Moderator: Redaktörer
tordnilsson skrev:Rockolga skrev:2.500 paret inte en spänn mer för ett par 30 år gamla högtalare utan reservdels marknad.tordnilsson skrev:Jag undrar vad värdet på ett par Flat 8 II i skapligt skick kan vara idag ?
Vad tror ni ?
/ Tord
Jasså inte mer... jag tycker det låter som ganska bra betalt , har nästan lite svårt att tro på att man kan få såna pengar för dessa. Är det svenska priser eller menar du om man säljer till någon "japan" ?
/ Tord
Rockolga skrev:Vet inte men han lade ut dem för 15.000 :- sen budades det och den historiken finns inte tillgänglig för mig kanske Polis.Han trodde säkert jag inte skulle fråga efter dem då jag flyttat men en polare tipsade om vart dem tatt vägen. ett par Electrovoice T35A försvann också i samma veva sägs att budgivarna var Japaner enl. Polisen , så det blir svårt att få igen grejorna. Skall väl tilläggas att skurken är högt uppsatt miljöpartist i sin Stockholms kommun så jag lär få rejäl ersättning. Ett par Beta 8 or ligger just nu på Ebay för 17.000 :- jag la ett bud men det antogs inte , så jag tänkte begära det dubbla i rätten utan att skämmaspaa skrev:Rockolga skrev:Coral Beta 10 men det har visat sig att den jag lånat ut dessa till inte kunde hålla sig och har sålt dom på Ebay (polisanmält)
´Hur mycket fick han för dom?
Rockolga skrev:killen har sänkt från 5 till 4" så det börjar bli vårt att be hab skruva ur åttorna och skicka i kartong över sundet , Själv har jag skaffat 4 nya Coral Beta åttor samt ett par Coral Beta 6:or som jag ännu inte vet vad att göra med ... kanske , förslag ?
Japp möjligen men, Beta8 toppade med en Coral linsad JBL 075 ( skall testa med delning redan från 4K .... har hört att dom skall låta underbart så med lins i HiFi samanhang ) dessa skall spela med mittbas systemet delning runt 80/100 Hz < så det blir tryck kammarlåda för dem gällande Beta 6a har jag ingen original ritning på.paa skrev:Rockolga skrev:killen har sänkt från 5 till 4" så det börjar bli vårt att be hab skruva ur åttorna och skicka i kartong över sundet , Själv har jag skaffat 4 nya Coral Beta åttor samt ett par Coral Beta 6:or som jag ännu inte vet vad att göra med ... kanske , förslag ?
Varför inte prova original-ritningarna på de basreflexlådor som fanns på baksidan av broschyren?
Svante skrev:Inställningen var annars att det inte fanns särskilt mycket på LP-skivorna under 50 Hz. Det fanns tom ett bygge från ILMco som lade på syntetisk bas mellan 30 och 60 Hz med samma motivering.
Jag var inne på det där lite , Om nu sexorna har så gudomligt ljud i mellanregistret så kanske skall utnyttja det, Original klöv RT bashornet vid 150 Hz med gamla U66 men, funkade ända opp till 250 men då lät det lite sämre vid en A-B test.MiaM skrev:Svante skrev:Annat semi-sidospår:
Nog lär det väl vara 70-talets musik som uppmuntrat till ovanligt höga resonansfrekvenser hos dåtida basreflexlådor, som i sin tur gör att 70-tals-vintagehögtalare oftast låter bättre om de är slutna än om de är basreflex? Även om de slutna kanske har än klenare bas så har de snyggare rolloff och om de inte ingår i en audiofilrigg utan snarast är trevliga högtalare i köket, sovrummet eller liknande så kan man ju kompensera en mjuk rolloff med tonkontroller/filter på stärkaren.
Rockolga skrev:Ser även att det dök opp en Coral Beta 8 i toppskick på Ebay idag från Åhlborg Danmark , 200 US i frakt ett bekymmer men Killen lovar att snajda till det till runt 500 Kronor vid ett Skandinavisk bud , Jag la ett startbud på skoj men har ingen användning för dem varsågod
paa skrev:Rockolga skrev:Ser även att det dök opp en Coral Beta 8 i toppskick på Ebay idag från Åhlborg Danmark , 200 US i frakt ett bekymmer men Killen lovar att snajda till det till runt 500 Kronor vid ett Skandinavisk bud , Jag la ett startbud på skoj men har ingen användning för dem varsågod
Se upp med att priset för högtalarna är per styck.
Rockolga skrev:MiaM skrev:Svante skrev:Annat semi-sidospår:
Coral Ritningar värden här http://www.diy-audio-guide.com/coral-speakers.html
Rockolga skrev:Räknade om Basreflexens mått till Tub-rör istället för rektangulärt som då skall innehålla 25,12 kubikcentimeter luftmassa bara att hålla i 2,512 dl vatten i ett rör och såga av det i beta sexans fall. .
- Du menar en liten baffel runt utsidan av portens insida + fasa av utsidans insida 5-6mm ?! ( låter vettigt , tack)paa skrev:Glöm inte att sätta en liten baffel runt insidan av porten det minskar luftmotståndet jämfört med fri ände.
Och fasa ändarna på porten med en 5-6 mm radiefräs, det minskar väsljuden vid avstämningsfrekvensen avsevärt.
Rockolga skrev:Jag hittade dessa 2 vägs Filters för JBL 075 Diskanten ( världens ballaste bästa diskant ! )
Ebay nyss för 8 dollar styck ( godaget offer) vad tror man om dessa , set står inte så mkt mer i annaonsen http://www.ebay.com/itm/301291680154
"Up for Sale are Crossovers, Designed and Built by Allen Organ Co. These are Brand New Cross Overs, never mounted or used.
These were designed to be used with JBL E130 15" Woofers 105 db and JBL 075 110 db or 2402 Bullet 104 db Tweeters, or Selenium ST300-SLF Super Tweeters.
There are 4 plastic Stand Offs on the corners that you use to Screw them down to secure to the Cabinet.
These are excess Stock we will not be making this model anymore, once they are gone they are gone."
Jepp, men, jag har ett par Coral 15L/101 ligger å lirar i garderoben dem är snarlika rentav kopior av JBL bredbandsbasen ovan, Beta sexan skall på campa med ett par T35A Electrovoice vilka borde bli perfekta ihop kanske inte behövs men EV låter förjädrans välbehaglig även om man kan få cymbalkickar av 075 som kan orsaka glädjerus.paa skrev:Det viktigaste är att filtret är anpassat till just de element som man ska använda, och även lådan som de ska sitta i. Olika lådor har olika kantdiffraktion som påverkar frekvensgången i olika register.
Och du har ju annan bas, och filtret är avsett till 3, eller möjligen 2 olika diskanter, beroende på hur man ser på JBL-diskanternas skillnader.
Men i alla fall, generella filter är inte optimala filter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster