placering av pi60s och bs60?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philip

placering av pi60s och bs60?

Inläggav philip » 2008-05-03 23:07

Hej alla,

jag har tidigare haft mina bs60 framför mina pi60 eftersom det är den enda vettiga lösningen i min studio.

pi60 står mot bakvägg mot hörnen av rummet och bs60 framför, det har låtit fantastiskt bra.

jag vet att det inte är den optimala placeringen av bs60 men efter att IÖ nägon annanstans skrivit att man inte under några omständigheter får placera bs60 framför pi60 så var jag ju tvungen att möblera om och testa andra lösningar.

så, jag testade bs60 bakom pi60 - lät apa - helt olyssningsbart. Förmodligen för att pi60 kom fram för nära lyssningsposition.

försökte placera bs60 bredvid pi60 men det går inte. bs60 hamnar framför pi60 av olika anledningar och det går inte att fixa pga mitt 500kilos mixerbord som står ivägen på sidled.

jaja tänkte jag och började placera tillbaka allt igen, då kom jag på att jag ska testa pi60 OVANPÅ bs60, och det blev ju jättebra tycker jag. jag vinklade ner pi60 lite mot lyssnigplats och nu blev det nästan lika bra som bs60 framför pi60 ;-)

eftersom jag sitter i studio på kontorsstol så kommer diskanterna nästan i öronhöjd så det var ok, det enda som var lite märkligt var att ljusa instrument hamnade ovanför sången i höjdled om jag soffade till mig i stolen (och det händer ganska ofta)

Vad säger ni om placeringen? kan man ha pi60 på bs60? hur mycket kan man vinkla?

varför bör man inte ha bs60 framför pi60? jag tycker att bs60 och pi60 i min tidigare konfiguration lät mycket bra och basen (lät som att den)kom inte från bs60 utan från pi60, många kunder trodde inte att bs60 var inkopplad ens.

vad säger ni?

mvh Philip

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-05-03 23:48

Hej Philip!

Jag har tyvärr inga svar på dina frågor, men undrar mera hur just du upplever bs60 och pi60 med eller utan dessa?

Jag är nyfiken då jag inte är helt på det klara om och med vad jag skall gå vidare. Jag har det som står nedan annars...

Hoppas IÖ kommer och hjälper dig snart med placeringsfrågan annars. :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-05-04 00:15

Heje, jag gillar verkligen bs60! man tunar lätt in rätt mängd bas med den lilla kontrollboxen som följer med.

pi60s är i sig självt en mycket bra högtalare men med bs60 så får man verkligen full kontroll över hela registret. Nu kanske inte kontroll är det viktigaste när man lyssnar hemma för njutning och inte som jobb. Jag skulle säga såhär: saknar du bas, känner du ibland att det hade varit gött med liiiiite mer bas, köp. alltså du får mycket bas med bs60 om du vill men det räcker med ett unns av bastörst för berättigande till köp tycker jag.

Och självklart vill jag att alla svarar på mina frågor, inte bara IÖ - jag förstår aldrig vad han skriver ändå 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-04 00:28

Vad är prisskillnaden på BS60 med kontrollbox och ett fullt delat system?

Med ett fullt delat system kan man ju lättare byta till i28 som iallafall jag älskar 100% mer än pi60 även om den är bra...

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-05-04 00:55

Kaffekoppen skrev:Vad är prisskillnaden på BS60 med kontrollbox och ett fullt delat system?

Med ett fullt delat system kan man ju lättare byta till i28 som iallafall jag älskar 100% mer än pi60 även om den är bra...

var det ett svar på min huvudfråga? ditt råd är att jag inte kan placera rätt och bör titta på ett delat system istället?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-04 01:04

Nej, inte alls! Det var mer än fundering runt screens tankar.

När det gäller placeringen av BS60 så är nog de som äger systemet eller Ingvar mer lämpade att svara.

Personligen känns det helfel att använda BS60 som stativ till pi60, men det skulle inte förvåna mig om Ingvar skulle anse att det är en bättre lösning än att ha dem framför, just med avseende på att de arbetar tillsammans upp i mellanbasen. Men det är en ren spekulation.

BS60 går ju att konvertera till delat också om jag förstått det rätt - och det kan ju vara lösningen för dig.

Men som sagt, ta det jag skriver för vad det är: Värdelösa tumregler från en hobbyfunderare.

Användarvisningsbild
BACH

Re: placering av pi60s och bs60?

Inläggav BACH » 2008-05-04 04:30

philip skrev:Hej alla,
jaja tänkte jag och började placera tillbaka allt igen, då kom jag på att jag ska testa pi60 OVANPÅ bs60, och det blev ju jättebra tycker jag. jag vinklade ner pi60 lite mot lyssnigplats och nu blev det nästan lika bra som bs60 framför pi60 ;-)

eftersom jag sitter i studio på kontorsstol så kommer diskanterna nästan i öronhöjd så det var ok, det enda som var lite märkligt var att ljusa instrument hamnade ovanför sången i höjdled om jag soffade till mig i stolen (och det händer ganska ofta)

Vad säger ni om placeringen? kan man ha pi60 på bs60? hur mycket kan man vinkla?

Hej! :)

Ja, uppenbarligen kan man det, du gör det ju! :wink:

Allvarligt talat så tycker jag det låter som en lite konstig placering, sitter du inte för lågt ned för det första?

För du säger ju att diskanterna kommer nästan i öronhöjd, vad jag minns så är vitsen att man skall hamna på samma höjd, eller högre upp än "hyllan", inte under...med öronen alltså.

Men vad vet jag...inte mycket. :wink:

Fast jag skulle väl tro att Ingvar hade tänkt på den där möjligheten, om det nu hade varit bra att göra så, visserligen är du ju ett specialfall, eftersom du inte sitter på vanlig "soffhöjd", men du verkar ju ändå inte nå tillräckligt högt... :roll:

Ser ju iofs nu att du skriver att du har vinklat dom...undrar just vad som händer då... :?

Jag har också funderat en hel del på BS60 faktiskt, men jag har inte klart för mig vad som egentligen är bäst, BS60 eller profundus X-2. :)

Själv hade jag ju gissat på att det skulle vara bättre med BS60, men enligt vad Ingvar har skrivit (som jag minns då, jag kanske missförstod) så skulle ändå prof X-2 vara bättre, men jag har inte egentligen förstått varför, men jag kan ju inte så mycket om sådant här heller. :oops:

Skulle egentligen vilja prata med Ingvar om det, men det har hittills inte blivit av. :(

Jag har ju faktiskt också från början köpt pi60 med avsikten att använda dem som studiomonitorer! :)

Men de senaste åren så har det inte funnits någon som helst chans för mig att kunna syssla med musik, då min mamma har varit (och är) allvarligt sjuk, och det gör allt mycket svårt. :cry:

(Jag har ingen fritid alls, i stort sätt). :(

Annars är det ju faktiskt musik det jag helst skulle vilja hålla på med, men jag har sådan otur, att allt bara går åt helvete. :cry:

Nåja jag skall inte beklaga mig över det här, för det var ju inte vad du ville veta, förlåt. :oops:

Vilket värdelöst pladderinlägg det här blev egentligen, det var nog inte till någon större hjälp alls, när man tänker på saken. :roll: :?

Men Ingvar kommer kanske och reder upp det hela, så kanske vi förstår bättre sedan. :)

Vh :)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2008-05-04 04:40

Kaffekoppen skrev:Vad är prisskillnaden på BS60 med kontrollbox och ett fullt delat system?

Är det utseendet hos i28 du föredrar eller är det det prestandamässiga du tänker på?

Båda delarna, kanske? :wink:

Kaffekoppen skrev:BS60 går ju att konvertera till delat också om jag förstått det rätt - och det kan ju vara lösningen för dig.

Ja, de är så vitt jag har förstått i princip samma sak som profundus X(-2).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-04 08:40

BACH skrev:Är det utseendet hos i28 du föredrar eller är det det prestandamässiga du tänker på?

Båda delarna, kanske? :wink: Vh :)
Aaaaa, 50% bättre prestanda och 150% bättre utseende ;)

Jag tycker bättre om i28 på båda punkterna du nämner - ofantligt mycket. Jag tycker det är Ingvars bästa pryl, jämte i5 ;)

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2008-05-04 11:25

Är inte studiovarianten tänkt just för detta,att man kan ha dom på olika höjd? Kontakta ingvar & fråga om dom går att bygga om till studiovarianten.Pi 60 ska ju helst stå på golvet.Men om du tyckte att din ursprungs position var så bra,varför ändra?

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-05-04 13:32

RMA skrev:Är inte studiovarianten tänkt just för detta,att man kan ha dom på olika höjd? Kontakta ingvar & fråga om dom går att bygga om till studiovarianten.Pi 60 ska ju helst stå på golvet.Men om du tyckte att din ursprungs position var så bra,varför ändra?

jag kommer nog att placera tillbaka pi60 och bs60 till sitt ursprung med lätt modifikation, ska försöka placera bs60 något längre bak, dock kommer de fortfarande stå framför pi60.

jag förstår inte riktigt hur det är tänkt - om jag placerar pi60 mot vägg enligt anvisningar så kan jag omöjligen få bs60 bakom eller i linje med pi60 helt enkelt för att bs60 är djupare än pi60.

//P

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-05-04 13:38

jag kan tillägga att det ser helt galet ut med pi60 på bs60 så jag slipper gärna det.

måste även tillägga ang höjd att jag tidigare höjt pi60 med stenblock under så att jag fått upp dem i öronhöjd, säkert ingen optimal lösning det heller... så ett delat system säger ni... :oops: nä, det ska jag inte skaffa, fortsätt diskutera placering. :wink:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-05-04 13:59

Har du några bilder på hur det (rummet) ser ut?
2021 maj på Spotify

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-04 20:07

RMA skrev:Är inte studiovarianten tänkt just för detta,att man kan ha dom på olika höjd? Kontakta ingvar & fråga om dom går att bygga om till studiovarianten.Pi 60 ska ju helst stå på golvet.Men om du tyckte att din ursprungs position var så bra,varför ändra?

Don´t fix what is not broken :)

Philip, ring Ingvar - han kanske ger dig sinnesfrid till det du redan tycker funka bra ;)

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-05 09:58

En fråga:
"Konverteras" en pi60 från en tvåvägare till en "2,5-vägare" mha bs60?
(Oj vad det lät populärvetenskapligt...)
Martin

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-05-05 15:24

shifts skrev:Har du några bilder på hur det (rummet) ser ut?

Bild

dålig bild men den enda jag hade tillgänglig.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-05-05 15:28

förresten, nu när jag ändå har er på tråden, jag pratade med almen här på forumet och vi snackade vippan på baksidan på bs60. efter att vi lagt på så blev jag lite osäker.

Men visst är det såhär:

om man som jag kör dem som basstöd så ska filtret vara INKOPPLAT?

alltså bs60 ska inte stå i fullrangeläge? eller?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-05-05 16:06

philip: Den får alltså inte plats bredvid pi60 innan för dem mot mixerbordet til? Jag såg att du skrev så tidigare och antar att du inte luras, men på bilden ser det ju ut att gå :)

Har nog ingen lösning, platsbrist är kanske det tråkigaste man kan råka utför i dessa sammanhang. Kul att se bild på "där det händer" i alla fall.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-05-05 16:31

shifts skrev:philip: Den får alltså inte plats bredvid pi60 innan för dem mot mixerbordet til? Jag såg att du skrev så tidigare och antar att du inte luras, men på bilden ser det ju ut att gå :)

Har nog ingen lösning, platsbrist är kanske det tråkigaste man kan råka utför i dessa sammanhang. Kul att se bild på "där det händer" i alla fall.

jo på den sidan går det faktiskt att ställa bs60 innanför pi60 men bs60 kommer fortfarande vara framför pi60 även om det bara blir några decimeter.

på andra sidan mixern som i stort ser likadant ut så ligger det multikabel ivägen för bs60.

Tyvärr är det inte jag som gjort grundkontruktionen av studion - då hade kablarna legat i golvet istället, men så är det inte nu.

/P

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-05-05 18:50

Jamendåså, såhär skrev IÖ i en underliggande tråd om bs60 bl.a.

De arbetar inte ensamma vid någon frekvens. Men - de får inte under några förutsättningar placeras närmare lyssningen än huvudhögtalarna. (Inräknat den grupplöptid som bs60 har intrinsikt, vilket betyder att de faktiskt kan stå en smula närmare, rent mekaniskt.)

Det läser jag (som fan läser bibeln) som att dom faktiskt kan placeras en smula närmare än huvudhögtalarna.

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-05-05 21:11

shifts skrev:philip: Den får alltså inte plats bredvid pi60 innan för dem mot mixerbordet til? Jag såg att du skrev så tidigare och antar att du inte luras, men på bilden ser det ju ut att gå :)

jag lyckades faktiskt rensa bland multikablaget och nu står bs60 bredvid pi60s, skönt för det är skönare och lättare att ligga som en tonåring i stolen än att sitta som på nålar.

kan ni inte reda ut vippan på bs60 åt mig, ni som är så smarta!!

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2008-05-08 07:59

philip skrev:förresten, nu när jag ändå har er på tråden, jag pratade med almen här på forumet och vi snackade vippan på baksidan på bs60. efter att vi lagt på så blev jag lite osäker.

Men visst är det såhär:

om man som jag kör dem som basstöd så ska filtret vara INKOPPLAT?

alltså bs60 ska inte stå i fullrangeläge? eller?

Precis rätt tolkat.

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-08 23:47

Det stämmer!

En annan sak som stämmer är screens tolkning av hur nära de får stå i förhållande till varandra.

En sak som inte stämmer är att den som monterat diskanterna inte gjort det rätt. Det finns en pil på baksidan av dem (på magnetssystemet) som skall peka uppåt. Det gör den inte på de där högtalarna, vågar jag lova. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-05-09 11:46

IngOehman skrev:
En sak som inte stämmer är att den som monterat diskanterna inte gjort det rätt. Det finns en pil på baksidan av dem (på magnetssystemet) som skall peka uppåt. Det gör den inte på de där högtalarna, vågar jag lova. ;)

Vh, iö

hur tusan ser du det? bilden är ju apdålig.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-05-09 12:19

Sen kan man ju undra vad det har för sexuell betydelse?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-05-09 12:58

philip skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

hur tusan ser du det? bilden är ju apdålig.

För att ett skruvhål pekar rakt upp :)

Såhär ska det se ut

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2008-05-09 14:52

Hur kopplar man in bs60 och hur fungerar reglaget som man har mellan för och slutsteg. Är det så att när man vrider på reglaget för att man vill ha mer bas spelar då även pi60 mer bas?

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-05-09 15:06

Såhär ska det se ut

ja men sedär! då har man något att pyssla med i helgen!

tack för alla svar.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-05-09 15:44

krstuns skrev:Hur kopplar man in bs60 och hur fungerar reglaget som man har mellan för och slutsteg. Är det så att när man vrider på reglaget för att man vill ha mer bas spelar då även pi60 mer bas?

jag kör nad 208:an som har biwire så jag kör wire ett till pi60 och wire 2 till bs60.

mellan försteg och slutsteg kopplar man in kontrollboxen till bs60 och sedan är det bara att höja och sänka basen - om pi60 spelar mer bas vet jag inte. Kontrollboxen har rca in/ut.

Kontrollboxen går att koppla "fel" ganska lätt eftersom den inte är märkt med in och utgångar men det hör man ganska lätt eftersom hela systemet fungerar som en antenn när man kopplar den fel och man får in en massa störningar.

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-05-09 16:38

Är det några pilar på diskanterna i den senaste verisionen av pi60?

Det står inget om det i byggbeskrivningen vad jag kan se. Där emot står det att baselementens terminaler ska peka uppåt.
Vet inte om jag gjorde så eller om jag missade det. :(
Är det värt att skruva bort elementen och kolla?

//Johan
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2008-05-09 18:40

Du som har en studio! Har du provat att jämföra pi60 med ett par genelecmonitorer i samma prisklass? Tycker själv att genelec låter otroligt bra men har aldrig jämfört dom sida vid sida.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2008-05-09 23:37

johanu skrev:Är det några pilar på diskanterna i den senaste verisionen av pi60?

Det står inget om det i byggbeskrivningen vad jag kan se. Där emot står det att baselementens terminaler ska peka uppåt.

//Johan

På mina diskanter var det pilar ritade.

På baselementen kan man på utsidan av konen se små märken av limningen av tråden från terminalen till konen, så om dom små märkena sitter uppåt är terminalen också uppåt. (en liten vild gissning är att det är därför man sätter terminalen uppåt, så man inte skall se märkena så lätt)

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-05-10 00:27

norman skrev:
johanu skrev:Är det några pilar på diskanterna i den senaste verisionen av pi60?

//Johan

På mina diskanter var det pilar ritade.

På baselementen kan man på utsidan av konen se små märken av limningen av tråden från terminalen till konen, så om dom små märkena sitter uppåt är terminalen också uppåt. (en liten vild gissning är att det är därför man sätter terminalen uppåt, så man inte skall se märkena så lätt)

Hmmmm...
Kan inte se några märken från terminalerna från utsidan.

Men nu har jag kollat alla elementen. Visst fanns det pilar på diskanterna och de var redan pekande uppåt. :)
Samma men baselemnten. Rättvända de med.

Nu kan jag sova gott igen. 8)

//Johan

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-05-10 20:07

Hmm... jag hittar inga pilar på basen men hittade pilar på diskanten.

dock är pilarna inte likadana, på ena diskanten sitter pilen nära + terminalen men på andra sitter den på motsvarande sida fast på - terminalen, är det någon som vet om det ska vara så eller om jag kan montera dem likadant?

//P

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-05-10 20:19

Alltså, pilen är INTE ritad relativ vart anslutningarna sitter - pilens syfte är att visa hur diskantelementet skall vara monterat i lådan. Beroende på tillverkningsprocess med mera så KAN således pilen befinna sig på olika platser på diskantelementet. Det är exakt därför som det finns en pil, det går helt enkelt inte att orientera elementet baserat på vart anslutningspanelen sitter.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-05-10 20:24

Bamsefar skrev:Alltså, pilen är INTE ritad relativ vart anslutningarna sitter - pilens syfte är att visa hur diskantelementet skall vara monterat i lådan. Beroende på tillverkningsprocess med mera så KAN således pilen befinna sig på olika platser på diskantelementet. Det är exakt därför som det finns en pil, det går helt enkelt inte att orientera elementet baserat på vart anslutningspanelen sitter.

Tack!

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-05-10 21:16

tänkte bara skriva att jag fixat diskanterna och hör ingen skillnad, men det är skönt att det är som det "ska" iallafall.

//P

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-05-10 21:35

krstuns skrev:Du som har en studio! Har du provat att jämföra pi60 med ett par genelecmonitorer i samma prisklass? Tycker själv att genelec låter otroligt bra men har aldrig jämfört dom sida vid sida.

krstuns skrev:Du som har en studio! Har du provat att jämföra pi60 med ett par genelecmonitorer i samma prisklass? Tycker själv att genelec låter otroligt bra men har aldrig jämfört dom sida vid sida.
,,

ja visst har jag det, Genelec suger alltid.

jag har lyssnat på STORA inwallgenelec som låter ok men alla deras 80xx och 30xx är skräp enligt mig.

jag hade en kund som tog med sig sina 8040 för han ville ha geneleclyssning när han mixade, helt nya var de och han var riktigt ledsen när jag jag jämförde mitt system mot hans, och det här var tre fyra år sedan innan jag körde INO, då har jag för mig att jag hade ett par SEAS Thor, så genelec kan inte ens jämföra sig med ett par modesta hifihögtalare.

ärligt talat vet jag inte varför genelec har så gott rykte, min teori är att genelec var så jäkla dyra i USA, en bra bit över våra priser och i jämförelse med andra studiohögtalare i samma storlek mkt dyrare, därför fick nog genelec lite av mysik över sig...

skulle jag köpa en liten monitor idag så får det nog bli piP även fast jag tycker de är ganska överskattade de med.

Om jag var tvungen att välja en aktiv monitor så skulle det bli PMC om jag hade råd annars Fostex PM02 som är en kompetent högtalare, speciellt i förhållande till vad man får för pengarna.

vidare suger dynaudio, Event, Behringer, Maudio, JBL, (små) Adam, samson på rak arm, jag har hört det mesta eftersom jag är i branchen och har varit i över tio år.

Det jag hört som är ok är som sagt Fostex och PMC men även Tannoy och Focal har några bra modeller.

mina 2 ören.

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2008-05-11 17:30

Tack för ett bra svar angående monitorer!
Vart kan man hitta musik som du mastrat, mixat. skulle vara kul att höra. Jag har ochså pi60 så det skulle vara spännade att lyssna på en mix som är gjord med pi60 som monitorer!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-12 07:50

krstuns skrev:Vart kan man hitta musik som du mastrat, mixat. skulle vara kul att höra. Jag har ochså pi60 så det skulle vara spännade att lyssna på en mix som är gjord med pi60 som monitorer!

El Perro Del Mars senaste. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-12 13:30

Havshunden (El Perro del Mar) känner jag till, men vad är en marshund? Marskatt känner jag dock till. ;)

Eller är det bara jag som inte vet hur man indikerar ägendeform på ett namn i svenska språket? Så är det nog. :oops:

Jag tycker ju att det är bäst att använda en sådan där fnutt när det är oklart, även om det är ogrammatikaliskt. Gör man det inte blir det ju inte entydligt. Entydighet borde vara prioriterat i alla spåkliga sammanhang! :P
(Jag bryter gärna mot regler om det behövs för att slippa tvetydigheter. 8) Funktion före konformitet!)

Korrekt:

Ägendeform av han = hans. Ex: Hans tröja var grön, hennes också. Hans namn Evert var tryckt på magen.

Ägendeform av Hans = Hans. Ex: Hans tröja var grön, medan Eriks var gul.

Bättre:

Ägendeform av han = han's.

Ägendeform av Hans = Hans'. Eller Hans's (Dialektformen Hanses är rätt fin också, om det inte vore för att den används för han's! ;))

Ägendeform av El Perro del Mar = El Perro del Mar's.

Ägandeform av El Perro del Mars = El Perro del Mars'. Eller Mars's.

Vh, iö :oops:
Senast redigerad av IngOehman 2008-05-12 13:43, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2008-05-12 13:32

Kul! jag har ju faktiskt El Perro Del Mars senaste skiva hemma,
måste gå och lyssna på den lite noggrannare nu! :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-12 13:51

IÖ: Jag hade kunnat skriva "Senaste från El Perro Del Mar", men det ser inte lika roligt ut. :)

Språk är aldrig fullständigt entyd[s]l[/s]iga! Och jag skulle kunna hitta lika många exempel på när det uppstår problem på grund av din lösning (att använda engelsk genetivapostrof).

Korrekt:

Ägendeform av han = hans. Ex: Hans tröja var grön, hennes också. Hans namn Evert var tryckt på magen.

Ägendeform av Hans = Hans. Ex: Hans tröja var grön, medan Eriks var gul.

Bättre:

Ägendeform av han = han's.

Blir genetiv av hon = henne's? Eller hon's? Eller blir genetiv av han = honom's?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-12 14:05

För mig får det gärna heta både hon's och honom's. (Eller honses och hanses, om det blir entydigt. Heter någon Hanses är det ju bättre med han's)

Det spelar ju ingen roll om saker blir krångliga/det finns en stor uttrycksrikedom, språket behöver verkligen inte reduceras på alternativ - bara det är entydigt det som skrivs.

Språk används ju för att kommunicera, och jag tycker det är ett värde att det som sägs inte kan missförstås.

De nämnda alternativa uttrycken leder inte till att saker förlorar sin entydighet. :)

Alternativa möjligheter att säga eller stava saker är helt okej! Det jag inte gillar är språkförbistring, alltså när det som skrivs inte är entydigt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-12 14:25

Jag håller i stort sett med dig om ovanstående. Men problemet uppstår i och med att vi i sådana fall använder olika skrivregler, vilket kan ge än större missförstånd.

Jag irriterar mig till exempel på skyltar som använder engelsk genetiv eftersom jag automatiskt brukar uttala engelska på engelska, men som blir litet konstigt när det står "Jeanette's Blommor" (eller kanske "Jeanette´s Blommor", eller ännu bättre "Jeanettés Blommor").

Jag strävar efter entydighet och klarhet i det jag skriver, men är medveten om att inget språk undslipper Gödels teorem. :)

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-05-12 15:40

oj, min tråd som var en placeringstråd blev en monteringstråd som blev en monitortråd som blev en språktråd!

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2008-05-13 18:30

Någon här som har testat att använda en faslinjär eq från tex waves för att justerat basen? På vissa inspelningar känner jag nämligen att basen inte är tillräcklig. Visst om jag fixar bättre akustik eller bs60 så skulle problemet försvinna. Men just nu finns inte den möjligheten tyvärr.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-13 18:36

krstuns skrev:Någon här som har testat att använda en faslinjär eq från tex waves för att justerat basen? På vissa inspelningar känner jag nämligen att basen inte är tillräcklig. Visst om jag fixar bättre akustik eller bs60 så skulle problemet försvinna. Men just nu finns inte den möjligheten tyvärr.

Vad betyder faslinjär eq?
(Duckar)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2008-05-13 20:44

När man använder en vanlig eq, så ändras fasen i det frekvensområde man justerar. Men i en faslinjär eq så ändras inte fasen.
Är dock ingen expert på detta.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-05-13 20:49

Den enda som inte gör det, förstör ljudet alltså för att vara en ANALOG eq, är väl Cello Palette ? Finns det ens någon annan som fixar det ?

Sedan har vi den digitala världen, men jag antar att vi talar om analoga pryttlar just nu ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-05-13 23:04

krstuns skrev:Någon här som har testat att använda en faslinjär eq från tex waves för att justerat basen? På vissa inspelningar känner jag nämligen att basen inte är tillräcklig. Visst om jag fixar bättre akustik eller bs60 så skulle problemet försvinna. Men just nu finns inte den möjligheten tyvärr.

jag röstar på bra akustik och bs60 men annars funkar nog waves lineq bra. Som Bob Katz sa (fritt) 'waves lineq låter mer analogt än analoga eq's'

själv använder jag inte waves av politiska skäl och om jag har förstått det hela rätt så är inte politik tillåtet här så jag går inte in mer på det. 8O

och på det hela taget så lär du dig mastring när du ändå är i farten :D

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-05-13 23:18

Bamsefar skrev:Den enda som inte gör det, förstör ljudet alltså för att vara en ANALOG eq, är väl Cello Palette ? Finns det ens någon annan som fixar det ?

Sedan har vi den digitala världen, men jag antar att vi talar om analoga pryttlar just nu ?

ja det kanske är så, om man verkligen vill eq:a lyssningen, för det blir ju det man gör. Vill man EQ:a musik så finns det andra alternativ även om de inte är många. Waves lineq är ett alternativ (fast inte för mig dårå)

Nu känner jag inte till Cello Palette jag bara skummade stereophile 30sek men om jag förstod det rätt så var det ett försteg med inbygg masterEQ? I så fall finns det nog alternativ från tex GML, det var ju ändå George Massenburg som "uppfann" den parametriska EQ:n.

En sådan här ska jag äga någon gång i mitt liv:

http://www.massenburg.com/cgi-bin/ml/mod9500

Den är Dyyyyyr, och tänk då på att min nuvarande EQ som kostade 52 000kr är billig i jämförelse 8O 8O

Men många andra tillverkar finfina och transparanta EQ:s, speciellt digitala men även några analoga även om jag inte kommer på någon mer än GML just nu :oops:

//P

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2008-05-13 23:28

Bamsefar skrev:Den enda som inte gör det, förstör ljudet alltså för att vara en ANALOG eq, är väl Cello Palette ? Finns det ens någon annan som fixar det ?

Nä, Waves är en firma som gör program för musikproduktion, som exempelvis Ultramaximizer och liknande.

Vad det programmet gör, kan ni nog gissa. :? :x :wink:

Användarvisningsbild
krstuns

Inläggav krstuns » 2008-05-14 17:03

Skulle gärna köpa ett par bs60 men saknar tyvärrr bil och körkort och bor i gbg. Tyvärr är de svåra att hitta begagnade ochså.
Om någon vet några begagnade får ni gärna skicka ett pm!

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-05-14 19:29

BACH skrev:

Nä, Waves är en firma som gör program för musikproduktion, som exempelvis Ultramaximizer och liknande.

Vad det programmet gör, kan ni nog gissa. :? :x :wink:

sant, man skulle nästan kunna säga att det var Waves som lade grunden till loudnessmaximeringen genom sin L1:a och senare i synnerhet deras L2:a som t.o.m kom som hårdvara.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-14 19:59

krstuns skrev:När man använder en vanlig eq, så ändras fasen i det frekvensområde man justerar. Men i en faslinjär eq så ändras inte fasen.
Är dock ingen expert på detta.

Ja fast om problemet man vill åtgärda är en avvikelse från linjär fas och frekvensgång så är det ju inget problem.

Högtsalare och EQ är ju pryttlar med "minimum-fas" beteenden.

Det betyder att om tex en högtalare har en avvikelse från en rak linje i sin frekvensgång så har den också en avvikelse i tidsdomänen alltså i fasgången. Ordnar man till detta med en EQ (som fasvrider i sig) så vrids den totala fasgången för systemet rätt och frekvensgången blir "rak".

En EQ går nog ganska lätt att få till utan hörbara fel.

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-15 23:29

Absolut, och vill tillägga att minimumfas-beteende är det rätta beteendet, till skillnad från linjärfasbeteende, som inte alls är ett bra beteende från en korrigerande eq!

Orsaken är att summan av minimumfas-fasgången som högtalare och rum (i förekommande fall) uppvisar, plus eq-filtrets beteende blir en IMF-fasgång om filtret är av linjärfastyp! :?

Det behöver inte vara någon katastrof eftersom människans faskänslighet inte är så stor i alla register, men varför alldeles i onödan skada fasgången genom att introducera en irreversibel fasdistorsion?

Slutsats: Genom att hålla sig till minimumfas-beteende i möjligaste mån i kedjans korrigerande länkar, är oddsen för minimerad total fasdistorsion som bäst!

Det kan sammanfattas (om jag får stjäla ett par meningar från piotr, och bara byta några få ord) såhär:

Det betyder att om tex en högtalare har en avvikelse från en rak linje i sin frekvensgång så har den också en avvikelse i fasgången. Ordnar man till tonkurvan med en minimumfas-EQ (som fasvrider i sig) så vrids den totala fasgången för systemet rätt när frekvensgången görs rak. :)

Försöker man eq:a tokurvan rätt med en linjärfas-eq kommer däremot kommer fasdistorsion från högtalarna att finnas kvar. :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-16 00:16

IngOehman skrev:
Det kan sammanfattas (om jag får stjäla ett par meningar från piotr, och bara byta några få ord) såhär:

Se det går (gick) alldeles utmärkt det!

:)

/Peter

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-05-16 00:21

Piotr skrev:

Det betyder att om tex en högtalare har en avvikelse från en rak linje i sin frekvensgång så har den också en avvikelse i tidsdomänen alltså i fasgången.
/Peter

Hmmm. Nu fattar jag nada. 8O

Varför ändras fasen när högtalaren avviker från rak frekvensgång?
Och gäller det alla eller bara de som är faslinjära?

Mvh
//Johan

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-16 00:38

Ett högtalarelement i enskildhet är en minimum-fas-grunka. Det betyder att du alltid kan tyda ut fasgången från frekvensgången. Eftersom inget element har oändlig bandbredd (de är ju resonanta bandpass-grunkor) så har dom också en fasvridning.

Gäller alla högtalarelement samt högtalarsystem.

Sedan för att krångla till det ytterligare så ställer delningsfilter till det (kan ställa till det) mer. Ett delningsfilter kan utformas så att summan mellan två element blir linjär frekvensmässigt men ändå skruvar till fasgången ordentligt.

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-16 21:13

johanu skrev:
Piotr skrev:

Det betyder att om tex en högtalare har en avvikelse från en rak linje i sin frekvensgång så har den också en avvikelse i tidsdomänen alltså i fasgången.
/Peter

Hmmm. Nu fattar jag nada. 8O

Varför ändras fasen när högtalaren avviker från rak frekvensgång?

Det beror på att frekvensgångsförändringar i sig är konsekvenser av de tröghetssystem som ingår i överföringsfunktionen. Exempel på tröghetssystem är membranmassetröghet, spänningströgheten i en kondensator, krafttrögheten i elastiska system och strömtrögheten i en spole. Alla dessa tröghetssystem samverkar och åstadkommer HP- och LP-funktioner, samt resonanser av förstärkande och kancellerande typ.

Om man är medveten om att tröghetssystemens samverkan orsakar dessa frekvensberoenden, är det kanske lättare att förstå att fasförskutningar är en oundviklig konsekvens av frekvensberoendet hos analoga system?

Jag hoppas det, eftersom det är halvknepigt att undervisa i jw utan att ha en tavla att illustrera de vektoriella effekterna på. Att rita är ju ofta bättre än att försöka förklara med ord.

johanu skrev:Och gäller det alla eller bara de som är faslinjära?

Alla högtalare är kombinationer av (fasvridande) minimumfassystem, och (excessuöst fasvridande) icke-minimumfassystem. Om högtalarna kallas faslinjära så brukar man mena att de beter sig som minumumfassystem, eller bättre (det vill säga att imf-delen är hjälpande och inte stjälpande*).

"Faslinjär högtalare" är alltså ett relativt begrepp. Det vill säga efter liknande bedömningsgrunder som man betraktar tonkurvelinjäritet betraktar man faslinäritet.

Skillnaderna mellan imf-högtalare och mf-högtalare gör dock inte att det finns skäl att ifrågasätta grundprinciperna att tillämpa mf-principer för att equalizera högtalarsystem. Man kan nämligen vara tämligen säker på att de effekter man vill equalizera alltid är minimumfas-effekter.

Att sedan vissa högtalare kan nå längre i termer av slutgiltig vågformstrohet är en fråga för sig. Men det är alltid rätt att använda MF-eq, eftersom de fel man vill bekämpa är MF. Använder man "linjärfas-eq" kommer summan att bli ett IMF-system med större fel än det hade varit annars.

Vh, iö

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-05-17 01:34

Tack IÖ,

begriper lite mer nu i alla fall. :)

//Johan

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-05-17 17:13

johanu skrev:Tack IÖ,

//Johan

vad bra! förklara gärna för mig dårå, jag förstod nämligen ingenting av IÖ:s inlägg. :roll:

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-05-17 22:24

philip skrev:
johanu skrev:Tack IÖ,

//Johan

vad bra! förklara gärna för mig dårå, jag förstod nämligen ingenting av IÖ:s inlägg. :roll:

Med betoning på lite förstås. ;)

Men i ett tröghetssystem beror fasförskjutningen på frekvensen/perioden.
Det är ju samma fenomen som gör att vi har varmast i slutet av juli men mest solinstrålning har vi runt 21 juni eller att det är kallast i januari/februari fast det är minst instrålning 21 december. Hade året varit kortare hade förskjutningen blivit lite större men om året hade varit längre hade förskjutningen blivit mindre.

//Johan

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-25 10:49

Räknat i grader, ja.

Räknat i veckor, nej.

Vh, iö

- - - - -

PS. Kul grej det där att årsfasen hamnar på ungefär en grad per dag. ;)

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2008-05-25 11:46

Även i veckor: jo. (väl?) Solinstrålningsderivatan ökar ju.

Dock mer skillnad i grader än i veckor.

/Tomas F.

(PS Förutsatt att "veckor" inte ändrar betydelse med nya omloppstiden. DS)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-25 11:53

Nej, förskjutningen blir nog mindre räknat i tid, om det snurras snabbare, men större räknat i grader.

Tips: Tänk limes. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2008-05-25 13:59

Du har rätt! /Tomas F.

ps Jag misstolkade din kommentar "Räknat i veckor, nej." som att förskjutningen i verklig tid ej påverkas... ds

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-25 14:27

Det var inte så jag menade. Båda påverkas, i motsatt riktning.

Skälet till att jag alls skrev något var bara att jag upplevde att ordet "förskjutningen" i...
johanu skrev:Hade året varit kortare hade förskjutningen blivit lite större men om året hade varit längre hade förskjutningen blivit mindre.

...var lätt att tolka som tid. Ville därför klargöra att det var sant bara om man toljade det som årsfas.

Vh, iö

Användarvisningsbild
genstruktur

Re:

Inläggav genstruktur » 2014-09-03 18:35

philip skrev:
RMA skrev:
jag förstår inte riktigt hur det är tänkt - om jag placerar pi60 mot vägg enligt anvisningar så kan jag omöjligen få bs60 bakom eller i linje med pi60 helt enkelt för att bs60 är djupare än pi60.

//P

Det där förbryllar mig också. I manifestet står det att pi60 skall placeras 10-30cm från väldämpad vägg (är det med Ino aco bakom, eller skall det vara ännu mer dämp för att räknas som väldämpad?). Men om man har bs60 till så skall de placeras längre ifrån lyssnaren. Blir svårt att placera pi60 på 10cm från väggen och samtidigt inte ha bs60 närmare sig, om man nu inte ställer bs60 på utsidan av pi60 och en bra bit bort, en placering som inte fungerar hemma hos mig i alla fall.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-03 18:47

Väldämpad är nog 10cm mineralull + aco.

Som sagt placerar du bs60 utanför pi60 så kommer de längre från lyssnaren.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-03 18:51

AndreasArvidsson skrev:Väldämpad är nog 10cm mineralull + aco.

Som sagt placerar du bs60 utanför pi60 så kommer de längre från lyssnaren.

Ja det måste väl vara den enda lösningen om man vill ha pi60 10cm från vägg och bs60 längre från lyssnaren.

Blir svårt att genomföra här hemma, för då kommer pi60 stå väldigt tätt. Är det någon som har erfarenhet av att ha pi60 typ 15-20 cm längre ifrån lyssningsposition än bs60, det låter apa eller? Kan prova själv såklart :).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-03 19:00

Det finns allt folk som har bs60 innanför pi60 med gott resultat. Mitt tips är att testa de olika möjligheter som du har hos just dig och kom fram till vad du föredrar.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-03 19:05

AndreasArvidsson skrev:Det finns allt folk som har bs60 innanför pi60 med gott resultat. Mitt tips är att testa de olika möjligheter som du har hos just dig och kom fram till vad du föredrar.

Jo men det har jag, bs60 står innanför och det funkar bra tycker jag. Frågan var väl bara om man skulle knö in pi60 mot väggen enligt rekommendation för dem, med då få de längre bort ifrån sig än bs60. Men jag får testa om det fungerar så vet jag,

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-03 19:19

Det är inte alla rum där inknödd är det optimala. (Exempelvis hos Rehifi.)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-03 20:09

Nattlorden skrev:Det är inte alla rum där inknödd är det optimala. (Exempelvis hos Rehifi.)

Nej det beror på antar jag, som vanligt :). Är väl rätt enkelt att prova om det blir bra med inknödda pi60 och bs60 långt framför. Tänkte bara höra om någon hade erfarenhet kring det hela, typ NEJ de kommer implodera! :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-03 21:51

genstruktur skrev:Nej det beror på antar jag, som vanligt :).

du har klarat provet, du är numera en äkta Faktiskt-Jedi. :mrgreen:

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-03 22:55

Nattlorden skrev:

Jo det kom ett lasersvärd med posten i förmiddags, så jag antog nästan det :wink: .

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-09-04 07:23

Har testat bs60 både innan- och utanför mina pi60s, och med basstöden innanför tyckte jag det vart nåt fishy med stereobilden. Huvudhögtalarna står kanske 15cm från bakväggen (dämpad) och därmed kom bs60 närmare lyssningspositionen med placeringen innanför.

Fast jag skulle nog helst prova med pi60s i fri placering längre bort från bakväggen om jag hade plats. Det är väl typ så det också står i manifestet: placering fritt eller mot väldämpad vägg? Och i skissen för bs60 verkar placering snett bakom pi60 vara det rekommenderade.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-04 08:53

Nattlorden skrev:

Yeeyyy! :D
välkommen till dina bröder Jedi Gen! 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-04 09:00

Conan skrev:Har testat bs60 både innan- och utanför mina pi60s, och med basstöden innanför tyckte jag det vart nåt fishy med stereobilden. Huvudhögtalarna står kanske 15cm från bakväggen (dämpad) och därmed kom bs60 närmare lyssningspositionen med placeringen innanför.

Fast jag skulle nog helst prova med pi60s i fri placering längre bort från bakväggen om jag hade plats. Det är väl typ så det också står i manifestet: placering fritt eller mot väldämpad vägg? Och i skissen för bs60 verkar placering snett bakom pi60 vara det rekommenderade.

Jag har testat att placera min bs60 i stort sätt överallt från snett bakom pi60s till som just nu precis brevid pi60s och med samma vinkel som pi60s och alltså ca 50cm ut från väggen !

Det läget jag provar just nu låter klart bäst, så det får vara såhär ett tag innan jag testar vidare efter om det finns andra lösningar som är bra :)

placering snett bakom till precis brevid pi60s verkar fungera ypperligt, både på ut och insidan av pi60s.
det som gäller är att hitta placerignen för just DITT rum, och det kan krävas lite testande för att hitat det :)

Hos mig så blev det bättre med bs60 än utan, oavsett placering, totalt haksläpp omedelbart :lol:
Men nu är det roliga projektet med att hitta optimala placeringen igår :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-09-04 10:18

Skulle man inte kunna bygga ihop de bägge högtalarna?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-04 10:21

PerStromgren skrev:Skulle man inte kunna bygga ihop de bägge högtalarna?

Visst kan du det, men nu så är det väldigt enkelt och billigt att komplettera sina pi60 med bs60. Att köpa en helt ny högtalare är betydligt mer omständligt.

Det finns dessutom en frihet placeringsmässigt om de är fristående.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-04 10:30

Då kan du ju lika gärna gå direkt på ett par 'Darth Vader' :wink:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-09-04 10:49

Nattlorden skrev:

Då kan du ju lika gärna gå direkt på ett par 'Darth Vader' :wink:

Blir inte det ännu större?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-09-04 10:50

AndreasArvidsson skrev:

Visst kan du det, men nu så är det väldigt enkelt och billigt att komplettera sina pi60 med bs60. Att köpa en helt ny högtalare är betydligt mer omständligt.

Men den friheten verkar ställa till problem, av denna tråd att döma.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-04 10:55

PerStromgren skrev:Men den friheten verkar ställa till problem, av denna tråd att döma.

Val kräver ju alltid kunskap för att få bästa resultat. Det betyder inte att det vore en fördel att ta bort dem anser jag.

Med de rekommendationer och restriktioner som finns angivet i manifestet så tar det inte lång stund att testa alla alternativ heller. Enligt mig är det något av ett icke problem.
Desstå värre är det med basmodulerna som kan placeras på väldigt många fler sätt.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-09-04 10:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-04 10:56

Conan skrev:Har testat bs60 både innan- och utanför mina pi60s, och med basstöden innanför tyckte jag det vart nåt fishy med stereobilden. Huvudhögtalarna står kanske 15cm från bakväggen (dämpad) och därmed kom bs60 närmare lyssningspositionen med placeringen innanför.

Jo det är väl det som är risken att placera bs60 närmare lyssningsposition än vad pi60 är, att det låter fishy som du säger :).

Rekommenderat för bs60 är väl utanför, bakom eller vid insidan om pi60, fast längre ifrån lyssnaren.

Som du och andra påpekat är det nog mer rummet och tycke och smak som avgör den slutgiltiga placeringen. Hemma hos mig blir det dock svårt med bs60 utanför pi60, det kommer bli så tight mellan pi60 att 1.18 "regeln" går helt åt skogen. Kommer ha 150cm mellan pi60 och 270cm till sweetspot då, så det är inget att tänka på i nuvarande boende. Att dra hela klabbet närmare mig går att jag sitter med allt i knät snart, eftersom soffan står en bit ifrån bakväggen också så blir rummet väl tight. Hade rummet bara använts av mig och för hifi hade det kunnat fungera, men det är ett vanligt vardagsrum också samt att sambon skall säga sitt också. :)

Men jag får se om andan faller på med att testa pi60 inködda mot vägg, bakom bs60.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-04 10:57

DVD-ai skrev:
Nattlorden skrev:

Yeeyyy! :D
välkommen till dina bröder Jedi Gen! 8)

Tack, Obi-wan dvdai! :D
Senast redigerad av genstruktur 2014-09-04 11:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-04 11:01

DVD-ai skrev:

Jag har testat att placera min bs60 i stort sätt överallt från snett bakom pi60s till som just nu precis brevid pi60s och med samma vinkel som pi60s och alltså ca 50cm ut från väggen !

Det läget jag provar just nu låter klart bäst, så det får vara såhär ett tag innan jag testar vidare efter om det finns andra lösningar som är bra :)

placering snett bakom till precis brevid pi60s verkar fungera ypperligt, både på ut och insidan av pi60s.
det som gäller är att hitta placerignen för just DITT rum, och det kan krävas lite testande för att hitat det :)

Hos mig så blev det bättre med bs60 än utan, oavsett placering, totalt haksläpp omedelbart :lol:
Men nu är det roliga projektet med att hitta optimala placeringen igår :D

Ja det är bara att testa på helt enkelt. Än så länge har jag vridit på bs60 med elementen i överkant, underkant och in mot varandra i nuvarande placering. Det som är kvar att testa, och som fungerar estetiskt och möbleringsmässigt är att knö in pi60 mot väggen och se hur det låter. Tycker iofs att det låter bra med pi60 typ 50-60 cm från bakvägg till element och bs60 på insidan typ 5-10cm bakom pi60. Men det kan kanske låta ännu bättre, man vet aldrig :wink: . Men man får ju inte glömma av att njuta lite också, och det måste jag säga, det är en fantastiskt kombination!

I ett större rum kunde man dock testat en hel del andra lösningar, det låter i alla fall mycket bättre än gamla uppsättningen :) .

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-04 11:04

PerStromgren skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Mja, man får väl tänka på att jag bara haft dem i 5 dagar. Så det kanske är lite otåligt att tänka att jag skulle ha hittat 100% rätt redan nu. Gamla talarna höll jag på oh vred och placerde om i typ 4 mån innan jag var nöjd :). Tyckte ändå att jag fortare hittade en uppställning med pi60+bs60 som lät bra än med andra högtalare.

Sen är jag lite av en utforskare också. Jag har inte så mycket kunskap men en vilja att få det att låta lite bättre hela tiden ;).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-04 13:46

Nu har jag ett par Svanå V6 på ingång också, jag vill ju ha en lösning som ser vettig ut och som jag SLIPPER bygga själv då jag i dagsläget inte har så bra med plats och närliggande möjligheter att bygga :)

så det blir nog till det bättre ljud med dom på plats, bra pris också ^^

Placeringen av pi60s och bs60 har jag exprimenterat med sedan tre månader, men då har jag testat massor av roliga och konstiga varianter för att det är himla kul att se (höra) vad som händer ! :D

Jag har kommit fram till två placeringar som verkar optimala hos mig :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-09-04 13:56

DVD-ai skrev:Jag har kommit fram till två placeringar som verkar optimala hos mig :)

Av ren nyfikenhet: är någon av dessa så funtade att man skulle kunna haft bs60 och pi60 i samma låda?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-04 13:58

Njaa, den ena är inte möjlig att ha dom i samma låda... *

Den andra är "möjlig" men skulle se förjävligt ut... :lol:
Så, njaaa...

Skulle ändå säga att ingen av dom :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-04 14:10

Själv blev jag av med 110 kilo högtalare precis, fan vad gött! Blev inte utgiften för pi60 +bs60 lika stor heller :D .

Märkte också att det är bättre att justera till en fin housecurve i antimoden istället för att göra det med bc60, den höjer för långt upp i registret känns det som. Nu fick jag lite mer tryck i de lägre registren utan att det färgade högre upp.

En fråga, hur rädd behöver man vara för att bottna pi60+bs60? Jag skulle säga att jag nog maxar på 100db i lyssningsplats, ibland. Kanske lite peakar i film som blir högre. La in ett högpassfilter på 10hz, kanske borde öka till 15hz? Pi60+bs60 spelar ner till 22hz eller är det 23hz?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-04 14:27

Ja bs60 går ju upp till 500Hz. Exakt hur filterfunktionen i bc60 ser ut vet jag inte, men den tar säkerligen lite för högt för en traditionel house curve.

Kolla på elementen. Spela det tyngsta du har så starkt som du kan och titta. Öka volymen gradvis bara.

Du kanske inte behöver någon HP-alls. Eller så gör du det. Svårt för oss att säga.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-04 14:34

AndreasArvidsson skrev:Ja bs60 går ju upp till 500Hz. Exakt hur filterfunktionen i bc60 ser ut vet jag inte, men den tar säkerligen lite för högt för en traditionel house curve.

Kolla på elementen. Spela det tyngsta du har så starkt som du kan och titta. Öka volymen gradvis bara.

Du kanske inte behöver någon HP-alls. Eller så gör du det. Svårt för oss att säga.

mkay, det bror på med andra ord ;) (the jedi strikes again). Får göra det!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-04 14:36

genstruktur skrev:mkay, det bror på med andra ord ;) (the jedi strikes again). Får göra det!

Ja tyvärr så är det nästan alltid så :D

Det bästa är att själv avgöra vad man behöver tycker jag.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-09-04 15:06

PerStromgren skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Att frihet ställer till med problem är en märklig inställning, en som inte hör hemma hitom Sovjet, både i tid och rum.

Men - det går säkert att ordna så att du inte för frihet, t ex att välja mat. Tänk så skönt för dig att slippa friheten! Problemet väck! :)

- - -

Saken som jag tror många med din grundinställning missar är att frihet faktiskt nästan alltid är frivillig: Frihet ger möjligheter, men det är upp till var och en att använda möjligheten. Om du tycker det är jobbigt att välja vad du skall äta till middag, eller tycker det är jobbigt och problematiskt att välja var en bs60 skall stå, så ställ den vid sidan då, och låtsas att de är ihopbyggda. Problemet löst. Och om det gnager i dig att du KAN flytta den i förhållande till pi60, så skruva ihop dem då! :)

Missförstå mig inte, jag är inte motståndare till fullregisterhögtalare, de har sin plats de också, men jag tycker det är bra att det finns alternativ som adresserar problem som kan uppstå när hela högtalaren sitter ihop.

Vh, iö

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-11 17:13

Nu har jag vänt på bs60 igen, så att elementen är närmast golvet och porten i överkant. Bs60 står fortfarande på insidan av pi60. Tycker att jag inte hör bs60 alls nu.
Det gjorde jag dock om jag satt mitt framför bs60(offsweetspot) och hade elementen i överkant på lådan, och det borde väl vara en nackdel?

Nu med elementen i nederkant, mot golvet, låter det som att allt ljud kommer från pi60 oavsett vart man sitter. Kanske är ljudet något mindre fyllig iofs, men det behöver inte vara något nackdel heller. Kan vara så att det var lite tjockt innan? Sen tycker jag att diskanten i pi60 kommer fram lite mer med den här placeringen av bs60 och att den känns lite mer luftig så att säga.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-12 08:49

Har du testat att dra ner nivån lite på bc60 ?

det kan ge ungefär samma resultat, ne obalans i nivån mellan över och under 500Hz tycker jag ger en påtaglig försämring av upplevs "lätthet" och "släpp" i ljudbilden, mycket viktigt !

Därav så har jag alltid ansett bc60 vara omöjligt att kompencera för olika inspelningar med (om man vill ha mer eller mindre fyllighet) för rör man bc60 från dess rätta läge så blir ljudbilden markant sämre och jag kommer i alal fall att störa mig på det konstant ! :roll:

det som kanske händer när du ställer bs60 "fel" är att du får mindre nivå vid undre mellanregistret och kanske blev det bättre balans nu ? = kan upplevas som att ljudbilden blir bättre :)

Testa att ställa bs60 "rätt" och dämpa på bc60 ca 5mm och lyssna igen :)

För övrigt så kan jag säga såhär, att det är väldigt lätt att "virra bort sig" när man ska kalibrera, man lurar sig på maskeringseffekter i rummet, brister hos högtalarnas placering osv... samt att lyssnar du ett tag så blir du lite blind för hur det ska låta.
Bäst att är enbart kalibrera när du känner att referensen för dig är helt självklar :)

"less is more" är dessutom något som i absolut högsta grad gäller här, jag upplever oftast att det bara blir "tjock" och den där ritkiga känslan av att nu finns det tryck och kapacitet försvinner om man boostar basen för mycket.
Det är liksom en nivårelation mellan låga och höga frekvenser som är viktig, stigande mot lägre frekvenser med start vid ca 25Hz gör inget, det är bara trevligt ;)
Men från 25hz till 40Hz så ska det vara så nära neutralt som möjligt, annars upplever jag det bara som "tjockt" i basen, 40-80Hz kan det vara en liten höjjning i som ger lite extra "drag" i basen men så lite att det liksom inte stör 0,5-1dB, även om jag föredrar helt slätt där med.
80hz - 200Hz tycker jag ska ligga så nära neutralt som bara möjligt för att behålla snabbheten och attacken i undre midbasen, det blir en slagt allerthet och tydlighet som jag tycker mycket om, det låter väldigt rätt och naturligt på något vis!
Upp mot 300Hz och drax där över kan den få vara en liten höjjning på 0,5- max 1dB som ger en aning mer fyllighet, men så lite att det inte stör utan bara gör tunna inspelningen lite mer kropp och redan överfylliga inspelningar tenderar till att inte bli "så speciellt mycket värre ändå".

Mvh//David

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-12 11:01

DVD-ai skrev:Har du testat att dra ner nivån lite på bc60 ?

det kan ge ungefär samma resultat, ne obalans i nivån mellan över och under 500Hz tycker jag ger en påtaglig försämring av upplevs "lätthet" och "släpp" i ljudbilden, mycket viktigt !

Därav så har jag alltid ansett bc60 vara omöjligt att kompencera för olika inspelningar med (om man vill ha mer eller mindre fyllighet) för rör man bc60 från dess rätta läge så blir ljudbilden markant sämre och jag kommer i alal fall att störa mig på det konstant ! :roll:

det som kanske händer när du ställer bs60 "fel" är att du får mindre nivå vid undre mellanregistret och kanske blev det bättre balans nu ? = kan upplevas som att ljudbilden blir bättre :)

Testa att ställa bs60 "rätt" och dämpa på bc60 ca 5mm och lyssna igen :)

För övrigt så kan jag säga såhär, att det är väldigt lätt att "virra bort sig" när man ska kalibrera, man lurar sig på maskeringseffekter i rummet, brister hos högtalarnas placering osv... samt att lyssnar du ett tag så blir du lite blind för hur det ska låta.
Bäst att är enbart kalibrera när du känner att referensen för dig är helt självklar :)

"less is more" är dessutom något som i absolut högsta grad gäller här, jag upplever oftast att det bara blir "tjock" och den där ritkiga känslan av att nu finns det tryck och kapacitet försvinner om man boostar basen för mycket.
Det är liksom en nivårelation mellan låga och höga frekvenser som är viktig, stigande mot lägre frekvenser med start vid ca 25Hz gör inget, det är bara trevligt ;)
Men från 25hz till 40Hz så ska det vara så nära neutralt som möjligt, annars upplever jag det bara som "tjockt" i basen, 40-80Hz kan det vara en liten höjjning i som ger lite extra "drag" i basen men så lite att det liksom inte stör 0,5-1dB, även om jag föredrar helt slätt där med.
80hz - 200Hz tycker jag ska ligga så nära neutralt som bara möjligt för att behålla snabbheten och attacken i undre midbasen, det blir en slagt allerthet och tydlighet som jag tycker mycket om, det låter väldigt rätt och naturligt på något vis!
Upp mot 300Hz och drax där över kan den få vara en liten höjjning på 0,5- max 1dB som ger en aning mer fyllighet, men så lite att det inte stör utan bara gör tunna inspelningen lite mer kropp och redan överfylliga inspelningar tenderar till att inte bli "så speciellt mycket värre ändå".

Nej det har jag inte faktiskt, kanske borde testa det. Har haft antimoden inkopplad och kalibrerat med den sista tiden, tänkte inte att nivån på bc60 skulle spela så stor roll då så den har varit på samma sedan kalibreringen. Jag ställde bc60 kl12 och kalibrerade sedan med antimoden och tänkte att det blir nog bra, kanske borde lyssnat fram en subjektiv rätt nivå innan iofs, men lite svårt med baspuckeln vid 35-40hz. Hur skulle du ha gjort, hur gjorde du när du hade mindspn hemma?

Jo man blir lit snurrig och hemmablind efter ett jag när man håller på att ställa in allt, det håller jag med om.

Skall se om jag inte kan kalibrera om antimoden idag. En gång med bc60 ställd kl12 och en gång med bc60 ställd där jag subjektivt tyckte att basnivån var bra innan (ja minus baspuckeln vid 35-40hz då).

Tack för bra feedback jedi dvd-ai :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-12 11:37

Ja men nivån på bs60 får du reglera först, min erfarenhet är att kl12 nästan alltid är för starkt om du bor i hägenhet med hårda väggar = mycket stöd i basområdet, kl 10 kan nog vara en bra utgångspunkt ;)
sedan arbeta dig 5mm steg upp och ner därifrån för att se vart du trivs, sedan 2,5mm steg när du tror att du är inom rätt område :P

2,5mm gör skillnaden mellan "låter riktigt bra" och "är bara rätt" hemma hos mig, så jag rekommenderar dig att testa :)

jag har haft en puckel vid 39-40Hz och denna ger ju en maskeringseffekt för den över och under, det är lätt att man vill ställa in basen för svagt istället för att kompencera för puckeln...
Men det du bör göra är att spela olika musik som inte triggar din puckel så mycket och kallibrera därefter, sedan så slänger du på Antimode och låter den döda puckeln :)

Jag gjorde så med miniDSP men kör idag inte med någon EQ alls, MiniDSP ligger på hyllan och basabsorbenterna jag skaffat har givit mig det jag ville men mer komplett och betydligt bättre än att EQ'a ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-12 12:14

DVD-ai skrev:Ja men nivån på bs60 får du reglera först, min erfarenhet är att kl12 nästan alltid är för starkt om du bor i hägenhet med hårda väggar = mycket stöd i basområdet, kl 10 kan nog vara en bra utgångspunkt ;)
sedan arbeta dig 5mm steg upp och ner därifrån för att se vart du trivs, sedan 2,5mm steg när du tror att du är inom rätt område :P

2,5mm gör skillnaden mellan "låter riktigt bra" och "är bara rätt" hemma hos mig, så jag rekommenderar dig att testa :)

jag har haft en puckel vid 39-40Hz och denna ger ju en maskeringseffekt för den över och under, det är lätt att man vill ställa in basen för svagt istället för att kompencera för puckeln...
Men det du bör göra är att spela olika musik som inte triggar din puckel så mycket och kallibrera därefter, sedan så slänger du på Antimode och låter den döda puckeln :)

Jag gjorde så med miniDSP men kör idag inte med någon EQ alls, MiniDSP ligger på hyllan och basabsorbenterna jag skaffat har givit mig det jag ville men mer komplett och betydligt bättre än att EQ'a ;)

Jo jag hade den någonstans kl 09-10 innan jag korrigerade med antimoden. Men ja du har rätt, bc60 reglerar väl upp till 500hz och med antimoden korrigerar jag bara till 80hz. Så att ställa bc60 kl 12, eh ja hur tänkte jag där 8O . Allt ovanför 80hz kommer ju bli för starkt då. Majjgadd, hur kunde jag göra en sådan tankevurpa :?:

Skall ta bort antimoden och lyssna in mig i området kl 09-10 på bc60 och hitta rätt här idag, sen skall jag korrigera med antimoden och se hur det blir. Jag har markerat på bc60 var jag tyckte det lät bra så det borde inte ta så lång tid.

" Men det du bör göra är att spela olika musik som inte triggar din puckel så mycket och kallibrera därefter, sedan så slänger du på Antimode och låter den döda puckeln " ----> Smart, skall göra precis så!

Jag skall ändå köpa en ny bänkskiva till alla prylar och fixa absorbenter, så jag måste göra om allt längre fram. Så nu kan man testa runt så länge.

Jo sådana där fina likkistor som du köpte skulle man haft, kul att det blev så bra! Får vänta till större boende dock.

Tack för bra feedback igen hjälpsamma dvd-ai!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-12 13:13

Ja som sagt det är lite erfarenheter och tips, vettiga utgångspunker om inte annats för ditt eget testande så att du kan komma fram till vad DU tycker är bäst hos dig :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-12 14:11

DVD-ai skrev:Ja som sagt det är lite erfarenheter och tips, vettiga utgångspunker om inte annats för ditt eget testande så att du kan komma fram till vad DU tycker är bäst hos dig :)

Mmm och det är tacksamt mottagna! Håller på att ställa in nu, det är någonstans mellan 09-10 på bc60 som nivån är bra, ljudet blir helt klart större och det släpper mer än med bc60 på kl 12. Inte så tjockt, frågan är bara vart gränsen går innan det blir anemiskt och lite vasst för att övre register tar över ljudbilden. Får för mig att det är mansröster jag borde lyssna på.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-12 14:35

genstruktur skrev:
DVD-ai skrev:Ja som sagt det är lite erfarenheter och tips, vettiga utgångspunker om inte annats för ditt eget testande så att du kan komma fram till vad DU tycker är bäst hos dig :)

Mmm och det är tacksamt mottagna! Håller på att ställa in nu, det är någonstans mellan 09-10 på bc60 som nivån är bra, ljudet blir helt klart större och det släpper mer än med bc60 på kl 12. Inte så tjockt, frågan är bara vart gränsen går innan det blir anemiskt och lite vasst för att övre register tar över ljudbilden. Får för mig att det är mansröster jag borde lyssna på.

Leonard Cohen kanske? 8)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-12 14:47

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:

Leonard Cohen kanske? 8)

Kapten röd och Chris Jones har jag kört :) . Cohen är ingen favorit .....

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-09-12 15:34

Lee Marvin? 8)
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-12 15:50

murgatroyd skrev:Lee Marvin? 8)

I was born under a wandering star...

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-12 16:11

Mjeaaaa, njeaaa. Lyssnade in mig en del här nu och ställde in bc60 det lät skitbra men visst sticker basen iväg en del på vissa spår. Körde en kalibrering upp till 80hz med antimoden. Mja, jag vet i fan alltså. Visst, basen blir ju tightare men frågan är inte om det händer en del annat också, som vid första lyssningen inte känns positivt. Aja, nu har jag den i alla fall kalibrerad. Får skifta lite mellan antimode/ingen antimode och se vad jag gillar.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-13 08:59

Men nu när du har "rätt" nivå så testa med Antimoden på detta nu :)
Och kom ihåg att dra upp nivån lite (i max 5mm steg) om du tycker att det känns lite tunt.
Då är det förmodligen det pga att du har lurat dig på att försöka dämpa bort puckeln ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-13 11:35

DVD-ai skrev:Men nu när du har "rätt" nivå så testa med Antimoden på detta nu :)
Och kom ihåg att dra upp nivån lite (i max 5mm steg) om du tycker att det känns lite tunt.
Då är det förmodligen det pga att du har lurat dig på att försöka dämpa bort puckeln ;)

Jo jag kalibrerade med antimoden igår, men det kändes fel på något sätt så jag koppla ur den. Men som du säger, kan kanske varra för att registret över de 80hz är inställda för lågt nu när puckeln är borta och att jag behöver justera upp dem lite. Det kändes som allt liv i musiken försvann och ljudbilden blev mindre.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-13 15:42

Du är inte dum du jedimaster dvd-ai! :D

Kollade mätningarna med antimoden då jag hade bc60 på kl 12, respektive kl 09. Baspeaken vid 40 hz verkade inte påverkas någonting alls av hur bc60 var ställd. Jag drar slutsatsen att det då är ok att skruva på bc60 i efterhand för att kunna justera kurvan som du sa, utan att baspeaken vid 40hz kommer att påverkas. Eller i alla fall inte mycket.

Sambon skall bort ikväll, då kan det hårdtestas lite :).

Ibland undrar jag hur "Kul" man egentligen har när man håller på med sådant här. På ett sätt var hifi-livet lättare innan jag hade hört en bra basåtergivning :lol: .

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-14 02:10

Efter en del pillande och mycket lyssnande har jag hittat en kombination som jag är nöjd med.

Märkte att jag i min gamla antimodekorrigering hade korrigerad upp till 100hz, hade även en houscurve som höjde från 100hz och säkerligen påverkade röster på ett negativt sätt.

Körde korrigering med antimoden upp till 80hz, utanför röstområdet. Efter att antimoden tagit bort peaken vid 39-43hz lät det lite vasst och skrikigt.
Jag justerade upp bc60 en del från nivån som jag hade lyssnat in mig på innan jag korrigerade med antimoden. Precis som du sa dvd-ai :wink:, så var nivån för låg på bc60 eftersom jag försökt att "parera" min baspuckel genom att sänka 20-500hz på bc60 för mycket. När jag fått ordning på registret ner till 80 hz uppskattningsvis, och jag tyckte att det lät bra där, så kändes det ändå som att det saknades en del i botten med den raka justerade korrigerade kurvan som antimoden gav. Det gick inte att justera mer med bc60 utan att det började låta "tjockt". Därför applicerade jag en houscurve från 80 hz om 4db i antimoden.

Så perfa(Tror jag :wink: )!

Skall stanna här och utvärdera det hela ett tag, lätt att "skruva" bort sig som sagt :).

Tack för fina synpunkter och vägledning master jedi dvd-ai! :D

Sen måste jag bara få ge utlopp för hur bra pi60+bs60 låter, huuuuuga :lol: :mrgreen: :!: .

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-18 11:34

Hur går det ?! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-18 13:34

DVD-ai skrev:Hur går det ?! :)

Jo, det går bra med placering av pi60+bs 60. och även med att trimma in bc60 och antimoden. Börjar dock fundera på om mitt slutsteg inte håller måttet :cry: .

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-18 13:52

Hmm, vad är det för slutsteg du har ?

på vilket vis upplever du att den inte klarar av jobbet ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-18 14:34

DVD-ai skrev:Hmm, vad är det för slutsteg du har ?

på vilket vis upplever du att den inte klarar av jobbet ?

Jag får för mig att det är något olustigt över diskanten, jag vill liksom inte skruva upp volymen. Rotel rb1092.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2014-09-18 16:01

genstruktur skrev:Jag får för mig att det är något olustigt över diskanten, jag vill liksom inte skruva upp volymen. Rotel rb1092.

Det är ju baserat på B&O ICE-power vilket allmänt här brukar rekommenderas max för basbruk då det är tämligen mediokert i diskanten. Vid riktigt låga nivåer kan det nog vara rätt OK men vid lite högre effektuttag klappar det ihop rätt rejält. Jag har ingen koll på bildens tillförlitlighet men följande bilder ger nog en ganska bra bild på hur det ser ut. Från: http://www.hometheaterhifi.com/volume_1 ... art-3.html

De har dessutom en relativt medioker frekvensgång i diskanten vilket de delar med många steg som går i Klass D.
Bilagor
rotel-rb-1092-amplifier-thd-vs-frequency-30-50-63-volts.gif
rotel-rb-1092-amplifier-thd-vs-frequency-30-50-63-volts.gif (24.23 KiB) Visad 7540 gånger
rotel-rb-1092-amplifier-thd-vs-frequency-20-volts.gif
rotel-rb-1092-amplifier-thd-vs-frequency-20-volts.gif (22.32 KiB) Visad 7541 gånger
rotel-rb-1092-amplifier-5-khz-6-khz-20-volts-4-ohms.gif
rotel-rb-1092-amplifier-5-khz-6-khz-20-volts-4-ohms.gif (23.61 KiB) Visad 7543 gånger
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-18 17:14

UrSv skrev:
genstruktur skrev:Jag får för mig att det är något olustigt över diskanten, jag vill liksom inte skruva upp volymen. Rotel rb1092.

Det är ju baserat på B&O ICE-power vilket allmänt här brukar rekommenderas max för basbruk då det är tämligen mediokert i diskanten. Vid riktigt låga nivåer kan det nog vara rätt OK men vid lite högre effektuttag klappar det ihop rätt rejält. Jag har ingen koll på bildens tillförlitlighet men följande bilder ger nog en ganska bra bild på hur det ser ut. Från: http://www.hometheaterhifi.com/volume_1 ... art-3.html

De har dessutom en relativt medioker frekvensgång i diskanten vilket de delar med många steg som går i Klass D.

Jo jag är medveten om det där recensionen och har läst den själv. Trots de dåliga mätresultaten så tyckte jag med de gamla talarna att det inte var något som jag reagerade på, ungefär som recensenten också skrev. Kan vara så att pi60 är mer avslöjande och neutrala, och därför avslöjar stegets brister enklare? Hur som helst så känns det som att Rotel RB1092 skulle kunna vara en källa till det jag upplever.....

Jag tror inte jag kommer kunna vara tillfredsställd för än jag har provat ett AB-steg i alla fall. Får nog låna hem/köpa ett steg och jämföra tror jag.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2014-09-18 17:50

Synd att du bor så långt bort, annars hade vi kunnat bytlånat och du fått pröva ett 1090 och jag ett 1092. :wink:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-18 17:59

-Palle- skrev:Synd att du bor så långt bort, annars hade vi kunnat bytlånat och du fått pröva ett 1090 och jag ett 1092. :wink:

Ja det hade varit något, men (m)Uppsala är en bit som du säger. Men är du intresserad av ett 1092? 8O
1090 är väl "the best" så att säga?

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2014-09-18 18:04

Som basdrivning så skulle 2st 1092 vara rätt smutta jämfört med 2st 1090 som jag har idag, dom tar sån jäkla plats och det vore skönt att kunna få samma prestanda i mindre format. :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-18 18:23

-Palle- skrev:Som basdrivning så skulle 2st 1092 vara rätt smutta jämfört med 2st 1090 som jag har idag, dom tar sån jäkla plats och det vore skönt att kunna få samma prestanda i mindre format. :)

Jo det är sant iofs :D. Vem vet, kanske kommer det ut på marknaden ;).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-19 08:43

Jaha, ja men jo har hört dom som har klagat på 1092...

Men skaffa ett NAD218, den gör ett bra jobb tycker jag, det sägs att den ska "ha något för sig" i diskanten, men jag har svårt att tycka detta "något" verkar störa alls ärligt talat... :D

mycket effekt för pengarna också, 300Wx2 vid 8ohm för 4500kr-6000kr beroende på skick, plats och tur :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-19 11:30

DVD-ai skrev:Jaha, ja men jo har hört dom som har klagat på 1092...

Men skaffa ett NAD218, den gör ett bra jobb tycker jag, det sägs att den ska "ha något för sig" i diskanten, men jag har svårt att tycka detta "något" verkar störa alls ärligt talat... :D

mycket effekt för pengarna också, 300Wx2 vid 8ohm för 4500kr-6000kr beroende på skick, plats och tur :)

Jaså?

Jag tror det blir något annat Rotel AB-steg. Har hört pi60+bs60 med 2x200 8Ohm två gånger innan jag bestämde mig för köp, det spelades bra högt och mycket högre än vad jag någonsin spelar i lägenhet, så jag tror det skall räcka.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2014-09-19 12:43

genstruktur skrev:

Jaså?

Jag tror det blir något annat Rotel AB-steg. Har hört pi60+bs60 med 2x200 8Ohm två gånger innan jag bestämde mig för köp, det spelades bra högt och mycket högre än vad jag någonsin spelar i lägenhet, så jag tror det skall räcka.

Jag har ett Rotel 991 på 2x200W till mina pi60, och det räcker långt. Med bs60 lär det ju räcka ännu längre.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-19 13:34

penke62 skrev:
genstruktur skrev:

Jaså?

Jag har ett Rotel 991 på 2x200W till mina pi60, och det räcker långt. Med bs60 lär det ju räcka ännu längre.

Japp, det är precis det steget som jag hörde dem med initialt och det lät mycket bra och inte alls vasst trots väldigt höga volymer.
Tror jag köplånar hem ett sådant begagnat steg för vidare utvärdering. Förlusten pengamässigt borde inte bli så stor, eller ingen alls, om jag bestämmer mig för att säja det vidare.

Det skall bli intressant det här :).

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2014-09-19 14:18

Trevlig resa :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-19 15:11

penke62 skrev:Trevlig resa :)

Tack :).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-19 15:57

Härligt ! :)

Hoppas att 991'an lirar bättre för dig ! :)
991 är en himla trevligt steg :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-19 16:13

DVD-ai skrev:Härligt ! :)

Ja det skall bli kul att jämföra. Jag är inte säker på att det är 1092 som är källan till vad jag upplever, men om man ser till mätningar och vad en del andra säger så borde det kunna vara så i alla fall. Så märkligt bara, lirade över 100dbc med Viennorna och tyckte aldrig diskanten var vass.

991:an verkar trevlig ja. Det enda minuset är väl att det inte finns någon 12v trigger-funktion på det. För väl lösa det med ett master/slav uttag om jag bestämmer mig för att behålla det.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2014-09-19 16:35

Inte för att jag vet hur mycket 1092 kostar, men 991 är i alla fall rimligt i pris.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-19 16:38

penke62 skrev:

Inte för att jag vet hur mycket 1092 kostar, men 991 är i alla fall rimligt i pris.

1092 säljs för 11900 på rehifi just nu i alla fall, men annars är det väl inte så ofta de säljs tror jag.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2014-09-19 17:22

genstruktur skrev:
penke62 skrev:

1092 säljs för 11900 på rehifi just nu i alla fall, men annars är det väl inte så ofta de säljs tror jag.

Då är ju 4-5000:- minst sagt rimligt för ett 991.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2014-09-19 18:03

genstruktur skrev:991:an verkar trevlig ja. Det enda minuset är väl att det inte finns någon 12v trigger-funktion på det. För väl lösa det med ett master/slav uttag om jag bestämmer mig för att behålla det.

Gå på ett RB-1080 då, det är sammma steg fast med dubbla högtalarterminal och triggeringång. :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-19 18:46

-Palle- skrev:
genstruktur skrev:991:an verkar trevlig ja. Det enda minuset är väl att det inte finns någon 12v trigger-funktion på det. För väl lösa det med ett master/slav uttag om jag bestämmer mig för att behålla det.

Gå på ett RB-1080 då, det är sammma steg fast med dubbla högtalarterminal och triggeringång. :)

Ahh, hade ett på G men det blev sålt :(.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-09-19 19:36

Rotel rb991 börjar äntligen säljas till vettiga priser på ebay.de :-) .
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-19 20:15

Komorok skrev:Rotel rb991 börjar äntligen säljas till vettiga priser på ebay.de :-) .

5500 kr ser jag ett för, det är väl samma som här i Sverige ungefär?

http://www.ebay.de/itm/Rotel-Endsufe-RB ... 339558cf20

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2014-09-19 20:24

genstruktur skrev:
-Palle- skrev:

Ahh, hade ett på G men det blev sålt :(.

Du kan även hålla span efter det modernaste av dom 3, RB-1582 då det är identiskt på insidan med 1080 bortsett från att det bara tar RCA och inte XLR, brukar gå för runt 7kkr.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-19 20:30

Jo det hade också gått bra :). Men så billigt alltså, kostar 15000kr nytt?

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-09-19 20:39

genstruktur skrev:
Komorok skrev:Rotel rb991 börjar äntligen säljas till vettiga priser på ebay.de :-) .

5500 kr ser jag ett för, det är väl samma som här i Sverige ungefär?

http://www.ebay.de/itm/Rotel-Endsufe-RB ... 339558cf20

Ja, men tidigare har de kostat ett par tusen mer :-) .

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados

Inläggav LarsTruelsen » 2014-09-19 21:31

Finns ett RB-1080 här för 5000 danska, då är det försteg med på köpet också:
http://hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=276488

Och ett RB-991 för 3k danska här :
http://www.dba.dk/effektforstaerker-rot ... 010285625/

;-)
"I'm not harmful, just introspective. You can probably think I'm weird, but it's not harmful weird."

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2014-09-19 22:08

genstruktur skrev:Jo det hade också gått bra :). Men så billigt alltså, kostar 15000kr nytt?

Jag köpte mitt nytt för 15 när det kom, fick 8 när jag sålde det för många år sen.

Tror folk inte förstår hur bra det egentligen är...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-19 22:13

Rotel själva måste ju ha gillat det i alla fall, med tanke på hur många olika former det släppte i.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-19 23:43

gekados skrev:Finns ett RB-1080 här för 5000 danska, då är det försteg med på köpet också:

;-)

Hämtas på plats på 1080 tyvärr. Men tack för tipset Lars! :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-19 23:46

-Palle- skrev:
genstruktur skrev:Jo det hade också gått bra :). Men så billigt alltså, kostar 15000kr nytt?

Jag köpte mitt nytt för 15 när det kom, fick 8 när jag sålde det för många år sen.

Tror folk inte förstår hur bra det egentligen är...

Nej så kan det vara kanske, eller att skillnaden är för liten för att motivera ett så mycket högre pris än 1080 och 991?

12v triggerfunktionen är inte hela världen (är nog mest för sambon faktiskt), går ju att lösa med master/slave uttag.
Senast redigerad av genstruktur 2014-09-19 23:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2014-09-19 23:48

gekados skrev:Finns ett RB-1080 här för 5000 danska, då är det försteg med på köpet också:

;-)

991 för 3KdK är väl ganska hemult?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-20 10:53

penke62 skrev:

;-)

Mjo iofs, fast kan man lita på danskar ;).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-20 11:02

genstruktur skrev:
penke62 skrev:

;-)

Åker man och hämtar den och får den provspelad först så borde det väl vara möjligt. Eller behöver man öppna upp och kolla kretskortet med? 8)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-20 11:33

Nattlorden skrev:Åker man och hämtar den och får den provspelad först så borde det väl vara möjligt. Eller behöver man öppna upp och kolla kretskortet med? 8)

Jo sant, men åka ner och hämta känns uteslutet. För lite pengar för att det skall löna sig tycker jag. Men om man får ett gäng wienebröd med chokoleeeeade på köpet kanske :).

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-09-20 11:43

Bild

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2014-09-20 12:46

genstruktur skrev:
penke62 skrev:

;-)

Absolut, jag är själv skåning. Har handlat från Danmark förr utan bekymmer.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-20 14:55

pi60s + bs60 kan låter lite "svullstigt" och bs60 hamnar akustiskt framför pi60s har jag nu testat mig fram till hemma.
Det låter bäst när man tajmar in det så att dom befinner sig i linje med eller bakom pi60s, akustiskt då alltså :)
i mitt fall så betyder det att bäst låter det med bs60 stående på en plats som ser helt okey ut, men inte var min ordinarie tanke som placering på dom...
Men när det låter såhär pass mycket bättre så kan man ju omöjligtvis placera dom någon annan stans igen :o :lol:

Men kul som satan är det att leka med bs60, det är otroligt vilken tonkontroll dom är, genom att flytta dom liiite lite så kan man göra helt galna och roliga förändringar på ljudet :P
bättre än med vredet som ju arbetar linjärt, med förflyttning kan man verkligen exprimentera och totalt ändra karaktären på hela ljudsignaturen :mrgreen:

Men jag tycker mig ha hittat det läget som låter bäst nu :)
Det tog ett tag att lära känna bs60 i mitt rum, men nu är vi riktigt bra vänner och har inga hemligheter för varandra längre :P
Visste det när vi först träffades, att det va sköna lirare 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2014-09-20 18:25

bs60 blir nästa års projekt. Ska blir riktigt kul.
Det finns två sorters politiker: de som kan prata strunt över vilket ämne som helst och de som över huvud taget inte behöver något ämne.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-20 19:19

Komorok skrev:Bild

Ahh, den där snubben vill man handla hifi av! Jag tar med min slokhatt ;).

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-20 19:20

penke62 skrev:

Absolut, jag är själv skåning. Har handlat från Danmark förr utan bekymmer.[/quote]

Hmmm, jag tror jag ser över svenska alternativ först. Men iofs, kanske blir jag lite lättare och ledig med ett Rotel från Danmark? Får lite mer avslappnad inställning till hifilivet? :D

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-20 19:23

DVD-ai skrev:
Men jag tycker mig ha hittat det läget som låter bäst nu :)
Det tog ett tag att lära känna bs60 i mitt rum, men nu är vi riktigt bra vänner och har inga hemligheter för varandra längre :P
Visste det när vi först träffades, att det va sköna lirare 8)

Skönt inlägg masterjedidvdai! :mrgreen:

Önskar att jag hade lite mer fri möjlighet att placera bs60, men de låter bra där de är. Och så mycket bättre än det jag hade innan. Kul också, får då finns det välljudspotential att hämta vid flytt!

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-09-21 07:47

genstruktur skrev:
Komorok skrev:bild

Det är ju Skumberg! Han som åker till Köpenhamn för att köpa danska wienerbröd... med chokolääääd i mitten :-) . Trodde din kommentar om wienerbröd med choklad i, var en direkt hänvisning till Solstollarnas klassikergubbe :-) .

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-09-21 09:35

Har aldrig tänkte på det förut, men han var obehagligt lik Major Arnold Toht – en av de värsta filmskurkarna jag vet:

Bild

Kanske mest glasögonen och hatten förvisso.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-21 11:50

Komorok skrev:
genstruktur skrev:
Komorok skrev:bild

Det är ju Skumberg! Han som åker till Köpenhamn för att köpa danska wienerbröd... med chokolääääd i mitten :-) . Trodde din kommentar om wienerbröd med choklad i, var en direkt hänvisning till Solstollarnas klassikergubbe :-) .

Det var en hänvisning dit! Och han verkade bekant, men jag skall erkänna att jag inte kände igen honom :oops: .

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-22 11:03

http://www.kjell.com/sortiment/el/matin ... ultimetrar

Går det bra med vilken som för att matcha impedansen på bc60 mot slutsteget? Är inte så kunnig på sådant här.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2014-09-22 11:06

genstruktur skrev:http://www.kjell.com/sortiment/el/matinstrument/multimetrar

Går det bra med vilken som för att matcha impedansen på bc60 mot slutsteget? Är inte så kunnig på sådant här.

Du kan låna en multimeter av mig så slipper du köpa en.
/Jonas

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-09-22 11:09

Vad är det exakt du vill göra? Ska du mäta impedansen på en förstärkares ingång eller utgång duger inte multimeterns ohm-skala, det krävs en litet mer avancerad mätning än det. Men jag kanske bara missuppfattar vad du ska göra.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-22 11:10

Jonas skrev:

Du kan låna en multimeter av mig så slipper du köpa en.
/Jonas

Det var snällt av dig Jonas! Hade väl tänkt att införskaffa en imorgon annars kanske, men om det går att lösa med ett lån så är det alltid trevligt :). O andra sidan kanske det inte blir så dyrt?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-22 11:13

PerStromgren skrev:

Vad är det exakt du vill göra? Ska du mäta impedansen på en förstärkares ingång eller utgång duger inte multimeterns ohm-skala, det krävs en litet mer avancerad mätning än det. Men jag kanske bara missuppfattar vad du ska göra.

Det är inte så konstigt att du inte förstår, för jag kan det inte så bra :).

Man behöver ställa in "rattarna" inne i bc60 för att matcha slutstegets ingångsimpedans. Eftersom jag kommer få hem ett nytt slutsteg, behöver jag ställa in bc60 igen. Men jag har inte använt en multimeter innan i hela mitt liv, så jag hoppas jag kan klura ut vad det är jag skall ställa in på multimetern för att mätningen skall bli korrekt, när jag väl har den hemma ;).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-09-22 11:26

genstruktur skrev:Man behöver ställa in "rattarna" inne i bc60 för att matcha slutstegets ingångsimpedans. Eftersom jag kommer få hem ett nytt slutsteg, behöver jag ställa in bc60 igen. Men jag har inte använt en multimeter innan i hela mitt liv, så jag hoppas jag kan klura ut vad det är jag skall ställa in på multimetern för att mätningen skall bli korrekt, när jag väl har den hemma ;).

Aha! Då ska du inte använda en multimeter, du ska läsa databladet för din förstärkare! I databladet står det något i stil med "input impedance".

Jag googlade på Rotel 1090, för att få ett exempel, och hittade detta på Stereophiles hemsida

"Input impedance/sensitivity: 33k ohms/1.8V"

På en Rotel 1090 är ingångsimpedansen alltså 33 kohm.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-22 11:32

PerStromgren skrev:
genstruktur skrev:Man behöver ställa in "rattarna" inne i bc60 för att matcha slutstegets ingångsimpedans. Eftersom jag kommer få hem ett nytt slutsteg, behöver jag ställa in bc60 igen. Men jag har inte använt en multimeter innan i hela mitt liv, så jag hoppas jag kan klura ut vad det är jag skall ställa in på multimetern för att mätningen skall bli korrekt, när jag väl har den hemma ;).

Aha! Då ska du inte använda en multimeter, du ska läsa databladet för din förstärkare! I databladet står det något i stil med "input impedance".

Jag googlade på Rotel 1090, för att få ett exempel, och hittade detta på Stereophiles hemsida

"Input impedance/sensitivity: 33k ohms/1.8V"

På en Rotel 1090 är ingångsimpedansen alltså 33 kohm.

Jo men det är rätt och så jag fattar det också. Men sen skall man ändå ansluta en kabel från b60 och mäta på själva "pinnen" och "höljet" där och ingångsimpedansen på slutsteget matchas mot vad man skall "ratta" fram på bc60 och mäta upp med multimetern. I alla fall av vad jag förstår, haha vilken otroligt tekniskt bevandrad förklaring va? Sa jag det att jag till vardags arbetar med elinstallationer? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-09-22 15:28

genstruktur:
Helt korrekt! Och till detta behövs en multimeter :)

Jag har en Uni-T multimeter från Kjell & Co, och den fungerar mycket bra. Har även använt den till just justeringen av bc60 (eller bcB som den väl heter numera?).
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-22 15:37

Fostex skrev:genstruktur:

Jag har en Uni-T multimeter från Kjell & Co, och den fungerar mycket bra. Har även använt den till just justeringen av bc60 (eller bcB som den väl heter numera?).

Okej, men då är man inte helt fel ute då. Puh! :)
Det här övergår ganska starkt mitt tekniska kunnande.

Skulle någon av dessa fungera för att mäta och ställa in bc60?
http://www.kjell.com/sortiment/el/matin ... 33c-p48291
http://www.kjell.com/sortiment/el/matin ... 10a-p48289

Jasså, heter den bcB? Hade jag helt missat, tror iofs att mina inte är den nyaste versionen. Har ingen vippa heller för att göra om dem till basmoduler.

Kan man komma undan med en hunka för en multimeter så skulle de vara najs. Om jag inte skall gå på Jonas förslag då och låna en, och kanske få en liten lektion i hur man skall göra också då. Om jag är snäll.....:)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-09-22 15:42

genstruktur skrev:Men sen skall man ändå ansluta en kabel från b60 och mäta på själva "pinnen" och "höljet" där och ingångsimpedansen på slutsteget matchas mot vad man skall "ratta" fram på bc60 och mäta upp med multimetern.

Min gissning var alltså inte korrekt, skönt att du visste bättre!

Kan någon berätta för mig vad det är man mäter i det här sammanhanget, jag blir ohyggligt nyfiken!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-22 15:44

PerStromgren skrev:
genstruktur skrev:Men sen skall man ändå ansluta en kabel från b60 och mäta på själva "pinnen" och "höljet" där och ingångsimpedansen på slutsteget matchas mot vad man skall "ratta" fram på bc60 och mäta upp med multimetern.

Haha, ja det lär väl vara en av få gånger det händer :lol: . Jag får suga i mig! :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-23 09:37

PerStromgren skrev:

Kan någon berätta för mig vad det är man mäter i det här sammanhanget, jag blir ohyggligt nyfiken!

Man mäter in den karaktäristik som ställs in i bc60, denna ställer man in med hjälp av 2st vred på insidan av bc60.
Dessa gör att du inte pga impedansmissanpassning, bc60 "ses" väll som en del av en kabel mellan för/slutsteg men med en modulerande effekt på tonkurvan, dock vill vi ju bara ha önskvärd påverkan och inte den oönskade ;)
Därav så mäter man över utgången på bc60 och trimmar in dess karaktäristik med hjälp av en multimeter och det önskade värdet finns att finna på insidan av locket till bc60 :)

Typ så! :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-09-23 18:13

genstruktur skrev:
Fostex skrev:genstruktur:

Okej, men då är man inte helt fel ute då. Puh! :)
Det här övergår ganska starkt mitt tekniska kunnande.

Skulle någon av dessa fungera för att mäta och ställa in bc60?
http://www.kjell.com/sortiment/el/matin ... 33c-p48291
http://www.kjell.com/sortiment/el/matin ... 10a-p48289

Jasså, heter den bcB? Hade jag helt missat, tror iofs att mina inte är den nyaste versionen. Har ingen vippa heller för att göra om dem till basmoduler.

Kan man komma undan med en hunka för en multimeter så skulle de vara najs. Om jag inte skall gå på Jonas förslag då och låna en, och kanske få en liten lektion i hur man skall göra också då. Om jag är snäll.....:)

Någon av de där blir säkert bra, jag hade lagt de extra 40 kronorna och köpt den med löstagbara kablar. Blir kablarna slitna går de lätt att byta ut, och det går att koppla med banankontakter om du har behov i framtiden.
Skicka ett PM om du behöver mätguidning på distans för boxen :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-23 18:33

Fostex skrev:
Någon av de där blir säkert bra, jag hade lagt de extra 40 kronorna och köpt den med löstagbara kablar. Blir kablarna slitna går de lätt att byta ut, och det går att koppla med banankontakter om du har behov i framtiden.
Skicka ett PM om du behöver mätguidning på distans för boxen :)

Jag köpte den för en hunka, den för 60 kronor var slut :)

Mätte först upp för den gamla slutsteget, så jag var säker på att jag ställt in och mätte rätt. Sen justerade jag bc60 efter Rotel rb991 och pluggade in hela rasket och ny står det nya slutsteget och spelar här hemma :).

Tack för hjälpen allihopa!

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-09-23 19:18

Najs! Låter det bra nu då? :D
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-23 20:26

Fostex skrev:Najs! Låter det bra nu då? :D

Det låter bra! :D

Jag skall inte vara för snabb med att ropa hej och gå på med lovord! MEN jag tycker inte RB 1092 gjorde något bättre i alla fall, än vad som presenterats hittills med RB 991. Sen kan de iofs låta exakt lika bra, det är en möjlighet ;).

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-23 21:18

Spontant känns det som att volymen gärna vill åka upp, skall bli kul imorgon på dagen när man kan spela på lite mer :).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-24 10:12

det brukar vara ett gott betyg ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-24 10:33

DVD-ai skrev:det brukar vara ett gott betyg ;)

Det är där vansinnet begynner... :mrgreen:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-09-24 10:47

Hehe, ja... jag har nästan kommit dit nu, och med med alla stooora steg frammåt som skett i mitt rum, saknas lite ytterligare energi i värmeregistret hemma hos mig som jag hoppas på att kunna testa mig fram till med hjälpa av bs60 och mer dämpmaterial i absorbenterna för att göra dom bredbandigare.
Och jag vill på kul testa lite andra slutsteg :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-24 15:27

DVD-ai skrev:det brukar vara ett gott betyg ;)

Jo det var lite därför jag började fundera kring det hela från början. Kändes som jag inte kom längre än typ ca 80dbc kontinuerligt med rb1092 och Ino, innan jag tyckte det lät " för högt" och lite vasst och olustigt på något sätt. Med Viennorna spelade jag 100dbc med 1092:an ibland utan att känna samma sak.

Spontant lät det också aningen för tjockt tror jag nu efter att rb 991 kom på plats, så får nog justera in tonkontrollen på bc60 igen. Den stora ratten alltså.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-09-24 18:46

RB-1092 är baserad på BeO's ICE-moduler, kanske kan vara en begränsande faktor?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-24 18:53

RogerGustavsson skrev:RB-1092 är baserad på BeO's ICE-moduler, kanske kan vara en begränsande faktor?

Jo visst kan det vara så, och det är väl min teori så här långt. Testen som det länkades till tidigare i tråden visar på distorsion, tyckte dock inte att det var något som jag reagerade på med gamla talarna.

Har lyssnat några timmar nu på eftermiddagen och tycker att jag generellt vill spela på en högre volym, vill gärna dra på! :) Det ville jag inte med rb 1092. Tycker att diskanten är lugnare och inte så markerad, kändes lite som man ställt upp diskanten ett par db med rb1092. Tycker att diskanten på det hela taget låter naturligare med rb 991. Tycker även att röster låter mörkare(neutrala?) och inte påfrestande vid högre volymer och när sångare "tar i" ordentligt. Mellanregistret och röster kändes på något sätt lite blekt, "bländat", med rb 1092.

Får för mig att jag har försökt "parera" bristerna med rb 1092 genom att ställa upp tonkontrollen på bc60, och att det är därför jag tyckte det lät tjockt med rb 991. Har dragit ner tonkontrollen en del nu.

Vilket dravel det där lät som :). Aja det är bara subjektiva funderingar, kan i alla fall inte komma på något som rb 1092 gjorde bättre så här långt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-24 20:07

Nej, absolut inte dravel. Oavsett vad man gör är det lätt att åka på att kompensera ett fel med ett annat (bästa exemplena hittar du nog i golfswingar!). Att du själv väljer att kalla det betyder ju bara att du insett att det nog inte var en bra idé att göra så, vilket är ett kliv till på välljudstrappan? :D

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-25 02:14

Det var väl skönt att det inte bara var dravel, lät så fyllt av hifi-floskler och subjektiva omdömen bara :lol: .

Golf :) ? Känner inte till det så mycket faktiskt. Mej jo, det är väl som det gamla talessättet på engelska? Two wrongs, don´t make a right ? :D

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-09-25 18:48

Hade tonkontrollen på bc60 "kl12" med rb 1092 och tyckte fortfarande att det lät vasst i diskanten och att mellanregistret var lite blekt. Nu med rb 991 justerade jag initialt ner bc60 till kl 09, för jag kan tycka att det är lättare att gå nerifrån och uppåt. Tycker det är lättare att höra på det sättet när det "blir för mycket", en bit innan där borde rätt läge vara. Än att justera från för mycket, till precis lagom :).

Men jag tror nog att det var en något för aggressiv justering, det blir lite tunt och kallt ljud. Känns som detta är lättast att höra på akustisk gitarr, piano och röster? Justerade upp bc60 till kl 10, och ja det är nog här någonstans som tonkontrollen skall stå tror jag, precis som master-jedi-dvdai trodde :wink: . Hur går ni andra tillväga när ni justerar in tonkontrollen på bc60?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-10-17 12:41

Desto mer jag umgås med bs60 och bc60, desto mer framstår de som genialiska! Väldigt skönt att få en perfekt integration av området ~20 - 500 Hz utan att behöva krångla med delning och separat drivning. pi60 låter väldigt bra de med för den delen :wink: .

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-10-27 00:22

Fan vad gött det låter från pi60+bs60, tycker inte att de gör bort sig till film heller :).

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-01-30 14:46

genstruktur skrev:Fan vad gött det låter från pi60+bs60, tycker inte att de gör bort sig till film heller :).

Lite sent men: Hur kom du att ställa BS60 i förhållande till Pi60?
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-01-30 18:43

PJo skrev:
genstruktur skrev:Fan vad gött det låter från pi60+bs60, tycker inte att de gör bort sig till film heller :).

De står nästan kloss an, på insidan av pi60, cirika 5-8 cm bakom pi60.

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-01-30 21:29

genstruktur skrev:
PJo skrev:

De står nästan kloss an, på insidan av pi60, cirika 5-8 cm bakom pi60.

Hur långt från bakvägg har du din Pi60?
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-01-30 23:36

Det är 60 cm, cirka, från diskanten på pi60 till väggen bakom.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-01-31 10:53

Elementsidan riktad åt vilket håll?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-31 12:05

PJo skrev:Hur långt från bakvägg har du din Pi60?

Varför kallar man väggen framför sig (den som är vid högtalarna) för bakväggen ?! :)
I min värld så är bakväggen den vägg man har bakom en själv, alltså bakom soffan osv...
framväggen är den jag har vid högtalarna/ framför mig.

kan vi inte införa en standard ?! :D

jag röstar för mitt sätt att se det på ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-01-31 12:07

DVD-ai skrev:Varför kallar man FREMVÄGGEN (den som j är framför dig) för bakväggen ?! :)

Väggen bakom högtalarna -> bakvägg.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2015-01-31 12:25

DVD-ai skrev:

Varför kallar man väggen framför sig (den som är vid högtalarna) för bakväggen ?! :)
I min värld så är bakväggen den vägg man har bakom en själv, alltså bakom soffan osv...

Jag röstar för ditt förslag.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-01-31 12:29

Ni har alla fel. ;)

Bakvägg är bakom lyssnaren. Högtalarvägg är... ja... ni får gissa helt enkelt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-31 12:34

Ja jag tycker att mitt förslag är det helt logiska, att man använder sig själv och referens.

som man alltid annars gör...

Att kalla väggen bakom högtalarna för bakväggen är ju lite som att kalla den rutan som är bakom ratten i bilen för bakrutan :lol:

OM nu högtalarna ska vara referensen så måste ju väggen bakom en själv då heta framväggen (väggen framför högtalarna) också för att det ska bli korrekt, för om referensen konstant varieras så blir det ju väldigt dålig klarhet...

Jag tycker att mitt synsätt är det klart mest uppenbart logiska och samma som shifts, högtalarvägg är något jag även använder som substitut för framvägg... för att förtydliga :)
bakvägg är ALLTID den bakom en själv när man sitter och lyssnar.
Mvh//David

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2015-01-31 12:40

Högtalarvägg och lyssningsvägg verkar annars enkelt:-)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-01-31 13:13

Almen skrev:Elementsidan riktad åt vilket håll?

Mot lyssningsposition.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-01-31 16:14

shifts skrev:Ni har alla fel. ;)

Bakvägg är bakom lyssnaren. Högtalarvägg är... ja... ni får gissa helt enkelt.

Om man diskuterar surroundhögtalare, då? :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-01-31 19:05

Ha, förstod väl att den skulle komma. ;)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-31 20:56

Då har man högtalarväggar överallt så klart :D
Främre högtalarvägg, bakre högtalarvägg osv ;)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-31 22:53

Och med andra ord så var mitt syn sätt på det hela korrekt :D

Framvägg, sidoväggar, bakvägg ;)
Enklast så ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-31 23:18

Exakt min poäng :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-31 23:57

Är man själv referens så är det svårt att missuppfatta :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-02-01 17:52

Så här 6 månader sedan inköpet så har jag en del tankar jag vill dela med mig av.

Ino pi60+bs60 är helt klart de bästa högtalarna jag haft hemma hos mig. Jag tycker även att de är det bästa som jag hört, kanske inte hemma hos mig utan då hos Jonas här i Göteborg.

Det som jag tycker är väldigt skönt nuförtiden är att jag tycker inget sticker ut längre. Innan har det alltid varit något som jag har stört mig på i återgivningen. Känns som att allt från cirka 20-20000 Hz presenteras på ett självklart och avslappnat sätt, vilket gör att jag kan koncentrera mig på att se på filmen eller lyssna på musiken. Ja, även spela tv-spel och lite annat såklart :).

Det finns mycket mer jag skulle kunna göra med rummet och jag tror nog också att lyssningsavståndet skulle kunna ökas för ännu mer välljud. Detta gör mig dock lugn inför framtiden. Vår lilla tvåa kommer inte alltid vara vårt hem, och det känns skönt att "veta" att när ett större rum kommer erbjudas där man kan arbeta ännu mer med akustiken, så kommer troligtvis högtalarna låta än bättre.

Vill bara avsluta med att säga att jag precis såg en film. Röstpresentationen är fasen helt magisk! Ibland känns det fasen som att man skulle kunna höra vad skådespelaren har ätit till frukost :). Det är sådana detaljer så att man blir tårögd nästan. Allt detta får man utan att det låter vasst eller påträngande. Me like! :D

Ps: Den största bristen i dagsläget, förutom rummet, skulle jag vilja säga är mina grannar. Jag vill kunna spela högre än jag vågar i dagsläget :).

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-02-01 20:20

PJo skrev:

Lånad från Minhembio.com, tydligen instruktören själv som ritat.
Mina står som på skissen längst ned.

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-01 21:57

Jag förstår det som att bs60 alltså ska kunna placeras längs med den böjda linjen, alltså på ett jämt avstånd med pi60(s)

Men detta X som är snett bakom pi60, är det en tänkt placering av bs60 ?
Jag undrar för det är så som jag HADE tänkt att placera mina bs60 här hemma men det fungerade "sådär" hos mig då när det begav sig.
Nu står mina på det X som är utanför/framför pi60 enligt skissen :)

Det är ju så med pi60(s) + bs60 att placeringen varierar från rum till rum ju, så i en del rum så fungerar kanske bara en av dessa olika placeringar trots allt...
Jag har tur som inte var tvungen att placera bs60 innanför pi60s för det hade blivit lite irriterande, då jag inte hade kunnat detta utan att slänga ut min TVmöbel :roll:

Edit: Jag fattar inte varför det blir så konstigt med vissa ord... av någon anledning så är Auto-korrekt helt dum i huvudet... (åtgärdat nu)
Senast redigerad av DVD-ai 2015-02-01 22:04, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2015-02-01 22:01

Snälla DVD-ai, kan du inte förhandsgranska dina inlägg lite bättre. Din auto correct gör hemska saker med dina texter.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-02-01 22:02

Jag förstår det som att platserna markerade med *, är tänkta placeringar för bs60.

För mig passande innanför pi60 bra. Utanför får det inte plats, för då blir avståndet mellan pi60 för smalt. Jag fick göra mig av med tv-möblen;).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-01 22:08

Jo, det är ju egentligen stjärnor, och inte X som jag skrev... men samma innebörd :)

Ja, jo kan man tänka sig att slänga ut möbeln så... :P
Jag har plats utanför så det var en bra lösning för mig, även om jag ju egentligen hade hoppats på att kunna ha bs60 snett bakom pi60s, det hade ju varit det klart snyggaste ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-02-01 22:29

Jo det kunde jag tänka mig. Men det ser fortfarande för djävligt ut här hemma, för all elektronik står på golvet mellan bs60 :P .
Skall ta tag i det där någon dag. Det låter för jäkla bra dock 8)

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-02-01 23:13

DVD-ai skrev:

Ok. Men om betraktar vägeen ur högtalarens perspektiv då? Då blir det ju jobbigt även med ditt resonemang. Så jag kommer att skriva "Väggen bakom högtalaren = Den vägg som inte diskanterna pekar mot" i fortsättningen.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-03 15:16

Vist det fungerar ju, så länge man är konsekvent så fungerar det ju och detta du föreslår är ju konsekvent så det är som sagt ett icke problem ;)

problemet är att "bakväggen" är helt hopplöst för det kan vara vilken vägg som helst som är bakom! och dessutom utan att specificera bakom vad ?! :D

Framväggen är mer naturligt "framför en själv", så ska man bara säga bakväggen/ framväggen så är det alltså bäst att tänka så som jag föreslår (med en själv som referens - därav jag föreslog det jag gjorde om hur just benämningarna bakvägg respektivs framvägg borde användas)
Medan ska man utgå från högtalarna så går det naturligtvis bra att skriva så som du föreslår, det är tydligt och bra. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2015-02-08 12:17

Typ framstjärt och stjärt då? :oops:
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-02-09 00:33

genstruktur skrev:
DVD-ai skrev:Hur går det ?! :)

Jo, det går bra med placering av pi60+bs 60. och även med att trimma in bc60 och antimoden. Börjar dock fundera på om mitt slutsteg inte håller måttet :cry: .

Kan man använda pi60 + bs60 UTAN bc60?0

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-09 00:36

sportbilsentusiasten skrev:Kan man använda pi60 + bs60 UTAN bc60?0

Klart att det går rent tekniskt, men du får garanterat fel nivå på basen.

Användarvisningsbild
macivar

Inläggav macivar » 2015-02-09 10:49

AndreasArvidsson skrev:

Vill minnas att det blir som om bc60 är uppvridet till max om man väljer att inte ha bc60 inkopplad.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-02-09 13:19

macivar skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Vill minnas att det blir som om bc60 är uppvridet till max om man väljer att inte ha bc60 inkopplad.

Det är väl kopplat så här eller hur?
Pre - bc60 - power amp - pi60 o bs60. Där pi60 o bs60 är kopplade parallelt till samma utgång på power amp?

Iså fall...vad exakt gör bc60? sänker endast basnivån? Men då borde även signalen till pi60 påverkas på samma sätt eller?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-02-09 13:37

sportbilsentusiasten skrev:Det är väl kopplat så här eller hur?
Pre - bc60 - power amp - pi60 o bs60. Där pi60 o bs60 är kopplade parallelt till samma utgång på power amp?

Iså fall...vad exakt gör bc60? sänker endast basnivån? Men då borde även signalen till pi60 påverkas på samma sätt eller?

Korrekt.

Ja bc60 sänker basnivån in i slutsteget så både bs60 och pi60 påverkas. På detta sätt så avlastas pi60 och basnivån blir korrekt. Hade pi60 spelat exakt samma signal som tidigare så hade de inte avlastats och tillskottet av bs60 hade gjort att basnivån blev för hög.

bc60 boxen är alltså till för att kompensera för det baslyft som bs60 tillför.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-02-09 13:55

macivar skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Så har jag för mig att Ingvar skrivit också.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-02-10 00:34

Gillar man bas behöver man alltså inte bc60 :mrgreen:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-02-10 09:11

sportbilsentusiasten skrev:Gillar man bas behöver man alltså inte bc60 :mrgreen:

Njaoo... :) Om de som spelade in, mixade och mastrade fonogrammet ävenledes är djupbastokar behöver man verkligen bc60. 8O

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-02-10 15:42

Almen skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Gillar man bas behöver man alltså inte bc60 :mrgreen:

Njaoo... :) Om de som spelade in, mixade och mastrade fonogrammet ävenledes är djupbastokar behöver man verkligen bc60. 8O

Eller så kan man dra ut högtalarkablarna från slutsteget som matar bs60...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-10 16:52

Eller strunta i att ha bs60 alls då... ;)

bs60 har man ju för att få BÄTTRE ljud inte bara MER :P
Även om ökad kapacitet ju naturligtvis är en fördel :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-02-10 17:20

Almen skrev:

Låter nästan som du menar att det är något högpassfilter inbyggt för att skydda vid låga extrema frekvenser. Är de det? :)
Hade ju varit najs i så fall.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-02-10 21:00

DVD-ai skrev:Eller strunta i att ha bs60 alls då... ;)

bs60 har man ju för att få BÄTTRE ljud inte bara MER :P
Även om ökad kapacitet ju naturligtvis är en fördel :)

Bättre OCH mer :mrgreen:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-02-10 21:03

sportbilsentusiasten skrev:
Almen skrev:

Eller så kan man dra ut högtalarkablarna från slutsteget som matar bs60...

Det är samma utgångar som matar pi60, så då blir det helt tyst. bs60 är inte i första hand till för att höja basnivån, utan att höja ljudkvaliteten. Om man vill ha möjlighet att kräma på extra mycket bas så är nog bc60 lite för klumpigt, och ett delat system passar i så fall bättre.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-02-10 21:06

genstruktur skrev:
Almen skrev:

Låter nästan som du menar att det är något högpassfilter inbyggt för att skydda vid låga extrema frekvenser. Är de det? :)
Hade ju varit najs i så fall.

Nänä, men i och med att man höjer generellt från 0-100 Hz (och därefter avtagande upp till 500 Hz) med 6 dB så blir det ju inget finlir, direkt.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-02-11 09:11

Okej, då är jag med på vad du menar :).

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-13 18:02

DVD-ai skrev:

Alltså de här raderna är så sanna. Vet inte hur många gånger jag "skruvat bort" mig sedan inköpet :). Man skruvar och lyssnar, skruvar och lyssnar....till slut har man vant sig vid något som låter rätt tjockt. Har suttit nöjd ett par veckor, men tyckt att vissa spår blir lite "boomiga", drog ner bc60 ganska rejält till där jag var från början vid runt kl 10, och tycker helt plötsligt att nu låter det riktigt fint med bra släpp i ljudet och inte alls tjockt :).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-03-13 22:47

Hm. Har också hamnat på kl 10. :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-13 22:52

Almen skrev:Hm. Har också hamnat på kl 10. :)

Mmmm jag vet att Jonas som jag lyssnade hos innan inköpet också hade sin runt kl 10, iofs så är våra rum helt olika så det går väl inte att generalisera på det viset. Men ändå intressant.

Jag är ofta ivrig och vill ställa in allt perfekt med en gång. Kanske skall jag lära av min läxa och inte justera mer idag och "skruva bort mig", jag är ändå för trött ikväll. Kan dock få för mig på vissa fonogram att det kanske skulle behövas någon mer gnutta "värme" här hemma.

Skall bli kul att få höra ditt resultat Almen :).

Användarvisningsbild
Bubben

Re:

Inläggav Bubben » 2018-09-30 23:31

philip skrev:
krstuns skrev:Hur kopplar man in bs60 och hur fungerar reglaget som man har mellan för och slutsteg. Är det så att när man vrider på reglaget för att man vill ha mer bas spelar då även pi60 mer bas?

jag kör nad 208:an som har biwire så jag kör wire ett till pi60 och wire 2 till bs60.

mellan försteg och slutsteg kopplar man in kontrollboxen till bs60 och sedan är det bara att höja och sänka basen - om pi60 spelar mer bas vet jag inte. Kontrollboxen har rca in/ut.

Kontrollboxen går att koppla "fel" ganska lätt eftersom den inte är märkt med in och utgångar men det hör man ganska lätt eftersom hela systemet fungerar som en antenn när man kopplar den fel och man får in en massa störningar.

Men om man inte vill prova sig fram, vilka är in/ut?

Användarvisningsbild
macivar

Inläggav macivar » 2018-10-01 07:35

Står bc60 med locket mot en bänk och du tittar på vredet framifrån så är ingången till vänster.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-10-01 08:38

macivar skrev:Står bc60 med locket mot en bänk och du tittar på vredet framifrån så är ingången till vänster.

"med locket mot en bänk" ? Vad betyder det? Upp-och-ned?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-10-01 08:39

Nattlorden skrev:
macivar skrev:Står bc60 med locket mot en bänk och du tittar på vredet framifrån så är ingången till vänster.

Locket är i botten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-10-01 09:26

AndreasArvidsson skrev:
Nattlorden skrev:

Locket är i botten.

Skulle aldrig kalla något i botten för ett lock. Lucka däremot. När hörde du sist "vi lyfter upp locket underifrån i den här affären" ? Nej, det är "locket på".... 8)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-10-01 09:27

På bcX är det väl markerat, in och ut.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-10-01 10:00

genstruktur skrev:På bcX är det väl markerat, in och ut.

Ja men inte på bc60.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-10-01 10:43

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:På bcX är det väl markerat, in och ut.

Ja men inte på bc60.

Nä, men man kan byta om man inte vill gissa :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-10-01 14:39

Nattlorden skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Nattlorden skrev:

Locket är i botten.

Skulle aldrig kalla något i botten för ett lock. Lucka däremot. När hörde du sist "vi lyfter upp locket underifrån i den här affären" ? Nej, det är "locket på".... 8)

Lock sitter ofta på behållare och kärl, som oftast är upprätta. Men doslock, ögonlock, lockläkt, tanklock, objektivlock mm sitter i regel inte uppepå :-)
En lucka uppfattar jag nog som klart mindre än det den sitter på. Fast inte köksluckor i och för sig. Typiska luckor är för att komma åt eller komma in, medan typiska lock är för att hålla något löst inne eller ute?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2018-10-01 15:22

Jag förstod beskrivningen med lock mot bänk, så på min bc60 borde det vara ett lock som sitter på undersidan.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-10-02 15:35

Bubben skrev:Jag förstod beskrivningen med lock mot bänk, så på min bc60 borde det vara ett lock som sitter på undersidan.

Hade fått för mig att du hade delat system, men hade fått för mig fel tydligen :).

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2018-10-02 16:38

Nejdå, du har förstått rätt. Jag har delat system med i16s och bs22 i toppen.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-10-02 16:40

Bubben skrev:Nejdå, du har förstått rätt. Jag har delat system med i16s och bs22 i toppen.

Bs22, ah nu förstår jag! :)

Återgå till Wänner af Ino