märket SAE

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersss

märket SAE

Inläggav Andersss » 2016-01-03 18:24

Är det någon som vet ngt om SAE prylar. Såldes det aldrig i Sverige eller varför hör man aldrig ngt om dem? Såldes dom med annan logo? Verkar ju ha funnits en hel del bastanta pjäser.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: märket SAE

Inläggav PerStromgren » 2016-01-03 19:01

Visst såldes det SAE i Sverige! Jag var som tonåring mäkta imponerad av dessa pjäser, men hade aldrig råd att köpa någon!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2016-01-03 19:33

Aha. Det var alltså ngt för de med mer pengar på fickan. Blir bara fundersam varför det är så tyst om dom. Även här. Kanske aldrig såldes ngr mängder med andra ord.

Var det ngt samarbete med ngn (typ Marantz) eller var det helt eget.? (Kanske finns kvar rent utav?)

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2016-01-03 19:53

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-01-03 23:32

SAE var bra grejor med fina omdömen. Prislapparna var höga men inte ouppnåeliga. Valde länge kommer jag ihåg mellan slutsteg från Crown (D75?), Phase Linear och SAE. Blev till slut en SAE 2200 MK II, coolhets-faktorn var störst på den, helsvart borstad alufront med rackhandtag och 2 långa rader röda lysdioder :D . 2x100 W / 8 ohm var mycket på den tiden (1976). Nu står den som "reserv" på vinden. Funkar klockrent fortfarande faktiskt och ljudmässigt tror jag den står sig väldigt väl mot dagens apparajter.

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2016-01-04 13:14

Adhoc skrev:SAE var bra grejor med fina omdömen. Prislapparna var höga men inte ouppnåeliga. Valde länge kommer jag ihåg mellan slutsteg från Crown (D75?), Phase Linear och SAE. Blev till slut en SAE 2200 MK II, coolhets-faktorn var störst på den, helsvart borstad alufront med rackhandtag och 2 långa rader röda lysdioder :D . 2x100 W / 8 ohm var mycket på den tiden (1976). Nu står den som "reserv" på vinden. Funkar klockrent fortfarande faktiskt och ljudmässigt tror jag den står sig väldigt väl mot dagens apparajter.

Okej.

Lysdioder 1976? Å vad fasiken gör det på vinden??
Skulle vilja ha ngt slutstegsaktikt i vintage kopplat på Min Pioneer SA9900, den är ju iofs tillräckligt kraftig som den är men sen var det ju det där med coolhetsfaktor oxå. :)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-01-04 15:38

Den står där, i "reserv" tillsammans med försteget Soundscraftsmen PE2217. :wink:

Kanske lyfter jag ned dom och kopplar upp en vintagerigg tillsammans med Altec Lansing-burkarna jag kör nu men som troligen pensioneras under våren.
Nyare grejor framför soffan tillsammans med plasma-TV och bioduk, vintagedelen 180 gr bakom bakom soffan där AL-burkarna samtidigt kan få tjänstgöra som surround mot frontsystemet. Kan vara kul å ha som jämförelse om vad som egentligen hänt under årens lopp.

SAE:en har alltid haft ett svagt (ej med volymen ökande) mekaniskt trafobrum. Med volymen på 0 / dioderna på "idle" hörs det på ca 2 m håll, med volymen uppställd en smula så dioderna växlar mellan 0,02 och 0,04 W drunknar trafobrummet i musiken. (Ca 98-99 dB/1W/1m för Altec-lådorna)

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2016-01-04 15:48

Adhoc skrev:Den står där, i "reserv" tillsammans med försteget Soundscraftsmen PE2217. :wink:

Kanske lyfter jag ned dom och kopplar upp en vintagerigg tillsammans med Altec Lansing-burkarna jag kör nu men som troligen pensioneras under våren.
Nyare grejor framför soffan tillsammans med plasma-TV och bioduk, vintagedelen 180 gr bakom bakom soffan där AL-burkarna samtidigt kan få tjänstgöra som surround mot frontsystemet. Kan vara kul å ha som jämförelse om vad som egentligen hänt under årens lopp.

SAE:en har alltid haft ett svagt (ej med volymen ökande) mekaniskt trafobrum. Med volymen på 0 / dioderna på "idle" hörs det på ca 2 m håll, med volymen uppställd en smula så dioderna växlar mellan 0,02 och 0,04 W drunknar trafobrummet i musiken. (Ca 98-99 dB/1W/1m för Altec-lådorna)

[ Bild ]

[ Bild ]

:) Porr

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2016-01-04 17:40

Jag är ju inte så duktig på Hifi. Men det jag vet om SAE är att det står för Society of American Engineers. Är jag galet ute? Om man ska köpa olja till sin gamla moppe passar SAE 30 bra t.ex. En standard alltså.

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2016-01-04 20:03

Andersh74 skrev:Jag är ju inte så duktig på Hifi. Men det jag vet om SAE är att det står för Society of American Engineers. Är jag galet ute? Om man ska köpa olja till sin gamla moppe passar SAE 30 bra t.ex. En standard alltså.

/Anders

Lite snabbt googlande säger att det finns två SAE:

Scientific Audio Electronics
Society of Automotive Engineers

Jag gissar på att de inte är samma. Fast ormolja är ju vanligt i hifi-världen. Kanske SAE ligger bakom tillverkningen av denna? ;)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-04 20:39

Var det inte Thore Wallenstrand som var agent för SAE? Broschyrerna har man dreglat över, tror de möjligtvis ligger i garaget. Man är mästare på att inget slänga....

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-01-05 01:52

SAE hade en del roliga saker förutom för- och slutsteg bl.a. "The Click & Pop Machine. En trollerilåda som filterade bort knäppar vid uppspelning av repiga vinylskivor (det här var ju på LP-tiden). Stålarna tog slut så det blev inget inköp. :( Vete tusan hur mackapären funkade men funkade gjorde den vid demo i butik.

En av de ledande ingenjörerna bakom byggena var James Bongiorno som även varit inblandad i grejor från Marantz, Dynaco, Harman, GAS, Sumo etc. Bland det sista som gick igenom hans händer var Trinaural Processor, en analog trekanalsprocessor. Vad jag förstår är tanken med Trinaural snarlik med vad Peter Steindl och Lilltroll(?) fnular med, att från h+v kanal tanka ut info och mata ett centrum-ägg för en trekanalsuppställning av fronthögtalare.

RIP James: http://www.tnt-audio.com/edcorner/january13.html

Återgå till Vintage-hifi