Moderator: Redaktörer
shifts skrev:Är det inte bättre att lägga ut det till det pris man vill ha och sedan vänta på rätt köpare? Prutar sällan och förstår inte varför man ska göra det riktigt. Vill jag ha en vara, men priset är fel, så fortsätter jag leta tills jag hittar något där priset är rätt.
Skrivbordet skrev:Jag kan förstå folk som prutar om säljaren inte givit all information, men det jag upplever är att folk helt enkelt vill lura av mig prylen så billigt som möjligt.
Redan i det första mailet eller sms:et skriver folk: "Bjuder dig 300 för dina partyhögtalare".
Och då var det en vintagemodell som var både dyr och välljudande när den såldes ny på 70-talet.
Perfector skrev:Skrivbordet skrev:Jag kan förstå folk som prutar om säljaren inte givit all information, men det jag upplever är att folk helt enkelt vill lura av mig prylen så billigt som möjligt.
Redan i det första mailet eller sms:et skriver folk: "Bjuder dig 300 för dina partyhögtalare".
Och då var det en vintagemodell som var både dyr och välljudande när den såldes ny på 70-talet.
En sådan lägger jag i mappen skräppost och tar bort samt markerar den som en skräpavsändare, då slipper jag få fler av den typen.
Skrivbordet skrev:Perfector skrev:Skrivbordet skrev:Jag kan förstå folk som prutar om säljaren inte givit all information, men det jag upplever är att folk helt enkelt vill lura av mig prylen så billigt som möjligt.
En sådan lägger jag i mappen skräppost och tar bort samt markerar den som en skräpavsändare, då slipper jag få fler av den typen.
Jo, det gör jag också, så egentligen kan jag ju skita i hela grejen, men det som är för jävligt tycker jag är att många s k hifiintresserade egentligen bara är ute efter att tjäna pengar på att lura folk. Inte är de hifiintresserade då.
Att de finns på Blocket är väl klart. Där lägger ju även "vanligt" folk ut annonser med vintage hifi och lurendrejarna hoppas väl kunna lura av någon okunnig en fin apparat till billig peng. Men varför de kör med samma stil på Hifimagasinet och Hifitorget fattar jag inte. Där är det ju kunnigt folk som har koll på värdet som lägger ut annonser. Det går väl inte att lura nå´n där.
philipbtz skrev:Ja jag skulle säga att alla försöker "lura" dig. Men samtidigt så ger de dig säkert skambud för att det har fungerat flera ggr tidigare. Har själv sålt en hel del på blocket och det är ju absurt vilka typ av mail man får ibland. En nästan ny förstärkare komplett med låda och kvitto värd 7-8000:- vill folk ge 1-2000 kronor för osv. Bara skit i dom.
philipbtz skrev:Ja jag skulle säga att alla försöker "lura" dig. Men samtidigt så ger de dig säkert skambud för att det har fungerat flera ggr tidigare. Har själv sålt en hel del på blocket och det är ju absurt vilka typ av mail man får ibland. En nästan ny förstärkare komplett med låda och kvitto värd 7-8000:- vill folk ge 1-2000 kronor för osv. Bara skit i dom.
AndreasArvidsson skrev:Att både säljare och köpare vill göra en så fördelaktig affär som möjligt för dem själva är väl inget konstigt? Irriterande och tidskrävande ibland utan tvekan, men föga förvånande.
Jag köper och säljer mest här på faktiskt. Har som oftast vart väldigt smärtfritt.
Skrivbordet skrev:AndreasArvidsson skrev:Att både säljare och köpare vill göra en så fördelaktig affär som möjligt för dem själva är väl inget konstigt? Irriterande och tidskrävande ibland utan tvekan, men föga förvånande.
Jag köper och säljer mest här på faktiskt. Har som oftast vart väldigt smärtfritt.
Nej det är inget konstigt.
Det jag inte gillar är att en del s k "hifiintresserade" egentligen inte är det, utan bara låtsas vara det för att kunna lura av säljarna deras prylar till underpris.
Sedan för att kunna sälja dyrt själva. Det är fult, tycker jag.
Perfector skrev:När jag säljer nå't på blocket eller tradera så skiter jag blankt i vad köparen sedan gör så länge jag får begärt pris.
Om jag skulle sitta och sura över att köparen kanske säljer med vinst efter köp från mig skulle jag få magsår och det är det inte värt.
t0mas skrev:Vad sålde du den för?
shifts skrev:Om den säljs så är det ju snöpligt för den som sålde den billigt, men det är ju bara den personens eget fel isf.
MorganM skrev:Jag betalar alltid vad säljaren vill ha,om priset är rimligt från början.Känns bara fel att pruta för en vara om priset är rätt.
Användare som besöker denna kategori: MichaelG och 11 gäster