverk :lol:

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2014-08-11 16:19

Rockolga skrev:
tordnilsson skrev:Jag undrar vad värdet på ett par Flat 8 II i skapligt skick kan vara idag ?
Vad tror ni ?
/ Tord
2.500 paret inte en spänn mer för ett par 30 år gamla högtalare utan reservdels marknad.

Jasså inte mer... jag tycker det låter som ganska bra betalt , har nästan lite svårt att tro på att man kan få såna pengar för dessa. Är det svenska priser eller menar du om man säljer till någon "japan" ?
/ Tord

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi