Moderator: Redaktörer
Rockolga skrev: åsikter om detta ?[/b]
Bra tråd som man läser med största intresse , Jag kom fram till att bygga i MDF typ samma tjocklek som spån ger fördelar vid låga frekvenser ( mitt behov) men att Jag skall staga några delar i dämpande syfte samt att dämpa med fokus på hornets inre mellandel samt tryckkammaren med lite självhäftande blygummimatta. Då MDF sägs/påstås med sin höga densitet/hårdhet kunna förstärka eventuella felaktigheter som den porösa Spånskivan sväljer. Så att klura ut vart att dämpa i hornet som i detta fall INTE normalt skall arbeta över 150Hz kan vara en nöt att knäcka , några förslag ?!paa skrev:Rockolga skrev: åsikter om detta ?[/b]
Åsikter om sådana saker finns i den här tråden:
viewtopic.php?p=313268
Rockolga skrev:
Med lite tankeverksamhet tror jag mig ha listat ut sågningslistan som nedan men, med en tjockare MDF skiva får man minska dra alla mått motsvarande m.m. Man ökat i dim från orgina 19mm spånskiva eller tvärtom om man går ned i dim vilket faktisk kan vara ett alternativ med MDF nån som har några åsikter om detta ?
OK HÄR ÄR " ROCKOLGA 2014" versionen mått sågningslista i cm baserat på 19MM Spån Totalt 21 delar Ritningsnumrerade :
1/2st 125x60 cm
2/2st121x30 cm
3/1st31x30 cm
4/2st60x30 cm
5/2st47.5x30 cm
6/2st4x30 cm
7/1st30x30 cm
8/2st14x30 cm
9/2st x13.5x30 cm
10/2st 32.5x30 cm
11/2st 23x30 cm
12/2st 18x30 cm
13/1st 5x5x20 cm
14/1st 33x20 cm
15/1st 35x20 cm
16/2st 2x2x30 cm - ramen element kammaren.
17/2st 2x2x118 cm - ramen element kammaren.
18/2st 5x5x52 cm - bakre ben.
19/2st 9x30 cm
20/2st 11x30 cm
21/ 2stb 6x30 cm
Dessa siffror mått har jag klurat ut genom att studera en suddig ritning samt läst av det jag kunnat från mitt egna Horn Jag har b.la använt mig av laser som mätmetod invändigt i hornet , hela ekvationen verkar vara korrekt men igen garanti en sak är emellertid säkert ock det är att det kommer att leverera STORT LJUD större än nått annat Ni haft !
- Jag tänkte bygga i samma 19mm fast då i MDF board men styva opp hornkanalen Vä & Hö mot yttre kortsidan med varsin tårtbit mitt i kanalen sen bör det räcka åsikter om detta ?
Du misstar nog dig på Horn detta Horn RT 3D 360L mitt bashorn version 3 är uppmätt att gå spikrakt ned till 20Hz vid höga ljudtryck så t.o.m lågt som 5-10 Hz så marknadens alla Subbar är således chanslösa dessutom får man en excelent transient återgivning på köpet. Jag har själv ett i Teakfanèrat Spån ovan tidigare bild med en Coral 10F60 det är uppmätt på TKH där man var djupt imponerade. Tror t.o.m RT själva mätte opp liknande resultat redan 1973 med första versionen av detta Horn !
Med all respekt för din minnesbild om detta horn som det ultimata hornet map bas men 44 hz är inte mycket i relation till storleken och byggtiden.
44 hz var det då extremt lågt. Även jag var då extremt imponerad på 1970-talet. Hornet fanns att lyssna på i någon butik på Östermalm uppåt Valhallavägen. Jungfrugatan? Namn?
Nu klarar simpla subbasar 44 hz o lägre. Är du ute efter verkningsgraden är det mycket lättare att bygga tex tappat horn med avstämningsfrekvens nedåt 20 hz.
JM
Rockolga skrev:Du misstar nog dig på Horn detta Horn RT 3D 360L mitt bashorn version 3 är uppmätt att gå spikrakt ned till 20Hz vid höga ljudtryck så t.o.m lågt som 5-10 Hz ...
sladdbarn skrev:Är också nyfiken
Man kan ju t.ex ju ladda opp med en 32MM MDF skiva bakom elementet och monterom in fästlisterna 13 mm längre (delrna 16&17 på såglistan) in om man bygger i 19MM det borde vara perfekt dessutom stabiliserande. Kanske blir väl mycket men det finns även 28 MM MDF = 9MM in. Nån som orkar räkna ?paa skrev:Jag tror att när RT skriver att den bör ha 30 Hz resonansfrekvens, så menar dom inte att det är bättre om den har lägre resonansfrekvens.
Men det går väl att minska kammarvolymen bakom elementet, så man får upp resonansen lite grann?
Det fanns ju en formel i en senare RT där man kunde beräkna den kammarens volym mot hornets impedans.
Så det är väl bara att räkna lite grann?
Läckage borde inte kunna uppstå med gummitätning ATT höja resonansfrekvensen genom att minska kammaren något borde vara en bra lösning en 28mm MDF istället för 19mm borde göra susen hur många kubikcentimeter det nu bli ca 0,675 kubik milimeter ½ deciliter volym alltsåPeterAkemark skrev:Du kan alltid mäta upp elementets resonansfrekvens, monterat i det aktuella hornet. Resonansfrekvensen skall då vara densamma som hornets kalkylerade undre gränsfrekvens, ungefär! Om den skiljer sig där ifrån så justerar du volymen på kammaren bakom elementet. Om skillnaden är väldigt stor och ligger under hornets gränsfrekvens så har du läckage i kammaren!
Rockolga skrev:Coral Beta 10 men det har visat sig att den jag lånat ut dessa till inte kunde hålla sig och har sålt dom på Ebay (polisanmält)
Vet inte men han lade ut dem för 15.000 :- sen budades det och den historiken finns inte tillgänglig för mig kanske Polis.Han trodde säkert jag inte skulle fråga efter dem då jag flyttat men en polare tipsade om vart dem tatt vägen. ett par Electrovoice T35A försvann också i samma veva sägs att budgivarna var Japaner enl. Polisen , så det blir svårt att få igen grejorna. Skall väl tilläggas att skurken är högt uppsatt miljöpartist i sin Stockholms kommun så jag lär få rejäl ersättning. Ett par Beta 8 or ligger just nu på Ebay för 17.000 :- jag la ett bud men det antogs inte , så jag tänkte begära det dubbla i rätten utan att skämmaspaa skrev:Rockolga skrev:Coral Beta 10 men det har visat sig att den jag lånat ut dessa till inte kunde hålla sig och har sålt dom på Ebay (polisanmält)
´Hur mycket fick han för dom?
Bra då kör Vi på och hoppas att MDF inte förstärker ngr fel utan tvärtom förstärker alla rättDrBoar skrev:Blymatta sänker Q och frekvens på resonanser. Bra för mellanregistret men bortkastat på en baslåda under 150 Hz. Satsa på stag i stället.
Kolla hur simuleringar med olika element och lådvolymer ser ut. För hornet är det längd, startarea och slutarea som spelar störst roll, jag har provat olika varianter av Klipsch La Scala och paraboliskt, exponentiellt och hyperboliskt gör inte så stor skillnad, mest påverkar det rundningen på basfallet. DVS om basfallet kommer gradvis eller faller med en knyck. Något man också kan påverka med lådvolymen och elementets Q.
Det där ser ut som en oblyg kopia av ett Lowtherelement, och kräver nog liksom dom ett bakladdat horn för att funka.Rockolga skrev:Tack för info men, måste nog testa JBL i sidosytemet ändå men hornet är kört ser jag , Den här Bredbandaren av nytillverkning 8" verkar vara ett bra alternativ för den som inte kommer över en Beta 8/10 ... Visst det finns andra men jag tänker nog på looken Jag gissar att den här kan låta rätt hygglo också http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... -tum/fr202 nån som testat denna ?
2.500 paret inte en spänn mer för ett par 30 år gamla högtalare utan reservdels marknad.tordnilsson skrev:Jag undrar vad värdet på ett par Flat 8 II i skapligt skick kan vara idag ?
Vad tror ni ?
/ Tord
Ja, onekligen men, HiFi Kittarna tror på dem ... skall kolla om det går att lyssna på dem i butik. Men man skulle gärna vilja se nått med ett gedignare chassi samt magnet anslutningspoler lite klass alltså Tycker varenda högtalartillverkare borde kunna slå till med nått i klass med Coral Beta finnish kan väl inte vara så svårt Beta Coralen är ju gjorda på gamalt smälta alumium skrot från utombordsmotorer och konen av missfärgat recyklat Rispapper finns ingen gruv eller pappersindustri i Japan bara atomdrivna smältverkpaa skrev:Det där ser ut som en oblyg kopia av ett Lowtherelement, och kräver nog liksom dom ett bakladdat horn för att funka.Rockolga skrev:Tack för info men, måste nog testa JBL i sidosytemet ändå men hornet är kört ser jag , Den här Bredbandaren av nytillverkning 8" verkar vara ett bra alternativ för den som inte kommer över en Beta 8/10 ... Visst det finns andra men jag tänker nog på looken Jag gissar att den här kan låta rätt hygglo också http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... -tum/fr202 nån som testat denna ?
Rockolga skrev:2.500 paret inte en spänn mer för ett par 30 år gamla högtalare utan reservdels marknad.tordnilsson skrev:Jag undrar vad värdet på ett par Flat 8 II i skapligt skick kan vara idag ?
Vad tror ni ?
/ Tord
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster