Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Nattlorden!
Är det inte examensarbetet som var publicerat i MoLt, Ljudtekniska Sällskapets tidskrift?
perstromgren skrev:Ingen som känner till om den forskning iö har utfört har resulterat i några artiklar? Det vore ju rätt ovanligt, i så fall. Med det kan ju vara forskning åt något företag på konsultbasis, förstås, med åtföljande sekretess.
Eller så är Ingvar rik som ett troll och forskar bara för att det är kul! Det vore ju rätt trevligt!
Thomas_A skrev:Patrik,
publicering har egentligen ett syfte. Dokumentation som finns bevarad = kunskapsförmedling. Att en publicering granskas i många men inte alla tidskrifter är ett mått på kvalitet, men inte alltid.
En forskning bör dock alltid hålla för en granskning och en forskare bör tillhandahålla uppgifterna för att de skall kunna granskas. Undantag gäller företagshemligheter och personliga uppgfiter som skyddas av sekretess, och där man måste skriva sekretessavtal mellan forskaren och de externa granskarna.
Thomas_A skrev:Ingvar har ju skrivit om ex. detta:
http://www.sonicdesign.se/optimum.html
Där presenteras bla en graf för korrigering av tonkurvan pga golv och kavitetseffekter.
Här finns metod och en del resultat beskrivna. Även om de inte är granskade från start är det inget som hindrar att de granskas och diskuteras av vem som helst.
iö skrev:Om du någon gång i framtiden kommer på att du faktiskt vill lära dig något (och inte bara är ute efter att idka din fåniga lobbying för att skapa ett "låtsas-misstroende" som folk skall gå på) så är det bara att ändra stajl och övertyga mig om att angreppens tid är över (det bör framgå att du insett hur du betett dig).
pingvinlakrits skrev:Jag är av något yngre upplaga än Öhman - men har redan slitit ut ett par filt-tofflor...
BACH skrev:niklasz:
Jag håller med dig!
Man kan dessutom påstå (jag påstår det till exempel) att en mycket stor del av den forskning som bedrivs på universiteten, och de artiklar som skrivs där, är rena toalettpappret, med syfte främst att skaffa meriter åt uppblåsta professorer, eller personer som har som främsta mål att bli professorer, docenter osv.
![]()
Den typen av "forskning" kan man gärna vara utan!![]()
Sådan verksamhet tar ju bara en massa resurser från riktig forskning och leder dessutom vetenskapen fel, så den är enbart negativ!
Den bara förstör för dem som verkligen vill forska på riktigt, och inte främst är ute efter att få sitt namn på ett papper.![]()
Vh
P.S.
Man kan förresten faktisktäven fråga sig vad en riktig läkare är för något.
Johan_Lindroos skrev:Dahlqvist, din fråga två tycker jag inte har med BACHs inlägg alls att göra. T.ex. vad skulle ett svar innebära? För mig ingenting. Men berätta gärna varför du vill veta.
m_persson79 skrev:Jag menar som forskare så måste man väl visa resultat i form av div. avhandlingar/vetenskapliga artiklar.
IngOehman skrev:m_persson79 skrev:Jag menar som forskare så måste man väl visa resultat i form av div. avhandlingar/vetenskapliga artiklar.
Svar nej. Det måste man inte.
Enligt obekräftad uppgift sker >90% av all forskning utanför den akademiska världen. Den sker inom företag eller privatägna institutioner. Sådan forskning är inte allmän egendom. Inom vissa företag är det till och med det hemligaste de har. Medicinföretag brukar vara sådana exempelvis.
Svante skrev:Vad säger du Ingvar, ska vi skriva ihop några artiklar och skicka till JAES?
IngOehman skrev: Frågan är inom vilka ämnen artikarne isåfall skola vara.
Morgan skrev:-F/E-lyssning som metod för att detektera hörbart färgande komponenter i signalkedjan. Metodens fördelar och eventuella nackdelar.
niklasz skrev:Förresten finns det nog en hel del företagsforskning som inte patentsöks. I en del fall kan det vara smartare att inte lämna in ansökan, eftersom man då offentliggör saker som man kanske vill hålla för sig själv.
Ett annat exempel är försvarsanknuten forskning. Under många decennier har försvarsmakterna runt om i världen spenderat väldigt mycket pengar på allehanda forskning som inte offentliggjorts.
Svante skrev:Ja, får jag ge min syn på detta också då.
-- snip --
Oj, det blev visst ett forskningspolitiskt inlägg, hoppas att det var ok.
Jag skrev:Det vore kul att läsa någon text av iö som inte är en del av debatt här eller i Molt. Har Ingvar publicerat några artiklar någonstans?
Dahlqvist skrev:För övrigt: utvärdering av forskning är en grannlaga uppgift och det tycks bli fel hur man än gör. Rigida kvantifierade mått blir lika fel som en rent klinisk bedömning. Som betyg ungefär. Men måtten har styreffekt och det får man inte glömma är nog så viktigt. Om det finns tydliga kriterier om t.ex. publikationer i högt rankade tidskrifter så får man fler publikationer av det slaget och det är ju i sig bra (om man tycker det är viktigt). Vad man missar är svårare att bedöma.
/D
markih skrev:Slutligen är det inte säkert att en oberoende gransking är av godo. Om den är okunnigt genomförd gör den mer skada än nytta och de flesta personer har inte sakkunskap att kunna sålla bland motsägelsefulla slutsatser och åsikter. Det blir dessutom ett stort arbete att korrigera felaktigheter. Generellt tycker jag att det är ett problem idag att det utförs så mycket undersökningar inom många områden, att bruset blir stort och det är svårt att sålla. Folk blir ibland mer förvirrade. Samtidigt tycker jag inte att det sistnämnda är ett skäl till att hålla tillbaka saklig information, tvärtom behövs den som motvikt. Jag nämner detta för att det nog inte är så enkelt att publicera resultat?
och jag är visst på ämnet i inlägget jag komenterade niklaz...
Så läs du i stället så kanske även du lär dig en del här av texterna som skrivs..Men före detta kanske du bör sluta läsa mitt nick och bara skriva nåt.. Då kanske du även får förmågan att se VAD jag skriver.. en bra start kanske för dig..
niklasz skrev:Mayro, vad vill du egentligen ha sagt med detta:och jag är visst på ämnet i inlägget jag komenterade niklaz...
Så läs du i stället så kanske även du lär dig en del här av texterna som skrivs..Men före detta kanske du bör sluta läsa mitt nick och bara skriva nåt.. Då kanske du även får förmågan att se VAD jag skriver.. en bra start kanske för dig..
Jag skall tydligen läsa i stället för … ja, i stället för vaddå? Tror du inte jag läser inlägg på detta forum?
Men jag skall sluta läsa ditt nick och bara skriva nåt? Menar du att jag får förmågan att se VAD du skriver genom att sluta läsa ditt nick och bara skriva nåt?
Vad är det jag ska få en bra start på? Vad är det jag inte startat, men som jag borde ha startat?
markih skrev:PatrikF: Kan så vara, -jag har tänkt tanken du beskriver ovan men jag ger den inte något dominerande utrymme.
Visst finns möjligheten att, som du antyder, folk köper ett koncept vilket endast är andra sidan av myntet (vetenskaplighet i motsats till flum) och att den grundläggande placebo-mekanismen finns kvar, - i en mer raffinerad form. Jag är övertygad om att så är möjligt MEN frågan faller när man använder blindtest etc, dvs mer vetenskapligt inriktade angreppssätt. (Hur enskilda individer beter sig är ovidkommande och inget att dra slutsatser från.)
markih skrev:Att IÖ är skicklig retoriker tycker jag är tydligt, vilket både kan förtydliga slutsatser, förhöja betydelser, samt inflika värderingar. Hur man förhåller sig till detta är personligt. Jag anser dock att man bör försöka rikta fokus mot fakta så mycket det går, så att man varken dras med av skickligt skrivna texter, eller repellerar för att inte 'riskera att känna sig lurad' eller osäker. Det går inte att komma ifrån att var och en har sitt egna ansvar för kunskapsinhämting, val och värderingar. Om man behöver hjälp, kan man be om den eller komma med sakinvändningar. Jag tycker att du inte lyckats med det sistnämnda.
markih skrev:Att du vill att IÖ skall publicera sig är gott, men vad är syftet bakom denna önskan? Är det för att du vill ha en annans oberoende och insatta bedömning? Vill du att resultaten skall utsättas för 'kritisk' granskning? Är det för att slippa från en egen osäkerhet?
Jag vill också att resultaten skall publiceras, men kanske av andra skäl än du? Jag vill det för att jag tror/tycker att det är ett arbete som inte bör glömmas bort, utan tvärtom komma till användning även i framtiden.
patrikf skrev: ville jag ha sagt att jag hellre vill sortera och utbyta information och lära mig det som går av IÖ,
Mayro skrev:men markih. Jag ville enbart ge min syn på att du skrev som du gjorde.. Det var aningen lite olikt din vanliga stil..
Så jag har sagt mitt där för nu. Så slipper andra lägga sig i så diskutionen svänger av till annat än den avses till.. Fler än niklaz har ju svårigheter att konsentrera sig då dom ser mitt nick. O värre är det ju då ämnet ligger på inodelarna syns det som..![]()
jaja.. Hoppas du inte tog illa upp markih för jag ändå ville markera att du aningen var av banan för en normalare syn av forskande fakta samt analys runt om dom framkommna samt ev refererade fakta man påstår sig uppnått osv..
Sådant SKALL alltid kunna styrkas samt analyseras.. alltid. Sådant skall INTE överlämnas till forskaren att avgöra relevans eller resultat HAN anser..
Samt det skall om det refereras till resultaten kunna verifieras för analys också oavsett kunskapen hos den som vill undersöka..
patrikf skrev:markih skrev:PatrikF: Kan så vara, -jag har tänkt tanken du beskriver ovan men jag ger den inte något dominerande utrymme.
Visst finns möjligheten att, som du antyder, folk köper ett koncept vilket endast är andra sidan av myntet (vetenskaplighet i motsats till flum) och att den grundläggande placebo-mekanismen finns kvar, - i en mer raffinerad form. Jag är övertygad om att så är möjligt MEN frågan faller när man använder blindtest etc, dvs mer vetenskapligt inriktade angreppssätt. (Hur enskilda individer beter sig är ovidkommande och inget att dra slutsatser från.)
Vilken fråga menar du faller?
markih skrev:Att IÖ är skicklig retoriker tycker jag är tydligt, vilket både kan förtydliga slutsatser, förhöja betydelser, samt inflika värderingar. Hur man förhåller sig till detta är personligt. Jag anser dock att man bör försöka rikta fokus mot fakta så mycket det går, så att man varken dras med av skickligt skrivna texter, eller repellerar för att inte 'riskera att känna sig lurad' eller osäker. Det går inte att komma ifrån att var och en har sitt egna ansvar för kunskapsinhämting, val och värderingar. Om man behöver hjälp, kan man be om den eller komma med sakinvändningar. Jag tycker att du inte lyckats med det sistnämnda.
Nej, att komma med sakinvändningar kan inte komma ifråga förrän man vet hur den som påstår nåt har kommit fram till sina uppgifter. Dvs under vilka premisser antagandet gäller.
markih skrev:Men ändå: Premisser är bara nödvändigt om du skall falsifiera en specifik utsaga. Det händer även att helt oberoende snubbar kommer fram till samma resultat, endast med utgångspunkt i samma frågeställning. Om de skiljer sig åt, kan sakinvändningar och diskussion förklara de olika resultaten.
Helt ok Du får gärna tycka att jag är 'av banan' . Jag vidhåller min syn och tror även att det kan vara lite språkförbistring som gör att du tolkar det som att jag vore emot granskning. Min poäng är att det inte är ett tvång att publicera, samt trycka på individens ansvar att själv bedöma, -både fakta och undersökningar. Klart är att sådant som har kontrollerats många gånger blir mer pålitligt för gemene man.
Jag tror heller inte att Niklasz är emot dig, eller läser inläggen dåligt. I varje fall utifrån de inlägg jag läst i i denna tråd. Inte sagt som en pik gentemot dig, utan i all välmening.
När det gäller experiment där man ska försöka kvantifiera en upplevelse på människor är beskrivning av metoden helt nödvändig för att kunna bedöma resultatens validitet och reliabilitet.
Med "vetenskapsliknande retorik" menar jag språkbruk som ska ge intryck av vetenskaplighet.
niklasz skrev:
Nja, man kan ju faktiskt testa utsagorna genom att göra försöket på egen hand. Det är inte säkert att den ursprungliga metoden var den bästa. Men visst, en metodbeskrivning är mycket önskvärd. Jag tror dock att Ingvar är fullt beredd att diskutera detta och svara på frågor rörande detta spörsmål, så länge frågorna är konkreta nog.
niklasz skrev:Vad är det för språkbruk som skall ge intryck av (förment?) vetenskaplighet?
niklasz skrev:Det är klart att det är omständigt att behöva undersöka saken på egen hand, men det jag invände mot vara att det skulle vara helt omöjligt (eller hur du nu uttryckte det) utan en beskrivning av metodiken. Helt omöjligt blir det då inte resultatet beskrivs i tillräcklig detalj.
Att det skulle röra sig om mycket vidlyftiga experiment misstänker jag är en överdrift.
Är det något fel att använda ett språk som liknar det som används i vetenskapliga artiklar.
patrikf skrev:Det jag har syftat på i de senaste inläggen har varit det som beskrivs här: http://www.sonicdesign.se/optimum.html
Beskriv gärna för mig hur du skulle gå tillväga i praktiken för att undersöka resultatet som presenteras där.
markih skrev:Men Patrik, vad är det du saknar? Omständigheter och procedur finns ju beskrivet i artikeln. Att det skulle kunna vara mer detaljerat är självklart, -det kan det alltid. Man får alltid göra en avvägning mellan detaljer och läsbarhet. Det går heller inte att anpassa en artikel för alla typer av läsare.
patrikf skrev: I metoddelen beskrivs apparaturen och stimulit noggrant. Information om försöksdeltagare, hur stimulit presenterades, och på vilket sätt omdömen har erhållits saknas helt.
Det hade också varit trevligt att få referenser till "senare experiment har visat" och andra påståenden i inledningen.
niklasz skrev:Jag tror inte att Ingvar Öhman hade dig i åtanke som målgrupp när detta alster skrevs, så det är knappast överraskande om du finner att vissa saker i vad som medtaigts resp. inte medtagits i artikeln är föga förnuftigt.
Dahlqvist skrev:BACH skrev:niklasz:
Jag håller med dig!
Man kan dessutom påstå (jag påstår det till exempel) att en mycket stor del av den forskning som bedrivs på universiteten, och de artiklar som skrivs där, är rena toalettpappret, med syfte främst att skaffa meriter åt uppblåsta professorer, eller personer som har som främsta mål att bli professorer, docenter osv.
![]()
Den typen av "forskning" kan man gärna vara utan!![]()
Sådan verksamhet tar ju bara en massa resurser från riktig forskning och leder dessutom vetenskapen fel, så den är enbart negativ!
Den bara förstör för dem som verkligen vill forska på riktigt, och inte främst är ute efter att få sitt namn på ett papper.![]()
Vh
P.S.
Man kan förresten faktisktäven fråga sig vad en riktig läkare är för något.
Två frågor bara:
1) Hur mycket är "mycket stor del" tycker du?
2) Inom vilket forskningsområde är du aktiv, dvs. inom vilket man kan förmoda att du är kompetent att göra dessa observationer?
Undrar,
Dahlqvist
IngOehman skrev:Om inte BACH läser tråden just nu kan jag verifiera att han har ett förflutet som läkarstuderande. Har ett svagt minne dock av att han yttrat tankar om att eventuellt ändra inriktning.
niklasz skrev:Det du citerar handlar om hur man vill att något skall redovisas, det säger dock inget om hur praktiska försök och därmed förknippad datainsamling skall göras när vi diskuterar frågeställningar av den typ som rör "optimalkurvor för basåtergivning".
BACH skrev:Om vi tar en Professor som exempelvis har skrivit 800 artiklar!![]()
Är inte det en smula märkligt?
Har han skrivit en artikel varje vecka i 15 års tid då eller?![]()
Är det då inte rimligt att vara en aning skeptisk till innehållet i denna massproduktion?
Svante skrev:Jag vet tex en institution på KTH där professorn kräver att stå som medförfattare på alla artiklar som skrivs på hans avdelning, oavsett om han vet vad som står i den eller inte.
På en del ställen är det dessutom vanligt med 8 författare per papper. Det beror på att det är meriterande att vara medförfattare, och då blir det ju meriter för många.
Fö kan jag mycket väl förstå att man som professor kan få många artiklar och att det är juste även om man inte gör själva arbetet. Ofta är det ju så att en duktig professor har massor med idéer som han inte har tid att prova själv, däremot finns det doktorander som behöver idéer. Sånt kan bli verkligt produktivt eftersom en skicklig professor kan få sina många idéer undersökta. Och det är förstås rimligt att han blir medförfattare på samtliga arbeten, speciellt om han är med i skrivandeprocessen. Man ser gärna artikelförfattande som enmansprojekt, men idag behövs det ofta flera personer för att få till bra arbeten.
Thomas_A skrev:Som handledare anser jag att det är mycket allvarligt om en artikel är medtagen i en avhandling där respondenten inte bidragit nämnvärt. Själv skulle jag aldrig tillåta det, och i betygsnämnd skulle jag se allvarligt på det.
BACH skrev:1. Man skall producera så många artiklar som möjligt för att meritera sig, man tar inte främst hänsyn till kvaliteten hos publikationerna.![]()
BACH skrev:2. Folk kommer överens om att sätta varandras namn på artiklar just för att komma upp i så många som möjligt.![]()
BACH skrev:3. Professorer och docenter kan utnyttja sin ställning för att få sitt namn på artiklar skrivna av andra.![]()
Det måste inte vara så förstås, men det är ju tämligen uppenbart att det förekommer, ganska ofta, misstänker jag.![]()
i skrev:Men de ansåg sig uppenbarligen kunna stå bakom en del av forskningsresultaten, oklart vilka delar.
i skrev:Jag måste säga att BACH har nog en del rätt, i varje fall om man ska döma efter fallet nyligen med den norska forskaren som tydligen blivit väldigt känd för sin medicinska forskning (kommer inte inte ihåg vad det rörde sig om tyvärr) men som avslöjades som en stor fuskare. Han hade tydligen fabricerat forskningresultat i årtionden (erkände han).
Det aktuella i sammanhanget var att han hade ett 20-tal medförfattare i sina senaste forskningsrapporter. Mycket pikant !![]()
De var tydligen vare sig medverkande i forskningsfusket eller kände till det.
Men de ansåg sig uppenbarligen kunna stå bakom en del av forskningsresultaten, oklart vilka delar.
Stor förlägenhet och tystlåtenhet kunde märkas bland medförfattarna...![]()
Dahlqvist skrev:BACH skrev:1. Man skall producera så många artiklar som möjligt för att meritera sig, man tar inte främst hänsyn till kvaliteten hos publikationerna.![]()
Jag känner inte igen detta från mitt eget forskningsområde.
BACH skrev:2. Folk kommer överens om att sätta varandras namn på artiklar just för att komma upp i så många som möjligt.![]()
Har jag faktiskt aldrig träffat på det. Om någon skulle försöka nästla sig in utan att bidra skulle jag bara bli förbannad. Forskning är en fråga om etik. Det finns inom mitt eget område ingen större anledning heller eftersom den relativt lilla krets det handlar om vet vem som är vem vid tjänstetillsättningar.
Svante skrev:På en del ställen är det dessutom vanligt med 8 författare per papper. Det beror på att det är meriterande att vara medförfattare, och då blir det ju meriter för många.
BACH skrev:3. Professorer och docenter kan utnyttja sin ställning för att få sitt namn på artiklar skrivna av andra.![]()
Det måste inte vara så förstås, men det är ju tämligen uppenbart att det förekommer, ganska ofta, misstänker jag.![]()
Har aldrig hört om detta fenomen.
Svante skrev:Jag vet tex en institution på KTH där professorn kräver att stå som medförfattare på alla artiklar som skrivs på hans avdelning, oavsett om han vet vad som står i den eller inte.
i skrev:Jag måste säga att BACH har nog en del rätt, i varje fall om man ska döma efter fallet nyligen med den norska forskaren som tydligen blivit väldigt känd för sin medicinska forskning (kommer inte inte ihåg vad det rörde sig om tyvärr) men som avslöjades som en stor fuskare. Han hade tydligen fabricerat forskningresultat i årtionden (erkände han).
Det aktuella i sammanhanget var att han hade ett 20-tal medförfattare i sina senaste forskningsrapporter. Mycket pikant !![]()
De var tydligen vare sig medverkande i forskningsfusket eller kände till det.
Men de ansåg sig uppenbarligen kunna stå bakom en del av forskningsresultaten, oklart vilka delar.
Stor förlägenhet och tystlåtenhet kunde märkas bland medförfattarna...![]()
BACH skrev:Dahlqvist skrev:BACH skrev:3. Professorer och docenter kan utnyttja sin ställning för att få sitt namn på artiklar skrivna av andra.![]()
Har aldrig hört om detta fenomen.Svante skrev:Jag vet tex en institution på KTH där professorn kräver att stå som medförfattare på alla artiklar som skrivs på hans avdelning, oavsett om han vet vad som står i den eller inte.
Det där var väl ett rätt tydligt exempel.![]()
Om inte dessa problem existerar inom ditt område, så är det självkart bra.
BACH skrev:Sen kan man ju tillägga att även om det inte går att avslöja som direkt fusk, så går det naturligtvis alldeles utmärkt att bara upprepa (kopiera) en massa grejer som andra redan har gjort.
BACH skrev:Om detta görs enbart i syfte att skaffa sig meriter, vad är det då för slags forskning egentligen, rätt meningslöst enligt mig.![]()
BACH skrev:Svante:
Eftersom du inte svarar på min fråga om du tog illa upp över mitt inlägg, så förmodar jag att du gjorde det, förlåt!![]()
Det kanske framstod som om jag försökte vara dryg mot dig, men det var inte alls meningen, jag bara kritiserade systemet utgående från ditt inlägg.![]()
Jag skall i stället tacka för att du belyste situationen med ditt inlägg!![]()
Vh
Svante skrev:givetvis styr systemet åt det hållet som styrsystemet styr.
Svante skrev:BACH skrev:Svante:
Eftersom du inte svarar på min fråga om du tog illa upp över mitt inlägg, så förmodar jag att du gjorde det, förlåt!![]()
Det kanske framstod som om jag försökte vara dryg mot dig, men det var inte alls meningen, jag bara kritiserade systemet utgående från ditt inlägg.![]()
Jag skall i stället tacka för att du belyste situationen med ditt inlägg!![]()
Vh
Ojoj, nej, inte alls, jag sitter på 28k på landet och försöker minimera antalet inlägg... Sorry, jag skulle förstås ha svarat.
Ingen fara!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster