Färdigfixade 8071or!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Renobo

Färdigfixade 8071or!

Inläggav Renobo » 2008-12-18 09:33

Efter att ha läst om dessa högtalare råkade jag på ett par när min vän på sopstationen ringde och sade att han hade tagit hand om ett par lådor i hyggligt skick. Snabbt på plats baxade jag in dessa monster på 32kg st i min lilla Polo där även barnen skulle få plats.(!?) När jag provspelade dem konstaterades att diskanter + mellanreg var döda. Skumkanter måste naturligtvis bytas på basen. Detta gjordes med slavbaskanter frånFynda.se. Mellanregistren fick jag av avr7000 här på forat. Fjonkalicious erbjöd ett par diskanter men jag lyckades hitta fina hela i ett par Luxorlådor som jag fick gratis. Tur! Nya kondingar beställdes från Mimic. Filtren löddes ihop enligt beskrivning i annan tråd på Faktiskt.se. Jag valde att bygga som beskrivningen visar. Orginalet har ju vridpottar för diskant o mid, så inte ritningen. Mitt filter hade fasvänd mid. Men så är det inte enligt ritning! Dessutom har ritningen ett motstånd över mid. Detta monterades därför i det nya filtret. Kanske har jag fattat fel och vill gärna ha feedback.

Nu har jag dem i lyssningsrummet och det låter mycket bra! Flippar mellan dem och OA52. Och jag är redan kär :P
Jag har planerat en match mellan 8071, Rauna Njord och OA116. Vad tror ni? Vem tippar ni som segrare?
Ett tack till er som engagerat er!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-12-18 10:15

Kul!

Eftersom du inte behöver dina OA52 längre så kan du skicka dem till mig :D :wink: :wink: :wink:
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2008-12-18 10:23

avr7000 skrev:Kul!

Eftersom du inte behöver dina OA52 längre så kan du skicka dem till mig :D :wink: :wink: :wink:

Gratis då eller... :wink:

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-12-18 12:48

Intressant.!

Hur långt ut från väggen står 8071? Jag antar att dom är generösa i basen i jämförelse med OA52 eller?

Jag tycker det låter som ett intressant battle. Rauna kommer att spela direkt i ansiktet och brilera på det sättet, och för dom har jag goda erfarenheter av. Jag levde själv med efterföljaren Chaconne under 15 år dom gav en klar loudness-feeling i jämförelse med 116

OA116 hoppas jag hinner få luft och blomma ut, eftersom ditt rum är inte så stort så.. Dom kommer iaf att spela på ett annat sätt kan man tänka..

Tja det är väl bara börja olja julen, putsa och damsuga upp 116 för battlen :D

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2008-12-18 18:24

bassman skrev:
OA116 hoppas jag hinner få luft och blomma ut, eftersom ditt rum är inte så stort så.. Dom kommer iaf att spela på ett annat sätt kan man tänka..

Du får välja arena! Du får putsa på bra om du skall hänga med 8)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-12-18 19:21

Det är klart vi skall vara hos dig, Ditt rum är kanon!

Mjukmatta, skön soffa och mysigt i största allmänhet.. Putsandet är bara estetiskt tviiik, ljudmässigt är jag så cool en Carlssongubbe kan vara.

Skall Motalas stora HiFi-fabrikat slå gubben Carlsson på fingrarna och inte att förglömma Bo Hanson.. Vi får se :D

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-12-18 21:48

Här hoppas jag på en intressant fortsättning, oavsett vad ni kommer fram till.
:)

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-12-18 21:58

Bilder på bataljen också? Kanske? Snälla?
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-12-19 00:39

Frodrak skrev:Bilder på bataljen också? Kanske? Snälla?

Den här gången lovar jag att ha "smällan" med mig! Ett sådant svenskt vintage-mästerskap bland bra högtalar-konstruktioner måste bara förevigas i bild!
Men jag är helt väck då det gäller att lägga in bilder här på faktiskt :oops: FBTa mig hit å dit, ja ids int lära mig..

Men Renobo har kanske bättre koll på det..

Men intressant är det! Luxor ett folk-fabrikat som väldigt många köpte till sina v-rum under 70/80-talet. Många här på Faktiskt har säkert fingrat på en fet Dirigent under deras storhetstid, kanske rent av lirat lite Purple, Cooper, Zeppelin, Who osv på dessa apparater.

Nog finns det fina grejor i detta fabrikat när dom spännde musklerna!

Om jag är orolig att OA116.3 inte skall kunna hävda sig! Nae inte det minsta! Jag tror att Reobos luxor hamnar en halv meter in i rummet (eller typ i knäna på oss) för att det skall spela nåt annat än bas 8)

Nu måste jag nog lyfta gallret å damma av diskanterna med en fin pensel :P

Visst är det tillåtet att psykas lite innan battle Renobo :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-19 01:16

Orättvist med battle i norr :cry:

Det hade ju varit sketarolit som man säger på skånska ;-)

Kul initiativ, är det någon vintagefan som vill hitta på något i Skåne så får ni hojta till, dörren står öppen. Observera att jag är mycket bättre på att servera öl än kaffe bara.

Skall bli kul att se resultat, vi hjälper er att fixa upp bilder :-D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2008-12-19 13:21

Observera att 8071orna är ORGINAL! Ingen har bytt diskanter för att få till ett ljud som man står ut med 8) Har inte ens SD-fötter!
Jag tror att de skall få förbli skitiga också bara för att du inte skall ha något att skylla på 8)

Användarvisningsbild
LarryHelm

Renobo du är en drömmare du ... !

Inläggav LarryHelm » 2008-12-21 15:58

Efter att ha fått berättat att det skall stunda ett battle tydligen där jag är med trots att jag uttryckligen avsagt mig alla dylika perverterade lekar nödgas jag kanske ändå medverka om inte annat för att försvara Bosse...låt mig tänka på saken !

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2008-12-25 13:09

Nu närmar det sig... innan battlen går av stapeln måste jag fixa dämpskivor at sätta bakom högtalarna.

Kan bara tillägga att OA-52 orna är förpassade till förrådet. De är chanslösa mot Luxor 8071. Detta hade jag aldrig trott. Har ju levt med OA i 25 år. 8071 är mer detaljerade. Har mycket renare diskant. Betydligt bättre bas. Det svänger ordentligt. Mellanregistret i OA låter nasalt och färgat i jämförelse. OA passar bättre som biofrontar (vilket jag har använt dem som), de har ett ljud som spelar upp scenen i plan med bilden. De försvinner. Luxor spelar "in your face", vilket är extremt medryckande vid musikspelning men inte så lyckat vid bioljud.
Planerar att modda OA52 till LE när denna är färdig. Tror klangen passar mig bättre efter vad jag läst. Då åker de nog ner från vinden igen.

Har studerat tråden som jämför 8071 med pi60. Vilket himla liv det blev!! Intressant att många blev så trampade på tårna.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-12-25 13:29

Jag är inte förvånad.
Nu väntar jag bara på att carlsson-maffian ska rycka ut till den store konstruktörens försvar. Jag lägger ut dina lyssningsintryck på "Generellt om hifi". Det blir nog liv där.
Jag har ägt flera vintagehögtalare betydligt dyrare än 8071; t ex Tandberg Studio Monitor, JBL L 100, Yamaha NS 1000 M; men de har alla fått lämna mitt vardagsrum. 8071:orna har blivit kvar.
Men jag rekommenderar byte av de bipolära kondensatorerna till foliekondensatorer och jag tycker också att man ska koppla bort nivåinställningen till diskant/mellanregistren. Den är bara en onödig gimmick. Det var populärt med nivåkontroller på den tiden 8071 var ny. Det ansågs ge "monitorkänsla".

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2008-12-25 13:41

Är det 52.1or som du har?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-12-25 13:52

Kjell_Kranzberg skrev:Jag är inte förvånad.
Nu väntar jag bara på att carlsson-maffian ska rycka ut till den store konstruktörens försvar. Jag lägger ut dina lyssningsintryck på "Generellt om hifi". Det blir nog liv där.
Jag har ägt flera vintagehögtalare betydligt dyrare än 8071; t ex Tandberg Studio Monitor, JBL L 100, Yamaha NS 1000 M; men de har alla fått lämna mitt vardagsrum. 8071:orna har blivit kvar.
Men jag rekommenderar byte av de bipolära kondensatorerna till foliekondensatorer och jag tycker också att man ska koppla bort nivåinställningen till diskant/mellanregistren. Den är bara en onödig gimmick. Det var populärt med nivåkontroller på den tiden 8071 var ny. Det ansågs ge "monitorkänsla".

Jag ser ingen anledning att rycka ut för att försvara Stig. OA52 är en snart 25 år gammal högtalare som idag är rejält föråldrad med de element som sitter i. Vidare var de (som hela 50-serien) tänkta som instegshögtalare och tre- och fyrvägarna skulle utgöra toppmodellerna. Att OA52 (tillsammans med OA50) dessutom togs fram på några månader efter krav från distributören(?) är en detalj som inte ska förglömmas. SÅ jag tycker ingen skugga faller på Stig för att vissa föredrar andra högtalare än OA52, det är ju fullt naturligt. Om ni bara visste vilka diskussioner vi Carlssontokar har om vilka Carlssonmodeller som är dom bästa. :)

Nu har jag inte lyssnat på 8071, men om beskrivningen att de är mer "in your face" stämmer så kan jag tänka mig att jag skulle ha lite svårt för dem. Det brukar som nämndes vara väldigt medryckande men jag brukar tycka att det kan bli lite för mycket av det goda. Men det skulle vara kul att höra dem efter alla diskussioner som varit!

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-12-25 17:49

Bara en stilla fundering. Hur är taket beskaffat? Min erfarenhet är att taket kan ha en avgörande betydelse för hur Carlsson låter, framförallt när det gäller höjden på ljudbilden. Mina OA12, som lät helt underbart med stor ljudbild i den nyproducerade lägenheten (med betongtak i ett övrigt medeldämpat rum) föll ihop totalt i radhuset där vi bor nu. Här har vi ett barracudatak (plast) som verkar fullständigt inkompatibelt med Carlsson.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-12-25 18:14

baracudatak??????
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2008-12-25 18:20

Mina 52or är orginalare. Med bytta skumkanter förstås. Rummet är 10 m2 stort och kvadratiskt. Innertak är gips på träreglar. Väggar gips+spånskiva, Golv betongsula med heltäckande matta. Rummet är ej helt stumt. Har inga stående vågor över ca 30 hz.

Om man gillar ett visst typ av ljud så är det klart att ett annat ljud känns obra/ovanligt. Jag slogs i detta fall av att 8071 är lättlyssnade och svängiga. Högtalare som jag tror de allra flesta skulle vilja ha. Tyvärr har de ingen status. Det är ju Luxor :lol:

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-12-25 18:49

Renobo skrev:Mina 52or är orginalare. Med bytta skumkanter förstås. Rummet är 10 m2 stort och kvadratiskt. Innertak är gips på träreglar. Väggar gips+spånskiva, Golv betongsula med heltäckande matta. Rummet är ej helt stumt. Har inga stående vågor över ca 30 hz.

Om man gillar ett visst typ av ljud så är det klart att ett annat ljud känns obra/ovanligt. Jag slogs i detta fall av att 8071 är lättlyssnade och svängiga. Högtalare som jag tror de allra flesta skulle vilja ha. Tyvärr har de ingen status. Det är ju Luxor :lol:
Hej ,alldeles rätt det står ju luxor på dom,kan inte va bra .fördomar.fördomar.Har kört en a/b test med dom mot ett par mkt omtalade högtalare (dyra också) föredrog luxorlådorna . Finns nog rätt många högtalare där ute som är ordentligt uppshasade av både media ock folk på olika forum :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-12-25 18:55

Vilka år tillverkades denna Luxormodell?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-12-25 20:31

paa skrev:Vilka år tillverkades denna Luxormodell?

1978-1981.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-12-25 21:05

Finns ett par 8071 kvar i min ägo ,sonen har dom ock spelar på ock hans kompisar har aldrig hört så bra ljud förut .Själv poppar jag cerwin vega dc-15 ock dom låter fn inte dåligt,snacka om byxbensfladder :wink:

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-12-25 21:20

Erik_Johansson skrev:Nu har jag inte lyssnat på 8071,
Men det skulle vara kul att höra dem efter alla diskussioner som varit!

/Erik

Om du (eller någon annan här på "Vintage") planerar att passera mina trakter, går det bra att höra av sig. Jag kör igång både anläggningen och kaffebryggaren...

MP

Inläggav MP » 2008-12-25 21:38

Jag tror OA-116 vinner ganska lätt men det beror ju på vilka som lyssnar och hur det lyssnas.

Att bara subjektivt lyssna efter vilken som har behagligast sound eller låter högst vid ett visst tillfälle är så klart en helt annan sak mot att bedöma vilken som är mest neutral och återger det som spelas med minsta möjliga distortion.

Jag har lyssnat mycket på flera Luxor modeller, jag var Luxor diggare som ung mest p.g.a. deras låga pris och visst lät de bra för priset men när det gäller distortionsfrihet och precision så räcker de inte till.
Transmisson line högtalaren 8071 tycker jag subjektivt, trots sin djupa bas, i sin helhet inte lät lika bra som flera andra Luxor högtalare t.ex. 5061 och den där L-Orchestra men för priset ...1100kr? var 8071 ändå klart hyfsad. :)

Jag har sett orenoverade exemplar för mellan 200-500kr till salu och för de pengarna med lite tillägg för seriös renovering kan de absolut vara värda omkring 1500kr som vissa här säljer dem för, om man har plats för dem.
Senast redigerad av MP 2009-01-06 00:20, redigerad totalt 1 gång.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-12-25 21:48

Ja mkt är det hur man vill ta till sig saker också . Jämförde ett par oa-12 mot ett par luxor 5061 förut , satt inte exakt rätt bas i oa-12 men det var en snarlik perlees i alla fall . oa-12 lät som en bredbandare som låg lös på golvet i jämförelse, :wink:

MP

Inläggav MP » 2008-12-25 21:55

Jag förstår hur du menar men rätt placerade har ett par fullrenoverade OA-12 kvaliteter som 5061 aldrig kommer i närheten av.
Även om de har mer hängmatta och tilltalande fett sound vid första kontakten. :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-12-25 22:10

Ja jag vet inte hur man skulle placera ett par såna då, har lyssnat på högtalare aktivt i åtminstonde 30 år ock i mitt tycke så va luxorlådorna bra mkt bättre ,vete fn va vissa pioriterar egentligen (stora mellanregister?) :wink:

MP

Inläggav MP » 2008-12-25 22:14

Svårt att beskriva lugnet, mikrodetaljerna, precision i ljudbilden, djup, bredd... allt det där som gör att du kan blunda och svära på att musikerna står framför dig. :)
På riktigt!

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-12-25 22:23

Man får acceptera varann ock inse att man tycker olika .men i mina öron så är luxor 5061 bättre. :)

Nästa

Återgå till Vintage-hifi