RITNINGAR Horn KONSTRUKTIONER

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tordnilsson

Re: RITNINGAR Horn KONSTRUKTIONER

Inläggav tordnilsson » 2014-08-11 16:20

Och vad tror ni om rimliga pengar för ett par Beta 8 då ?

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-11 20:36

tordnilsson skrev:
Rockolga skrev:
tordnilsson skrev:Jag undrar vad värdet på ett par Flat 8 II i skapligt skick kan vara idag ?
Vad tror ni ?
/ Tord
2.500 paret inte en spänn mer för ett par 30 år gamla högtalare utan reservdels marknad.

Jasså inte mer... jag tycker det låter som ganska bra betalt , har nästan lite svårt att tro på att man kan få såna pengar för dessa. Är det svenska priser eller menar du om man säljer till någon "japan" ?
/ Tord

Kolla EBAY ... Jag menade 2500 rimligt för ett par Beta 8, 5.000 Beta 10, Flat 8 kanke 2000 sen finns det ju såna som legat nya i kartong som man försöker få upp till 20.000:- men dom har inte fått iväg dem för dessa summor ännu Beta 10 http://www.ebay.com/itm/191279402674?_t ... EBIDX%3AIT Beta 8 http://www.ebay.com/itm/231297622241?_t ... EBIDX%3AIT Helt sjuka priser ! eller vad sägs om de här dyrgriparna http://www.ebay.com/itm/TAD-Exclusive-2 ... 2241&rt=nc

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2014-08-11 21:22

Ok, åter till trådämnet då.
/ T

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-16 10:47

Billigt, billigt , Jag kom nyss över att par CORAL Beta 6" nästan nya http://www.dba.dk/hoejttaler-coral-beta ... illeder/1/ ( 1000:- inkl frakt) som jag skall prova ihop med en Electrovoice T35A diskanthorn i en liten snygg låda som sateliter till RT 360L Hornet. Jag hittade dem på en danska auktions sida där det brukar "popa opp" lite Coral Flat & Beta element då och då till rimliga priser.
Coral verkar varit storsäljare i Danmark. Jusst nu är det tunt men en saggig låda i Pizzaväggfärg / typ OA5 med ett par Coral Flat 8" 98db finns att köpa för nån tusenlapp men de kan vara väl värda att pruta ned och reparera och placera i rätt låda för den är fantastiska ihop med t.ex en EV T35 Diskant !

- Nån här som är bra på att reparera och rekommendera tillvägagångsätt vid såna här lätta deffekter som lite pappers böjande fel. Rispapper kanske och vanligt pappersklister ev. textillim som är lite flexande kanske gasbinda som armering & gummi klister typ cykeldäck reparation , körde jag på mina gamla Celestion diton 25 som en polare satte foten i för 30 år sedan dom funkar ännu ?

Den här t.ex http://www.dba.dk/hoejttaler-coral-flat ... 008813418/ Säljaren säljer säkert Elementen utan Låda så blir frakten en struntsumma.

Ljudmässigt är Coral Flat 8 inte långt efter Beta 8 och till en struntsumma i jämförelse framförallt med en Electrovoice T35 på topp är Flaten en riktig höjdare gott om ritningar finns på nätet slutna lådor eller horn slutna lådor att rekomendera som sateliter till extern mittbasmodul t.ex RT Horn tror jag delade vid 6 eller 9" Hz kommer inte ihåg EVT35 avgör !

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-16 11:23

Happy Bidding / Uppdate ovan :

Övrigt Coral Beta 8"

Den här killen sålde sina Beta 8" på samma http://www.dba.dk/hoejttaler-coral-beta ... illeder/1/ sajt Jag gjorde en deal han skulle sicka dem till mig frakt 4oo :- mede GLS sa han när Jag ringde honom men nått från PayPal kom aldrig då mejlade Jag honom och frågade vad han pysslade med och han svarade att affären var hävd .... utan orsak ? Jag svarade med " Danskjävel " och påminde om slaget vid Brunkeberg så jag göre mig nog inte mig mer besvär där samt att Jag anmälde honnom fär Auktions sajten för taskig affärsetik :lol:
[code][/code]

Men vill nån annan ge honom ett annat bud så varsågoda mejl och telefonnummer i annonsen finns här i annonsen Ps samtidigt dök en försäljning på en BETA8 från Danmark opp på Ebay och såldes för 3680 SEK + frakt dock inte samma bilder som i denna annons svarta kanter på dessa men han kan ju ha rengjort elementen. Dansken heter Martin Odgaard föresten.

"
Højttaler, Coral BETA-8, E...
2.000 kr.
Mærke
Coral BETA-8 Et par legendariske fuldtoneenheder, velegnede til hornkonstruktion bla. De er sortlakerede på fronten af chassiset, og teknisk 100% ok.
Se brugerens profil og annoncer (5) .

Kontaktoplysninger
kort Se stort kort Martin Odgaard
Telefon
+45 23 67 56 41
send e-mail roedemoelle@gmail.com
By
Hedensted | Jylland - Øst – Vis på kort

Från: Martin Odgaard [roedemoelle@gmail.com]
Skickat: den 23 Jun 2014 21:19
Till: RockOlga
Ämne: Coral Beta

Hello RockOlga
I have send you a payment request on Paypal, 2.400 dkr incl shipment.
As soon as the payment are received, they are on their way, shipped by GLS.
Best Regards
Martin

SEN HÖRDE JAG INGET MER FÖRNS HAN HOPPADE AV , Han svarade först när en kompis i Köpenhamn ringde opp och sa till honom att Svara ?!
Men nån annan kan ju testa att bjuda på Beta 8 om de finns kvar !?

OBS - Tänk på att man skall bjuda på denna Danska variant av Blocket måste man vara både registrerad och inloggad på sajten annars funkar det inte.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-08-20 10:59

Rockolga skrev:
paa skrev:
Rockolga skrev:Coral Beta 10 men det har visat sig att den jag lånat ut dessa till inte kunde hålla sig och har sålt dom på Ebay (polisanmält)

´Hur mycket fick han för dom?
Vet inte men han lade ut dem för 15.000 :- sen budades det och den historiken finns inte tillgänglig för mig kanske Polis.Han trodde säkert jag inte skulle fråga efter dem då jag flyttat men en polare tipsade om vart dem tatt vägen. ett par Electrovoice T35A försvann också i samma veva sägs att budgivarna var Japaner enl. Polisen , så det blir svårt att få igen grejorna. Skall väl tilläggas att skurken är högt uppsatt miljöpartist i sin Stockholms kommun så jag lär få rejäl ersättning. Ett par Beta 8 or ligger just nu på Ebay för 17.000 :- jag la ett bud men det antogs inte , så jag tänkte begära det dubbla i rätten utan att skämmas :oops:

Om det var länge sedan han "lånade" dem så kan kanske lagvrängarna kan få det till att det är preskriberat?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-20 15:26

Jag tror han måste prestera ett kvitto isåfall det fanns en orsak till att han fickm låna dem , hans knackiga ekonomi bl.a. och då måste han leva opp till den fina förmånen han fick. Nåväl här finns en Beta 8 att köpa med hyffsad snygg låda dito typ Voighthorn http://www.dba.dk/hoejttaler-coral-cora ... 009619782/
killen har sänkt från 5 till 4" så det börjar bli vårt att be hab skruva ur åttorna och skicka i kartong över sundet , Själv har jag skaffat 4 nya Coral Beta åttor samt ett par Coral Beta 6:or som jag ännu inte vet vad att göra med ... Hedlund horn https://www.google.se/search?q=hedlund+ ... 02&bih=678 kanske , förslag ?

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-20 17:46

Voight Hornet ( Christian Voight) För den som vill ha bra tuta i lådan utan Bashorn , Subbar kan detta rekomederas http://www.audiodesignguide.com/full/kvartsvag.html , Jag har själv ett par industrilackade vit 16mm MDF står obestyckade i sommarstugan som det står i texten några 101 db Coral och dyligt göre sig icke besvär här men, en väl dämpad Electrovoice T35a Diskant med en god bredbandare runt 91 db blir nog en väldigt nice upplevelse och riktigt bra tranisent i basen nedan 30Hz skall lådan kunna leverera teoretiskt. RITNING här http://mediaservice.nu/docs/Voightxl.HTM

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-08-20 19:13

Rockolga skrev:killen har sänkt från 5 till 4" så det börjar bli vårt att be hab skruva ur åttorna och skicka i kartong över sundet , Själv har jag skaffat 4 nya Coral Beta åttor samt ett par Coral Beta 6:or som jag ännu inte vet vad att göra med ... kanske , förslag ?

Varför inte prova original-ritningarna på de basreflexlådor som fanns på baksidan av broschyren?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-20 19:24

paa skrev:
Rockolga skrev:killen har sänkt från 5 till 4" så det börjar bli vårt att be hab skruva ur åttorna och skicka i kartong över sundet , Själv har jag skaffat 4 nya Coral Beta åttor samt ett par Coral Beta 6:or som jag ännu inte vet vad att göra med ... kanske , förslag ?

Varför inte prova original-ritningarna på de basreflexlådor som fanns på baksidan av broschyren?
Japp möjligen men, Beta8 toppade med en Coral linsad JBL 075 ( skall testa med delning redan från 4K .... har hört att dom skall låta underbart så med lins i HiFi samanhang ) dessa skall spela med mittbas systemet delning runt 80/100 Hz < så det blir tryck kammarlåda för dem gällande Beta 6a har jag ingen original ritning på.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-22 19:06

Sitter och fundera på om man kanske skall använda Coral Beta 6:orn tillsammans med ngt dämpade Electrovoice T35A diskanterna som toppar i sidosystemet till stora 360L RT mittbashornet frågan är bara om man skall bygga tryck kammar varianten eller basreflex. Dansken jag fick sexorna av sa att dom låter gudomligt som dom är men Jag vill ha mer design. nån åsikt om alternativen ?

Coral Beta 6orna är på +93 db
EV T35a på 97 db om jag inte mins fel....så dom matchar varandra rätt väl tror jag EV T35an har ju en underbar ljudbild vet jag sedan gamalt. Det skiljer kapacitet på 8hz 53 resp 61 mellan 6an & 8an i botten och sexan skall enligt rykte vara ännu skönare i mellanregistret än åttan ryktas. Rekommenderad låda skiljer betydligt 94 L resp 35 L detta kan avgöra och kanske bantas i åttans fall ivartfall men, 35L med sexan låter ju toppen 8O

Sexan bör räcka mer än väl och väljas före åttan kanske om den nu dessutom låter bättre än åttan ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-08-22 22:03

Vag tänker du dela vid för frekvens mellan hornet och sexorna?
Om du tänkt dela vid säg 80 Hz så är det frågan om sexorna går ner dit i sluten låda med max - 3dB? I basreflex så borde det inte vara något problem, men då kanske det blir krångligare med faslägena mellan sub och toppar?
Du kanske borde bygga en provlåda för en sexa och mäta lite??
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-08-23 01:19

Svante skrev:Inställningen var annars att det inte fanns särskilt mycket på LP-skivorna under 50 Hz. Det fanns tom ett bygge från ILMco som lade på syntetisk bas mellan 30 och 60 Hz med samma motivering.

Ja, om man dessutom lyssnade på popmusik på den tiden så fanns det väl ingen ens halvdjup bas. Bastrummorna i 70-talets discosound typ Abba o.s.v. är ju rent plågsamt att höra på i mer än små doser. Det bästa som hänt pop/dansgolvsmusiken är nog att de akustiska trummorna med sitt plågsamma ljud har ersatts av elektroniska dito. (Ja, för viss typ av musik funkar såklart akustiska trummor bra, företrädesvis sådan musik jag inte lyssnar på...). OBS att jag har absolut inget mot akustiska instrument rent principiellt, men just akustiska trummor hör inte hemma i "dansgolvsmusik". Tänk om någon ändå kunde gräva fram masterbanden (om de finns kvar) från Abba's hittar och ersätta en del av de töntigaste instrumenten med något bättre, men behålla det som är bra.

Ursäkta denna rant som glider en bit från ämnet :wink:

Annat semi-sidospår:
Nog lär det väl vara 70-talets musik som uppmuntrat till ovanligt höga resonansfrekvenser hos dåtida basreflexlådor, som i sin tur gör att 70-tals-vintagehögtalare oftast låter bättre om de är slutna än om de är basreflex? Även om de slutna kanske har än klenare bas så har de snyggare rolloff och om de inte ingår i en audiofilrigg utan snarast är trevliga högtalare i köket, sovrummet eller liknande så kan man ju kompensera en mjuk rolloff med tonkontroller/filter på stärkaren.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-23 09:19

MiaM skrev:
Svante skrev:Annat semi-sidospår:
Nog lär det väl vara 70-talets musik som uppmuntrat till ovanligt höga resonansfrekvenser hos dåtida basreflexlådor, som i sin tur gör att 70-tals-vintagehögtalare oftast låter bättre om de är slutna än om de är basreflex? Även om de slutna kanske har än klenare bas så har de snyggare rolloff och om de inte ingår i en audiofilrigg utan snarast är trevliga högtalare i köket, sovrummet eller liknande så kan man ju kompensera en mjuk rolloff med tonkontroller/filter på stärkaren.
Jag var inne på det där lite , Om nu sexorna har så gudomligt ljud i mellanregistret så kanske skall utnyttja det, Original klöv RT bashornet vid 150 Hz med gamla U66 men, funkade ända opp till 250 men då lät det lite sämre vid en A-B test.

Men inte tänker jag låta göra en fyrkantig basreflex.... , nån formel att räkna om det till runt tub Pi / med ? 392000 Kubik millimeter ca 3.92 dl i ett rör fick jag det till på nått sätt .... ( det blir snyggare att plugga igen/öppna om så önskas)

Nån här som hört Beta sexorna i ett Hedlund horn ?

Coral Ritningar värden här http://www.diy-audio-guide.com/coral-speakers.html

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-23 10:55

Ps . Jag snuddade vid tanken i Beta 6 versionen att byta ut Electrovoice T35A mot JBL 075 med Lins ( har båda alternativen) och klyva den vid 4KKz istället för rekommenderat 6 KHz kan det var intressant även i alternativet med Beta 8an ?

- En del säger att man absolute i HiFi samanhang med fördel skall dela JBL 075 redan vid 4Khz ( samt alltid använda spridarlins) :?: :!:

Basrörlänk olika typer http://www.hifikit.se/tillbehor/basreflexrorportar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-08-23 11:19

Hittade detta blad med data på Beta 6:

Bild

Om data stämmer så bör man kunna få Q 0.707 vid 78.5 Hz i sluten låda, och detta borde ju vara användbart i systemet.
Det verkar som om Beta 6 inte har den stjärnformade faspluggen som Beta 8 har. Det är säkert ingen nackdel, eftersom Beta 8 fick så extremt smal spridning i diskanten, säkert pga denna.
Sexan verkar också ha jämnare frekvensgång, men lite lägre känslighet.
Jag har dock aldrig hört Beta 6, bara Beta 8 och Flat 5 och Flat 8.
Numera pensionär.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-23 22:21

Beta 6.jpg
Beta 6.jpg (68.07 KiB) Visad 13963 gånger
Ovan bild mina "Guldklimpar " notera den limegula konen.
Tack & bra info där... ser att Beta 6an tål mer belastning , " open baffel " tucker en del låter kanon , känns som jag har en del skoj snickrande att se fram mot under hösten. Ser även att det dök opp en Coral Beta 8 i toppskick på Ebay idag från Åhlborg Danmark , 200 US i frakt ett bekymmer men Killen lovar att snajda till det till runt 500 Kronor vid ett Skandinavisk bud , Jag la ett startbud på skoj men har ingen användning för dem varsågod OBS STYCK PRIS http://www.ebay.com/itm/coral-beta-8/25 ... RTM1793693

Coral Flat 8 även 5 har ett skönt ljud fans dem som föredrog dem. Tyvärr limade jag fast mina Flat och böjde plåten lite då jag skulle ta bort ena varpå jag blev sur å slängde båda i grovsoprummet 1996.
Senast redigerad av Rockolga 2014-08-23 22:49, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-08-23 22:39

Rockolga skrev:Ser även att det dök opp en Coral Beta 8 i toppskick på Ebay idag från Åhlborg Danmark , 200 US i frakt ett bekymmer men Killen lovar att snajda till det till runt 500 Kronor vid ett Skandinavisk bud , Jag la ett startbud på skoj men har ingen användning för dem varsågod

Se upp med att priset för högtalarna är per styck.
Numera pensionär.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-23 22:42

paa skrev:
Rockolga skrev:Ser även att det dök opp en Coral Beta 8 i toppskick på Ebay idag från Åhlborg Danmark , 200 US i frakt ett bekymmer men Killen lovar att snajda till det till runt 500 Kronor vid ett Skandinavisk bud , Jag la ett startbud på skoj men har ingen användning för dem varsågod

Se upp med att priset för högtalarna är per styck.
:oops:Ja, herrejävlar det såg jag inte vilken lömsk Dansk tur att nån bjöd över mig , Denne lär bli riktigt snopen när han öppnar paketet, bäst för säljaren att köparen bor långt bort då helst Japan :oops: :oops: redan oppe i 5600 Sek efter två bud för båda då + frakten då 200 dollar kanske det dubbla om man vill spela i Stereo , fan vilken fräckhet nästan lite komiskt.... skall bli kul att se högsta budet i denna fars enda gången jag tyckt synd om en budgivare :!:

Redan min gamle Morfar Internationell affärsman och förhandlare sa att man fick se opp med Danskarna , de var t.o.m lurigare än Grekerna i affärer , Romer/Zigenare hade han inga problem med , på frågan varför svarade han: " Där vet man ju redan att man skall bli lurad" :P

ps
Beta 6an eller Flat 5an skulle föresten funka fint som mellan i MK1 hornet med 15 " Basversionen som Stereokabinett. ( ritningar i börja av tråden)

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-23 23:58

Rockolga skrev:
MiaM skrev:
Svante skrev:Annat semi-sidospår:
Coral Ritningar värden här http://www.diy-audio-guide.com/coral-speakers.html

Jag lurades i ovan länk man kan tro att samma mått gäller för både; " Air Tight" & Bass Reflex låda

Men så icke !! Air Tight lådan skall vara större typ 55L låda Vs 35L Basreflexens i Beta 6ans fall ;
Måtten blir då där :
A=344 mm
B= 248 mm
C=635 mm

Finns länk här https://www.flickr.com/photos/63986746@ ... otostream/

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-24 10:34

Räknade om Basreflexens mått till Tub-rör istället för rektangulärt som då skall innehålla 25,12 kubikcentimeter luftmassa bara att hålla i 2,512 dl vatten i ett rör och såga av det i beta sexans fall. .

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-08-24 12:22

Rockolga skrev:Räknade om Basreflexens mått till Tub-rör istället för rektangulärt som då skall innehålla 25,12 kubikcentimeter luftmassa bara att hålla i 2,512 dl vatten i ett rör och såga av det i beta sexans fall. .

Jo, men den rektangulära porten kan nog hantera större luftflöden än den cirkulära, även om dom har samma tvärsnittsarea. Och är den ännu mer utsträckt, mot en slitsformad port så kan luften transporteras med ännu högre hastighet utan att det blir turbulent strömning i porten. Turbulens bromsar luftflödet.
Glöm inte att sätta en liten baffel runt insidan av porten det minskar luftmotståndet jämfört med fri ände.
Och fasa ändarna på porten med en 5-6 mm radiefräs, det minskar väsljuden vid avstämningsfrekvensen avsevärt.
Numera pensionär.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-24 16:59

paa skrev:Glöm inte att sätta en liten baffel runt insidan av porten det minskar luftmotståndet jämfört med fri ände.
Och fasa ändarna på porten med en 5-6 mm radiefräs, det minskar väsljuden vid avstämningsfrekvensen avsevärt.
- Du menar en liten baffel runt utsidan av portens insida + fasa av utsidans insida 5-6mm ?! ( låter vettigt , tack)

-kanske bäst att sikta på orgianlritningen och skita i cirkulär reflex.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-24 22:46

Ett par 15" Coralbasar , Mellanreghorn samt Diskanthorn här till salu säkert prutbart . Perfekta grejor för att bygga MK1 horn med som på första bilden denna tråd , Jag finner även Coralbredbandare 8F60 kanohögtalare kolla magneten !!! synd bara att det inte var en Coral 10F60 då hade jag köpt den till mitt 360L RT Horn direkt den är perfekt där ! ( pruta Dansken räknar med hård prut )

Länk http://www.dba.dk/billede-og-lyd/hi-fi- ... iswildcard

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-26 09:06

Jag hittade dessa 2 vägs Filters för JBL 075 Diskanten ( världens ballaste bästa diskant ! )
Ebay nyss för 8 dollar styck ( godaget offer) vad tror man om dessa , set står inte så mkt mer i annaonsen http://www.ebay.com/itm/301291680154

"Up for Sale are Crossovers, Designed and Built by Allen Organ Co. These are Brand New Cross Overs, never mounted or used.
These were designed to be used with JBL E130 15" Woofers 105 db and JBL 075 110 db or 2402 Bullet 104 db Tweeters, or Selenium ST300-SLF Super Tweeters.
There are 4 plastic Stand Offs on the corners that you use to Screw them down to secure to the Cabinet.
These are excess Stock we will not be making this model anymore, once they are gone they are gone."

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-26 12:24

Rockolga skrev:Jag hittade dessa 2 vägs Filters för JBL 075 Diskanten ( världens ballaste bästa diskant ! )
Ebay nyss för 8 dollar styck ( godaget offer) vad tror man om dessa , set står inte så mkt mer i annaonsen http://www.ebay.com/itm/301291680154

"Up for Sale are Crossovers, Designed and Built by Allen Organ Co. These are Brand New Cross Overs, never mounted or used.
These were designed to be used with JBL E130 15" Woofers 105 db and JBL 075 110 db or 2402 Bullet 104 db Tweeters, or Selenium ST300-SLF Super Tweeters.
There are 4 plastic Stand Offs on the corners that you use to Screw them down to secure to the Cabinet.
These are excess Stock we will not be making this model anymore, once they are gone they are gone."

- Eller är det såhär Fördelar & Nackdelar Tycks vara ett filter med bipolära elektrolyter.
I så fall är ovan Allan Organfiltren ren IKEA-klass.

Så här borde det kanske se ut:
http://www.madisoundspeakerstore.com/im ... ssover.jpg
.. med metalliserat polypropylen eller motsv.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-08-26 14:30

Det viktigaste är att filtret är anpassat till just de element som man ska använda, och även lådan som de ska sitta i. Olika lådor har olika kantdiffraktion som påverkar frekvensgången i olika register.
Och du har ju annan bas, och filtret är avsett till 3, eller möjligen 2 olika diskanter, beroende på hur man ser på JBL-diskanternas skillnader.
Men i alla fall, generella filter är inte optimala filter.
Numera pensionär.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-27 22:34

paa skrev:Det viktigaste är att filtret är anpassat till just de element som man ska använda, och även lådan som de ska sitta i. Olika lådor har olika kantdiffraktion som påverkar frekvensgången i olika register.
Och du har ju annan bas, och filtret är avsett till 3, eller möjligen 2 olika diskanter, beroende på hur man ser på JBL-diskanternas skillnader.
Men i alla fall, generella filter är inte optimala filter.
Jepp, men, jag har ett par Coral 15L/101 ligger å lirar i garderoben dem är snarlika rentav kopior av JBL bredbandsbasen ovan, Beta sexan skall på campa med ett par T35A Electrovoice vilka borde bli perfekta ihop kanske inte behövs men EV låter förjädrans välbehaglig även om man kan få cymbalkickar av 075 som kan orsaka glädjerus.

Rockolga

Inläggav Rockolga » 2014-08-29 21:46

OFF TOPIC ; NÅN SOM TROR ATT DEN HÄR CORAL 10f-60 går att rädda om man slår till ? http://yahoo.aleado.com/lot?auctionID=d158031243 Ps kolla in den vulgära magneten !

- Det är annars samma ultimata element jag driver mitt RT Horn med men , skulle behöva en reserv utfall att .....nån som vet nått bra ställe att kapa opp MDF skivor på efter kaplista bygge i Sthlmstrakten det var ju ett tag sedan Bälsta träindustrui fanns :D

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-08-30 15:25

har man tur så kan avbrott i en högtalare ligga i anslutningarna eller eventuellt i yttersta varvet på spolen. Är det i anslutningarna så är det ju "bara" att laga med lite händigt lödande. Är det yttersta varvet på spolen så kan man med lite tur linda av en kort bit. Spolen får ju då något varv för lite jämfört med orginalspec, men om den har hyggligt många varv från början så blir skillnaden kanske inte så stor. Jag skulle inte betrakta det här som seriösa reparationer på fin-hifi-prylar, men skulle ett element i en högtalare i garaget, köket, badrummet eller liknande paja så skulle jag inte tveka på att prova att laga på det viset. (Laga avbrott i anslutning har jag gjort på baselement, och linda av ett varv har jag gjort på diskantelement, så tipset är i alla fall provat på något enstaka element).

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi