Var hittar jag elementet?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Var hittar jag elementet?

Inläggav MichaelG » 2011-07-10 16:03

Jag har ett par gamla högtalare (QLN 1) där ett av bas/mellanregisterelementen gått sönder. Det lät OK så länge man spelade svagt. Men så fort där blev litet kraftig bas, eller man drog på litet så började elementet skorra/skramla. Och så plötsligt dog det och blev alldeles tyst.

Jag gissar att man (=jag) inte kan laga detta själv, men jag kan skaffa ett nytt och ersätta det gamla med.

Frågan är: Vilket element kan tänkas fungera? Det befintliga heter:"Dalesford Feroba ll Magnet". Detta ska tydligen vara en "KEF B110"-klon. Var kan man få tag på sådana någonstans?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-10 16:22

Innan du gör något annat, skär försiktigt loss kon och spindel å kika vad som hänt.
Sitter spolen lös och är oskadd, kan det ju möjligen gå att limma dit den igen.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-10 17:06

Det finns kanske "reconing kit" till elementet. Vissa kits är delvis monterade. Dvs spindel, kon, talspole sitter redan ihop när du får den. En sådan är inte så förfärligt svår att montera. Och blir ofta billigare än nytt element.

Mvh

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-07-10 19:54

Ragnwald skrev:Innan du gör något annat, skär försiktigt loss kon och spindel å kika vad som hänt.
Sitter spolen lös och är oskadd, kan det ju möjligen gå att limma dit den igen.

Tack för svaret, men tyvärr är det (nästan) rena grekiskan för mig.

Jag gissar att konen är den som syns som är typ gummiupphängd och med en liten halvkupol i mitten. Var skär jag loss den? Skär jag loss den från upphängningen (som den tycks var limmad vid) eller skär jag loss själva gummiupphängningen från korgen (som den i sin tur tycks vara limmad vid)?

Vad gäller "spindel" har jag inte ens en gissning på vad det är. Var ser man den? Och hur (på´t ungefär) ser en sådan ut?

Om spolen ser ut som en spole och dessutom finns innanför kon och spindel, så ska jag nog kunna lokalisera den om jag kommer så långt. Och om den inte sitter fast i båda ändar är den väl lös, antar jag. Ger det sig själv var man ska limma fast den, eller hur vet man det?

Många frågor som hoppas på svar! :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-07-10 19:55

Hulbar skrev:Det finns kanske "reconing kit" till elementet. Vissa kits är delvis monterade.

Var kollar man sådant?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Hulbar

Inläggav Hulbar » 2011-07-10 20:15

MichaelG skrev:
Hulbar skrev:Det finns kanske "reconing kit" till elementet. Vissa kits är delvis monterade.

Var kollar man sådant?

Hälsn. Michael

http://www.youtube.com/watch?v=lxGswEB3O_Q

http://www.reconingspeakers.com/products-page/diy-parts/diy-recone-kits-parts/

Hej, hoppas länkarna fungerar. Det finns flera butiker som säljer recone kits.
Om det är en KEF B110" kan du söka på den. T.ex skriv "KEF B110 recone kit" på google. Flera av företagen säljer även kits på e-bay. Går nästan att hitta reservdelar till alla element där.

Mvh

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-10 21:10

Du skär loss gummikanten längs korgen och spindeln likaså.
Spindeln, är den veckade nätaktiva skivan som styr spolen i sidledd och begränsar maxkonslaget.
Gummikanten byter man till ny och spindeln återanvänds, men du måste vara varsam, med hur du lossar den.
Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-07-10 22:47

Men orginal B110 var ju så pass vanliga så det måste väl gå att få tag på begagnade sådana som funkar?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-10 23:01

Det kan ju ändå vara intressant att kika vad som hänt.
Spelar man med så mycket effekt som Michael, så vet han vad som kan hända igen. :wink:

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2011-07-10 23:32

Eftersom spolen först skrapade så hade den blivit missformad av för mycket värme/effekt. Därefter fastnade den och brändes sönder. Bara att slänga bort.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-07-11 08:58

AlNiCo skrev:Eftersom spolen först skrapade så hade den blivit missformad av för mycket värme/effekt. Därefter fastnade den och brändes sönder. Bara att slänga bort.

Då kan jag med andra ord skära upp koner och spindlar med gott samvete utan att riskera att ha sönder något. :) (Om det funnits en chans att rädda den, hade jag nog inte vågat göra några ingrepp.)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-07-11 09:03

Ragnwald skrev:Spelar man med så mycket effekt som Michael, så vet han vad som kan hända igen. :wink:

He, he. Det var faktiskt min stackars son som skulle hjälpa sin mor på en av hennes "tjej"- träffar. Han kopplade in en dator i förstärkaren så att de kunde ha Spotify på tjejträffen. Inte visste väl han att ingången märkt "phono" inte fungerade som de andra ingångarna. Det smällde till och sedan var elementet trasigt. Och så har högtalarna stått undanstoppade sedan dess. Härom dagen tog jag fram dem för att se om man kan göra något åt dem. Nu verkar det som att det gäller att fixa ett nytt element. (Alternativt att komma över ett uddaex av QLN 1.)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-11 09:12

MichaelG
Är det den lite pyramidformade QLN 1 du har. QLN hade ju en tidigare modell One också med en hylla/avsats liknande någon av Inos modeller mellan bas och diskantelementet. Den pyramidformade vill jag minnas att det satt Dalesfordelement i.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-07-11 09:36

Flint: Det är den äldre, raka, med "avsatsen" jag har. (Jag blandar alltid ihop "Model One" med "1", men det är alltså inte pyramiden jag har.)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-07-11 09:45

Hulbar: Tack för länkarna. Youtubelänken var väldigt informativ. Men jag lyckades inte hitta reservdelar på första försöket.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-11 09:48

MichaelG
Jag är inte heller säker på det där med 1 och One. Det har alltid varit förvirrande vad gäller de där två lådorna men i den raka modellen satt det väl en vanlig 5" Kef B110. Så har i alla fall jag fattat det och en sån är nog inte omöjligt att vaska fram en begagnad. Kan aldrig tänka mig att QLN där i början hade resurser att specialbeställa några element och även om dom hade det så kan knappast skillnaden vara så stor att den är avgörande. Det räcker nog att impedansen blir rätt.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-07-11 10:03

Flint: Elementet är märkt "Dalesford Feroba ll magnet". När jag googlade på detta, läste jag att det var en B110-klon. Jag köpte dessa högtalare begagnade för 15 år sedan (och då hade de säkert minst lika många år på nacken) men jag vet ju inte om originalelementen var bytta någon gång. I vilket fall som helst så indikerar "klon" för mig att elementen inte uppvisar alltför stora olikheter. Och om jag får tag på endera Dalesford, eller B110 element begagnat, så duger det nog fint med vilket som. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-07-11 10:13

MichaelG skrev:Flint: Det är den äldre, raka, med "avsatsen" jag har. (Jag blandar alltid ihop "Model One" med "1", men det är alltså inte pyramiden jag har.)

Hälsn. Michael

Den där gillade jag då - snyggt bygge! :) Vill minnas att det satt en rejäl kladd silikon på dammskyddet... Hoppas du får ordning på dem!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-11 10:18

MichaelG skrev:Flint: Elementet är märkt "Dalesford Feroba ll magnet". När jag googlade på detta, läste jag att det var en B110-klon. Jag köpte dessa högtalare begagnade för 15 år sedan (och då hade de säkert minst lika många år på nacken) men jag vet ju inte om originalelementen var bytta någon gång. I vilket fall som helst så indikerar "klon" för mig att elementen inte uppvisar alltför stora olikheter. Och om jag får tag på endera Dalesford, eller B110 element begagnat, så duger det nog fint med vilket som. :)

Hälsn. Michael

Ja, en clone är ju tänkt att likna originalet så mycket som möjligt. Kanske till och med så att det var Kef som tillverkade den och att den bara fick Dalesfords namn. Kul om du finge igång den. Den är ju lite av en gammal klenod. Jag lyssnade rätt mycket på den pyramidformade eftersom vi sålde den. Med rätt förstärkare lät den mycket bra på viss musik åt det "seriösare" hållet. Tippar att även din version har det släktdraget. QLN:s dåvarande ideologi gick nog igen i det mesta dom gjorde då. Det fanns en subb till pyramiderna också men den var inget vidare. Satt 2x8" Dalesford i den och det fanns även ett aktivt filter/slutsteg på nånstans runt 100W till subben för att sy ihop hela paketet med. Ruskigt snyggt hantverk och rejält byggt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-07-11 10:22

paa skrev:Men orginal B110 var ju så pass vanliga så det måste väl gå att få tag på begagnade sådana som funkar?

Jepp.

http://cgi.ebay.co.uk/Kef-B110-type-SP1 ... 3cb9cf7eff

http://cgi.ebay.co.uk/Kef-B110-type-SP1 ... 3cb9cf81d8

http://cgi.ebay.co.uk/Pair-KEF-B110-SP1 ... 33696f4e8b
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-12 08:22

En bra pdf. "A History of Kef Drive Units from the 1960s and 70s". Länk

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-07-12 13:59

Ibland har man tur... :D

Av en ren slump tittade jag in på HiFi Consult idag och vem kom då in i butiken om inte Mats som var en av konstruktörerna bakom QLN-högtalarna. Jag presenterade mig och mitt dilemma och han föreslog några utbyteselement som skulle fungera bra: SEAS P14RCY och Peerless HDS 5". Eftersom klangen skulle förändras något, rekommenderade han att jag bytte till samma element i båda högtalarna. Dessa ska tydligen gå lätt att få tag på nya, så nu ser jag ett ljus i tunneln. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-07-12 14:23

:)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-07-12 14:31

...och så fick jag reda på hur det ligger till med namnförvirringen. QLN 1 (uttalas: ett) heter de högtalare jag har. De som kom litet senare med pyramidformen heter "Model One".

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-07-12 20:24

Kan det vara dessa element?

SEAS
http://www.seas.no/images/stories/vinta ... p14rcy.pdf

Peerless
Ljudia

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-07-12 22:02

Ragnwald skrev:Kan det vara dessa element?

SEAS-elementet är spot on! Har du ett par på lager? :wink:

Peerless-elementet ska dock vara ett annat. Exempelvis ska "moving mass" vara 7 g.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-07-15 19:29

Idag fick jag hem ett par SEAS P14RCY från HiFi Kit. Den trasiga högtalaren var redan öppnad och elementet bortskruvat från baffeln, så det var bara att:

1. Löda bort elementet
2. Borra upp skruvhålen i baffeln något (det nya elementets skruvhål satt några mm längre ut)
3. Löda på det nya elementet
4. Skruva det på plats
5. Lägga tillbaka all fyllning
6. Skruva fast bakstycket

Och voilà - DET FUNGERADE! :D Nu återstår bara att se om jag kommer att få tummen ur någongång och byta element på den gamla fungerande högtalaren... (Annars har jag ett reservelement nästa gång någon spelar sönder det. :) )

Tack för er inspiration!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-07-15 23:38

Bra jobbat, Michael.

Gott ska helst bevaras!
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
wicke

Inläggav wicke » 2013-03-18 11:11

MichaelG skrev:Idag fick jag hem ett par SEAS P14RCY från HiFi Kit. Den trasiga högtalaren var redan öppnad och elementet bortskruvat från baffeln, så det var bara att:

Och voilà - DET FUNGERADE! :D Nu återstår bara att se om jag kommer att få tummen ur någongång och byta element på den gamla fungerande högtalaren... (Annars har jag ett reservelement nästa gång någon spelar sönder det. :) )

Tack för er inspiration!

Hälsn. Michael

Samma fundering.

Jag är också ägare till ett par gamla QLN 1 och har precis samma problem att ena elementet lagt av. Blev inpirerad att göra någonting när jag läste MichaelG:s inlägg.
Tyvärr har Seas elementen också utgått och jag vet inte vad som skulle ersätta detta.
Om Michael fortfarande har kvar sitt reservelement är jag intresserad. Skicka ett PM till mig i.s.f.
Annars undrar jag om någon vet vad som skulle kunna ersätta det gamla elementet (kopian av Kef B110)

Hälsningar Per-Johan
ADVANCE PARIS PlayStreen A7 ->CR80e -> NAD 116 -> OA51 N-> Prof-X2.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-03-18 15:04

Mitt tips är att du håller utkik på Ebay efter hela beg. element.

MVH
Rampitsch

Nästa

Återgå till Vintage-hifi