Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Byt potentiometern.
Fjonkalicious skrev:Men kan jag på ett enkelt sätt åtgärda problemet?
Har kikat in i förstärkaren... ganska dammigt.
Är ingen superelektronikmekare för övrigt...
Tacksam för hjälp
Morello skrev:Det är helt riktigt som Ingvar säger; kol-pottar som knastrar fungerar bara en kort efter rengöring med spray.
ALPS-pottarna på Elfa fungerra faktiskt bra.
Kjell_Kranzberg skrev:Det som är intressant i fortsättningen, i stället för att träta om sprayning eller inte sprayning, är ju självklart att höra hur vår vän med 3020:an löser problemet. Eller hur?
Ludde skrev:Inte är det väl variabel loudness på 3020? Däremot har den nån sorts "lågvolymläge" som kopplas till det där extra stiftet. Tror det är unik NAD specialité.
Fjonkalicious skrev:IngOehman skrev:Byt potentiometern.
Någon som vet vilken typ och var denna införskaffas?
Tack för tipset Öhman
Mvh
Filip
Bill50x skrev:Fjonkalicious skrev:IngOehman skrev:Byt potentiometern.
Någon som vet vilken typ och var denna införskaffas?
Tack för tipset Öhman
Mvh
Filip
Kom på att jag har en trasig NAD som står å skräpar på jobbet. Brunnen nätdel eller nåt. Tror det är någon större modell liknande 3020, kanske samma pot? Ska kolla, min apparat kan ju bli reservdelsmaskin
/ B
Fjonkalicious skrev:skickar endast iväg grejorna på reperation. /Filip
Fjonkalicious skrev: Nu har jag blåst 3020:n och kört lite elspray på volympoten.
Resultatet är för stunden bra och Nad:en spelar på bra med mitt loppisfynd nämnt i carlssontråden. Själv är jag väldigt nöjd, köpte carlsson oa4.2 i jakaranda för 20 kr/par och sedan en bra sony dvd(mp3,dts osv ) + Nad 3020 för 250 kr
Lucid skrev:Hej!
Jag besvarar denna (gamla) tråd då jag själv "fick med" en gammal NAD3020 på köpet när jag köpte en annan förstärkare begagnat.
Väl inkopplad så skrapade det något rent ohyggligt i vänster kanal med bitvis helt tapp av signal på den sidan.
Efter lite letande online hittade jag bland annat denna (och många andra trådar) där det rekommenderas att byta volympott. Då det kändes lite långt borta och det verkar svårt att hitta en "riktig" volympott till NADen med tanke på dess "loudness stift" tänkte jag att jag inte hade något att förlora av att prova en liten rengöring.
Började med att öppna upp NADen och rengjorde försiktigt inuti med dammsugare.
Tog sedan alkohol (det var det jag hade hemma) i en pipett och droppade in en droppe i volympotten - vred fram och tillbaka och upprepade proceduren tre ggr till i olika vinklar. "Torkade" sedan volympotten med dammsugaren för att få ut den sista fukten som möjligen inte avdunstat.
Resultat: en perfekt fungerande NAD3020 utan minsta skrap eller obalans mellan högtalarna.
/hoppas det hjälper någon annan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster