Moderator: Redaktörer
Adhoc skrev:SAE var bra grejor med fina omdömen. Prislapparna var höga men inte ouppnåeliga. Valde länge kommer jag ihåg mellan slutsteg från Crown (D75?), Phase Linear och SAE. Blev till slut en SAE 2200 MK II, coolhets-faktorn var störst på den, helsvart borstad alufront med rackhandtag och 2 långa rader röda lysdioder. 2x100 W / 8 ohm var mycket på den tiden (1976). Nu står den som "reserv" på vinden. Funkar klockrent fortfarande faktiskt och ljudmässigt tror jag den står sig väldigt väl mot dagens apparajter.

Adhoc skrev:Den står där, i "reserv" tillsammans med försteget Soundscraftsmen PE2217.![]()
Kanske lyfter jag ned dom och kopplar upp en vintagerigg tillsammans med Altec Lansing-burkarna jag kör nu men som troligen pensioneras under våren.
Nyare grejor framför soffan tillsammans med plasma-TV och bioduk, vintagedelen 180 gr bakom bakom soffan där AL-burkarna samtidigt kan få tjänstgöra som surround mot frontsystemet. Kan vara kul å ha som jämförelse om vad som egentligen hänt under årens lopp.
SAE:en har alltid haft ett svagt (ej med volymen ökande) mekaniskt trafobrum. Med volymen på 0 / dioderna på "idle" hörs det på ca 2 m håll, med volymen uppställd en smula så dioderna växlar mellan 0,02 och 0,04 W drunknar trafobrummet i musiken. (Ca 98-99 dB/1W/1m för Altec-lådorna)
[ Bild ]
[ Bild ]
Andersh74 skrev:Jag är ju inte så duktig på Hifi. Men det jag vet om SAE är att det står för Society of American Engineers. Är jag galet ute? Om man ska köpa olja till sin gamla moppe passar SAE 30 bra t.ex. En standard alltså.
/Anders
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster