Priser, Blocket och "Tradyra"

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

henriksch

Priser, Blocket och "Tradyra"

Inläggav henriksch » 2009-01-07 00:50

Det här med "Tradyra" och priset på grejor...

Å ena sidan har vi Blocket och ett ganska stort antal som kollar efter klipp ungefär hela tiden.
(Ett klipp är väl rimligen en konskvens av att någon, antingen inte vet vad grejorna är kan säljas för om de bara väntar ett tag, eller så är det någon som bara snabbt vill bli av med "gammalt skit" och tar hellre en femhundring och avhämtning än att släpa grejorna till återvinningen.)

Å andra sidan finns Auktionen, en exponeringsyta där högstbjudande gäller och tid finns för att tillräckligt många intresserade hinner med att vara med i budgivningen. Jag och många med mig här hyser ett och annat tvivel på om det verkligen går rätt till i alla lägen men å andra sidan så är det förhoppningsvis i ganska få fall.

Nackdelen med att grejor blir för billiga är väl att det aldrig är lönt att laga dem. Risken är väl att man får någon slags slit-och-släng-kultur i vintagebranschen och att det vi nu upplever är en kort stund av priseufori.

Har sagt det förr, men ett exempel på detta är väl Mirsch OM3-28 som är en högtalare som har rimlig storlek, bättre ljud än du kan hitta på Siba och ett trevligt utseende i sitt format och design. Om allt skall kosta ingenting är är det inte lönt att göra iordning skumkanterna på basarna och lägga ner jobbet på finishen och därför kastas de. Ett resursslöseri och ett stycke historia blir fjärrvärme.

Det borde vara bättre att de/vi som kan lägger ner lite möda på marknadsföring av god Vintage i stället för att håna de som försöker, t.ex. , den här så hånade lilla firman Repsam/ReHiFi eller HiFiGöteborg. Skillnaden mellan ReHiFi och Blocket är ju uppenbar, garanti och fungerande/genomgångna grejor. Vi är beredda att en sketen service på en tre år gammal bil skall kosta tretusen, då borde vi ha respekt för att en förstärkare med bytta lampor och rensade pottar kostar en bra snäpp mer än loppispriser.
Utifrån detta resonemang borde det vara okej att ett par OM3-28:or kostar 200 spänn i orenoverat skick och 1500 i renoverat skick, annars kommer det aldrig att bli gjort.

I ett enda fall har det lyckats, Sonab/Carlsson, vilket ju såklart CarlssonPlanets/SSC:s förtjänst.

Det finns ju hur mycket som helst som borde kunna röna motsvarande uppmärksamhet. Luxors prestigegrejor, Sentec, Luxmans 78 och 80 tal, Sansuis 70-tal, Optonica osv.

Väl medveten om att det handlar om efterfrågan, det jag vänder mig emot är främst jargongen här på forumet som borde vara ett ställe där den låga prisbilden ses som ett problem och inte att det är lite löjligt eller snudd på lurendrejeri om det begärs en hel del pengar för bra och iordninggjorda/fungerande grejor.

Vi borde kanske se det tvärtom och missionera bland vänner och bekanta i stället...

MP

Inläggav MP » 2009-01-07 01:46

De flesta människor har det gemensamt att de tycks resonera ganska olika beroende på om de ska köpa något eller sälja något.
Det känns för mig inte som en överraskning.

Sen finns det förstås de som försöker gå över gränsen för vad många potentiella köpare upplever som rimligt med "fel" marknadspris, missvisande beskrivningar etc.
Då brukar det bli reaktioner, jag tycker det kan vara nyttigt! :)

Men jag håller med dig om att vi så långt som möjligt ska undvika att bygga på världens sopberg... mycket bättre att vi säljer, auktionerar eller skänker det vi inte längre vill ha. :)

Däremot vill jag inte medvetet hypa vissa produkter för att driva upp försäljningspriserna för dem! Det tycker jag är ohederligt och strider mot det jag tror på.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-01-07 07:36

MP skrev:
Däremot vill jag inte medvetet hypa vissa produkter för att driva upp försäljningspriserna för dem! Det tycker jag är ohederligt och strider mot det jag tror på.

Det var inte det jag menade.

Det jag var ute efter var att påpeka att det finns mycket som duger mer än gott i jämförelse med det man köper nytt och det är inte att "hypa". I betydelsen av "att hypa något" ligger, kanske inte för alla men i alla fall, för mig (och som det verkar i ditt inlägg, också för dig) ett stråk av överdriven/ej sanningsenlig marknadsföring. Det är inte det jag är ute efter och det tycker jag inte heller t.ex. CP har gjort. Repsam har diskuterats ett antal gånger här och jag kan hålla med om att deras marknadsföring i början inte var den allra bästa men där måste man försöka ta i beaktande att det handlade om en ung grabbs första trevande försök som säljare. Det som görs där är i grunden vettigt anser jag.

Konsekvensen av motsatsen är det vi ser, så låga priser att vid jämförelse är inget lönt att laga i jämförelse med att köpa annat/nytt varpå grejor slängs.

mvh
Henrik

MP

Inläggav MP » 2009-01-07 10:26

Vill bra förtydliga att min citerade del av inlägget syftade generellt och var inte riktad åt något särskilt håll.
Om jag vill peka ut någon så brukar jag vara tydlig med det för att undvika missförstånd. :)

Jag ser inga stora problem med en period av låga priser och att marknaden styr som i det här fallet.
Det som är för billigt idag blir relativt ofta morgondagens skatter av nämnda orsaker.

Men en sak som stör mig är emellertid att vi i Sverige inte har någon/några återförsäljare av skumkanter/gummikanter till ett lågt pris.
Jag tror att det är en orsak till att mycket kasseras i onödan i brist på utförda hobbyrenoveringar som i sin tur ger ett mindre intresse för diy och vintage än nödvändigt. :)

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-01-07 12:03

MP skrev:Men en sak som stör mig är emellertid att vi i Sverige inte har någon/några återförsäljare av skumkanter/gummikanter till ett lågt pris.
Jag tror att det är en orsak till att mycket kasseras i onödan i brist på utförda hobbyrenoveringar som i sin tur ger ett mindre intresse för diy och vintage än nödvändigt. :)

Håller med dig fullständigt i detta.

...i övrigt så är vi nog ganska ense också...

Jag var mest ute efter en aspekt i frågan. Skall inte sticka under stol med att jag frossar ganska vilt i "extrapriserna" där man kan ha tur och finna guldkorn.

OCH

Det är, som jag sade, inte helt ovesäntligt om man på ett forum som detta når konsensus ang. priser på grejor som folk har lagt ner en massa jobb på, en konsensus med konsekvensen att de som renoverat och vill ha tillbaka åtminstone kostnaderna för detta utmålas som "puckon som inte fattar vad grejorna skall kosta eller rentav lurendrejare". Det var alltså denna inställning jag vände mig emot och jag påstår inte att det är MP som driver detta

Det är skillnad på renoverat och "befintligt skick"...

MP

Inläggav MP » 2009-01-07 12:17

henriksch skrev:...Det är, som jag sade, inte helt ovesäntligt om man på ett forum som detta når konsensus ang. priser på grejor som folk har lagt ner en massa jobb på, en konsensus med konsekvensen att de som renoverat och vill ha tillbaka åtminstone kostnaderna för detta utmålas som "puckon som inte fattar vad grejorna skall kosta eller rentav lurendrejare". Det var alltså denna inställning jag vände mig emot och jag påstår inte att det är MP som driver detta...

Ett forum som det här är ju en plats där många olika individer skriver precis vad som faller dem in, så jag är rädd att någon konsensus knappast kan uppnås i en enda fråga.

Jag tycker heller inte på något sätt att du antyder att jag skulle driva detta så jag blir förvånad varför du anser dig behöva förtydliga detta.

Jag brukar själv renovera vintage prylar det är en kul hobby.

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-01-07 13:00

MP skrev:Jag tycker heller inte på något sätt att du antyder att jag skulle driva detta så jag blir förvånad varför du anser dig behöva förtydliga detta.

Gott då, ville bara vara tydlig. Tror att det kan behövas i detta sätt att kommunicera. Tycker mig kunna se att missförstånd ofta ger upphov till konflikter som är i många fall är onödiga och bara tar bort fokus från ämnet.
Men såklart kan det ju innebära risk att bli övertydlig, sorry i så
fall...

mvh
Henrik

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-01-07 13:21

Det här är som att höra på två gamla lättstötta tanter som pratar. 8O :wink:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
bajenleker

Inläggav bajenleker » 2009-01-07 13:50

..ja...vad bjäbbar de om?
Hajjar noll.

Användarvisningsbild
blekfet

Re: Priser, Blocket och "Tradyra"

Inläggav blekfet » 2009-01-07 13:52

Tar bort/editerar det här inlägget då jag har en annan uppfattning om företaget idag.
Senast redigerad av blekfet 2010-01-08 09:57, redigerad totalt 1 gång.

MP

Inläggav MP » 2009-01-07 16:34

i skrev:Det här är som att höra på två gamla lättstötta tanter som pratar. 8O :wink:

bajenleker skrev:..ja...vad bjäbbar de om?
Hajjar noll.

8O
Jag tycker vi har en intressant diskussion jag och den andra "tanten" :D även om vi ibland kanske för den på olika plan.
Förstår inte varför någon tycker att vi bjäbbar? Glömde smileys kanske? Bild

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Re: Priser, Blocket och "Tradyra"

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-07 17:26

henriksch skrev:...ett ställe där den låga prisbilden ses som ett problem och inte att det är lite löjligt eller snudd på lurendrejeri om det begärs en hel del pengar för bra och iordninggjorda/fungerande grejor.

Vi borde kanske se det tvärtom och missionera bland vänner och bekanta i stället...

Jag tror att vi ska vara glada så länge prisbilden på vintage hifi är låg. Det är just detta jag gillar med denna hobby. Den är billig. Man kan för en billig slant få ganska mycket; d v s riktigt bra ljudkvalitet. Där ligger tjusningen med denna hobby, tycker jag. Om priserna på vintage hifi generellt stiger, missgynnar det oss som håller på med hobbyn, eller hur?

MP

Inläggav MP » 2009-01-07 17:29

Jag håller med dig Kjell, möjligheten att fynda är också inkörsporten för nya förmågor och blivande vintage och diy intresserade.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-01-07 17:40

MP skrev:
i skrev:Det här är som att höra på två gamla lättstötta tanter som pratar. 8O :wink:

bajenleker skrev:..ja...vad bjäbbar de om?
Hajjar noll.

8O
Jag tycker vi har en intressant diskussion jag och den andra "tanten" :D även om vi ibland kanske för den på olika plan.
Förstår inte varför någon tycker att vi bjäbbar? Glömde smileys kanske? Bild

:D Tyckte bara det var lite väl mycket urskuldande och försäkringar om att ni inte tagit illa upp. Verkade lite "omanligt". :wink:
Mundus Vult Decipi

MP

Inläggav MP » 2009-01-07 17:50

:D Bild

Här försöker vi nog ha lite mer av fikastämningen kvar än i de andra forumdelarna, tror jag.

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2009-01-07 19:38

Vill bara flika in med en tanke, kanske lite OT.
Reservdelar, det finns ju knappt längre, är det någon som vet om det tas till vara på nåt och vart det säljs?
Har en för övrigt ganska välsorterad elektronikbutik i skövde där jag handlat lite, men de säger att de bara har de som finns i hyllorna. Sen är det slut på gamla saker. Nu mals allt ner istället, alltså inte ens firmorna kan köpa. Kan vara allt från rattar, vred, strömbrytare mm.
Är ute efter en strömbrytare till en 70-tals HK, men det verkar vara helt omöjligt att finna.
:cry:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-07 19:48

TB, det kommer säkert bli ett större behov för detta och framtiden kommer nog dra mer åt den amerikanska hållet, dvs att man i många fall "part them out" och då kommer reservdelspriserna bli höga. Jag behöver t.ex en diskant till en JBL högtalare, ovanlig och den kan jag köpa för sisådär 100 dollar+ i USA om jag har turen att hitta en. Det får jag väl knappt för högtalarna i Sverige.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

MP

Inläggav MP » 2009-01-07 19:54

Ja reservdelar kan vara ett elände att få tag på men för den vanligaste elektroniken finns det nästan alltid ersättare om det inte är specialdesignat.
För högtalarelement är situationen riktigt illa i Sverige.
Övriga saker står att finna på soptippen eller hantverk och kreativitet.

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-01-07 20:49

i och bajenlekers inlägg:

Okej, för att tillgodose era behov av tonfall:
Juste om ni drog till en annan tråd. Är ärligen och uppriktigen skittrött på det korkade machostuket och inlägg lagda med motivet: huvudsaken-att-flabben-går-inte-vad-jag säger.

Hoppas det räcker?

Okej till saken igen:
Reservdelar är ju ett stort problem, det enda sättet bli väl att försöka hitta ett slaktoffer när det gäller knappar och chassie. Har själv fått köpa två Sansui AU555 för att knåpa ihop en fungerande.Komponenter verkar det finnas hyfsat med fortfarande och det lilla jag letat efter har jag hittat, nätet är ju räddningen här.
Verkligen illa är ju den töntiga tysta överenskommelse som verkar finnas mellan handlare at inte sälja skumkanter till högtalarelement.

...och...

Ja, diskussionen förs på olika plan i denna tråd

Såklart finns det fördelar, famför allt kul, med att det är billigt att köpa grejor, Mitt inledningsinlägg handlade om en ev. baksida av denna medalj

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-01-07 20:50

twangbang skrev:Vill bara flika in med en tanke, kanske lite OT.
Reservdelar, det finns ju knappt längre, är det någon som vet om det tas till vara på nåt och vart det säljs?
Har en för övrigt ganska välsorterad elektronikbutik i skövde där jag handlat lite, men de säger att de bara har de som finns i hyllorna. Sen är det slut på gamla saker. Nu mals allt ner istället, alltså inte ens firmorna kan köpa. Kan vara allt från rattar, vred, strömbrytare mm.
Är ute efter en strömbrytare till en 70-tals HK, men det verkar vara helt omöjligt att finna.

Jag har en gammal HK stående på vinden, den äter säkringar, och jag har inte nog med kunskap att grotta runt i den. Det är en 330, kan den knappen passa?I så fall kan jag ju montera ur den och posta upp den, så blir den gamla häcken till glädje för nån...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-07 20:54

henriksch skrev:Verkligen illa är ju den töntiga tysta överenskommelse som verkar finnas mellan handlare at inte sälja skumkanter till högtalarelement.

Är det så? Det visste jag inte om, vilka handlare gäller detta?

@Frodrak: Tror det är samma(om din är röd och TB avser sin HK800+)

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-01-07 21:10

Fjonkalicious skrev:
henriksch skrev:Verkligen illa är ju den töntiga tysta överenskommelse som verkar finnas mellan handlare at inte sälja skumkanter till högtalarelement.

Är det så? Det visste jag inte om, vilka handlare gäller detta?

Har försökt handla av de som tar sig an omkantning och fått samma svar. Från en av dem med motiveringen: "att det inte är något amatörer skall syssla med eftersom det bara blir fel och sedan får vi rätta till det" och har dessutom hört av densamme att detta är en överenskommelse omkantare emellan.
Såklart behöver man inte sälja om man inte vill men trist är det för det blir onödigt dyrt med frakt från Australien eller USA.
Samma inställning finns på Carlssonplanet, där framställs det som det bara finns en människa i riket som kan "sota ett magnetgap och signalsvepa" en SC165:a...

Tilllägg: IOFS finns ju "rebeller" såsom KC Audio i Halmstad och Thore på TS Signalteknik i Pajala som har en del och säljer. Det är mest när det bli udda mått såsom Eskilstunabasar och 4-tums mellanreg som det blir riktigt knepigt...

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2009-01-07 22:22

MP skrev:Ja reservdelar kan vara ett elände att få tag på men för den vanligaste elektroniken finns det nästan alltid ersättare om det inte är specialdesignat.
För högtalarelement är situationen riktigt illa i Sverige.
Övriga saker står att finna på soptippen eller hantverk och kreativitet.

Just att slänga ett par högtalare för att kanterna har smulats sönder och man inte kan hitta material är absurt. Ett par högtalare är annat jämnfört med övrig elektronik och håller lätt en livstid, ifall nu inte de förbenade kanterna kommer att gå. Sedan är det ju också märkligt att väldigt många högtalartillverkare väljer just material som garanterat kommer att smulas sönder efter en tid. Är det verkligen så att de inte vill att högtalarna ska hålla mer än ett visst x antal år, man bara undrar.

Skulle själv vilja kanta om ett par Infinity RS 2000 som jag tycker ger ett alldeles underbart ljud (när kanterna är hela). Har någon tips om var man kan vända sig, samt går det att välja en annan typ av material till kanterna än det ursprungligfa, då det material inte är tillräckligt bra. Kan nämna att jag har ett par högtalar som nu 30 år och kanterna till dessa kommer nog aldrig att gå som vad jag märkt på dess kvalite.

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2009-01-07 22:36

Frodrak skrev:
twangbang skrev:Vill bara flika in med en tanke, kanske lite OT.

Jag har en gammal HK stående på vinden, den äter säkringar, och jag har inte nog med kunskap att grotta runt i den. Det är en 330, kan den knappen passa?I så fall kan jag ju montera ur den och posta upp den, så blir den gamla häcken till glädje för nån...

Oh ja, absolut jättegärna, det är säkerligen en sån, en röd lite genomskinlig knapp är det. (Eller det är ju hela strömbrytaren jag behöver) Tackar och bockar många gånger om!

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2009-01-07 22:58

Fjonkalicious skrev:TB, det kommer säkert bli ett större behov för detta och framtiden kommer nog dra mer åt den amerikanska hållet, dvs att man i många fall "part them out" och då kommer reservdelspriserna bli höga. Jag behöver t.ex en diskant till en JBL högtalare, ovanlig och den kan jag köpa för sisådär 100 dollar+ i USA om jag har turen att hitta en. Det får jag väl knappt för högtalarna i Sverige.

Det är nog mycket möjligt att det blir så..

Skulle vara guld värt om sånt som kastas på tippen tas om hand istället för att malas ned. Det kanske inte är möjligt men ändå. Vågar inte ens tänka på hur mycket hela högtalarelement och gud vet vad som mosas på tippen... Blir lite nedstämd när jag är där och slänger saker och ser några högtalare med träfaner ligger krossade under några tv-apparater i botten av en binge.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-01-08 12:58

henriksch skrev:i och bajenlekers inlägg:

Okej, för att tillgodose era behov av tonfall:
Juste om ni drog till en annan tråd. Är ärligen och uppriktigen skittrött på det korkade machostuket och inlägg lagda med motivet: huvudsaken-att-flabben-går-inte-vad-jag säger.

Hoppas det räcker?

Sorry. Var ett misslyckat försök till skämt. Jag borde insett att vi inte var bekanta med varandra.
Och ja, det räcker. :wink:
Mundus Vult Decipi

henriksch

Inläggav henriksch » 2009-01-08 13:38

i skrev:Sorry. Var ett misslyckat försök till skämt. Jag borde insett att vi inte var bekanta med varandra.
Och ja, det räcker. :wink:

Det är lugnt :)

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2009-01-08 23:22

twangbang skrev:
Frodrak skrev:
twangbang skrev:Är ute efter en strömbrytare till en 70-tals HK, men det verkar vara helt omöjligt att finna.

Oh ja, absolut jättegärna, det är säkerligen en sån, en röd lite genomskinlig knapp är det. (Eller det är ju hela strömbrytaren jag behöver) Tackar och bockar många gånger om!
¨

I hur stor utsträckning fanns dessa röda strömbrytare egentligen i Sverige? Jag har bara sett H/K från första halvan av 70-talet med helsvart knapp. Har fått känslan att de röda knapparna mest satt på 110 volts-apparater. (men jag kan ju ha fel, förstås!)

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2009-01-09 00:10

Daniel_A skrev:
twangbang skrev:
Frodrak skrev:
twangbang skrev:Är ute efter en strömbrytare till en 70-tals HK, men det verkar vara helt omöjligt att finna.

¨

I hur stor utsträckning fanns dessa röda strömbrytare egentligen i Sverige? Jag har bara sett H/K från första halvan av 70-talet med helsvart knapp. Har fått känslan att de röda knapparna mest satt på 110 volts-apparater. (men jag kan ju ha fel, förstås!)

Det tror jag inte, jag hade en gång i tiden en HK 330c som hade röd powerknapp. Men jag kan också ha fel. Har sett bilder på andra 800+ och de har också röd knapp, men min är utbytt, det råder det inga tvivel om, om inte HK levererade förstärkare med "sockerbitar" i. 8O

Fast nu när jag tänker efter så är det inte säkert att alla 330 har röd knapp, 330a och 330b hade nog inte det.

Frodak, vilken var din 330 modell tro?

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2009-01-09 00:19

Det är något skumt med dessa svarta H/K-knappar, de tycks inte passa perfekt. I intryckt läge sitter de någon millimeter för långt in för att det ska kännas bekvämt att trycka på dem. Man måste nästan trycka dem förbi hålet i aluminiumfronten när man vill slå av förstärkaren. Alla tidiga H/K som jag sett har haft sådana knappar, antingen för att originalknapparna gått sönder, eller för att (som jag tror) importören var tvungen att byta knappen för att klara den svenska S-märkningen.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi