Moderator: Redaktörer
Skrivbordet skrev:Det börjar bli värdelöst.
Var och varannan annons är från storstadområdena. Värdelöst för oss som bor ute på landet.
Värdelöst av följande anledning: Ringer man på något som finns i t ex Sthlm och som man tycker är intressant, så får man garanterat svaret: "jag skickar inte, du får komma och hämta".
Hur xxx ska jag kunna göra det? Över 20 mil enkel resa till närmaste storstad. Folk som bor i storstadsområdena kan väl skriva i annonsen i så fall att det är hämtning som gäller. Men de tror väl att Sverige slutar utanför den egna kommungränsen.
Alltså, det kan jag i och för sig förstå, att folk inte vill göra sig besvär med att packa, om man ändå räknar med att man får varan såld till någon annan storstadsnisse som kommer och hämtar den.
Men en del är ju sköna så det håller. När jag har annonser ute har det ringt folk från någon av storstäderna och frågat: "kan du leverera den hem till mig", eller att vi ska mötas t ex på IKEA Kungens Kurva. Driver folk med mig? Eller fattar man inte att Sverige är geografiskt större än Sthlms kranskommuner? Hur dum får man bli?
ante_77 skrev:Det kan väl vara trevligt med en liten resa då och då.
20mil tar väl ca 2timmar, då man gasar på där tillfälle ges.
Förr kunde jag köra 26mil bara för att köpa plektrum. Ibland effektiviserade jag det hela genom att köpa strängar.
Har dessutom kört 40mil enkel väg för att få mig en vettig pizza.
Varför är folk så känsliga?
ante_77 skrev:Det kan väl vara trevligt med en liten resa då och då.
Förr kunde jag köra 26mil bara för att köpa plektrum. Ibland effektiviserade jag det hela genom att köpa strängar.
jockewe skrev:Jag som bor i Tumba (utanför stockholm) tycker att det är värt att åka långt för att hämta en pryl (Jönköping, Höör, etc) eller så är prylen inte tillräckligt intressant att köpa...
AlNiCo skrev:ante_77 skrev:Det kan väl vara trevligt med en liten resa då och då.
Tack för detta, och för att du försöker uppmana andra att bete sig likadant.
- Jorden
juanth skrev:Jag bor i Stockholm och säljer ibland vintage hifi på blocket när platsbrist uppstår hemma.
Det finns många anledningar till att jag väljer att sälja lokalt.
Det är besvärligt att skicka, tidskrävande och jag förväntas stå för den tiden det tar. Jag måste ordna emballage, slå in paketet noga och dessutom svara på en mängd frågor, oftast via mejl eller sms då den som vill veta mer om varan inte orkar ringa. skicka bilder i flera omgångar osv, jag förväntas kolla upp vad det kostar att skicka med olika fraktbolag, ofta har köparen åsikter om vilka som är bra att skicka med men ändrar sig i sista stund, mera mejlkontakt...
Om jag lokalt så slipper jag allt ovanstående. Köparen kommer och kikar och sedan är det oftast klart.
Själv har jag familj och heltidsjobb, det tror jag är en stor anledning till att folk drar sig att skicka. Jag lägger hellre tid på mig själv eller min familj istället för att jobba som fraktbolag.
Om en potentiell köpare däremot erbjuder mig ersättning för det jobb jag lägger ner vid en skick så kan det mycket väl hända att jag skickar.
Skrivbordet skrev:Alltså, jag vänder mig kanske inte i första hand mot att storstadsbor vägrar skicka prylar. Var och en gör som den vill, men jag har flera ggr blivit besserwisseraktigt bemött när jag kontaktat folk i t ex Sthlm. Man har visat upp ett översittaraktigt beteende; "varför ringer du, det borde du väl fatta att jag inte skickar något, jag får förstärkaren såld i dag ändå, varför stör du mej med det här?" Och därefter lagt på luren...
Bill50x skrev:Skrivbordet skrev:Alltså, jag vänder mig kanske inte i första hand mot att storstadsbor vägrar skicka prylar. Var och en gör som den vill, men jag har flera ggr blivit besserwisseraktigt bemött när jag kontaktat folk i t ex Sthlm. Man har visat upp ett översittaraktigt beteende; "varför ringer du, det borde du väl fatta att jag inte skickar något, jag får förstärkaren såld i dag ändå, varför stör du mej med det här?" Och därefter lagt på luren...
Knäppa/oartiga människor finns överallt. Eftersom vi är fler som bor i städer finns de flesta sådana här. Jag handlade en mobiltelefon igår, det blev en resa tor Bromma - Handen, tog totalt drygt 1,5 timmar. Jättetrevlig ung säljare. Jag frågade inte ens om han kunde skicka, ville ha telefonen NU
/ B
HenrikTornquist skrev:Men vilken telefon blev det då?
Andersh74 skrev:Det omvända finns ju oxå. Vi som säljer ute i landet blir uppringda av folk i Tjockhult. Jag säljer inte gärna utan att köparen sett och godkänt varan. Helt oavsett om det är en båt eller ett par högtalare. Jag försöker just nu sälja ett par OA12 och jag har ingen lust att skicka dom till Umeå olyssnade. Missnöjda köpare på andra sidan Sverige är inte roligt. Och de flesta bor ju i Sthlm med omnejd.
/Anders
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster