Nad 3020 - knaster i volymreglage

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Nad 3020 - knaster i volymreglage

Inläggav Fjonkalicious » 2007-09-07 13:16

Köpte en del stereoprylar av en snubbe beggat. Mitt fokus var på Nad 3020, efter att jag hade läst så mkt positivt om den så tänkte jag att den kunde vara värd en provlyssning.

När jag väl kopplat in allt så har jag knaster i volymreglaget och jag tappar vänster kanal spontant. Nu har jag satt volymen fast och reglerar med källan istället. Men kan jag på ett enkelt sätt åtgärda problemet?

Har kikat in i förstärkaren... ganska dammigt.

Är ingen superelektronikmekare för övrigt...

Tacksam för hjälp

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-07 13:20

Byt potentiometern.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2007-09-07 13:36

IngOehman skrev:Byt potentiometern.

Någon som vet vilken typ och var denna införskaffas?

Tack för tipset Öhman

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-07 13:40

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Re: Nad 3020 - knaster i volymreglage

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-09-07 14:00

Fjonkalicious skrev:Men kan jag på ett enkelt sätt åtgärda problemet?

Har kikat in i förstärkaren... ganska dammigt.

Är ingen superelektronikmekare för övrigt...

Tacksam för hjälp

Det är inte alls säkert att poten behöver bytas.
Ett alternativ: Köp elektronikrengöringsspray och spraya in i poten. Motionera den några gånger fram och tillbaka. Gamla potar, även sådana av "bättre" fabrikat som i detta fallet "Alps", blir ibland dåliga av ålder. Det börjar knastra och ena kanalen faller bort bitvis.

Dessutom kan det vara en god idé att som första steg blåsa bort allt damm ur förstärkaren.

Både Biltema och Elfa säljer elektronikrengöringsspray.

Väljer du ändå att byta poten, är det nog en god idé att ta med hela förstärkaren till Elfa, eller åtminstone den trasiga poten. Man har inte exakt den pot som sitter i 3020, men det finns snarlika, som säkert passar på 3020:ans kort.
Lycka till!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-07 14:19

Annars tillverkades ju 3020 rätt länge, och chansen är nog stor att HiFi-klubben fortfarande har potentiometrar till dem. :P

När det gäller att spraya potentiometrar är det ofta en lösning som fungerar tillfälligt, men som i själva verket oftast bara ökar slitaget på den ännu mera. Det beror dock på vad för sorts potentiometer det är.

kolbanepotentiometrar brukar vara de som reagerar mest illa på kontaktspray.

Bäst är cermet-potentiometrar, men de är i det närmaste icke-existerande i volymkontrollsammanhang.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-09-07 14:49

:)
Jag tänker inte diskutera sprayning med Hr Öhman. En mycket sliten pot är naturligtvis klokast att byta. Jag säger att det kan vara värt ett försök att spraya. Min erfarenhet från sprayning är att det fungerar bra även över längre tid.

Problemet i detta fall är väl i stället det att ELFA inte har någon passande pot. Den som sitter i 3020 har utgångsstift upptill för den variabla loudnessfunktionen. Jag tog en snabb titt i ELFAs sortiment och vad jag ser har man inga sådana potar.

Hr Öhmans första råd kan jag därför instämma i: Ring HiFi-klubben.
Om du inte får napp där, föreslår jag att du besöker en radio/tv-reparatör av den "gamla sorten", en sådan som genom åren samlat på sig allt möjligt i lådor och skåp. Har du tur hittar du, d v s han, en passande pot.
M v h

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-07 14:54

Jag avsåg inte att dissa ditt råd, sorry om du uppfattade det så :oops: .

Tvärtom faktiskt. Det skadar aldrig att försöka med spray!

Ville bara redovisa mina erfarenheter, så ingen som (träffar på de fall
för man) får erfara att det är en temporör lösning, blir besviken. Och
förstås nämna det där att hifi-klubbens serviceverkstäder säkert kan
fixa en pot som passar exakt, rätt pot helt enkelt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-09-07 15:00

Det är helt riktigt som Ingvar säger; kol-pottar som knastrar fungerar bara en kort efter rengöring med spray.

ALPS-pottarna på Elfa fungerra faktiskt bra.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-09-07 15:29

Morello skrev:Det är helt riktigt som Ingvar säger; kol-pottar som knastrar fungerar bara en kort efter rengöring med spray.

ALPS-pottarna på Elfa fungerra faktiskt bra.

Alltså detta kan vi ju hålla på med i evigheter...
Min erfarenhet är fortfarande att det fungerar att spraya, även över längre tid. Och som jag sagt ovan: Det beror på hur sliten poten är.

Öhman: No hard feelings. :D

Ja, det är möjligt att ELFAS potar fungerar i 3020. Jag har inte provat dem. Jag har bara vid en snabb titt på sortimentet inte hittat någon som exakt motsvarar originalet.

Det som är intressant i fortsättningen, i stället för att träta om sprayning eller inte sprayning, är ju självklart att höra hur vår vän med 3020:an löser problemet. Eller hur?
:D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-07 16:14

Kjell_Kranzberg skrev:Det som är intressant i fortsättningen, i stället för att träta om sprayning eller inte sprayning, är ju självklart att höra hur vår vän med 3020:an löser problemet. Eller hur?
:D

Precis. Man kan faktiskt också ta en helt annan pot, bara den ryms ovan kretskortet. Sedan gör man förbindningar ner till kretskortet med tråd.

/ B

Ludde

Inläggav Ludde » 2007-09-07 20:59

Hej alla
Jag har varit i kontakt med Hifiklubben och ett par gamla skolans radioreparatörer angående ny volym-balanspot till 3020's släkting 7020. Beskedet var tyvärr: - Inga reservdelar finns att tillgå!

Nu tror jag inte att 3020 och 7020 har "samma" pot. Kanhända är 3020 vanligare och så tror jag att den inte är kombinerad med balanskontrollen som i 7020, så chansen kanske finns. Fråga på för allt i värden! Hojta gärna till om du hittar någon som har pottar till 3020.

Inte är det väl variabel loudness på 3020? Däremot har den nån sorts "lågvolymläge" som kopplas till det där extra stiftet. Tror det är unik NAD specialité.

För att rädda min 7020 klurar jag nu på att kombinera den gamla pottens axlar med nya potar.

Lycka till
Ludde

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-09-07 21:30

Ludde skrev:Inte är det väl variabel loudness på 3020? Däremot har den nån sorts "lågvolymläge" som kopplas till det där extra stiftet. Tror det är unik NAD specialité.

Nej, det finns ingen ratt för att variera loudnessfunktionen. Man aktiverar loudness på "vanligt" sätt med en knapp. Vad jag menar med variabel är att loudness är beroende av volympotens inställning. Ju högre ljudstyrka, desto mindre loudness. Det är där de två extra stiften på potens övre del kommer in i bilden.
Detta är en vanlig lösning och finns på många förstärkare.
M v h

Ludde

Inläggav Ludde » 2007-09-08 13:45

Okidoki.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-08 18:41

Fjonkalicious skrev:

Tack för tipset Öhman

Mvh

Filip

Kom på att jag har en trasig NAD som står å skräpar på jobbet. Brunnen nätdel eller nåt. Tror det är någon större modell liknande 3020, kanske samma pot? Ska kolla, min apparat kan ju bli reservdelsmaskin :-)

/ B

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2007-09-09 04:05

Nåväl, var på Hifi-klubben i förmiddags i alla fall. Enligt snubben här i Helsingborg så lagerför dom inga reservdelar alls utan skickar endast iväg grejorna på reperation. Så där gick jag bet.

/Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2007-09-09 04:07

Bill50x skrev:
Fjonkalicious skrev:

Tack för tipset Öhman

Mvh

Filip

Kom på att jag har en trasig NAD som står å skräpar på jobbet. Brunnen nätdel eller nåt. Tror det är någon större modell liknande 3020, kanske samma pot? Ska kolla, min apparat kan ju bli reservdelsmaskin :-)

/ B

Schysst, du kan ju kika i alla fall.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-09-09 09:41

Fjonkalicious skrev:skickar endast iväg grejorna på reperation. /Filip

Ja, men vart? På den verksta´n kanske det finns passande potar liggande.

Biltema finns ju i Helsingborg; åk och köp elektronikspray. Det kostar 50 spänn.

M v h

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2007-09-15 23:06

Sådär ja, har haft mkt på gång i lägenheten. Mkt renovering och städning. Nu har jag blåst 3020:n och kört lite elspray på volympoten. Jag respekterar och förstår allas råd att inte göra detta men för mig som inte är helt hundra på el så kändes det inte värt att köpa ny pot osv(även om det är billigt).

Resultatet är för stunden bra och Nad:en spelar på bra med mitt loppisfynd nämnt i carlssontråden. Själv är jag väldigt nöjd, köpte carlsson oa4.2 i jakaranda för 20 kr/par och sedan en bra sony dvd(mp3,dts osv ) + Nad 3020 för 250 kr( det följde med en technics tuner och två zachry högtalare som gick på återvinningen). Totalpriset för anläggningen är alltså 270 kr inkl dvd-spelare som jag inte använder för musik. Jag är mkt nöjd med musik/krona men naturligtvis inget jag håller fast vid en längre tid framåt. Men det är nog svårt att hitta någon anläggning som håller samma visuella mått.

Som nämnt i carlssontråden är jag fan av jakaranda och det finns i flertalet inredningsdetaljer här hemma. Så högtalarna är underbara för min del. Nad:en lämnar en del att önska, jag gillar inte den senapsgula texten direkt. I övrigt är den ok, speciellt med tanke på deras avskalade design, det gillar jag skarpt.

Over and out/Fjonkedonken

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-09-16 09:29

Fjonkalicious skrev: Nu har jag blåst 3020:n och kört lite elspray på volympoten.
Resultatet är för stunden bra och Nad:en spelar på bra med mitt loppisfynd nämnt i carlssontråden. Själv är jag väldigt nöjd, köpte carlsson oa4.2 i jakaranda för 20 kr/par och sedan en bra sony dvd(mp3,dts osv ) + Nad 3020 för 250 kr

Ja, det är säkert både mycket och bra ljud per krona. De där prylarna skulle duga, och inte bara duga, hemma hos mig. Jag skulle kunna vara helt tillfreds med dem.
Bra att det löste sig med volympoten.
M v h

Lucid

Inläggav Lucid » 2014-04-27 08:25

Hej!

Jag besvarar denna (gamla) tråd då jag själv "fick med" en gammal NAD3020 på köpet när jag köpte en annan förstärkare begagnat.

Väl inkopplad så skrapade det något rent ohyggligt i vänster kanal med bitvis helt tapp av signal på den sidan.

Efter lite letande online hittade jag bland annat denna (och många andra trådar) där det rekommenderas att byta volympott. Då det kändes lite långt borta och det verkar svårt att hitta en "riktig" volympott till NADen med tanke på dess "loudness stift" tänkte jag att jag inte hade något att förlora av att prova en liten rengöring.

Började med att öppna upp NADen och rengjorde försiktigt inuti med dammsugare.

Tog sedan alkohol (det var det jag hade hemma) i en pipett och droppade in en droppe i volympotten - vred fram och tillbaka och upprepade proceduren tre ggr till i olika vinklar. "Torkade" sedan volympotten med dammsugaren för att få ut den sista fukten som möjligen inte avdunstat.

Resultat: en perfekt fungerande NAD3020 utan minsta skrap eller obalans mellan högtalarna.

/hoppas det hjälper någon annan

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-04-27 10:05

Lucid skrev:Hej!

Jag besvarar denna (gamla) tråd då jag själv "fick med" en gammal NAD3020 på köpet när jag köpte en annan förstärkare begagnat.

Väl inkopplad så skrapade det något rent ohyggligt i vänster kanal med bitvis helt tapp av signal på den sidan.

Efter lite letande online hittade jag bland annat denna (och många andra trådar) där det rekommenderas att byta volympott. Då det kändes lite långt borta och det verkar svårt att hitta en "riktig" volympott till NADen med tanke på dess "loudness stift" tänkte jag att jag inte hade något att förlora av att prova en liten rengöring.

Började med att öppna upp NADen och rengjorde försiktigt inuti med dammsugare.

Tog sedan alkohol (det var det jag hade hemma) i en pipett och droppade in en droppe i volympotten - vred fram och tillbaka och upprepade proceduren tre ggr till i olika vinklar. "Torkade" sedan volympotten med dammsugaren för att få ut den sista fukten som möjligen inte avdunstat.

Resultat: en perfekt fungerande NAD3020 utan minsta skrap eller obalans mellan högtalarna.

/hoppas det hjälper någon annan

Ibland har man tur. :) Ett tips från en som gjort som du för att försöka rädda potar. Försök hitta en kontaktspray/återsmörjare för potentiometrar så ökar chansen att du har en fungerande pot om några månader. Risken när man gör rent på alkohol är att man blir av med allt smörjmedel och då slits kolbanan (eller vad det är för bana i potten) bort mycket fortare. Jag fick jaga en ersättare när jag gjorde så på en gammal stärkare en gång. Tre månader senare så fanns ingen kolbana kvar i potten och det fanns bara lägena inget motstånd eller oändligt motstånd :x
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Återgå till Vintage-hifi