Handlar ni på Blocket?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Handlar ni på Blocket?

Inläggav Skrivbordet » 2016-04-18 10:26

Det börjar bli värdelöst.
Var och varannan annons är från storstadområdena. Värdelöst för oss som bor ute på landet.
Värdelöst av följande anledning: Ringer man på något som finns i t ex Sthlm och som man tycker är intressant, så får man garanterat svaret: "jag skickar inte, du får komma och hämta".
Hur xxx ska jag kunna göra det? Över 20 mil enkel resa till närmaste storstad. Folk som bor i storstadsområdena kan väl skriva i annonsen i så fall att det är hämtning som gäller. Men de tror väl att Sverige slutar utanför den egna kommungränsen.

Alltså, det kan jag i och för sig förstå, att folk inte vill göra sig besvär med att packa, om man ändå räknar med att man får varan såld till någon annan storstadsnisse som kommer och hämtar den.

Men en del är ju sköna så det håller. När jag har annonser ute har det ringt folk från någon av storstäderna och frågat: "kan du leverera den hem till mig", eller att vi ska mötas t ex på IKEA Kungens Kurva. Driver folk med mig? Eller fattar man inte att Sverige är geografiskt större än Sthlms kranskommuner? Hur dum får man bli?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: Handlar ni på Blocket?

Inläggav KarlXII » 2016-04-18 10:55

Du låter aningen bitter.
Sök bara i ditt område då. :?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-04-18 11:10

Det är som det är. Bara att suga i sig.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Gigas

Inläggav Gigas » 2016-04-18 11:15

Ta ett snack med Jämställdhetsombudsmannen och be att han ordnar med en extra skatt för all försäljning i storstadsområdena! Eller en kraftig rabatt för oss som håller landsbygden vid liv! :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-18 11:28

Skrivbordet skrev:Det börjar bli värdelöst.
Var och varannan annons är från storstadområdena. Värdelöst för oss som bor ute på landet.
Värdelöst av följande anledning: Ringer man på något som finns i t ex Sthlm och som man tycker är intressant, så får man garanterat svaret: "jag skickar inte, du får komma och hämta".
Hur xxx ska jag kunna göra det? Över 20 mil enkel resa till närmaste storstad. Folk som bor i storstadsområdena kan väl skriva i annonsen i så fall att det är hämtning som gäller. Men de tror väl att Sverige slutar utanför den egna kommungränsen.

Alltså, det kan jag i och för sig förstå, att folk inte vill göra sig besvär med att packa, om man ändå räknar med att man får varan såld till någon annan storstadsnisse som kommer och hämtar den.

Men en del är ju sköna så det håller. När jag har annonser ute har det ringt folk från någon av storstäderna och frågat: "kan du leverera den hem till mig", eller att vi ska mötas t ex på IKEA Kungens Kurva. Driver folk med mig? Eller fattar man inte att Sverige är geografiskt större än Sthlms kranskommuner? Hur dum får man bli?

Svaret på din sista fråga blir, , , , Ganska.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-04-18 11:45

Du kan ju fråga varför folk inte skickar. Blocketpaketet är ju ganska smidigt och svårt att bli lurad/lura med, om det nu är det som ligger bakom beslutet. Dessutom är det väl självklart att man som privat säljare vill sälja med så lite krångel som möjligt och in direkt har kundservice som största mål. Frakt innebär krångel och får man det sålt ändå till samma pris, så... Ja, du fattar.

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2016-04-18 12:47

Jodå, jag fattar, men då kan ju de noll8:or, noll31:or och noll40:or som inte vill sälja till den töntiga landbygdsbefolkningen skriva det i annonsen, så vi slipper bry oss.
Men lite allvar: meningen med mitt inlägg var närmast att konstatera att i takt med att vintage hifi blivit pouplärare och dyrare har säljarna blivit bekvämare. Detta verkar ha fört med sig att Blocket numera är en annonssajt främst för folk som bor i Sthlm, Gbg och Skåne. Även på Hifimagasinet och Hifitorget kan man se samma utveckling.
Var finns en annonssajt för folk som bor i de delar av vårt land som anses inte vara att räkna med? Tradera? Kanske, där är ju de flesta fortfarande beredda att skicka prylarna, men man kan se en förändring även där.
Alltså, vid ett tillfälle var jag faktiskt beredd att åka och hämta prylen, men säljaren sa att han visste att han skulle få grejen såld direkt till någon i närområdet, så jag behövde inte bry mig om att sätta mig i bilen. Snacka om drygt storstadsbeteende. :evil:

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-04-18 12:50

Det kan väl vara trevligt med en liten resa då och då.
20mil tar väl ca 2timmar, då man gasar på där tillfälle ges.

Förr kunde jag köra 26mil bara för att köpa plektrum. Ibland effektiviserade jag det hela genom att köpa strängar.

Har dessutom kört 40mil enkel väg för att få mig en vettig pizza.

Varför är folk så känsliga?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-04-18 13:45

Jag har sålt en del på blocket och vill att folk kommer att tittar. Dels är det stor skillnad på hur folk bedömmer skick. Sedan är det också svårt att garantera att det kommer fram helt. Det kan bli dyra konsekvenser för den som säljer.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-04-18 13:48

Men vänta nu. Nog sjutton ligger det ändå på köparen att ta sig till den plats där varan finns? Det låter lite förmätet att sitta hemma och tro att en privatperson som säljer en pryl ska engagera sig på samma sätt som en regelrätt butik gör. Ser du att varan ligger bortanför din egen bekvälmighetszon får du ju vackert avstå. Har ingenting med någon nykommen dryghet från stadsbor att göra.

Köper jag begagnat vill jag ju definitivt granska varan innan köpet genomförs. Använd bulvan är mitt tips.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2016-04-18 13:49

Tja, en faktor som för mig är ganska väsentlig : fraktskador!
De flesta speditörer genomför helt gratis omfattande hållbarhetstester - finns inte original-emballaget kvar är det inte helt trivialt att packa t.ex. en skivspelare eller ett par större högtalare.
Sedan tillkommer även de faktorer som Fjonken påpekar.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2016-04-18 17:32

ante_77 skrev:Det kan väl vara trevligt med en liten resa då och då.

Förr kunde jag köra 26mil bara för att köpa plektrum. Ibland effektiviserade jag det hela genom att köpa strängar.

Tack för detta, och för att du försöker uppmana andra att bete sig likadant.

- Jorden

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2016-04-18 17:47

Om fler tar efter dig kommer snart internethandeln att vara hotad!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-18 20:07

Blocket känns inte som e-handel i första hand, det är väl de gamla lokalannonserna som flyttat in på nätet bara. Jag föredrar att åka om det är lite dyrare prylar, annars får man försöka komma överens. Via tradera däremot känns mer som att säljaren ska vara beredd att skicka sålt stuff.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2016-04-19 22:09

Jag bor i Stockholm och säljer ibland vintage hifi på blocket när platsbrist uppstår hemma. :)

Det finns många anledningar till att jag väljer att sälja lokalt.

Det är besvärligt att skicka, tidskrävande och jag förväntas stå för den tiden det tar. Jag måste ordna emballage, slå in paketet noga och dessutom svara på en mängd frågor, oftast via mejl eller sms då den som vill veta mer om varan inte orkar ringa. skicka bilder i flera omgångar osv, jag förväntas kolla upp vad det kostar att skicka med olika fraktbolag, ofta har köparen åsikter om vilka som är bra att skicka med men ändrar sig i sista stund, mera mejlkontakt...

Om jag lokalt så slipper jag allt ovanstående. Köparen kommer och kikar och sedan är det oftast klart.

Själv har jag familj och heltidsjobb, det tror jag är en stor anledning till att folk drar sig att skicka. Jag lägger hellre tid på mig själv eller min familj istället för att jobba som fraktbolag.

Om en potentiell köpare däremot erbjuder mig ersättning för det jobb jag lägger ner vid en skick så kan det mycket väl hända att jag skickar.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-04-19 22:29

Det tycker jag låter rimligt, och har själv låtit säljaren få nån hundring extra ett par gånger.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2016-04-20 23:07

Jag som bor i Tumba (utanför stockholm) tycker att det är värt att åka långt för att hämta en pryl (Jönköping, Höör, etc) eller så är prylen inte tillräckligt intressant att köpa...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-04-20 23:19

jockewe skrev:Jag som bor i Tumba (utanför stockholm) tycker att det är värt att åka långt för att hämta en pryl (Jönköping, Höör, etc) eller så är prylen inte tillräckligt intressant att köpa...

Prexis, jag for ner till Göteborg för att hämta en kamera som jag behövde omgående. Värsta snöstormen både dit o hem. Tog en bild på Liseberg o åkte hem igen. Nära 80 mil blev det den dagen, ingen jättebillig frakt, men vad gör man inte!?
Sitter nöjd :)

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-04-21 05:53

AlNiCo skrev:

Tack för detta, och för att du försöker uppmana andra att bete sig likadant.

- Jorden

Like i care.

Åter igen...
Varför är folk så känsliga.

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2016-04-21 08:38

juanth skrev:Jag bor i Stockholm och säljer ibland vintage hifi på blocket när platsbrist uppstår hemma. :)

Det finns många anledningar till att jag väljer att sälja lokalt.

Det är besvärligt att skicka, tidskrävande och jag förväntas stå för den tiden det tar. Jag måste ordna emballage, slå in paketet noga och dessutom svara på en mängd frågor, oftast via mejl eller sms då den som vill veta mer om varan inte orkar ringa. skicka bilder i flera omgångar osv, jag förväntas kolla upp vad det kostar att skicka med olika fraktbolag, ofta har köparen åsikter om vilka som är bra att skicka med men ändrar sig i sista stund, mera mejlkontakt...

Om jag lokalt så slipper jag allt ovanstående. Köparen kommer och kikar och sedan är det oftast klart.

Själv har jag familj och heltidsjobb, det tror jag är en stor anledning till att folk drar sig att skicka. Jag lägger hellre tid på mig själv eller min familj istället för att jobba som fraktbolag.

Om en potentiell köpare däremot erbjuder mig ersättning för det jobb jag lägger ner vid en skick så kan det mycket väl hända att jag skickar.

Blocket är ett rikstäckande annonsforum. Annonserar man där, men bara vill sälja lokalt, bör man tala om det i annonsen, så att vi glesbygdsbor inte behöver ringa.

Alltså, jag vänder mig kanske inte i första hand mot att storstadsbor vägrar skicka prylar. Var och en gör som den vill, men jag har flera ggr blivit besserwisseraktigt bemött när jag kontaktat folk i t ex Sthlm. Man har visat upp ett översittaraktigt beteende; "varför ringer du, det borde du väl fatta att jag inte skickar något, jag får förstärkaren såld i dag ändå, varför stör du mej med det här?" Och därefter lagt på luren...
:(

Enfin

Inläggav Enfin » 2016-04-21 09:15

Jag har skickat vid två tillfällen från Stockholm. En gång gick det bra. En gång var stereon något trasig när den kom fram till Boden. Killen som köpte var bra och kunde fixa själv så han utnyttjade inte returrätten i blocketpaketet. Hade varit ganska tråkigt att få hem en trasig stereo efter allt jobb nedlagt på packning och kånkning av tunga prylar till posten. Det är ett mek bara att hitta lämpliga kartonger och emballage.
Har också varit med om vissa personer som både vill pruta rejält och dessutom få det skickat. Utan då att varken sett eller hört på grejerna. I dessa fall har jag valt att behålla prylarna ett tag till.....

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-21 09:45

Skrivbordet skrev:Alltså, jag vänder mig kanske inte i första hand mot att storstadsbor vägrar skicka prylar. Var och en gör som den vill, men jag har flera ggr blivit besserwisseraktigt bemött när jag kontaktat folk i t ex Sthlm. Man har visat upp ett översittaraktigt beteende; "varför ringer du, det borde du väl fatta att jag inte skickar något, jag får förstärkaren såld i dag ändå, varför stör du mej med det här?" Och därefter lagt på luren...

Knäppa/oartiga människor finns överallt. Eftersom vi är fler som bor i städer finns de flesta sådana här. Jag handlade en mobiltelefon igår, det blev en resa tor Bromma - Handen, tog totalt drygt 1,5 timmar. Jättetrevlig ung säljare. Jag frågade inte ens om han kunde skicka, ville ha telefonen NU :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-04-21 15:13

Bill50x skrev:
Skrivbordet skrev:Alltså, jag vänder mig kanske inte i första hand mot att storstadsbor vägrar skicka prylar. Var och en gör som den vill, men jag har flera ggr blivit besserwisseraktigt bemött när jag kontaktat folk i t ex Sthlm. Man har visat upp ett översittaraktigt beteende; "varför ringer du, det borde du väl fatta att jag inte skickar något, jag får förstärkaren såld i dag ändå, varför stör du mej med det här?" Och därefter lagt på luren...

Knäppa/oartiga människor finns överallt. Eftersom vi är fler som bor i städer finns de flesta sådana här. Jag handlade en mobiltelefon igår, det blev en resa tor Bromma - Handen, tog totalt drygt 1,5 timmar. Jättetrevlig ung säljare. Jag frågade inte ens om han kunde skicka, ville ha telefonen NU :D

/ B

Men vilken telefon blev det då?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-04-21 15:24

HenrikTornquist skrev:Men vilken telefon blev det då?

Samsung Galaxy S3. En telefon jag haft under ett par års tid men som behövde lämnas tillbaka till ägaren. Och min gamla Galaxy (originalet från 2004) klarar inte av dagens appar, helt enkelt för seg.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2016-07-03 23:32

Det omvända finns ju oxå. Vi som säljer ute i landet blir uppringda av folk i Tjockhult. Jag säljer inte gärna utan att köparen sett och godkänt varan. Helt oavsett om det är en båt eller ett par högtalare. Jag försöker just nu sälja ett par OA12 och jag har ingen lust att skicka dom till Umeå olyssnade. Missnöjda köpare på andra sidan Sverige är inte roligt. Och de flesta bor ju i Sthlm med omnejd.

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-04 00:12

Andersh74 skrev:Det omvända finns ju oxå. Vi som säljer ute i landet blir uppringda av folk i Tjockhult. Jag säljer inte gärna utan att köparen sett och godkänt varan. Helt oavsett om det är en båt eller ett par högtalare. Jag försöker just nu sälja ett par OA12 och jag har ingen lust att skicka dom till Umeå olyssnade. Missnöjda köpare på andra sidan Sverige är inte roligt. Och de flesta bor ju i Sthlm med omnejd.

/Anders

Fast ansvaret att kontrollera så att varan svarar mot förväntningarna borde väl ligga på köparen? Det är ju bara att klargöra att köparen ansvarar för frakten och att du som privatperson inte har någon sorts ångerrätt, garanti eller teknisk support efter att du sålt varan. Vll den som köper varan, när den väl kommit fram, inte ha den får hen helt enkelt sälja den vidare.

Användarvisningsbild
ZeissIkon

Inläggav ZeissIkon » 2016-08-09 14:18

Hej!
Kanske lever denna tråd fortfarande.
Jag säljer Sonab/ Carlsson,Mirsch och MP/Martin Persson högtalare,70-talet, i restaurerat toppskick,både akustiskt och exteriörmässigt.
Bor i Göteborg.
Använder endast Bussgods, och packar väl.
Skickat över hela Sverige.
Aldrig några problem eller fraktskador, men visst är det tråkigt xtraarbete att fixa kartonger och emballage....men det bjuder jag på.
Aldrig någonsin någon missnöjd köpare som köpt på distans.Ärlighet varar längst,för visst finns det lurendrejare som säger en sak,men verkligheten är något helt annat.
Trött på vissa bluffgubbar som florerar på säljsidor, och rider på oss som är hederliga,och verkligen har lagt ner sin skäl på restaurering !!!
MVH/Peter Thyberg

Användarvisningsbild
ZeissIkon

Inläggav ZeissIkon » 2016-08-09 14:43

Stavar illa när man stressar...själ skall det vara, inte skäl.
Glömde att säga att jag ligger endast på Blocket med högtalarförsäljning.

Återgå till Vintage-hifi