Moderator: Redaktörer
obbiewan skrev:Hej fått en jvcstärkare som bara fungerar på en kanal.. Är oteknisk som f-n.. Några tips på vad jag ska kolla..
obbiewan skrev:kollat säkringarna som verkar vara hela. men har nu upptäck ett brunt "klägg" skulle kunna vara en rom & colasom ligger på vissa delar av kretskortet. tror ni att det går att rädda eller ska jag kassera den / alternativt byta bort den till någon som har mer kunskap än mig?
Edit: testade med hörlurar och då fungerar det i båda lurarna.
den har ju två uppsättningar med högtalaringångar och det är bara högerkanalen som fungerar på båda.
obbiewan skrev:Edit: testade med hörlurar och då fungerar det i båda lurarna.
MP skrev:
Objektivisten: kolla spänningarna och tomgångsströmmen på höger kanal och jämför med vänster kanal.
Hur ser 1010 ut?
obbiewan skrev:Dum fråga kanske. Men hur gör jag för att få bort det som har oxiderat?
Kjell_Kranzberg skrev:obbiewan skrev:Dum fråga kanske. Men hur gör jag för att få bort det som har oxiderat?
Spraya med elektronikrengöringsspray. "Motionera omkopplarna och potentiometrarna som du sprayat. Spraya inga vansinniga mängder. Börja med lite. Kolla! Om det behövs - lite igen!
Finns på Biltema; Elfa och Clas Ohlson mfl ställen.
Spraya inte med 5-56!
MP skrev:Objektivisten, det första jag tänker på är nätdelen och glättningen för matningen till den kanalen men det kan också vara transformatorn om den är utbytt mot en klenare? etc etc.
Snygg är den i alla fall.
MP skrev:Det finns nog ganska mycket som kan orsaka dist i ena kanalen vid större strömuttag när jag tänker efter.
Kolla också om den distande kanalens sluttransistorer är bytta mot felaktig typ, monterade fel eller har bristande kontakt med kylfläns, de kan också ha fått lite för mycket stryk och behöva bytas.
Annars kan du mata in en lämplig sinus och gå med oscilloskopet och följa signalvägen för att se var distortionen uppstår i steget.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster