Moderator: Redaktörer
MP skrev:
Däremot vill jag inte medvetet hypa vissa produkter för att driva upp försäljningspriserna för dem! Det tycker jag är ohederligt och strider mot det jag tror på.
MP skrev:Men en sak som stör mig är emellertid att vi i Sverige inte har någon/några återförsäljare av skumkanter/gummikanter till ett lågt pris.
Jag tror att det är en orsak till att mycket kasseras i onödan i brist på utförda hobbyrenoveringar som i sin tur ger ett mindre intresse för diy och vintage än nödvändigt.
henriksch skrev:...Det är, som jag sade, inte helt ovesäntligt om man på ett forum som detta når konsensus ang. priser på grejor som folk har lagt ner en massa jobb på, en konsensus med konsekvensen att de som renoverat och vill ha tillbaka åtminstone kostnaderna för detta utmålas som "puckon som inte fattar vad grejorna skall kosta eller rentav lurendrejare". Det var alltså denna inställning jag vände mig emot och jag påstår inte att det är MP som driver detta...
MP skrev:Jag tycker heller inte på något sätt att du antyder att jag skulle driva detta så jag blir förvånad varför du anser dig behöva förtydliga detta.
i skrev:Det här är som att höra på två gamla lättstötta tanter som pratar.![]()
bajenleker skrev:..ja...vad bjäbbar de om?
Hajjar noll.

henriksch skrev:...ett ställe där den låga prisbilden ses som ett problem och inte att det är lite löjligt eller snudd på lurendrejeri om det begärs en hel del pengar för bra och iordninggjorda/fungerande grejor.
Vi borde kanske se det tvärtom och missionera bland vänner och bekanta i stället...
MP skrev:i skrev:Det här är som att höra på två gamla lättstötta tanter som pratar.
bajenleker skrev:..ja...vad bjäbbar de om?
Hajjar noll.
![]()
Jag tycker vi har en intressant diskussion jag och den andra "tanten"även om vi ibland kanske för den på olika plan.
Förstår inte varför någon tycker att vi bjäbbar? Glömde smileys kanske?
twangbang skrev:Vill bara flika in med en tanke, kanske lite OT.
Reservdelar, det finns ju knappt längre, är det någon som vet om det tas till vara på nåt och vart det säljs?
Har en för övrigt ganska välsorterad elektronikbutik i skövde där jag handlat lite, men de säger att de bara har de som finns i hyllorna. Sen är det slut på gamla saker. Nu mals allt ner istället, alltså inte ens firmorna kan köpa. Kan vara allt från rattar, vred, strömbrytare mm.
Är ute efter en strömbrytare till en 70-tals HK, men det verkar vara helt omöjligt att finna.
henriksch skrev:Verkligen illa är ju den töntiga tysta överenskommelse som verkar finnas mellan handlare at inte sälja skumkanter till högtalarelement.
Fjonkalicious skrev:henriksch skrev:Verkligen illa är ju den töntiga tysta överenskommelse som verkar finnas mellan handlare at inte sälja skumkanter till högtalarelement.
Är det så? Det visste jag inte om, vilka handlare gäller detta?
MP skrev:Ja reservdelar kan vara ett elände att få tag på men för den vanligaste elektroniken finns det nästan alltid ersättare om det inte är specialdesignat.
För högtalarelement är situationen riktigt illa i Sverige.
Övriga saker står att finna på soptippen eller hantverk och kreativitet.
Frodrak skrev:twangbang skrev:Vill bara flika in med en tanke, kanske lite OT.
Reservdelar, det finns ju knappt längre, är det någon som vet om det tas till vara på nåt och vart det säljs?
Har en för övrigt ganska välsorterad elektronikbutik i skövde där jag handlat lite, men de säger att de bara har de som finns i hyllorna. Sen är det slut på gamla saker. Nu mals allt ner istället, alltså inte ens firmorna kan köpa. Kan vara allt från rattar, vred, strömbrytare mm.
Är ute efter en strömbrytare till en 70-tals HK, men det verkar vara helt omöjligt att finna.
Jag har en gammal HK stående på vinden, den äter säkringar, och jag har inte nog med kunskap att grotta runt i den. Det är en 330, kan den knappen passa?I så fall kan jag ju montera ur den och posta upp den, så blir den gamla häcken till glädje för nån...
Fjonkalicious skrev:TB, det kommer säkert bli ett större behov för detta och framtiden kommer nog dra mer åt den amerikanska hållet, dvs att man i många fall "part them out" och då kommer reservdelspriserna bli höga. Jag behöver t.ex en diskant till en JBL högtalare, ovanlig och den kan jag köpa för sisådär 100 dollar+ i USA om jag har turen att hitta en. Det får jag väl knappt för högtalarna i Sverige.
henriksch skrev:i och bajenlekers inlägg:
Okej, för att tillgodose era behov av tonfall:
Juste om ni drog till en annan tråd. Är ärligen och uppriktigen skittrött på det korkade machostuket och inlägg lagda med motivet: huvudsaken-att-flabben-går-inte-vad-jag säger.
Hoppas det räcker?
¨twangbang skrev:Frodrak skrev:twangbang skrev:Är ute efter en strömbrytare till en 70-tals HK, men det verkar vara helt omöjligt att finna.
Jag har en gammal HK stående på vinden, den äter säkringar, och jag har inte nog med kunskap att grotta runt i den. Det är en 330, kan den knappen passa?I så fall kan jag ju montera ur den och posta upp den, så blir den gamla häcken till glädje för nån...
Oh ja, absolut jättegärna, det är säkerligen en sån, en röd lite genomskinlig knapp är det. (Eller det är ju hela strömbrytaren jag behöver) Tackar och bockar många gånger om!
Daniel_A skrev:¨twangbang skrev:Frodrak skrev:twangbang skrev:Är ute efter en strömbrytare till en 70-tals HK, men det verkar vara helt omöjligt att finna.
Oh ja, absolut jättegärna, det är säkerligen en sån, en röd lite genomskinlig knapp är det. (Eller det är ju hela strömbrytaren jag behöver) Tackar och bockar många gånger om!
I hur stor utsträckning fanns dessa röda strömbrytare egentligen i Sverige? Jag har bara sett H/K från första halvan av 70-talet med helsvart knapp. Har fått känslan att de röda knapparna mest satt på 110 volts-apparater. (men jag kan ju ha fel, förstås!)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster