Antikt - Nostalgi - Vintage (ej HIFI)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
orven

Antikt - Nostalgi - Vintage (ej HIFI)

Inläggav orven » 2009-12-09 13:36

Vad har du i gömmorna? Från äldre dagar. Jag tänkte presentera en radio av modell Ä. Har inte forskat i den så mycket. Lite har jag Gogglat och värt att veta eller klassa den på årtal har inte gått. Har fått reda på att Telefunken och det Italienska Marconi hade ett visst samarbete.

Historien om och hur jag kom över den.
En dag när jag var på ett servicejobb i ett gammalt hus så låg denna slängd uppe på vinden bland all skönans bråte. Detta var 1970 -71. Jag bara stirrade och sa till den gamla tanten som hade följt med mig upp på vinden (Breda rejäla trappor).
"Den där ska ni ta ner och vårda".
"Nä sa tanten utan ta den ni så kommer den till rätt person".
Jag ? "Spara den till barnen eller barnbarnen" sa jag.
"Såg han inte hur mycket skräp det fanns i dom andra viningarna? Där finns tillräckligt för dom att slåss om".
Efter mycket tjat att hon skulle behålla den där nere så ledsnade tanten på mig och sa "tar han inte radion när han går så slänger jag den så fort han har åkt".
Jag tog den och blev erbjuden 2000 för den på direkten när jag trädde innanför dörren på firman. Chefen tyckte från början att det var hans egendom för jag hade fått den under tjänstetid. När jag sa att då slutar jag på stående fot. Det var då denne erbjöd pengar för den.

Som sagt i dag tog jag fram den ur ett skåp och fotade den i det gråa ljuset vid köksfönstret.

Bild
Innuti.
Bild
Modell.
Bild
Av eller med modell och betäckning, så har jag försökt att finna ut hur gammal radion är. Kanske någon här som vet var man kan finna upplysningar om den.
Bild
En annan rolig grej är att det låg ett batteri från forntiden i apparaten och det har jag kvar.
Framsidan.
Bild
Baksidan med garanti och bytesrätt.
Bild
2 ben en diod. 3 ben en transistor. 4 ben fråga verkmästaren.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-12-09 14:50

:lol: :lol: :lol:

Det fanns för att vara på tåget (eller heter det spåret??) igen en kuriosaaffär i Vänersborg där det balnd annat fanns sådana där radioapparater. Tyvärr var de som regel plundrade på rören och de 3 - 400 kronor de såldes för kunde nog bara anses som "stöld".
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-12-09 15:33

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2009-12-09 20:29

rolfzetterberg skrev:Mer om EKO 3an:
http://www.radiohistoriska.se/forum/vie ... hlight=eko

Tack .
Kikade snabbt igenom och ska gå in och hämta och spara.
Är inte samma som min. Min är nog äldre med avstämning i den långa spolen med mindre spole som saknas i den andra.
Mer grejor i min i form av nakna trådar m.m.
Min är ju Licenstillverkad i Stockholm så apparaterna har nog olika tillverkare (tror jag).
Men jag studerar vidare och allt emottages med största tacksamhet.

Tillägg.
Nu har jag hämtat och av schemat framgår det att avstämningen sker med variabla kondingar. Så min är äldre som det framgår av schema och foton av uppbyggnaden.

Återgå till Vintage-hifi