Historien om och hur jag kom över den.
En dag när jag var på ett servicejobb i ett gammalt hus så låg denna slängd uppe på vinden bland all skönans bråte. Detta var 1970 -71. Jag bara stirrade och sa till den gamla tanten som hade följt med mig upp på vinden (Breda rejäla trappor).
"Den där ska ni ta ner och vårda".
"Nä sa tanten utan ta den ni så kommer den till rätt person".
Jag ? "Spara den till barnen eller barnbarnen" sa jag.
"Såg han inte hur mycket skräp det fanns i dom andra viningarna? Där finns tillräckligt för dom att slåss om".
Efter mycket tjat att hon skulle behålla den där nere så ledsnade tanten på mig och sa "tar han inte radion när han går så slänger jag den så fort han har åkt".
Jag tog den och blev erbjuden 2000 för den på direkten när jag trädde innanför dörren på firman. Chefen tyckte från början att det var hans egendom för jag hade fått den under tjänstetid. När jag sa att då slutar jag på stående fot. Det var då denne erbjöd pengar för den.
Som sagt i dag tog jag fram den ur ett skåp och fotade den i det gråa ljuset vid köksfönstret.
Innuti.
Modell.
Av eller med modell och betäckning, så har jag försökt att finna ut hur gammal radion är. Kanske någon här som vet var man kan finna upplysningar om den.
En annan rolig grej är att det låg ett batteri från forntiden i apparaten och det har jag kvar.
Framsidan.
Baksidan med garanti och bytesrätt.