screen skrev:... så finns det ingen anledning att betvivla att pi60+pX-2->4 inte skulle fungera.
Låt mig försöka visa vad de som ifrågasatte din formulering menar, Björn!
Du har lyckats formulera en mening med vad som faktiskt är en trippelnegering! Det finns tre stycken icke-uttryck i det du skriver.
...så finns det
ingen anledning att
betvivla att pi60+pX-2->4
inte skulle fungera.
Ordet "betvivla" är kanske inte en tydlig negering, men det kan översättas till "icke-tro", och då bli tydligare.
Normalt försöker man använda bara enkla negeringar (ex: är
inte bra), men ibland är det svårt att undvika dubbelnegeringar (Är
inte dåligt = är
inte icke-bra).
De flesta klarar att läsa enkla dubbelnegeringar, om de är tydliga (svårast brukar det vara om negeringarna varkligen använder inte- eller icke- eller o- eller anti- element), men trippelnegeringar kan nästan ingen läsa utan att fundera en liten stund på vad det betyder, så sådana skall man alltid undvika!
Jag tror (hoppas) att du råkat få med en negering mer än du avsett (alltså att du försökt säga, att högtalarkombinationen faktiskt fungerar bra).
Jag tänker därför testa med att ta bort först bara den första, sen bara den andra, och till sist bara den tredje negeringen, för att se om du håller med om att det då i samtliga tre fall (med bara två negeringar kvar) blir en mening som uttrycker det du försök säga.
Alltså - antingen borde du ha skrivit:
1. ...så finns det anledning att
betvivla att pi60+pX-2->4
inte skulle fungera.
eller:
2. ... så finns det
ingen anledning att tro att pi60+pX-2->4
inte skulle fungera.
eller:
3. ... så finns det
ingen anledning att
betvivla att pi60+pX-2->4 skulle fungera.
För visst är det det som de tre meningarna
nu allihopa säger, som du faktiskt menade?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).