Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Innan du gör något annat, skär försiktigt loss kon och spindel å kika vad som hänt.
Sitter spolen lös och är oskadd, kan det ju möjligen gå att limma dit den igen.
MichaelG skrev:Hulbar skrev:Det finns kanske "reconing kit" till elementet. Vissa kits är delvis monterade.
Var kollar man sådant?
Hälsn. Michael

AlNiCo skrev:Eftersom spolen först skrapade så hade den blivit missformad av för mycket värme/effekt. Därefter fastnade den och brändes sönder. Bara att slänga bort.
Ragnwald skrev:Spelar man med så mycket effekt som Michael, så vet han vad som kan hända igen.
MichaelG skrev:Flint: Det är den äldre, raka, med "avsatsen" jag har. (Jag blandar alltid ihop "Model One" med "1", men det är alltså inte pyramiden jag har.)
Hälsn. Michael
MichaelG skrev:Flint: Elementet är märkt "Dalesford Feroba ll magnet". När jag googlade på detta, läste jag att det var en B110-klon. Jag köpte dessa högtalare begagnade för 15 år sedan (och då hade de säkert minst lika många år på nacken) men jag vet ju inte om originalelementen var bytta någon gång. I vilket fall som helst så indikerar "klon" för mig att elementen inte uppvisar alltför stora olikheter. Och om jag får tag på endera Dalesford, eller B110 element begagnat, så duger det nog fint med vilket som.![]()
Hälsn. Michael
paa skrev:Men orginal B110 var ju så pass vanliga så det måste väl gå att få tag på begagnade sådana som funkar?
MichaelG skrev:Idag fick jag hem ett par SEAS P14RCY från HiFi Kit. Den trasiga högtalaren var redan öppnad och elementet bortskruvat från baffeln, så det var bara att:
Och voilà - DET FUNGERADE!Nu återstår bara att se om jag kommer att få tummen ur någongång och byta element på den gamla fungerande högtalaren... (Annars har jag ett reservelement nästa gång någon spelar sönder det.
)
Tack för er inspiration!
Hälsn. Michael
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster