piP+pp2 eller pi60

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-06-14 10:57

Borgaren,
köp ett par piP & en aktiv subb för film som Conan föreslog så sitter du & tjejen nöjda i 4.a år :)
Om intresset & pengarna finns är det bara att byta upp sig.

Har själv piP & öppen planlösning på ca. 35 m2! & förundras varje dag jag spelar att det låter så stort. Klart som korvspad att jag också suktar efter pi60 men jag skyndar långsamt. I mål skulle man kunna säga i dessa VM tider :lol:

Lycka till,
//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-06-14 11:30

screen skrev:... så finns det ingen anledning att betvivla att pi60+pX-2->4 inte skulle fungera.

Misstänker att du inte menar det här bokstavligt... :wink:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-14 11:45

Affald skrev:Borgaren,
köp ett par piP & en aktiv subb för film som Conan föreslog så sitter du & tjejen nöjda i 4.a år :)
Om intresset & pengarna finns är det bara att byta upp sig.

Håller med. Ett par piP är än så länge en ganska säker investering. Personligen är det inte kapaciteten i basen som är begränsningen i dessa små trevliga burkar, jag skulle mycket väl kunna titta på film utan att sakna de allra kraftigaste mullret. Det som finns där är tight, djupt och tydligt.

Jämfört med mina Dahlquist DQ10 har de dock en betydligt mindre ljudbild och har inte alls samma tryck i ljudet. Allt känns lite nerskalat. Där är pi60 betydligt bättre, men det har sitt pris.

/ B

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-06-14 12:25

i skrev:
Misstänker att du inte menar det här bokstavligt...

Que? 8O
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-06-14 12:39

Negationer är skoj saker. :wink:

"...så finns det ingen anledning att betvivla att pi60+pX-2->4 inte skulle fungera."
->

...så finns det anledning att betvivla att pi60+pX-2->4 skulle fungera.
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-06-14 19:18

Jag är en ganska enkel man och ser ganska rättframt på saker och ting, är förmodligen inte heller beläst i samma omfattning som flertalet av er här.

Så det är väl inte så konstigt att jag inte ser något som helst speciellt i det jag skrev, men det går väl att tugga sönder vad som helst för att titta noga på det. Likväl som det går att doktorera på precis vad som helst.

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-06-14 19:20

I vilken fall kan man väl konstatera att begagnad markdaden för Ino grejer är så pass bra att man inte går större summor back om man vill testa olika saker. Polaren är dessutom lackerare...........så finishen kommer att bli grym. Svart lack och zebrano på sidorna och klarlack ett par ggr till över det hela!! Kommer att bli snyggt va?

piP är ju dessutom så utomordentligt billig att man kan kosta på sig ett par i vilket fall. Men om man ska ha basmodul så har man väl inget för att köpa den dyrare piPs. Det är väl ändå bara basen som är modifierad? Men det kanske är så att 80hz och uppåt oxå har förbättrats så pass att det är värt den extra investeringen?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-14 19:34

piPs är bättre, men piP är så bra i sig själv att jag iallafall skulle ha svårt att motivera mig till piPs, särskillt om de skall avlastas under 100hz..

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-06-14 21:51

screen skrev:Jag är en ganska enkel man och ser ganska rättframt på saker och ting, är förmodligen inte heller beläst i samma omfattning som flertalet av er här.

Så det är väl inte så konstigt att jag inte ser något som helst speciellt i det jag skrev, men det går väl att tugga sönder vad som helst för att titta noga på det. Likväl som det går att doktorera på precis vad som helst.

Mvh Björn//

Sorry! Jag tenderar att fastna på sån't... :oops:
Inget illa menat !

(Var menat som ett skämt.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-06-15 07:40

screen skrev:Jag är en ganska enkel man och ser ganska rättframt på saker och ting, är förmodligen inte heller beläst i samma omfattning som flertalet av er här.

Mvh Björn//

Man måste inte vara beläst för att ha litet självdistans. ;) Ta inte illa upp, vem som helst kan väl gå vilse bland negationerna?

Borgaren: Tror du tänker rätt med piP. Börja med dem och bygg på senare.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-06-15 17:10

Mmm piP:en passar min nuvarande ekonomiska situation. Så kan jag i lugn och ro fortsätta att spara till pi60 och bli glad ytterligare en ggn till. Jag har ju redan steg och ett dugligt sentec filter, så de tidigare omnämnda "runtomkring" kostnader på piP+pp2 blir inte så stora. Utan kostnaden blir 3350+3000:- Nästan tretton tusen mindre. Det är nog bra att ha möjlighet att arbeta med moduler, då jag har ett problematiskt rum.

En fråga: är pp-2 eller px-4 kapabel nog att tillföra ngt om man i framtiden skall uppgradera? Eller är det då bättre att bara köra pi60 solo. Givetvis vet jag att det skulle bli ännu bättre med px-2.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-15 17:19

Hur räknar du nu?

piP kostar 4150:-

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-06-15 17:26

Kaffekoppen skrev:Hur räknar du nu?

piP kostar 4150:-

MED låda ja...

Dock kan väl nämnas att nya priset på pp-2 är SEK 3640 till skillnad mot tidigare SEK 3000.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-06-15 17:44

Ja jag räknar på lådlös piP och bara elementen på pp-2. Mest prisvärt för min del då jag har tillgång till snickeri.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-06-15 17:51

Bara elementen till pp kostar väl just under femton hundra stucket? Jag har inte prislistan där jag sitter nu.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-15 19:50

Borgaren skrev:Ja jag räknar på lådlös piP och bara elementen på pp-2. Mest prisvärt för min del då jag har tillgång till snickeri.
Jag skulle inte göra den lådan själv för de pengarna den kostar att få byggd perfekt ;-)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-06-15 20:03

Borgaren skrev:Bara elementen till pp kostar väl just under femton hundra stucket? Jag har inte prislistan där jag sitter nu.

Kanske det men varför i hela friden skulle man vilja spara in så lite som att man köper dem utan övrig monteringspryttlar som rör och terminal om man sparar SEK 600 minus vad det kan tänkas kosta att skaffa eventuellt likvärdiga prylar nån annanstans? SEK 3640 för ett kit för pp-2 skulle jag välja varje dag i veckan.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-06-15 22:11

Kanske skall kika lite vad det är för grejer som ingår i kitet.Jag borde ha det mesta hemma. För vad mer kan det vara som ingår än rör, port, skruvar, en kass terminal, och en sladdstump 8O

Men sen å ena sidan så är det ganska små skillnader, man ska nog inte vara dumsnål. Allt är ju väldigt genomtänkt.

Vad tror ni om pi60 och pp ?? (se inlägg ovan)

Efter helgen så skall jag ringa till IÖ och se om man kanske kan få hälsa på i den där berömda källaren :lol:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-06-16 08:28

De lådlösa satserna innehåller allt utom låda. Det ingår element, specialskuret dämpmaterial (inget mineralull från byggmarknaden), skruv, tätningslist, terminaler och portar. Att köpa endast elementen är blir snudd dyrare än de lådlösa satserna. När det gäller just piP är ju lådan nästan gratis. Jag känner då ingen snickare som skulle göra den för det pengarna.... För pP har lådan blivit dyrare än tidigare. pP till pi60 verkar inte vara någon god idé. pi60 på egen hand klarar väl det som pP gör om mer där till?

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-06-16 08:51

Klarar den "mer därtill"l i 80hz och neråt? Om basen återgivs på sämre sätt så är det ju negativt med pp. Men annars så finns det ju klara fördelar med att avlasta elementet som även spelar mellanregister. Det är ju fördelar med att avlasta förstärkaren som driver det övre registret oxå. Basen mår ju även den bra av dedikerad drivning...... och så vidare

ps Jag tänker inte dumsnålköpa med kiten. Ni har rätt, det är inte värt det. :wink:

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-06-16 10:16

Om jag var du Borgaren skulle jag köpa lådan till piP, montera ihop rasket noggrant & snabbt så du får njuta av piP bums.

Nu kan du i lugn & ro bygga din egen låda & låta den få färg/lack med hög finish i lagom tempo. Inget hastverk där bara för att man vill ha igång piPeriet :)

Den gammla lådan kan du lätt avyttra till någon hugande piP S spekulant skulle jag gissa.

//JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-06-16 11:30

Borgaren skrev:Klarar den "mer därtill"l i 80hz och neråt? Om basen återgivs på sämre sätt så är det ju negativt med pp. Men annars så finns det ju klara fördelar med att avlasta elementet som även spelar mellanregister. Det är ju fördelar med att avlasta förstärkaren som driver det övre registret oxå. Basen mår ju även den bra av dedikerad drivning...... och så vidare

ps Jag tänker inte dumsnålköpa med kiten. Ni har rätt, det är inte värt det. :wink:

pi60 kör man ensamma eller med basstöden bs60. Det räcker med ett stereoslutsteg. Man kan välja toppsystemen i14 och med basmodulerna pX istället men då krävs det dubbel uppsättning slutsteg och elektroniskt delningsfilter. De minsta basmodulerna pP med pi60 känns fel, då pi60 ensamma är ruggit välljudande. Avlastning av pi60 med pP tror jag inte ger mycket mera än ett större hål i plånboken. En provlyssning brukar räcka för att inse både det ena och andra....

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-06-16 12:07

P-2 går ju inte lika långt ned i basen som pi60 (27 mot 25 Hz) och har dessutom bara något mer tryck (117 mot 115 dB). Idén med basmodul är väl att få rejält mycket mer headroom för högtalaren?

Så, för att citera IÖ: "Dessa pyttesmå moduler är speciellt framtagna för att samarbeta med piP eller iP...".
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-06-16 12:24

Sant som ni säger, jag läste lite siffror själv alldeles nyss. Men pp är ju inte svårsålda om de snyggt ytbehandlade. Så det är ju inte en dålig investering även om man ska uppgradera.

Affald: Vilken strålande ide!!! 8) 8) 8)

Nu ska jag gå ut i solen och "bronza" lite!!

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-06-16 12:35

Tack :)

Var själv aningens het på gröten när jag fick mitt par... Hade beställt 2 par just för att kunna göra det paret jag skulle ha för all framtid i "Very extremt mint condition" typ. ;)

//JB
- THE DEAD END -

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-06-17 20:47

Det här förtjänar några kommentarer:

Jämfört med mina Dahlquist DQ10 har de dock en betydligt mindre ljudbild och har inte alls samma tryck i ljudet. Allt känns lite nerskalat. Där är pi60 betydligt bättre, men det har sitt pris.

En stor ljudbild är i sig inget kvalitetskriterium, om man försöker återge musik. Snarare borde målet vara en korrekt storlek på ljudbilden. Jag anser att piP – i det rum jag har och i den uppställning som de har där – ger en ljudbild vars dimensioner tämligen väl stämmer överens med det jag upplever vid lyssning på exempelvis symfonisk musik i konserthuset, sittandes på parkett.
Mer än "tämligen väl" kan man inte förvänta sig att det skall stämma, såvida man inte hört det inspelade framförandet på plats, samt vet vilka val inspelningsteknikerna gjort.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-06-17 21:02

niklas: håller med, men ibland prioriteras "mera" än "verklighetstroget" ;)
Best Regards
Bamsefar

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-06-17 21:31

Jo, nog kan det vara så allt. Men var och en får ju ha sina prioriteringar, fast det är ju en fördel om det framgår vilka prioriteringar som ligger bakom ett avgivet omdöme.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-18 14:45

niklasz skrev:Det här förtjänar några kommentarer:

En stor ljudbild är i sig inget kvalitetskriterium, om man försöker återge musik. Snarare borde målet vara en korrekt storlek på ljudbilden. Jag anser att piP – i det rum jag har och i den uppställning som de har där – ger en ljudbild vars dimensioner tämligen väl stämmer överens med det jag upplever vid lyssning på exempelvis symfonisk musik i konserthuset, sittandes på parkett.
Mer än "tämligen väl" kan man inte förvänta sig att det skall stämma, såvida man inte hört det inspelade framförandet på plats, samt vet vilka val inspelningsteknikerna gjort.

Du har helt rätt och tydligen så kan piP i så fall låta olika "stort" beroende på setup. Nu menade jag inte stor som att större = bättre utan mer att det låter mer som verkligheten.

/ B

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-06-18 14:53

Jag tror nog att de allra flesta högtalare ger olika stora ljudbilder beroende på hur de placeras, hur lyssnaren placeras, i vilket rum de placeras, osv. Därtill kommer att olika högtalare troligen kan samverka med dessa omständigheter på olika sätt.
Min minnesbild av piP och pi60s i Ingvars källare säger inget om skillnader i storlek på ljudbilden, men det spelades inte samma skivor på de olika högtalarna, så det är lite svårt att jämföra.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino