Fått en Sony HMP-70 av morfar, bra eller anus :)?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Fått en Sony HMP-70 av morfar, bra eller anus :)?

Inläggav Fredzz0rs » 2015-09-03 21:19

Jag har länge tänkt skaffa en vinylspelare men inte riktigt haft pengar till detta. Jag är helt noob när det gäller vinylspelare men har fått upp ögonen för detta.
Idag när jag var och fika hos min morfar så fick jag syn på en dammig vinylspelare som jag förutsatte var trasig. Den stod undangömd och var alldeles täckt av damm.
När jag frågade närmare så visade det sig att den funkar. Dock finns det några brister som jag kommer fråga er om här nedan.

Första frågan, vad vet ni om denna spelare? Hittar inte så mycket info på nätet. Verkar vara från mitten av 70-talet. Upplys mig :) Den verkar ha inbyggd förstärkare. hur är det med internt RIAA-steg?

Nästa fråga: Högtalarkabel skall anslutas med någon konstig form av två-pins adapter som man tydligen löder fast kabeln på. Vart får man tag på sådana och vad kallas de?

Nu till problemen:

- Morfar har satt en liten plastbit vid spaken för 33/45 inställningen för om jag tar bort den så spaken flyttas längst åt 33 inställningen så uppstår ett skrapande ljud från skivtallriken. Vad kan detta vara?

- Knastrande/skrapande ljud när man vrider volymratten. Finns det några lätta åtgärder man kan göra för att komma till bukt med det?

- Detta är snarare en fråga fast även ett eventuellt fel eftersom inget tycks hända, Vad för funktion har spaken som är märkt "Reject"

- Enligt detta youtubeklipp https://www.youtube.com/watch?v=JipQI4e7Wgc så skall pickupen gå tillbaka automatiskt när skivan är slut men min tycks inte göra det. Vad kan vara fel?

Tacksam för hjälp, kommer säkert på fler frågor framgent.

MVH Fredrik

Sony.jpg
Sony.jpg (219.03 KiB) Visad 2341 gånger

Sony 2.jpg
Sony 2.jpg (148.65 KiB) Visad 2341 gånger

Sony 3.jpg
Sony 3.jpg (198.28 KiB) Visad 2341 gånger

Sony 4.jpg
Sony 4.jpg (180.07 KiB) Visad 2341 gånger

Sony 5.jpg
Sony 5.jpg (229.18 KiB) Visad 2341 gånger

Användarvisningsbild
murgatroyd

Re: Fått en Sony HMP-70 av morfar, bra eller anus :)?

Inläggav murgatroyd » 2015-09-03 21:25

Senast redigerad av murgatroyd 2015-09-03 21:27, redigerad totalt 1 gång.
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-09-03 21:26

En av de snyggare all-in-ones jag har sett.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-09-03 21:32

Den var riktigt snygg!
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2015-09-03 23:15

Tack, ja den är väldigt snygg. Den är gött tung också och känns gediget byggd.
Det är ingen som har svar på mina problem?

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-09-03 23:18

Översyn är det som gäller, svårt att säga vad problemen är annars.

Svårt att se på din bild, men det verkar vara DIN-pluggar?

DIN.jpg
DIN.jpg (23.63 KiB) Visad 2292 gånger

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... ane-p39140
Bild

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2015-09-03 23:36

Visst är det vanliga DIN-kontakter till högtalarna.Något annat är knappast tänkbart på en sån här.
Samma med inbyggd RIAA.Finns inget annat.Annars skulle inte en vanlig PU fungera.
Din skivtallrik sitter alldeles för lågt.Kan vara orsak till biljudet.Kolla så att ev transportskruvar är lossade under tallriken.
Sprakande ljud från volymen är en klassiker.Spraya poten eller byt ellyter på volymens löpare.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-09-03 23:38

Fredzz0rs skrev:- Knastrande/skrapande ljud när man vrider volymratten. Finns det några lätta åtgärder man kan göra för att komma till bukt med det?
Kan behövas lite kontaktspray, men kan också räcka att du stänger av den vrider ratten fram och tillbaks mellan max-min flera gånger. Passa på att göra det med alla rattarna.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2015-09-03 23:46

Den här har tydligen en brorsa som heter HMK-70 som har fått en extra kasettspelare.
Manual till den finns här-och det skulle förvåna mig om den inte passar till HMP-70 också:
http://elektrotanya.com/sony_hmk_70.pdf/download.html

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-09-03 23:55

Japp, det är helt klart värt att kolla "transit screws"

Sony.jpg
Sony.jpg (144.13 KiB) Visad 2283 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-04 00:38

skrapet vid 33 varv kan men måste inte vara remlyftaren som kommer i kontakt med tallrikens undersida.
Eventuellt kan man då försiktigt som tusan bocka ner den övre biten någon millimeter så den inte når ända upp.
Orsaken kan vara en sliten bottentapp som tallrikens lager vilar mot och om det blir en lite grop så sjunker tallriken något och då kan skrapet uppkomma.
Lyft ur tallriken och torka ur lagret med tvinnat mjukt toapapper och sedan på med ny olja, inte för tjock för då beckar den ihop med tiden. Gripen smörjolja är tunn och bra.
Ca: 8 till 10 droppar brukar räcka för att oljan skall tryckas upp runt tallriksaxeln och förhindra friktion mellan lager och axel.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2015-09-04 08:08

Tack för tipset! Menar ni att man ska skruva bort Transit screw helt å hållet?
Hur gör man för att få loss tallriken?

murgatroyd skrev:Japp, det är helt klart värt att kolla "transit screws"

Sony.jpg

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-09-04 08:56

Troligen lyfter du bara tallriken rätt upp.
Avvakta med Perfectors tips till du kollat transportskruvarna... :lol:

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2015-09-04 09:50

Mycket riktigt så kan jag se att remlyftaren skrapar i vissa partier av tallrikens underdel. Frågan är då om det beror på att tallriken "ramlat ner" eller om det är fel på remlyftaren?

När jag försöker lyfta av tallriken så åker den bara upp 0,5 cm sen tar det stopp. Måste vara någon form av skruv eller spärr man skall lätta på för att kunna lyfta av tallriken helt?
Hur går det för övrigt för remmen om man lyfter av tallriken? den är ju trädd runt.

Sony 6.jpg
Sony 6.jpg (220.86 KiB) Visad 2209 gånger

Sony 7.jpg
Sony 7.jpg (131.78 KiB) Visad 2209 gånger

Kan det vara detta hål som transit screw skulle sitta i? jag tycker det är svårt att tyda sprängskissen :) Men om jag tolkar den rätt så skall det finnas två transit screw att plocka bort.
Det sitter en klisterlapp som jag kommer åt att läsa under tallriken. Där står det att transit screw skall vara rödmålade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-04 10:08

Remmen tar du enklast bort genom att bara lirka den ur lyftarens grepp och sedan över motoraxeln.
Är den inte allt för illa sliten så strama remmen förmodligen mot remkanten på tallriken, annars måsta man hålla den något spänd så den inte ramlar av.
Tallriken kan åxå vara fast med en skruv som sitter Ca: 2/3 ner på tallrikslagret och nås underfrån.
då måste du vända på spelverket oh skruva ur den, men inte helt för om det finns olja i lagret kan det rinna ut och kladda ner. Sen får du vända tillbaks spelaren och lyfta upp tallriken.
Edit:
Transportskruvarna har din far redan tagit bort, annars så fjädrar inte verket som det ska.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2015-09-04 13:16

Jag kände att jag behövde koppla upp den med mina högtalare (endast testat med hörlurar) innan jag börjar mecka allt för mycket med den och höra så att den alstrar ljud och svaret är JAAAA :)!

Som första åtgärd tog jag och köpte lite Isopropylalkohol som jag rengjorde volympotten med (använde tops). Det verkar gjort susen eftersom jag inte hör något sprak längre.
Det kan iförsig varit hörlursingången på enheten som framkallade spraket.

Som Prefector skev så måste transportskruvarna vara bortplockade eftersom verket fjädrar som det ska.

Då återstår bara frågan ifall tallriken sitter för lågt.

Här kommer lite rörlig bild :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-04 16:04

En tanke slår mig.
Kan man inte justera varvtalslyften lite grand?
Det borde vara möjligt att försiktigt lossa skruvarna som håller den på plats och eventuellt justera lyftningen.
Men börja med att lyfta ur hela spelverket och ta bort tallriken, annars ser du knappast om nåt har rört på sig och behöver injusteras igen.

Edit:
Lite galet kanske, men en mm-tunn nylonplatta som man trycker ner i botten på lagret kan eventuellt lyfta tallriken precis så mycket som behövs.
OBS!
Inte mer än 1 mm annars riskerar du att tonarmen inte ligger i vågplan och då hamnar nålspetsen snett.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2015-09-04 21:27

Det kanske är så enkelt så att skruven sitter löst under spelverket så att lagret glidit ner lite grann?
Jag får försöka mig på att lyfta upp verket någon dag. upptäckte att anslutningskablarna under inte är så värst långa så man får nog rycka ur strömkontakterna till armen och motorn om man skall kunna vända på verket.
Jag måste ändå titta under för att se varför inte reject-spaken fungerar. Om jag tyder skissen rätt så skall det vara ansluten någon form av tråd från den spaken som skall dra in armen. Kan det stämma?

https://c1.staticflickr.com/5/4118/4864855560_110fd6a7aa.jpg

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-04 21:33

Kan inte bedöma det, men kanske är det så om man ser på bilden.
Skruven kan inte ha ed hur djupt tallriken sjunker.
Den har bara till uppgift att hindra tallriken från att åka ur lagret.
Om du kan nå den med en lång smal skruvmejsel så kan du lossa den tillräckligt för att kunna lyfta hela tallriken.
Då ser du om omkopplaren för 33/45 varv sitter ordentligt fast eller om den är lös.
Alla tillverkare har sina egna metoder för det och jag har nog inte servat en sån som du har.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2015-09-04 22:38

Nja,tror nog mer på att tallriken bara ska lyftas av(så står det dessutom i manualen jag länkade till,men det är väl ingen som läser en sån mer än jag).
På sidan med bilder ser man också att centrumtappen sitter kvar när tallriken är borttagen.
Skruven i lagret ska inte tas bort.Den är till för att förhindra att tappen hoppar ur sitt lager.
Jag skulle prova med att hälla några droppar lösningsmedel runt tappen och låta det verka över natten.På morgonen lyfter man lätt i tallriken och slår samtidigt försiktigt på centrum tappen.Så gör riktiga bilmekar.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-09-04 22:59

rolfzetterberg skrev:Nja,tror nog mer på att tallriken bara ska lyftas av(så står det dessutom i manualen jag länkade till,men det är väl ingen som läser en sån mer än jag).
.

hehe, jag tom tog ut en bild från den manualen, se ovan.... 8)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-10-03 23:15

Vilken trevlig grej, den är nog rätt ovanlig gissar jag!

Jag skulle nog funderat en del på varför hastighetsväljaren skrapar i tallriken innan jag bara justerat den på något vis.

För att sätta tillbaka tallriken och få på remmen så kan du börja med att hålla tallriken upp-och-nedvänd, lägga på remmen "löst", sticka in ett finger genom öppningen i tallriken och spänna ut remmen med fingret. När du håller allt så så vänder du tallriken rätt och lägger på den, och så gäller det att fortsätta hålla i remmen till du lyckats trä på den på motoraxeln o.s.v. utan att tappa tag om den. Det kanske går lättare med någon slags hjälpmedel, men om man har rätt bra motorik så går det nog utan någon extra hjälp.

Återgå till Vintage-hifi