Jvc jr-s250

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
obbiewan

Ort: Hufvudstadens södra delar, eller rättare sagt i haninge.

Jvc jr-s250

Inläggav obbiewan » 2009-10-02 12:30

Hej fått en jvcstärkare som bara fungerar på en kanal.. Är oteknisk som f-n.. Några tips på vad jag ska kolla..

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-10-02 12:39

Man kan ju börja med att skruva av locket och visuellt kolla efter ngt uppenbart. Dra ur nätkabeln från eljacket först.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-02 13:09

Prova först med ett par hörlurar, sen med högtalare.

Prova också olika ingångar, är du säker på att källan spelare på båda kanalerna och att sladden är hel?

På äldre förstärkare/receivers så brukar det ofta bli oxid i omkopplare eller reglage/rattar. Så när du kopplat allt rätt så rör lite på olika omkopplare, förslagsvis balansreglaget. Ibland kan man knacka väldigt försiktigt för att få fram ljud. Du kan även ställa balans helt över till den ena kanalen(den som inte fungerar) och ratta på allt annat.

Om du får något ljud i den icke fungerande kanalen så behövs potentiometrarna rengöras, det görs genom att köpa elektronikrengöring på t.ex. Biltema. Öppna huven och spreja på de potentiometrar som är oxiderade(syns inte) och vrid fram och tillbaka 100 gånger.

Om du inte får något ljud alls ur den ena kanalen så kan det vara en säkring, leta efter en service manual, användarmanual eller schema till din modell eller en liknande för att lättare hitta säkringarna. Säkringarna brukar oftast var av typen glasrör, med två metallhättor på varje sida. I glaset löper en tråd, är den sönder så har säkringen gått. Du kan köpa nya på t.ex. Kjell & Co.

Börja där så får vi se.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-10-02 13:34

och som vanligt så kan en såndära glassäkring SE hel ut men vara trasig. Har hänt mig alla gånger som någon säkring varit trasig! :)

Användarvisningsbild
obbiewan

Inläggav obbiewan » 2009-10-02 13:46

kollat säkringarna som verkar vara hela. men har nu upptäck ett brunt "klägg" skulle kunna vara en rom & cola ;) som ligger på vissa delar av kretskortet. tror ni att det går att rädda eller ska jag kassera den / alternativt byta bort den till någon som har mer kunskap än mig?

Edit: testade med hörlurar och då fungerar det i båda lurarna.

den har ju två uppsättningar med högtalaringångar och det är bara högerkanalen som fungerar på båda.
Senast redigerad av obbiewan 2009-10-02 13:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2009-10-02 13:50

En utspilld grogg eller en läckande kondensator ?

Mystiken tätnar :wink:

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Re: Jvc jr-s250

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-10-02 13:51

obbiewan skrev:Hej fått en jvcstärkare som bara fungerar på en kanal.. Är oteknisk som f-n.. Några tips på vad jag ska kolla..

De tips du redan fått är bra - inledningsvis.
Har en säkring i t ex slutstegsdelen gått, är det en indikation på att något är fel däri. Bland de vanligaste felen i slutstegsdelar är att effekttrissorna tagit farväl. Det beror ofta på att någon råkat kortsluta högtalarsladdarna.
Jag lagade för ett par veckor sedan en Beomaster 901. Effekttrissorna i den ena kanalen var döda och de hade dessutom tagit med sig en del andra komponenter i graven. Ungefär likadant med en Technics 7300 som jag håller på med nu. I den har både effekttrissor och drivtrissor samt ett par motstånd gått all världens väg. Riktigt kul blir det (jo, jag menar det) när trissorna är så gamla att de inte tillverkas längre. Då får man ta sig en trevlig stund vid webben och leta fram andra passande trissor.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-10-02 13:54

obbiewan skrev:kollat säkringarna som verkar vara hela. men har nu upptäck ett brunt "klägg" skulle kunna vara en rom & cola ;) som ligger på vissa delar av kretskortet. tror ni att det går att rädda eller ska jag kassera den / alternativt byta bort den till någon som har mer kunskap än mig?

Edit: testade med hörlurar och då fungerar det i båda lurarna.

den har ju två uppsättningar med högtalaringångar och det är bara högerkanalen som fungerar på båda.

Den bruna sörjan KAN vara lim som håller fast t ex kondensatorer. Lägg ut en bild.

Låter som om det är glapp eller avbrott i högtalaromkopplaren.

Vilken JVC-modell är det? Kanske det finns ett schema på webben.

Användarvisningsbild
obbiewan

Inläggav obbiewan » 2009-10-02 13:59

det står stereo reciever JR-S250 på den.
så jag antar att det är en sådan. jag tror inte att det är lim, har ingen kamera här för tillfället men ska ordna det så fort jag kan.

för "klägget" är även ovanpå saker som sitter på kretskortet. ursäkta mina lekmannauttryck. är totalnovis på det här.
råkar bara ha en jävla tur när det gäller att få tag på gammla hifi grejer.
har lite fler roliga prylar på gång, status på dom återstår att se.

MP

Inläggav MP » 2009-10-02 14:11

obbiewan skrev:Edit: testade med hörlurar och då fungerar det i båda lurarna.

Ja grattis då är det ju inget fel på effekttransistorerna! :)

Ditt problem är, som Kjell skrev, antagligen högtalaromkopplaren eller att en av de högtalarkablar du kopplar in inte har kontakt alternativt ena högtalaren har ett brott.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
obbiewan

Inläggav obbiewan » 2009-10-02 14:13

testade med samma högtalare på båda kanaler och det fungerade bara på ena.
med spk-1 knappen intryckt.

testade sedan samma sak med spk-2, likadant bara en som fungerade.

MP

Inläggav MP » 2009-10-02 14:27

Du har väl kopplat rätt hoppas jag, så högtalarna är inkopplade på Left och Right i samma par.

Det kan också vara brott/kallödning i själva högtalaranslutningskontakten mot kretskortet eller i lödning/kablage till högtalaromkopplaren men jag tror mest på ordentlig motion och kontaktspray i högtalaromkopplaren.

Användarvisningsbild
obbiewan

Inläggav obbiewan » 2009-10-02 14:38

Hallelujah. :D :D :o

skruvade tillbaka kabinettet och testade med högtalarna igen och då fungerade det... blåst bort lite damm..

kan det ha varit det?

edit: det är kanonljud i den här. fick den av en gubbe som sa att den var stendöd. kan ha varit att tape-mon knappen var intryckt. :oops:

MP

Inläggav MP » 2009-10-02 14:44

Nej :wink:
Men gamla saker brukar oxidera både här och där.
Lagom med motion är aldrig fel.

MP

Inläggav MP » 2009-10-02 14:45

obbiewan skrev:edit: det är kanonljud i den här. fick den av en gubbe som sa att den var stendöd. kan ha varit att tape-mon knappen var intryckt. :oops:

Ja om den har oxiderat på ena kanalen

Användarvisningsbild
obbiewan

Inläggav obbiewan » 2009-10-02 14:57

Liten annan fråga. Kommer den att fungera med mina od-11?

MP

Inläggav MP » 2009-10-02 15:00

Alldeles utmärkt, grattis!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-10-02 16:01

Har själv problem med ett Technics se-A1010 slutsteg. Hörlursugången fungerar perfekt, så länge man inte belastar höger högtalarutgång med högtalare, då distar det i basen i den kanalen (både i hörlurar och högtalare)? Vänster kanal felfri.

Användarvisningsbild
obbiewan

Inläggav obbiewan » 2009-10-02 16:44

En till fråga. Har prövat att koppla in min ipod i aux ingången och när jag byter till radio så blöder ljudet från auxingången igenom till radion. Vad kan detta bero på?

MP

Inläggav MP » 2009-10-02 17:33

Återigen, oxiderade kontakter.... nu i ingångsväljaren.

Objektivisten: kolla spänningarna och tomgångsströmmen på höger kanal och jämför med vänster kanal.
Hur ser 1010 ut?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-10-02 18:05

MP skrev:
Objektivisten: kolla spänningarna och tomgångsströmmen på höger kanal och jämför med vänster kanal.
Hur ser 1010 ut?

Den ser ut så här: http://www.avland.co.uk/technics/sea1010/. Öppnade upp o kikade lite men konstruktionen övergick mitt förstånd. En trött servicetekniker yrade om att det behövdes nya transistorer till höger kanal, special från Japan, kostade kulor. Jag nöjde mig med detta o använder steget som hörlursförstärkare. Tycker det är ett knepigt fel, varför bara dist vid vissa låga frekvenser och även i hörlursutgången om jag belastar högnivån, väljer jag bort speakers så låter det felfritt i hörlursutgången. Ska mäta när jag ids dra fram steget ur hyllan. http://www.audiocostruzioni.com/r_s/ampli/technics-sa-a-1010/technics.htm

Användarvisningsbild
obbiewan

Inläggav obbiewan » 2009-10-02 18:54

Dum fråga kanske. Men hur gör jag för att få bort det som har oxiderat?

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-10-02 19:48

obbiewan skrev:Dum fråga kanske. Men hur gör jag för att få bort det som har oxiderat?

Spraya med elektronikrengöringsspray. "Motionera omkopplarna och potentiometrarna som du sprayat. Spraya inga vansinniga mängder. Börja med lite. Kolla! Om det behövs - lite igen!
Finns på Biltema; Elfa och Clas Ohlson mfl ställen.
Spraya inte med 5-56!

Användarvisningsbild
obbiewan

Inläggav obbiewan » 2009-10-02 20:28

Jag gissar att med motionera så menar du röra på dom?

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-10-02 21:11

Kjell_Kranzberg skrev:
obbiewan skrev:Dum fråga kanske. Men hur gör jag för att få bort det som har oxiderat?

Spraya med elektronikrengöringsspray. "Motionera omkopplarna och potentiometrarna som du sprayat. Spraya inga vansinniga mängder. Börja med lite. Kolla! Om det behövs - lite igen!
Finns på Biltema; Elfa och Clas Ohlson mfl ställen.
Spraya inte med 5-56!

Rekommenderar du någon särskild?

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-10-02 22:08

Motionera = röra på dem!

Elektronikspray: Har köpt Biltemas. Det fungerar fint.
Just nu har jag "König Contact spray" köpt hos Ecotec.
www.ecotec-online.se

MP

Inläggav MP » 2009-10-02 22:27

Objektivisten, det första jag tänker på är nätdelen och glättningen för matningen till den kanalen men det kan också vara transformatorn om den är utbytt mot en klenare? etc etc.
Snygg är den i alla fall. :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-10-02 22:43

MP skrev:Objektivisten, det första jag tänker på är nätdelen och glättningen för matningen till den kanalen men det kan också vara transformatorn om den är utbytt mot en klenare? etc etc.
Snygg är den i alla fall. :)

Tack för alla tipsen, ska försöka ta tag i det, driver på lurarna här hemma med ackuratess iaf, har en dedikerad hörlursförstärkare också men den mäktar inte riktigt med mina AKG K240 Monitor så som Technicsen. Fick den gratis från butikshyllan (hyllvärmare) eftersom vi konstaterade att den just var defekt. Wattmätarna är ju ett plus i ett mörkt rum.

MP

Inläggav MP » 2009-10-03 00:49

Det finns nog ganska mycket som kan orsaka dist i ena kanalen vid större strömuttag när jag tänker efter.
Kolla om den distande kanalens sluttransistorer är bytta mot felaktig typ, monterade fel eller har bristande kontakt med kylfläns, de kan också ha fått lite för mycket stryk och behöva bytas.

Annars kan du mata in en lämplig sinus och gå med oscilloskopet och följa signalvägen för att se var distortionen uppstår i steget.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-10-03 01:02

MP skrev:Det finns nog ganska mycket som kan orsaka dist i ena kanalen vid större strömuttag när jag tänker efter.
Kolla också om den distande kanalens sluttransistorer är bytta mot felaktig typ, monterade fel eller har bristande kontakt med kylfläns, de kan också ha fått lite för mycket stryk och behöva bytas.

Annars kan du mata in en lämplig sinus och gå med oscilloskopet och följa signalvägen för att se var distortionen uppstår i steget.

Ja, steget är ju mer eller mindre nytt så jag tror knappast nåt är bytt. Det var tyvärr rätt svårt att komma åt och se grejerna under locket. Oscilloskop har jag inte tillgång till bara så där. Disten är rätt tydlig men bara vid vissa lägre frekvenser märkligt nog, kanske kan ha med strömuttaget att göra? Ska försöka göra en rejäl okulärbesikning imorrn o återkommer. Mycket tacksam för all hjälp, det skulle ju vara kul att få ordning på steget och kunna spela med det ibland, låter rätt mjukt svängigt så länge det inte distar.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi