Idag när jag var och fika hos min morfar så fick jag syn på en dammig vinylspelare som jag förutsatte var trasig. Den stod undangömd och var alldeles täckt av damm.
När jag frågade närmare så visade det sig att den funkar. Dock finns det några brister som jag kommer fråga er om här nedan.
Första frågan, vad vet ni om denna spelare? Hittar inte så mycket info på nätet. Verkar vara från mitten av 70-talet. Upplys mig
Nästa fråga: Högtalarkabel skall anslutas med någon konstig form av två-pins adapter som man tydligen löder fast kabeln på. Vart får man tag på sådana och vad kallas de?
Nu till problemen:
- Morfar har satt en liten plastbit vid spaken för 33/45 inställningen för om jag tar bort den så spaken flyttas längst åt 33 inställningen så uppstår ett skrapande ljud från skivtallriken. Vad kan detta vara?
- Knastrande/skrapande ljud när man vrider volymratten. Finns det några lätta åtgärder man kan göra för att komma till bukt med det?
- Detta är snarare en fråga fast även ett eventuellt fel eftersom inget tycks hända, Vad för funktion har spaken som är märkt "Reject"
- Enligt detta youtubeklipp https://www.youtube.com/watch?v=JipQI4e7Wgc så skall pickupen gå tillbaka automatiskt när skivan är slut men min tycks inte göra det. Vad kan vara fel?
Tacksam för hjälp, kommer säkert på fler frågor framgent.
MVH Fredrik