Försöker alla lura mig?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Försöker alla lura mig?

Inläggav Skrivbordet » 2015-12-07 14:22

Jag skulle sälja en hifipryl för ett tag sedan, så jag la ut annonser på de kända sajterna. Efter att ha checkat prisbilden på Tradera och Ebay, satte jag ett lite lägre pris.
Jodå, folk hörde av sig. Men ingen vill ju betala...
De flesta bjuder mindre än hälften av vad jag vill ha och säger dessutom att apparaten inte är värd så mycket.
Jag lade ut annonsen en gång till och sänkte priset rejält till den nivå som de flesta gav som bud. Samma visa igen. Ingen vill betala. Att folk prutar det förstår jag, men här håller jag ju helt klart på att bli lurad.
Alltså jag tror att det finns en hel drös s k hifientusiaster som bara är ute efter en sak. Lura av folk prylarna så billigt som möjligt för att sedan själva kunna sälja dem och tjäna en slant.

Och Tradera...
Jag sålde en förstärkare. Köparen hörde av sig. En bild på en trasig kartong bifogade han. Förstärkaren var trasig, sa han, den var knäckt i ena hörnet. Alla lysdioder och lampor lyste på en gång och det kom inget ljud. Kartongen var trasig när han hämtade ut den, menade han. Mellan raderna förstod jag att han ville ha pengarna tillbaka. Jag erbjöd mig att hjälpa honom att reklamera hos fraktbolaget och bad honom maila bilder på förstärkaren, samtidigt som jag försiktigt menade att JAG aldrig skulle ha kvitterat ut en kartong som såg ut som på den bild han mailade. Det kom aldrig några bilder...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Försöker alla lura mig?

Inläggav darkg » 2015-12-07 15:31

Det är nog vanligt att såväl köpare som säljare avsäger sig det moraliska ansvaret. Och till viss del är det rimligt tror jag. Affärer mellan främlingar kanske måste vara ett rävspel? :-/
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2015-12-07 16:29

det är synd sånt där.
jag brukar sätta ett lite för högt pris från början då jag vet att folk alltid prutar. jag ser det inte som mitt jobb att pruta med mig själv. för att sedan sälja den för det pris jag egentligen tänkte från början.
ibland får man inte ut vad man tycker sin pryl är värd heller och då får man bara se glad ut och ställa den i hyllan ett tag tills nästa försök.
aldrig varit med om något strul. har väl haft tur att handlat med bra folk misstänker jag.

köpte dock en trasig luxman på loppis för 300 kr. säljaren var borta veckan efter när jag var dit igen och ville reklamera.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-12-07 16:42

Är det inte bättre att lägga ut det till det pris man vill ha och sedan vänta på rätt köpare? Prutar sällan och förstår inte varför man ska göra det riktigt. Vill jag ha en vara, men priset är fel, så fortsätter jag leta tills jag hittar något där priset är rätt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
t0mas

Inläggav t0mas » 2015-12-07 16:57

shifts skrev:Är det inte bättre att lägga ut det till det pris man vill ha och sedan vänta på rätt köpare? Prutar sällan och förstår inte varför man ska göra det riktigt. Vill jag ha en vara, men priset är fel, så fortsätter jag leta tills jag hittar något där priset är rätt.

Jag tror en del säljer för att det är ebb i kassan och det utnyttjas av köparna som försöker pruta så mycket det bara går.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-12-07 17:07

Kanske men då får man väl stå på sig som säljare om man tycker det går för billigt. Har inte sålt så mycket begagnad hifi, men har nog i princip inte en enda gång råkat ut för de här prutarna faktiskt. Funderar på om TS bara haft otur helt enkelt eller om jag haft tur.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-07 18:14

Skriv Prutat och klart och ange att priset inte är förhandlingsbart
Jag hade 16 datorer till försäljing efter ett konkursbo och ville ha 500 för DDR-2 maskiner och 700 för DDR-3 maskiner.
Trots att det stod inget prutande, det har jag redan gjort så försökte folk att pruta på plats.
Nobben och då betalade dom vad jag hade satt som pris.
Lägg till i texten
Prutare göre sig inte besvär.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-12-07 22:08

Nästan alla gånger jag lägger upp annonser så vill folk ha saker så billigt som möjligt. Folk hör av sig när jag gjort annons på tradera och undrar om jag kan avbryta annonsen och sälja varan extra billigt till dom, varför jag skulle göra det förstår jag ej.

Detta gäller även när jag säljer icke-hifi relaterade saker.
Sålde en systemkamera för ett tag sedan (på tradera) då flera hörde av sig och erbjöd ca hälften av utropspriset. Fick mycket mer än utropspriset när auktionen tog slut.

Gav bort en SOny ES förstärkare då vart det kalabalik i inkorgen...
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-12-08 02:13

Jag prutar själv ibland om jag kan fresta med 1) att köpa mer än en sak eller 2) är redo för omedelbar affär med cash framsträckta. Sånt skulle jag själv kunna gå ned en smula i pris för.

Annars föredrar jag verkligen att priset som är satt gäller.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-12-08 06:44

Jag prutar enbart om 1)jag innan vi har gjort upp möte har "flaggat" för att det kan komma att hända pga skicket eller liknande 2)Prylen jag tänker köpa är i klart sämre skick än vad säljaren har visat/ sagt med bilder/ ord 3)om något annat som ej framgått i annonsen uppdagas som påverkar värdet och/ eller min köpelust (medföljer såklart förklaring till prutandet i samtliga fallen, väsentligheter ska framgå i annonsen, jag vill inte sätta mig och åka hit och dit i onödan heller...)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-12-08 09:23

Jag hatar varje situation med prutning. Jag har upplevt ett enda positivt fall med detta dock, och det var när jag skulle sälja en bil som köparen sa: "och så kommer det här jobbiga när man ska pruta också" och då sade jag att jag känner precis likadant och att jag berättar hur lågt jag var beredd att gå och sen diskuterar vi inte priset mer. Han höll med, jag berättade och han köpte.

Det är så himla jobbigt med den där skenargumentationen som dyker upp vid prutning där säljaren ska försöka framhålla de positiva sidorna och köparen ska rynka på näsan över hur dåligt objektet egentligen är, fast säljaren egentligen vill bli av med objektet och köparen vill ha det. Jag mår illa av det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2015-12-08 10:01

Jag kan förstå folk som prutar om säljaren inte givit all information, men det jag upplever är att folk helt enkelt vill lura av mig prylen så billigt som möjligt.
Redan i det första mailet eller sms:et skriver folk: "Bjuder dig 300 för dina partyhögtalare".
Och då var det en vintagemodell som var både dyr och välljudande när den såldes ny på 70-talet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-08 10:04

Skrivbordet skrev:Jag kan förstå folk som prutar om säljaren inte givit all information, men det jag upplever är att folk helt enkelt vill lura av mig prylen så billigt som möjligt.
Redan i det första mailet eller sms:et skriver folk: "Bjuder dig 300 för dina partyhögtalare".
Och då var det en vintagemodell som var både dyr och välljudande när den såldes ny på 70-talet.

En sådan lägger jag i mappen skräppost och tar bort samt markerar den som en skräpavsändare, då slipper jag få fler av den typen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2015-12-08 11:04

Perfector skrev:
Skrivbordet skrev:Jag kan förstå folk som prutar om säljaren inte givit all information, men det jag upplever är att folk helt enkelt vill lura av mig prylen så billigt som möjligt.

En sådan lägger jag i mappen skräppost och tar bort samt markerar den som en skräpavsändare, då slipper jag få fler av den typen.

Jo, det gör jag också, så egentligen kan jag ju skita i hela grejen, men det som är för jävligt tycker jag är att många s k hifiintresserade egentligen bara är ute efter att tjäna pengar på att lura folk. Inte är de hifiintresserade då.
Att de finns på Blocket är väl klart. Där lägger ju även "vanligt" folk ut annonser med vintage hifi och lurendrejarna hoppas väl kunna lura av någon okunnig en fin apparat till billig peng. Men varför de kör med samma stil på Hifimagasinet och Hifitorget fattar jag inte. Där är det ju kunnigt folk som har koll på värdet som lägger ut annonser. Det går väl inte att lura nå´n där.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-08 11:08

Skrivbordet skrev:
Perfector skrev:

Jo, det gör jag också, så egentligen kan jag ju skita i hela grejen, men det som är för jävligt tycker jag är att många s k hifiintresserade egentligen bara är ute efter att tjäna pengar på att lura folk. Inte är de hifiintresserade då.
Att de finns på Blocket är väl klart. Där lägger ju även "vanligt" folk ut annonser med vintage hifi och lurendrejarna hoppas väl kunna lura av någon okunnig en fin apparat till billig peng. Men varför de kör med samma stil på Hifimagasinet och Hifitorget fattar jag inte. Där är det ju kunnigt folk som har koll på värdet som lägger ut annonser. Det går väl inte att lura nå´n där.

Principen kallas GDSGD =
Går Det Så Går Det.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-12-08 15:51

Ja jag skulle säga att alla försöker "lura" dig. Men samtidigt så ger de dig säkert skambud för att det har fungerat flera ggr tidigare. Har själv sålt en hel del på blocket och det är ju absurt vilka typ av mail man får ibland. En nästan ny förstärkare komplett med låda och kvitto värd 7-8000:- vill folk ge 1-2000 kronor för osv. Bara skit i dom.

Användarvisningsbild
t0mas

Inläggav t0mas » 2015-12-08 16:26

philipbtz skrev:Ja jag skulle säga att alla försöker "lura" dig. Men samtidigt så ger de dig säkert skambud för att det har fungerat flera ggr tidigare. Har själv sålt en hel del på blocket och det är ju absurt vilka typ av mail man får ibland. En nästan ny förstärkare komplett med låda och kvitto värd 7-8000:- vill folk ge 1-2000 kronor för osv. Bara skit i dom.

Vad sålde du den för?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-12-09 01:20

philipbtz skrev:Ja jag skulle säga att alla försöker "lura" dig. Men samtidigt så ger de dig säkert skambud för att det har fungerat flera ggr tidigare. Har själv sålt en hel del på blocket och det är ju absurt vilka typ av mail man får ibland. En nästan ny förstärkare komplett med låda och kvitto värd 7-8000:- vill folk ge 1-2000 kronor för osv. Bara skit i dom.

Äsch det jämnar ut sig med folk som hör av sig till mig (mitt jobb) och vill ha 90-95% av nypris för sina nästan nya apparater. :mrgreen:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-12-09 08:11

Att både säljare och köpare vill göra en så fördelaktig affär som möjligt för dem själva är väl inget konstigt? Irriterande och tidskrävande ibland utan tvekan, men föga förvånande.

Jag köper och säljer mest här på faktiskt. Har som oftast vart väldigt smärtfritt.

MorganM

Inläggav MorganM » 2015-12-09 09:11

Jag betalar alltid vad säljaren vill ha,om priset är rimligt från början.Känns bara fel att pruta för en vara om priset är rätt.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2015-12-09 10:07

AndreasArvidsson skrev:Att både säljare och köpare vill göra en så fördelaktig affär som möjligt för dem själva är väl inget konstigt? Irriterande och tidskrävande ibland utan tvekan, men föga förvånande.

Jag köper och säljer mest här på faktiskt. Har som oftast vart väldigt smärtfritt.

Nej det är inget konstigt.
Det jag inte gillar är att en del s k "hifiintresserade" egentligen inte är det, utan bara låtsas vara det för att kunna lura av säljarna deras prylar till underpris.
Sedan för att kunna sälja dyrt själva. Det är fult, tycker jag.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-12-09 10:19

Skrivbordet skrev:
AndreasArvidsson skrev:Att både säljare och köpare vill göra en så fördelaktig affär som möjligt för dem själva är väl inget konstigt? Irriterande och tidskrävande ibland utan tvekan, men föga förvånande.

Nej det är inget konstigt.
Det jag inte gillar är att en del s k "hifiintresserade" egentligen inte är det, utan bara låtsas vara det för att kunna lura av säljarna deras prylar till underpris.
Sedan för att kunna sälja dyrt själva. Det är fult, tycker jag.

Du menar att de återsäljer för profit? Ja det är väldigt fult om så är fallet.

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2015-12-09 10:34

Det är det väl många som gör, verkar det som.
Det är väl bara att kolla på annonssidorna, samma namn på folk som säljer återkommer ju ständigt. Har de så många apparater stående? En pryl som de säljer för t ex 1500 har de säkert lurat av någon stackare för 150.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-09 11:07

När jag säljer nå't på blocket eller tradera så skiter jag blankt i vad köparen sedan gör så länge jag får begärt pris.
Om jag skulle sitta och sura över att köparen kanske säljer med vinst efter köp från mig skulle jag få magsår och det är det inte värt.

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2015-12-09 11:31

Perfector skrev:När jag säljer nå't på blocket eller tradera så skiter jag blankt i vad köparen sedan gör så länge jag får begärt pris.
Om jag skulle sitta och sura över att köparen kanske säljer med vinst efter köp från mig skulle jag få magsår och det är det inte värt.

Men det är ju synd om de som faktiskt blir lurade och kommer på det efteråt när de ser sin pryl gå på tradera för 10ggr den summa de blev avlurade den för.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-12-09 11:35

t0mas skrev:Vad sålde du den för?

6500:- eller något sånt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-12-09 11:39

Förstår att sådant beteende är irriterande, men det verkar ju som att flera inte får sina saker sålda till det pris de vill ha från början. Folk prutar och så säljer man för ett pris lägre än man egentligen tänkt. Om man då säljer för en spottstyver och sedan ser varan ute igen till en högre summa, så får man väl anta att den förblir osåld om nu priset är för högt? Om den säljs så är det ju snöpligt för den som sålde den billigt, men det är ju bara den personens eget fel isf.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2015-12-09 12:54

shifts skrev:Om den säljs så är det ju snöpligt för den som sålde den billigt, men det är ju bara den personens eget fel isf.

Det kan väl aldrig vara så att den som blir lurad får skylla sig själv, eller?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-09 12:59

Om man sätter ett lågt pris är det oftast för att man vill bli av med objektet, och då blir det som det blir.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-12-09 13:09

MorganM skrev:Jag betalar alltid vad säljaren vill ha,om priset är rimligt från början.Känns bara fel att pruta för en vara om priset är rätt.

samma gör jag.
Prutar gör man om priset är satt för högt, eller varan inte är i skick som utlovat.
Säljer helst inom slutna sällskap där man vet att det finns entusiaster (dvs ej blocket) Föredrar att göra affärer med personer man vet är intresserade och seriösa. Det spar massa strul under och efter köpet. Spar även tid.

Byter inte hifi ofta då jag väljer noga innan köp, men lustigt nog då denna tråd finns...så säljer jag just nu mina Linnhögtalare på Linn-forumet och satt ett bra pris direkt. Är fyra som vill köpa till utgångspris, de får stå i turordning så nr2 får köpa om nr1 inte vill...
Ingen budgivning.
Det tycker jag är rimligt. Bra för mig, bra för köparen.
Haft dom i 4 år, nu är det dags för något annat. Tvekar på vad som kommer som ersättare.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi