Moderator: Redaktörer
adagio skrev:likaledes tycker jag att man kan kräva att en högtalare i prisklassen 10.000-40.000 ska ha lite lulllull som dyra, exklusiva kontaktdon (de kanske inte påverkar prestandan men ändå) finnish, frontyg (för att skydda elementen från klåfingriga barn och vuxna) dessutom ser det trevligare ut, mm.
adagio skrev:Jag har svårt för "hemma-hottade" bilar, den ska vara diskret tweakad från fabrik.
adagio skrev:Jag vill inte hälla vatten på den brinnande oljan här, men...
Jag har nu lyssnat till flera Inohögtalare i flera olika miljöer och fler lär det snart bli. Utan tvivel bra/korekta konstruktioner. Mina frågetecken kring högtalarna är varför dom ser ut som prototyper i fråga om lådor, kontakter mm. Det är ju enl många en högprestanda-högtalare varför kan den då inte se ut som det?
Om man tex tillverkar en sportbil med höga krav på prestanda sätter man inte in solstolar och bakelitratt, de påverkar ju ändå inte prestandan, likaledes tycker jag att man kan kräva att en högtalare i prisklassen 10.000-40.000 ska ha lite lulllull som dyra, exklusiva kontaktdon (de kanske inte påverkar prestandan men ändå) finnish, frontyg (för att skydda elementen från klåfingriga barn och vuxna) dessutom ser det trevligare ut, mm.
Vad tillverkare väljer för komponenter invändigt till filter och i kabelväg anser jag är helt upp till tillverkaren då de förmodligen har goda skäl till sina val, man kan mycket väl uppnå snäva toleranser med billiga komponenter om man selecterar dom så mätvärdena håller sig innom specarna.
Det borde dock vara lättare för en liten tillverkare att välja halvdyra komponenter med redan snäva toleranser än att sitta och mäta upp och matcha varje billig komponent, men som sagt det är upp till varje tillverkare.
Kan det vara så att Inos tilltänkta "kundkrets" skulle rata sådan lyx som jag föreslår, det är ju fullt förståligt då varje tillverkare har sin image att tänka på.
Hursomhelst är det ruskigt billiga delar som filter, basreflexrör, kablage och lådor som tex pi60 består av. Elementen lär vad jag förstår vara dyra då de tilverkas exklusivt efter Inos önskemål.
Vad är det för fel med att prestandan syns/ återspeglas i designen och valet av komponenter mm?
IngOehman skrev:Kabinetten till pi60 är snarast att betrakta som extremt dyra. Det finns massor av produktifikationer som skulle kunna tillgripas för att göra dem billigare (och snyggare, i varje fall i lackat utförande), men jag har prioriterat prestanda, trots att det gör dem signifikant dyrare.
adagio skrev:Förvisso, men för det priset borde de ingå.
adagio skrev:Jag har bara sett inkråmet på Pip och pi60 och det kostar inte så mycket.
Nattlorden skrev:Adagio har inte vänt rätt på sitt tänk... Hade det ingått hade det kostat mer utan att bli bättre. (Möjligtvis sämre). OCH VARIT DYRARE.
Tycker IÖ har helt rätt i att enbart koncentrera sig på prestanda. (Vilket också tror jag tilltalar den genomsnittlige Ino-konsumenten.)
Vill man ha något spaceat designat finns det massa annat på marknaden att välja...
Morello skrev:Jag tycker det är uppfriskande med tillverkare som inte bränner 100-lappar (som blir tusenlappar i konsumentledet) på trams såsom rhodiumkontaker, ormoljekabel från Transplanat, svarvade basportar i rostfritt stål, 24 karat förgyllda spikes, underreden i NC-fräst syrafast stål osv osv
Mayro skrev:
100-lappar (Som blir tusenlappar i konsumentled)![]()
![]()
![]()
Här får du förklara dig en aning..tyvärr fattar jag inte..
Mayro skrev:Morello skrev:Jag tycker det är uppfriskande med tillverkare som inte bränner 100-lappar (som blir tusenlappar i konsumentledet) på trams såsom rhodiumkontaker, ormoljekabel från Transplanat, svarvade basportar i rostfritt stål, 24 karat förgyllda spikes, underreden i NC-fräst syrafast stål osv osv
![]()
![]()
Mayro skrev:Morello skrev:Jag tycker det är uppfriskande med tillverkare som inte bränner 100-lappar (som blir tusenlappar i konsumentledet) på trams såsom rhodiumkontaker, ormoljekabel från Transplanat, svarvade basportar i rostfritt stål, 24 karat förgyllda spikes, underreden i NC-fräst syrafast stål osv osv
![]()
![]()
Naqref™ skrev:Mayro skrev:
![]()
![]()
En pryl som kostar 100kr vid tillverkningen ligger på ungefär 1000kr i konsumentled. En faktor 10. Det är en vanlig faktor som alla Japanska elektronikjättar använder sig av och gissningsvis alla High-End producenter. För mer normala branscher kanske denna siffra är runt 6.
lasselite skrev:Adoigo:
Om jag inte minns fel, så har IÖ flera gånger erbjudit den som tror sig kunna ta fram högkvalitativa lådor billigare, att få göra det. Av någon anledning är det ännu ingen som nappat.
adagio skrev:Liksom ljud, jag tror att de reela skilnaderna mellan olika anlägningar avgörs mer utav samverkan mellan rum(akustisk miljö) och placering av högtalarna än om det står Wilson, Ino eller SonusFaber på högtalarna.
Vettigt placerade högtalare med tillräcklig kraft, drivkälla är det som enskilt avgör om det blir kanon eller kalkon.
adagio skrev:Så hur ska det sammanfattas Inos högtalare är för den som vill ha max pris/prestanda och som tycker skönheten ligger i funktionalitet. Lite som att köpa en sportbil utan inredning med endast de nödvänliga instrumenten av billigast/pålitligaste modell samt hårda racingsäten utan oväsentligheter som lack och lull lull. I stället för den som vill ha en sportig, vacker bil med komfort, vacker instrumentering o inredning och lite kompromiss på den yttersta prestandan.
Lite som att köpa en sportbil utan inredning med endast de nödvänliga instrumenten av billigast/pålitligaste modell samt hårda racingsäten utan oväsentligheter som lack och lull lull. I stället för den som vill ha en sportig, vacker bil med komfort, vacker instrumentering o inredning och lite kompromiss på den yttersta prestandan.
Haakan_W skrev:varför ifrågasätter du inte wilson högtalarna för 681000:-? den är nog billigare att framställa än pi60s...iaf om man ser det till hur många dom tillverkar samt att dom har egna anläggningar...
Rydberg skrev:
Haakan nu har ju inte Adagio direkt ifrågasatt priset på pi60s och dessutom har han uttryckligen bett oss att släppa diskussionen om priset, kan du inte respektera det?
Haakan W> Vad ska jag säga, som ljudprodukt är piP ett fynd, men lådmässigt är det ingen sensation. Jag använder ibland MDF till olika bygnationer och det är inte så dyrt. Vi ska inte diskutera pris mer i denna tråd inte från min sida då det enl mig är ointressant.
Svante skrev:Det kallas "marginal" tror jag, det procentuella påslag som alla led i distributionen lägger till priset.
adagio skrev:Haakan W> Vad ska jag säga, som ljudprodukt är piP ett fynd, men lådmässigt är det ingen sensation. Jag använder ibland MDF till olika bygnationer och det är inte så dyrt. Vi ska inte diskutera pris mer i denna tråd inte från min sida då det enl mig är ointressant.
Jag har fått mina svar och är nu mer intreserad av att veta mer om tankarna bakom designen.
adagio skrev:När jag frågade Dynaudios representant(vid en demo av deras flaggskepp) om varför filterkomponenterna var av så ordinärt snitt fick jag ett liknande svar som av Ing Ö, de ansåg att deras element var så pass bra att det inte spelade någon roll vilka komponenter som ingick så de billigaste av fullgod kvalitet användes, dessa selecterades dock för att nogrant passa in i filtrets snäva toleranser.
Haakan_W skrev:mayro kan du nämna en högtalare för under 20k som är billigare att bygga än pi60*? jag har nämligen inte fått ett enda svar än
*i små serier
Detta är ju verkligen ett idiotiskt uttalande, antagligen gjort av någon som inte förstod hur de var konstruerade. Sen är det ju också lite märkligt hur du kan avgöra att komponterna var av ordinärt snitt. Jag själv har ingen erfarenhet alls beträffande filterkomponenters prestanda.deras element var så pass bra att det inte spelade någon roll vilka komponenter som ingick
Haakan_W skrev:klart man ska ifrågasätta...jag ifrågasätter allt på ircfråga plutto får ni höra
![]()
adagio skrev:Vanliga porslinsmotstånd a toleranser +-5% anses inte vara top of the line direkt, ofta pratas om termiskt stabila induktionsfria motstånd som optimala i passiva filter. Det finns en uppsjö kondensatorer vilka har olika gott renome, Mundorf Supremecap anses av många vara top of the line. Kopparfoliekärnor anses låta bättre än vanliga trådlindade, kanske är det fördommar, vandringsägner eller sagor vad vet jag?
adagio skrev:Vanliga porslinsmotstånd a toleranser +-5% anses inte vara top of the line direkt, ofta pratas om termiskt stabila induktionsfria motstånd som optimala i passiva filter. Det finns en uppsjö kondensatorer vilka har olika gott renome, Mundorf Supremecap anses av många vara top of the line. Kopparfoliekärnor anses låta bättre än vanliga trådlindade, kanske är det fördommar, vandringsägner eller sagor vad vet jag?
Med ordinärt snitt menar jag vanliga billiga komponenter.
IngOehman skrev:I synnerhet när det gäller kondensatorer finns det förfärligt dyra och dåliga komponenter att akta sig för, om man bryr sig om prestanda.
Mayro skrev:500 för två lådor färdiga kan anses såsom stöld nästan är min åsikt..
ärligt skulle jag för att tjäna nån hundring inte besvära mig ens att ringa brädgården för denna summa..
Men pip är väl omtalade av varenda en väl som otroligt prisvärda nagref....
Naqref™ skrev:Eh vad vill jag nu säga med detta? Jo att om man ser 'dåliga' komponenter hos valfri tillverkare som DynAudio, JM-lab, B&W, Dali eller vem som helst så behöver det inte betyda ett dugg så länge man inte vet hur de har bedömt och selekterat komponenterna.
adagio skrev:Liknande-Ja, Ing Ö hävdar också att han använder de absolut bästa komponenterna iofs oavsett pris emedans Dynaudio anser att de de valt de som tillgodoser prestandan fullgott. Bägge anser att deras element är de avgörande viktigaste sakerna för en fullgod återgivning.
Hursomhelst är det många som använder relativt billiga innanmäten, vilket iofs inte längre hör till mina frågor.
adagio skrev:Ang elementutttalandet så är det för mig en sk hörsägen (i andra led) att Ing Ö skulle anse att hans element är de viktigaste och mest avgörande skilnaderna i hans konstruktioner. Dynaudios representant sa det till mig ang filterkomponeneterna. Tack för alla trevliga och sakliga svar och era vänliga försök till verbala skallningar. Vissa har svarat på ett trevligt/sakligt sätt tex IngÖ och Naqref och några till, ni andra som bara muckar och letar efter anledningar till att missförstå och misskreditera samt utveckla trådar till hårklyverier och billiga påhopp....
Onödig kommentar /mod. dawen Adjö.
Så denna tråd har inte spårat ur enligt digFBK:
Tråden har inte spårat ut, den fortsätter. Det är ditt önsketänkande.
För att du inte räddade den
A men för faan Haakan - dom kostar ju bara 618'000kr per par...Haakan_W skrev:varför ifrågasätter du inte wilson högtalarna för 681000:-?
Ah där torskade jag också. Sorry.Rydberg skrev:Skulle vi inte släppa prisdiskussionen till förmån för konstruktionsdiskussionen, eller var det inte intressant längre?
Martin skrev:Hyllan finns där bland annat för att få elementen att spela i fas i hela horisontella planet. Eller hur Ingvar?
Nej, det är EN av anledningarna att den ser ut som den gör.adagio skrev:så den lilla hyllan är endast till för att kompensera ljudförändringen mellan stående och sittande lyssning? Eller för att höjden på lyssningspos inte ska bli så kritisk?
adagio skrev:Är det den där lite spacade högtalaren som var på bild tidigare i tråden?
Jag menade en parallell line till det som finns idag, lite som Hummer.
Det finns en militär modell i massor av utföranden där funktion går före design, inget lull lull. Sen finns Hummer civil, H1 och H2 alla med onödiga designprylar komfort för att locka en annan kundkrets med lite andra krav.
Kanske rent av olika modeller för hardcore- samt hifi/highend- konsumenter.
Ino-katalogen skrev:För de förtappade i musikåtergivningskonstens esoterika. Jag gör två ultimat-versioner av våra två extremaste ”normala” toppsystem. De nya systemen i34es och i68es utgör det bästa jag kan producera. Ambitionen har varit att de dessutom skall vara det bästa som görs på vår blågröna planet, med goda marginaler. Bättre än något annat i galax-en!
Svårt att kolla förvisso…
När i34es och i68es utvecklades ur de två finaste signatur-toppsystemen (vilket då var i28s och i56s eftersom modellerna i32z och i64z inte fanns ännu) togs ingen hänsyn till varken hur svåra de skulle bli att producera, hur dyra de skulle bli att producera, eller hur besvärliga de skulle vara att flytta (de blev tunga!).
Egentligen var principen för konstruktionsarbetet enkel: Om något kunde ha någon som helst gynnsam inverkan på sy-stemets ljudkvalitet, så inkluderade jag det i systemens konstruktion! Oavsett besvär, tid och kostnad.
Högtalarelementen till es-versionerna är de åtta bästa paren från varje 250-batch element av diskantelementet T11m. Att sålla ut dem har krävt framtagning av helt ny mätutrustning. Till basen används ett specialelement; Ino-B88u, som är en version av elementet Ino-B88s.
Delningsfiltren är uppbyggda med finast tänkbara delningsfilterkomponenter, där varje komponentvärde dessutom fram-ställs kombinatoriskt av flera parallella komponenter optimerade för att på bästa sätt neutralisera även minsta spår av färg-ning/karaktär från respektive enskildhet.
Toleranserna är nästan det besvärligaste med es-systemen. Alla filterkomponenter har toleranser bättre än +/- 1 promille. Högtalarelementen har elektriska toleranser på bättre än +/- 0,5 procent och akustiska toleranser bättre än +/- 2 procent, inom hela deras respektive arbetsområde upp till 18 kHz. Så vitt jag känner till och har erfarit, överträffar detta de tolerans-bästa högtalarna på marknaden med mellan 5 och 50 gånger. Helt som avsett när es-modellerna började arbetas med.
Som akustiskt dämpmaterial används flera olika skikt med varierande akustisk impedans. Närmast elementen används finaste kardade fårull. Lådan är även dämpad mekaniskt med inlaminerade skikt bitumen i själva lådväggarna samt med bly i kaviteter i kabinetternas lägre regioner. Det blir stumt och det blir tungt. Otroligt tungt. Det går dock att göra ”lättviktsvarian-ter” med sand istället för bly.
Monteringen av ultimatsystemen sker på själva utvecklingsavdelningen i Täby. Arbetet övervakas av flera monitorerande mätningar som håller koll på minsta detalj i tillblivelsen.
Att spela in systemen är någonting jag inte vill beröva kunden glädjen av, ehuru alla elektromekaniska detaljer i systemet är ”förmotionerade”. Detta är nödvändigt för att kunna uppfylla de noggranna slutprestanda jag har förutsatt mig att uppnå.
Kombinationer med andra pi60-baserade högtalare fungerar utmärkt. Även es-versionerna är ju innerst inne pi60-derivat. På begäran kan en specialversion av Ino a3 och Ino d3 tillverkas med samma rigorösa precision som es-modellerna. Dessa heter då a3es respektive d3es. Dom blir inte heller billiga…
Av materialtillgänglighetsskäl kommer det att byggas ett mycket begränsat antal es-toppsystem. Även tidsåtgången det tar att framställa dem är en synnerligen produktionsbegränsande faktor. Maximala årsantalet har satts till tre par i68es och fem par i34es, men det kan bli färre om inte tillräckliga antal ”superelement” går att selektera fram.
Alla lådor har ju mer eller mindre problem med sk interna stående vågor, vinkelräta ytor vållar fler än icke paralella väggar.
olof skrev:
Kan man inte tänka sig att det är svårare att ta reda på var de stående vågorna finns om man har en massa vinklar? Med vettig dämpning så är väl inte det ett så stort problem(stående vågen alltså) ändå?
Stämmer. Åtminstone inte när det gäller den inre designen. För den externa funktionen kan de ju fortfarande ha ett berättigande - som på just i28s.olof skrev:Man kan alltså sammanfatta det som att den våg av välvda lådor och allt snack kring deras fördelar inte alltid är helt tekniskt förankrad.
adagio skrev:Liknande-Ja, Ing Ö hävdar också att han använder de absolut bästa komponenterna iofs oavsett pris emedans Dynaudio anser att de de valt de som tillgodoser prestandan fullgott. Bägge anser att deras element är de avgörande viktigaste sakerna för en fullgod återgivning.
adagio skrev:"Kommentarerna om delningsfilterkomponenterna kan jag inte förstå dock. De är av absout högsta klass. Bättre finns inte att köpa för pengar. Jag har provat i stort sett allt som finns på marknaden, och skulle några återgivningsvinster kunna uppnås med andra komponenter så hade jag bytt omedelbart. " Citat av vem?
Alltså bästa oasett pris?
Ang elementet, att det skulle vara den viktigaste och mest orginella delen i Inos högtalare. Så har jag förstått att så skulle vara fallet vid samtal med andra inoägare, så det får betraktas som en hörsägen vilket jag redan redovisat en gång tidigare.
Så är det med det.
Mayro skrev:Jag har just läst att ino har dom bästa elementen där finns enligt en flock inofans....
Mayro skrev:En bad om att få låna o mäta ino burkar...gick tydligen ej för sig..
Mayro skrev:sedan om du säger saker som "bevisar" hur duktig någon är så bör du nämna vilka han ger alla handtag också.. Detta så det går att konfimera saken...
Mayro skrev:Det är ju ofta förekommande uppgifter om saker runt allt denne man gör o gjort.. Men ingenstans finns det att se detta också bevisat..
Jag har sett folk fråga efter hans forskning.. Den finns ju ej någonstans läsbar eller dokumenterad enligt vad folk skriver.. dom har frågat var den finns att finna utan besvarande enligt vad jag sett...... Ingengörstatusen har efterfrågats...
1..först skriver du
"högtalartillverkare som startat sin"...
och sedan fortsätter du med
"utgångspunkt från iö´s tankar om elementuppbyggnad" Shocked
va det högtalartillverkande eller element dom tillverkade... Question
Mayro skrev:tackar rydberg..även om jag inte frågade dig så kom snabbt svar...du har läst din inobibel väl som vanligt..
![]()
så var det dom aningen motstridiga uppgifterna också.. Men det får man kanske läsa i morgon.. och det är ju inte du rydberg som besvarar ev då kanske...utan han som skrev dom..
Mayro skrev:[code]Jag vet känner personligen högtalartillverkare som startat sin produktion med utgångspunkt från IÖs tankar om elementuppbyggnad! Dessutom är det så att flera av de mer välkända elementtillverkarna använder IÖ som konsult vid en del utveckling....det kanske säger mer om hans renume inom branchen.
lite undran kom då jag läste ditt inlägg..
1..först skriver du
"högtalartillverkare som startat sin"...
och sedan fortsätter du med
"utgångspunkt från iö´s tankar om elementuppbyggnad"![]()
va det högtalartillverkande eller element dom tillverkade...![]()
Mayro skrev:Sedan tätnar mysteriet lite mer anser jag då du berättar att.
Mayro skrev:"flera av dom mer välkända elementilverkarna använder iö som konsult vid en del utveckling".
Jag har just läst att ino har dom bästa elementen där finns enligt en flock inofans.... Hur sjutton hänger detta ihop.. Anlitas iö för att ge ett handtag att konstruera sämre element åt sina uppdragsgivare eller vad![]()
jadu.. Aningen motstridiga uppgifter du lämnar här.. Dels mot dig själv.. och även mot info som andra kunniga inoister lämnat.
Mayro skrev:sedan om du säger saker som "bevisar" hur duktig någon är så bör du nämna vilka han ger alla handtag också.. Detta så det går att konfimera saken...
Det är ju ofta förekommande uppgifter om saker runt allt denne man gör o gjort.. Men ingenstans finns det att se detta också bevisat.....
Mayro skrev:Jag har sett folk fråga efter hans forskning.. Den finns ju ej någonstans läsbar eller dokumenterad enligt vad folk skriver.. dom har frågat var den finns att finna utan besvarande enligt vad jag sett...... Ingengörstatusen har efterfrågats...En bad om att få låna o mäta ino burkar...gick tydligen ej för sig.. ..och nu kommer du med mera storartade uppgifter helt utan något bevis bilagt eller nåt.. Enbart utalanden rakt ut...
Mayro skrev:Här på faktisk.se brukar folk efterfråga fakta.. bevis.. osv...
Mayro skrev:Jag vore oerhört glad om du nu kan göra denna lilla ynest att framlägga bevis för det du säger så man vet att detta är överenstämmande med fakta o inte bara tomma ord eller ryckten o hörsägen.
Mayro skrev:tackar rydberg..även om jag inte frågade dig så kom snabbt svar...du har läst din inobibel väl som vanligt..
![]()
Mayro skrev:så var det dom aningen motstridiga uppgifterna också.. Men det får man kanske läsa i morgon.. och det är ju inte du rydberg som besvarar ev då kanske...utan han som skrev dom..
adagio skrev:Jag trodde man valde raka vinklar på högtalare av kostnadsmässiga skäl samt att det är lättare för tex en hembyggare att räkna på volym mm. Räta vinklar brukar ju förknippas med problem som stående vågor, resonanser mm.
Användare som besöker denna kategori: niklas och 7 gäster