bio uppsättning ala öhman?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
danne-k

bio uppsättning ala öhman?

Inläggav danne-k » 2008-05-10 08:55

Vad är en bio uppsättning gjord av ino? Är custom cinema bättre än en uppsättning i28 + a2 + basmoduler? Skulle en mindre uppsättning fungera bra? Pi60 med a2 , + basmoduler också då eller?

vad skulle fungera om man söker en korrekt bild av ljudet? Det gör iof sig inte så mycket om basen blir lite för stark, eller tom riktigt goo så takpannorna yr. Är en uppsättning pi60 och basmoduler y-4 en kombination som fungerar? eller ska det vara x-4? Finns det en variant på i28 som stativare? i16 kanske? jag har prislista men jag blir inte klokare för det,

Jag hoppas någon kan ge mig en bra bild över vad som passar sig för en bra hembio där en bra film med mycket dunder kan kännas som på cosmonova, fast lite mindre,,,,, och med en dialog som faktiskt hörs och inte bara dundrar på, och fladder i basen vill jag helst inte höra, säger det boom ska det låta boom och inte boooOOOM, om ni förstår.

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-12 01:02

bumpar till den så den inte försvinner

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-05-12 10:42

Basen från de Inosystem jag hört har låtit väldigt rent och detaljerat och inte Booom som i billiga onoff system som brukar låta som åska i scener i filmer oavsett vad som händer på skärmen. (sameness?)

mvh

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: bio uppsättning ala öhman?

Inläggav Almen » 2008-05-12 11:04

danne-k skrev:Vad är en bio uppsättning gjord av ino?
Tre inbyggda högtalare fram (cc-pc), minst två inbyggda basmoduler (cc-bc), samt ett antal (minst 3+3) surroundhögtalare (cc-ac). Ett komplett biosystem blir kostsamt på grund av det nödvändiga inbyggnadsarbetet.

Är custom cinema bättre än en uppsättning i28 + a2 + basmoduler? Skulle en mindre uppsättning fungera bra? Pi60 med a2 , + basmoduler också då eller?
Tveksamt, ja och ja.

vad skulle fungera om man söker en korrekt bild av ljudet?
Vilket ino-system som helst, med litet lagom rumsakustiska åtgärder.

Är en uppsättning pi60 och basmoduler y-4 en kombination som fungerar? eller ska det vara x-4?
X-4 eller Y-2 är nog bättre balanserat till pi60.

Finns det en variant på i28 som stativare? i16 kanske?
Nja, i16s är pi60s-toppen, i14 motsvarar pi60. Man kan se i14 som modellen under i28, men de är bägge toppar (tänkta att spela över 80 Hz i ett delat system).

Jag hoppas någon kan ge mig en bra bild över vad som passar sig för en bra hembio där en bra film med mycket dunder kan kännas som på cosmonova, fast lite mindre,,,,, och med en dialog som faktiskt hörs och inte bara dundrar på, och fladder i basen vill jag helst inte höra, säger det boom ska det låta boom och inte boooOOOM, om ni förstår.
Låter som ett ino-system, i alla fall. Rent var ordet, sade Bull. :)

Ring Öhman och fråga: 0705-233232
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-12 12:53

Håller med om allt det som Almen skriver (även om jag ogillar att riktnumret fått den extra siffra som telefonnumret förlorat ;) 070 - 523 32 32 heter det ju).

När det gäller vad som är jämförbart mellan fristående och inbyggda högtalare är det ungefär såhär:

i14 ~ cc-pc1

i28 ~ cc-pc2

i56 ~ cc-pc4

Fördelar cc-pc1/2/4
* Billigare (själva högtalarmodulen),
* Man slipper se dem/tar ingen plats i rummet,
* Ljudet kommer "från duken" (om man valt en genomspelningsbar), annars sätts de precis i underkant, fortfarande osynliga.

Nackdelar cc-pc1/2/4
* Det är mycket dyrare att installera dem, eftersom den vägg de skall sitta i behöver byggas speciellt för ändamålet,
* Det är mindre flexibelt, att flytta systemet är att behöva bygga ny vägg,

Fördelar i14/28/56
* Det är mycket billigare att installera dem, bara att ställa dem på plats,
* Man får se dem, ;)
* Det är flexibelt, att flytta/justera systemet är en bagatell,

Nackdelar i14/28/56
* Dyrare (själva högtalaren),
* Tar plats i rummet.

Skulle jag sammanfatta det hela så blir det att man för en dedicerad hemmabio kan välja fritt mellan fristående och inbyggda högtalarsystem. Inbyggnadshögtalare är förvisso lite mera för the "hard core cineast". 8) Man måste ju vara det för att en gång för alla ta beslutet att bygga en hemmabio som är "fast".

De flesta som primärt är musiklyssnare väljer de fristående modellerna, och även om det är svårt att hitta några självklara ljudkvalitetsargument för det, så kan det nog finnas många skäl för det. Jag tror att de viktigaste/vanligaste är att man vid t ex en ommöblering kan ommöblera högtalarna också, samt att de blir en trevlig möbel som man kan titta på när de inte används, och "blunda bort" när de används. Det är ju svårare att blunda bort en högtalare som används i en hemmabio. ;) De flesta fristående som används i hemmabiografer är därför mörka.

Vh, iö

- - - - -

PS. Det kanske kan verka lite märkligt att cc-pc1 kan konkurrera med i14, att cc-pc2 kan konkurrera med i28 och att cc-pc4 kan konkurrera med i56 (eftersom cc-pc-modellerna är så mycket mindre). men då måste man minnas att sidosystemen i14, i28 och i56 allihopa arbetar fristående, det vill säga i princip utan baffelstöd, i registret 80 - 160 Hz*, medan ett cc-pc har baffelstöd i hela registret. Det nära nog dubblar effektiviteten mätt i ljudtryck per membranpumpning (det blir knappt 5 dB i snitt man vinner i oktaven 80 - 160 Hz). Så trots att baselementet som används i cc-pc1 bara kan pumpa 58% av det som i14 använder, blir slutsesultatet det samma.

*I själva verket kan väggen bakom högtalarna för de fristående modellerna till och med bidra destruktivt i registret 80 - 160 Hz, om väggen inte är tillräckligt dämpad. Å andra sidan ger infällandsväggen inte fullt 6 dB stöd år cc-pc-modellerna om den inte är oändligt stum., så det tar nog ut sig. Skillnade blir nästan alltid nära 5 dB, vilket kompenseras av att de fristående modellerna har så mycket mera pumpkapacitet. :)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-12 13:25

IngOehman skrev:...jag ogillar att riktnumret fått den extra siffra som telefonnumret förlorat ;) 070 - 523 32 32 heter det ju...
Tidigare iaf. så ingick den fjärde sifran, den anvav operatör tex 0701 var telia 0707 var Comviq. Nu när man kan flytta med sig nummer vet jag inte hur det är med det där längre.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-12 13:34

IngOehman skrev:...jag ogillar att riktnumret fått den extra siffra som telefonnumret förlorat ;)
;)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-05-12 13:46

Riktnummer till GSM-näten/nätet är väl 070 och 073 om jag inte minns helt fel? :) (enligt PTS..)

Förbannat OT dessutom.

mvh
Senast redigerad av Pinnick 2008-05-12 13:58, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-12 13:49

men hur blir det med dina fullregister då? Pi60 systembaserat (vilket opassande ord i sammanhanget iom allt är baserat på ip60) men din fullregister 1par ip60 som sido/front högtalare och sen a2*8 eller *6 som surround/bakre högtalare, och en lämplig center till det, kanske tom en tredje ip60 (kan man köpa separata monterings satser på dina högtalare Mr Öhman?), och sen ett lämpligt gärna snäppet överdiminsionerat basmodul system till det, tex infra x-6 eller Y-4. Finns dina d3 Dialoger att köpa ännu? såg att den hade utgått som element? Skulle ett ip60 med basmoduler, eller tom basstöd kunna ge en tillräckligt (teoretiskt nu då, iom "tillräckligt" är väldigt personligt) kraftfull dialog i främre delen för att bära upp en film på ett skönt, låt oss säga runt 100db ialf? (jag sitter på ett klipsch RFsystem med stora golvare och en center med 4 st 6,5" element idag som backas upp med dipoler och drivs med en Denon 2807 med en svs 12 plus sub) Skulle pi60 med basstöd eller basmoduler kunna bli i samma hmmm kraftfullhet som mitt klipsch system, men på sitt Ino sätt då ist?

Alltså det är jättesvårt att förklara ljud, omöjligt tom men jag hoppas ni förstår vad jag letar efter. Jag vill köpa ett system som jag slipper uppgradera, det ska låte korrekt, som filmen är tänkt att låte men med en dynamik som får håret att resa sig o bas så håret hoppar av skinnet. Jag skule gärna vilja ha ip60, jag har lyssnat på det och gillar det starkt, i28 vet jag inte mycket om tyvärr.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-12 13:55

Alexi skrev:
IngOehman skrev:...jag ogillar att riktnumret fått den extra siffra som telefonnumret förlorat ;) 070 - 523 32 32 heter det ju...
Tidigare iaf. så ingick den fjärde sifran, den anvav operatör tex 0701 var telia 0707 var Comviq. Nu när man kan flytta med sig nummer vet jag inte hur det är med det där längre.

Njae... var det verkligen så?

När jag fick mitt telia-nummer (som nu är ett Comviq-nummer) så var riktnumret separerat och tresiffrigt (och telefonnumret startade alltid med 5. 1 kom mycket senare).

Det gällde även Comviq. Och så var det flera år. 010 var NMT och 070 var GSM. Tydligt och bra. :)

Sedan plötsligt startade om jag minns rätt Comviq (vars telefonnummer startade med 7) en kampanj - där de låtsades som om de hade ett "eget riktnummer". 8O

"Slå 0707 till Comviq" eller något liknande sa de i reklamen. :?

Tveksamt tilltag tycker jag.

Även om det rent tekniskt vad jag förstår är rätt svårt att entydigt säga vad som är riktnummer och vad som är telefonnummer nu för tiden. Vet att någon av operatörerna ännu senare, när de tilldelades en massa telefonnummer (om jag för kalla "det som kommer efter de tre första siffrorna" för telefonnummer, oavsett hur siffrorna relaterar tekniskt till kopplingsproceduren) som startade med 0, gick ett steg ytterligare och angav numret som 0730X - XXX XX! :o

Så då var mobilriktnumrena plötsligt felsiffriga...

Jag tycker det är vettigare att alla mboilnummer för starta på tre siffor, det underlättare ju identifikationen av att det är just ett mobilnummer. Om det sedan inte alltid är 070 utan ibland är 073 eller 076 eller något annat, det tycker jag är helt okej. Tar siffrorna slut så gör de. ;)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-05-12 13:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-05-12 13:56

Varför vill du köra pi60 och inte i28 eller kanske i56/i32s om du funderar på profundus y-4?
Själv köpte jag pi60 för att jag tänka dom kunde få stå i vardagsrummet dagen jag får råd med ett par i28 nere i musikrummet 8) :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-12 14:00

danne-k skrev:Jag vill köpa ett system som jag slipper uppgradera, det ska låte korrekt, som filmen är tänkt att låte men med en dynamik som får håret att resa sig o bas så håret hoppar av skinnet. Jag skule gärna vilja ha ip60, jag har lyssnat på det och gillar det starkt, i28 vet jag inte mycket om tyvärr.
Låter som tre i28 som frontar och pY-4 skulle passa dig. 8)

pi60 är ruggigt kapabel (sitter själv nöjd än så länge), men har sina begränsningar jämfört med andra Ino-system vad gäller bastryck.

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-12 14:08

jo, men blir inte pi60 med basmoduler (inte basstöd) en fullt fungerande biouppsättning? eller ska man då ha pi60 med basstöd OCH basmoduler för att det ska bli som i28? blir pi60 systemet kraftigare tom tack vare basstödet?

Skulle man kunna köra något annat ist för en tredje i28 som dialog? i28*3 och det blir till o käka nudlar i 2 år....

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-05-12 14:11

danne-k skrev:jo, men blir inte pi60 med basmoduler (inte basstöd) en fullt fungerande biouppsättning? eller ska man då ha pi60 med basstöd OCH basmoduler för att det ska bli som i28? blir pi60 systemet kraftigare tom tack vare basstödet?

Nu tror jag du är ute och snurrar alltså, slå Öhman en pling istället :)

Jag förstår i alla fall inte någonting av vad du menar nu.

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-12 14:22

jo jag ska slå ingar en pling, men jag vill ha massor med kött på benen innan jag gör det. jag ska försöka förklara en gång till, Om man skaffar Ip60 med basstöd, (den anpassade modulen som finns till ip60) som gör ip60 till en trevägare egentligen. Den spelar tillsammans med ip60 på samma kanal från förstärkaren med nån elektronik mackapär imellan på signalvägen. Om man kombinerar 2 st ip60 med 2 st ip60basstöd och skaffar en prof y-2 modul till det så borde det bli ett ganska kometent frontsystem. MEN som Irwing skulle sagt, kan man göra såhär? kan man kombinera bastödet med basmodulerna? blir det blää av hela iden med ett samspelande system då kanske, iom basen kommer bli ganska överdriven i db om man nu inte dämpar den lite via signalen, med cr80 grejjen då kanske,,, någon som spelar med bastöd och basmoduler kanske vet svaret?

Jo du apprpå mobilnummer, det finns ju nu så man kan få sitt hemnummer i sitt mobilnummer, tex 07086 xx xxx där xx xxx är ditt hemnummer. jag tycker det är ganska bra men det klart det finns ju inte mer än 99 999 st..... får väll bli något annat än 86 då efter 070 antar jag.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-05-12 14:27

Han kanske menar att i28 har två basar/mellanregister liksom pi60 + basstöd (som iofs bara går upp till 300Hz?). Men har man basstöd och basmoduler så spelar ju basstöden väl mellan typ 80 (deln. f.) och 300 Hz. Det är väl ungefär som den ena basen i i28? Men jag undrar om någon spelar med både basstöd och basmoduler?

(Faktiskt och manifestläsare utan så stor koll. Än. :) )

mvh

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-12 14:31

danne-k skrev:Om man skaffar Ip60 [skall vara pi60] med basstöd, (den anpassade modulen som finns till ip60) som gör ip60 till en trevägare egentligen. Den spelar tillsammans med ip60 på samma kanal från förstärkaren med nån elektronik mackapär imellan på signalvägen. Om man kombinerar 2 st ip60 med 2 st ip60basstöd och skaffar en prof y-2 modul till det så borde det bli ett ganska kometent frontsystem. MEN som Irwing skulle sagt, kan man göra såhär?

Kan, kan man väl, men det är helt felprioriterat. Poängen med bs60 är att du slipper skaffa extra basförstärkare och dyrt delningsfilter, samt att du får helt korrekt fasgång med två samspelande system (om du nu tycker det är extremt viktigt).

Om du ändå skall skaffa basmoduler så är det bättre att köpa Y-4 och få maximal flexibilitet vad gäller placering och injustering.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-05-12 14:35

Alltså när du har basmoduler, profundus y tex så kommer du att dela systemet vid 80hz.
Så varför du även vill ha basstöd förstår jag inte riktigt, köp ett par till profundus y istället då :)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-05-12 14:37

Vad är Ip60?
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-12 14:37

Almen skrev:
danne-k skrev:Om man skaffar Ip60 [skall vara pi60] med basstöd, (den anpassade modulen som finns till ip60) som gör ip60 till en trevägare egentligen. Den spelar tillsammans med ip60 på samma kanal från förstärkaren med nån elektronik mackapär imellan på signalvägen. Om man kombinerar 2 st ip60 med 2 st ip60basstöd och skaffar en prof y-2 modul till det så borde det bli ett ganska kometent frontsystem. MEN som Irwing skulle sagt, kan man göra såhär?

Kan, kan man väl, men det är helt felprioriterat. Poängen med bs60 är att du slipper skaffa extra basförstärkare och dyrt delningsfilter, samt att du får helt korrekt fasgång med två samspelande system (om du nu tycker det är extremt viktigt).

Om du ändå skall skaffa basmoduler så är det bättre att köpa Y-4 och få maximal flexibilitet vad gäller placering och injustering.

Jo det var det jag anade, men ville ge diskutionen en chans ialf,,, nåja verkar som i28 är det jag söker, då är frågan infra eller prof- . jag skulle gärna ha infra systemet för det är slutet, jag har aldrig gillat en bas med en port, kanske jag aldrig har hört en bra portad låda men den är enligt mig alltid släpigare än en sluten konstruktion, sen att det krävs mer watt det fixar sig, kan köra med en Nad på 280w sålänge hoppas jag, till infra då, måste jag ha i28 som center då eller funkar en i14? eller pi60an? en center/dialog spelar väll bara runt 2-300hz och uppåt? eller delar den vid 80 den med? fasen vad lite jag kan om detta. Kan man köpa en högtalare av ingvar? eller sääljs dom bara i par?

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-12 14:39

Kribban skrev:Vad är Ip60?

alltså jag säger fel hela tiden på den, den heter ju pi60, f'låt

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-05-12 14:42

Jag var på gång att köpa en i14 (att använda som center) förut av Ino eftersom den fanns en sådan "över" så jag tror jag fortfarande det är fullt möjligt att köpa en stycken högtalare. :) Annars kan man ju beställa en stycken eller bygga själv eller nåt. Undrar om man ska matcha element med sina befintliga element i pi60 förresten? Kanske inte gör så mycket eftersom det bara är en stycken och inte i stereo.

(Jag kallar det ändå center och inte dialog eftersom det kan mixas med instrument och annat ljud på dvd-audio plattor t.ex. )

mvh
Senast redigerad av Pinnick 2008-05-12 14:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-05-12 14:45

danne-k skrev:jo, men blir inte pi60 med basmoduler (inte basstöd) en fullt fungerande biouppsättning?
Jodå, varför skulle det inte bli det, menar du?

danne-k skrev:eller ska man då ha pi60 med basstöd OCH basmoduler för att det ska bli som i28?
Nej, det ska man inte. Se basstöden som ett stöd som arbetar tillsammans med fullregisterhögtalarna (pi60). Basmoduler är just moduler i ett delat system (toppar + basar).

danne-k skrev:blir pi60 systemet kraftigare tom tack vare basstödet?
Ja, det blir det, i basområdet. Svaren på många av dina frågor finns att läsa i manifestet. Maila Ingvar och be om ett ex.

danne-k skrev:Skulle man kunna köra något annat ist för en tredje i28 som dialog?
Du skulle kunna skippa centern helt istället. Är du säker på att du verkligen behöver nåt så enormt som i28? Det är ett extremt kapabelt system. Jag kör med pi60 och i alla normala fall hade det för mig räckt med piP istället, rent ljudtrycksmässigt. Det är onödigt att betala för prestanda man ändå inte kommer att utnyttja, även om det kan vara kul om man har för mycket pengar... :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-12 15:07

danne-k skrev:jo, men blir inte pi60 med basmoduler (inte basstöd) en fullt fungerande biouppsättning? eller ska man då ha pi60 med basstöd OCH basmoduler för att det ska bli som i28? blir pi60 systemet kraftigare tom tack vare basstödet?

Skulle man kunna köra något annat ist för en tredje i28 som dialog? i28*3 och det blir till o käka nudlar i 2 år....

Intressanta frågeställningar...

Det är som så, att pi60 + bs60 rätt väl motsvarare i28 över 60 Hz (även om bs60 då inte behöver jobba speciellt hårt).

Men i normalfallet kan man ju resonera att det är oförnuftigt att kombinera så eftersom pi60 + bs60 kostar mer än i28.

Det finns dock i varje fall några fall där det används ett system som består av pi60 (eller pi60s) + TRE par "produndus X", där ett av de tre paren används som bs60.

Såhär:

Bild

Från början hade han vars rum jag försökt avbilda om jag minns rätt tänkt att använda alla tre par profX som basmoduler (ett rimligt kapabelt slutsteg kan ju driva tre par parallellkopplade) men han tyckte att kapaciteten i djupbasregistret räckte gott och väl till, med bara två par profX, och att det blev bättre att använda det tredje paret som basstöd.

Kan nämna att han ofta spelar med bara pi60 + bs60 när han spelar musik. Därför var inte i28 + profX-4 ett alternativ.

Han's rum är mycket stort, jag tror det var ungefär 6 * 8 meter.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-05-12 15:12

Hamnade inte killen som sitter eller står och lyssnar lite väl i mitten i din ritning :wink: jag är för mig att du ritade en döskalle i mitten på min ritning :)

Vh Christer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-12 15:14

Jo, det kanske han gjorde, men det händer något intressant när rum börjar blir riktigt stora, nämligen att de där problemen som uppstår i mitten av rummet, börjar ramla ur audioomårdet! ;)

Sen beror det ju på rummets övriga egenskaper. I det här fallet tror jag väggarna var väldigt mjuka, så dödskalleområdet blev rätt litet.

Men framförallt är det en handgjort skiss, gjord utan annan avsikt än att visa hur de tre (på varje sida) profX-lådorna placerades, två använda som bs60. ;)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-05-12 15:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-05-12 15:16

Klart intressant. :) Delar man ovanstående system vid 80Hz (ex. på delningsfrekvens) så att pi60 + basstöd bara spelar över 80 Hz och profundus-x 80 Hz och nedåt? Förmodligen väl?

I mitt fall så har jag pi60 + bs60. Man skulle alltså kunna ..kanske.. fixa ett par prof-Y att ställa nånstans och dela systemet vid 80Hz. ? Eller funkar det bäst om man har prof-x istället av någon anledning?

mvh

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-12 15:16

jo, men som det är nu, i mitt nuvarande system. har jag totalt 4 st 8" och 4 st 6.5" element, om man nu bara håller sig till konarea. det flyttar en hel del luft, och jag tycker om när det poppar som bara den när jag kollar bio. Dom har en känslighet på runt 90 db (tror det står 95 men...) och med cirka 100w blir det en massa db. jag har en 12" svs bas som faktiskt är ett riktigt monster, massor med bas men jag gillar inte ljudet, däremot gillar jag ino ljudet, jag gillar det riktigt mycket faktiskt. Så om jag behöver i28, ja det är det jag försöker avgöra lite, vad är lagom så att säga, att gå från konarean jag har till mindre än 50% känns inte rätt, för när det kommer till kritan handlar det om konare, spl och antalet watt rms. En pi60 har ett 8" element, eller 9" kanske beronde på hur man räknar, och en ip28 har då det dubbla, men om man har bastödet till pi60 blir det kanske nått liknande, men att inte ha en basmodul, eller sub som jag har nu känns fel på något sätt, det kanske blir rätt, men det känns fasen fel. psykologi på väldigt djurisk nivå antar jag men känns det fel i kroppen fast det är rätt rent matematiskt så kommer det låta illa även om det låter bra, om du förstår den meningen.... jag vill givetvis inte ha overkill, det finns ingen mening med det, men om jag skaffar ett pi60 baserat system och det inte räcker, sitter jag vackert i båten med bastöd upp till knäna som inte går att uppgradera eller använda till ett i28 system om jag sen vill byta, det är en svår balans, och säkert många som tagit upp det innan med. så den egentliga frågan är hur långt räcker pi60 med bastöd och när blir i28 aktuellt? rummet är 6,5*4*2,15m kanske ska tilläggas

nu glömde jag citera,,,, men den posten gäller och alla förstår hppas jag, kommer ringa dig snart ingvar,,,,

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-05-12 15:35

IngOehman skrev:Men framförallt är det en handgjort skiss, gjord utan annan avsikt än att visa hur de tre (på varje sida) profX-lådorna placerades, två använda som bs60. ;)Vh, iö

Jag inser det, jag skojade bara :)

Vh Christer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-12 15:36

Det framgick. ;)

Men icke desto mindre var det en relevant invändning. Man vet ju aldrig var folk söker inspiration för sin egen möblering... Så jag har justerat proportionerna en smula. 8)

danne-k skrev:...jag vill givetvis inte ha overkill, det finns ingen mening med det, men om jag skaffar ett pi60 baserat system och det inte räcker, sitter jag vackert i båten med bastöd upp till knäna som inte går att uppgradera eller använda till ett i28 system om jag sen vill byta...

Ino bs60 är potentiellt kompatibla med profX, så de går att använda till i28. Bara att se till så att man får den kompatibla versionen, alltså den med urkopplingsbart inre filter (en knapp på högtalarens baksida).

Fast det är förstås billigare att köpa profX direkt om det är dom man vill ha. Då slipper man ju betala för det inre filtret, liksom för det yttre (kontrollboxen bc60).

Förvisso är de flesta bs60 (ingen jättemarginel dock) byggda med en lite annan form på kabinettet än profX, men formen spelar ingen roll av betydelse för prestande. Många bs60 är byggda som profX (48*49*50 cm).

danne-k skrev:...det är en svår balans, och säkert många som tagit upp det innan med. så den egentliga frågan är hur långt räcker pi60 med bastöd och när blir i28 aktuellt? rummet är 6,5*4*2,15m kanske ska tilläggas.

Svår fråga att besvara. :? (Eftersom det ju är vad du tycker som gäller, inte vad jag eller någon annan tycker, och dessutom är rum olika, mer olika än måtten berättar.)

Jag vågar inte säga mer än att pi60 + bs60 räcker längre än de flesta tror. Det är i varje fall vad jag får höra från dem som hört systemet.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-05-12 15:43, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-12 15:36

IngOehman skrev:

Det är som så, att pi60 + bs60 rätt väl motsvarare i28 över 60 Hz (även om bs60 då inte behöver jobba speciellt hårt).

Men i normalfallet kan man ju resonera att det är oförnuftigt att kombinera så eftersom pi60 + bs60 kostar mer än i28.

Jo min tanke var att jag kan då i första hand skaffa pi60 och litte surrar, sen skaffa lite prof- moduler o slänga i hörnen lite här o där, eller basstödet om man nu känner för det, sen när semesterlönen trillar in eller lottoraden går in (kaaChiiiing) kan man skaffa det som saknas, alltså ist för att köpa 3 st i28or kans jag "simulera" i28or med pi60+basstöd som kan kompleteras med basmoduler när jag vill, eller den ordning jag nu vill gå, det var egentligen enda orsaken, sen tycker jag pi60 är rätt snygg, mot en i28 som bara är stor,, o oestetisk,,,, men smaken är som bake... med pi60,bastöd,basmoduler kan jag kombinera som jag vill, sen om jag flyttar till något mindre (lägenhet) kan jag skala ner det till bara en 2 kanal som bara låter vackert,,, såååå vackert.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-05-12 15:41

Men om man delar pi60 + bs60 system vid 80 Hz och använder *ett* par prof-x så får man väl sämre ljudtryck 80 Hz och nedåt än med bara basstöd och pi60? Mycket lådor blir det... Såvida man inte använder prof-y?

mvh

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-12 15:46

Nej, faktiskt inte. :o

När de arbetar som bs60 utnyttjar man mindre än hälften av deras maxkapacitet.

En ensam profX kan därför flytta mer än dubbelt så mycket luft, som när den används som bs60 [och begränsas av pi60]. Den ensamma profX klarar därför lite mera än bs60 + pi60. 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-05-12 15:55

Kul att veta! 8)

mvh

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-12 16:22

ok jag tror jag blivit förvirrad, de är alltså ok att köra pi60+basstöd med Profundus x-2 (kanske tom x-4? eller y-2 y-4?) och då ha följande system 3 st pi60 incl basstöd, 2 eller 4st Prof-x och då ha en st cr80s box till prof-modulerna och kontrollboxar till bastöden, till detta ca 6-8 a2 (heter det a2 eller A2?) och mixa det med något 7 kanaligt slutsteg eventullet 9 kanaler och saken är biff

system 2 skulle då kunna vara följande:

3 st i28:or, prof-y2 (eller y-4) och 6-8 st a2:or, och en cr80s box och då 7 kanaler till 9 kanalers slutsteg (såg att det finns ett 11 kanaligt nadsteg i känd butik kedja,,,, intressant).

system 3 är då snikversionen:

pi60 ,prof x-2, 6-8 st a2:or och slutsteg 7-9 kanaler. och en cr80s box.

du milde, varför skulle du göra mer än en klockren högtalare IÖ!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-05-12 16:49

IngOehman skrev:
Alexi skrev:

De olika operatörerna fick olika riktnummer (nummerserier). Telia 0705, Comvik 070?, Europolitan 0708 (som hade ett till redan från start, kommer inte ihåg vilket). De tokiga Telia skrev dock 070- i sina papper, tycker inte jag om.

Hur historien än är, så är det mycket enklare att komma ihåg lära sig 6 siffror än 7. Därför tycker jag att det bör skrivas 070x-xx xx xx. T.ex. IÖ's nummer är mycket enklare att lära sig när det skrivs på det sättet.

danne-k skrev:Jo du apprpå mobilnummer, det finns ju nu så man kan få sitt hemnummer i sitt mobilnummer, tex 07086 xx xxx där xx xxx är ditt hemnummer. jag tycker det är ganska bra men det klart det finns ju inte mer än 99 999 st..... får väll bli något annat än 86 då efter 070 antar jag.

Vadå nu? Det där, 0708, är ju Telenor/Vodaphone/Europolitan's riktnummer och där har du kunnat få dit nummer (eller vilket du önskar) sedan mer än 12 år sedan. Det valde naturligtvis jag då, 0708- o så hemnumret.

//Michael, med en ursäkt för OT

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-12 17:41

jaja jag ligger lite efter, visste faktiskt inte om det förrän 2-3 månader sedan, visste inte det var sååå gammalt, lite pinsamt men mobil är en skitleksak som är hypad över allt annat, sålänge det kommer ljud i min är jag nöjd, sen är nog förbetalda abb de som varit mest revulotionerande inom mibiltekninken sen den blev bärbra enligt mig, nu kan man ge barnen en mobil utan att behöva förvarna banken om lån för att täcka upp alla dygnetrunt samtal och smsande. hip hip hurra för förbetalda abbs!

hur sent vågar man ringa IÖ? kl är 18:00 snart, kanske blir putt om man ringer sent?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-05-12 17:52

Undrar vad som blir bäst? mer bas med prof-x4 eller renare ljud från 20-20kHz med basstöd+ prof-x2? :)

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-12 18:07

jo alltså jag tror jag får boka in en demo, hoppas IÖ har plats/tid lust för en ovetande usling som mig på någon demodag, nu är det på tok för sent o ringa så ska ringa honom imorrn, är det någon från skåne/småland som vill upp där? Om jag tar bilen så kör jag E4:an upp från hässleholm ungefär, annars blir det tåg, men då kan jag inte handla, kanske säkrast så när man tänker på det,,,,när det gäller dom summorna så vill man ju ha ett par dagar på sig... någon som vet ett vettingt hotell eller nått sånt i närheten av källaren, om det nu blir sent, eller komplicerat på något vis?.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-12 18:30

Mich skrev:
IngOehman skrev:
Alexi skrev:

De olika operatörerna fick olika riktnummer (nummerserier).

Nummerserier ja, riktnummer nej. ;)

Riktnumret till mobiltelefon var 010 eller 070 (NMT respektive GSM).

Mich skrev:Telia 0705, Comvik 070?, Europolitan 0708 (som hade ett till redan från start, kommer inte ihåg vilket). De tokiga Telia skrev dock 070- i sina papper, tycker inte jag om.

ALLA skrev 070 - XXX XX XX från början. Comviq började tramsa med "eget riknummer" långt senare.

Mich skrev:Hur historien än är, så är det mycket enklare att komma ihåg lära sig 6 siffror än 7. Därför tycker jag att det bör skrivas 070x-xx xx xx. T.ex. IÖ's nummer är mycket enklare att lära sig när det skrivs på det sättet.

Det kan man ju tycka. Jag tycker tvärtom. ;) Av flera skäl. Här är några:

1. Uppdelningen tre-två-två är erkänt lättmemorerad på grund av dess inneboende musikaliska sväng. (Något i stil med "rapatAm-patAm-patAm, paus, rapatAm-patAm-patAm, paus..." Fast lite olika blir det ju berende på siffrorna. Det går dock alltid att få ett sjusiffrigt nummer att svänga. Det där "rapa" är såklart en upptakt och det hela utspelar sig i en fyr- eller femtaktsvärld, beroende på om man föredrar enkel- eller dubbelpaus. 8))

2. Det är svårt nog att lära sig ett nummer (telefonnumret) utantill, och därtill tämligen ointressant vilken operatör den man ringer till använder. I synnerhet nu när numren (äntligen) inte relaterar till operatören. Att det idag finns åtminstone tre olika riktnummer till mobilnätet är förstås synd och man kan fråga sig om det verkligen är nödvändigt? Med ett sjusiffrigt telefonnummer finns det ju 10 000 000 nummer att välja mellan, vilket man kan tycka borde räcka i ett land med 9 000 000 innevånare... Om inte torde ett åttasiffrigt mobilnummer lösa problemet, således att man klarar sig med ett enda riktnummer för alla mobiler. :) Den som tycker att det är svårt att lära sig åttasiffriga nummer kan ju dela upp dem i 3 + 5 eller något. Det blir varje fall bättre än idag när inte ens mobilriktnumret är givet.

3. Påstående att det är bra att dela upp 5 + 5 (07362 - 45 617) bara för att det efter riktnumret skall bli samma som hemnumret kan bara vara ett uttalande av någon som bo i en liten ort. Huvuddelen av landets innevånare har ju telefonnummer med 6 - 8 siffror!

4. Alla bäst vore förstås att alla mobiltelefoner hade en knapp som kunde förprogrammeras för "mobil", så att man kunde trycka den, och sedan bara behöva slå in telefonnumret. Då behöver man ett genensamt mobilriktnummer för hela landet. Om det i sin tur kräver åttasiffrigt telefonnummer eller om man kan klara sig med dagens sju vet jag inte. Är det någon som har koll på hur många mobiltelefonnummer som är registrerade? Jag gissat att det är flera som har mer än en, än som inte har någon alls, eller?

Mich skrev:
danne-k skrev:Jo du apprpå mobilnummer, det finns ju nu så man kan få sitt hemnummer i sitt mobilnummer, tex 07086 xx xxx där xx xxx är ditt hemnummer. jag tycker det är ganska bra men det klart det finns ju inte mer än 99 999 st..... får väll bli något annat än 86 då efter 070 antar jag.

Vadå nu? Det där, 0708, är ju Telenor/Vodaphone/Europolitan's riktnummer och där har du kunnat få dit nummer (eller vilket du önskar) sedan mer än 12 år sedan. Det valde naturligtvis jag då, 0708- o så hemnumret.

Så den som vill ringa dig måste alltså (även om han eller hon kan ditt hemnummer) lära sig vilken operatör du använder. :?

Inte mycket vunnet då kan jag tycka. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-12 18:37

ok fokusera nu, vi kan starta en tråd om nummer o sitta där o göka till midnatt :) ka man köpa en högtalare av märket Ino Audio? och heter märket Ino Audio?

när blir Infr serien aktuell? måste den vara i serie om 6 eller 12?
Senast redigerad av danne-k 2008-05-12 18:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2008-05-12 18:38

Om man jämför ett cc-system med t.ex i28 + y2 sett till hur man behöver akustikbehandla väggen bakom högtalaren; finns det några fördelar med ett inbyggt system?
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-12 18:58

Kan man bygga ett pålitligt system med hjälp av phantom image som center? Att det faktiskt låter som det ska? jag tycker det låter bakvänt men fungerar det så är det ju väldigt bra, kan tänka mig flera fördelar, men massor med nackdelar också, bla att lyssnarpositionen måste bli väldigt liten, att den som sitter bredvid hotspotten inte alls får en snygg bild av ljudet, eller är jag ute och cyklar igen? Fördelen är ju bla ekonomisk men att kunna bygga upp en ljudbild med hjälp av höger vänster kanal matad med centerkanalen mixad med h+v måste ju ge helt andra egenskaper än med 3 kanaler separerade. Jag har nog aldrig hört ett sånt system ialf inte så jag vet om det, jag har iof hört system som använt inbyggda signalomvandlingar som försöker simulera just det men ingen som faktiskt har gjort det, signalmässigt. Finns det en manick i Ino sortimentet som skulle kunna göra det?

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2008-05-12 19:03

danne-k skrev:...jag vill givetvis inte ha overkill, det finns ingen mening med det, men om jag skaffar ett pi60 baserat system och det inte räcker, sitter jag vackert i båten med bastöd upp till knäna som inte går att uppgradera eller använda...

Om du mot förmodan kommer tycka att det är för klent/räcka till så kan du ju sälja dom för "samma" summa pengar som när du införskaffade dom (bra andrahandsvärde på Ino's högtalare)... och sedan köpa ett större system... hur enkelt som helst... :wink: :lol:
//RoBeRt

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-12 19:38

jo tanken har slagit även mig men det är bökigt att sälja, hmm det där lät mest gnälligt, men jag håller på att sälja nu, och jag orkar inte sitta med mer elektronik och folk som ringer o bara frågar o frågar. Jaja sommaren har ju bara börjat, massor med planeringstid tills vintern börjar. Intressant läsning ikväll dock, tack för all information och tack IÖ för att du tog dig tid ikväll.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-05-12 19:40

danne-k skrev:Finns det en manick i Ino sortimentet som skulle kunna göra det?

Det är ju som du säger i den första meningen, fantom projicering av centern sköter ju hembioförstärkaren, om jag kommer ihåg vad ingvar sade om center eller inte center så var det så här ungefär:

Oftast så är inte avstånden mellan högtalarna så stora att det är motiverat med en centerhögtalare (jämfört med en biografduk ex) och det är mer svårt att få en ljudbild som inte kantrar om man inte sitter i sweetspot. Däremot så är det bra med en kanal till centern om man tycker att dialogen är ex låg och vill höja den lite.

Vh Christer

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-12 20:00

ah ok, jag tror jag startar en ny tråd om phantom och center dialoger o diverse tips och tips, tänkte denna skulle vara för sytemkonfigs och vad som ger vad för nackdelar och fördelar. Nu är ju phantom en del av det antar jag men jag skulle vilja diskutera den i en separat tråd så jag kan förstå hur den ska fungera och hur den kan fungera.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-12 20:33

Det GÅR att köpa ett par eller 3 st i28 och driva dom som fullregister tills man har råd med basmoduler. Körde i32s som fullregister 1-2 dagar och den funka bra. Visst, djupaste basen var ju inte där men jag skulle kunna leva med det ett tag.

Vet inte, även om det funkar fint med pi60 och massa basmoduler så tappar man väl lite av poängen med basmodulerna, väl? Speciellt eftersom det inte verkar vara så att trådskaparen är speciellt ekonomiskt begränsat?
Fördelen med i28 + x-4/y-2 mot pi60 + bs/x-4/y-2 bör väl vara att med det delade systemet kan man fixa basresonanserna bättre och lättare och man får bättre renhet/mindre dist vid samma givna ljudnivå. Speciellt om han ska ha surrounduppsättning så borde separat system vara rätt smart, eller är jag ute och cyklar? 8O
Senast redigerad av subjektivisten 2008-05-13 00:20, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-05-13 00:08

IngOehman skrev:ALLA skrev 070 - XXX XX XX från början. Comviq började tramsa med "eget riknummer" långt senare.

Inte februari 1994 i alla fall. GSM kom ju lite tidigare, så du kan ha rätt.

//Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-13 00:20

Redan ett år tidigare passerades 1 000 000-strecket för antal abonnenter.

Trodde dock att Comviq började tramsa med låtsas-riktnummer senare än
1994 (då jag själv har för mig att jag skaffade min första mobiltelefon). :o

Har du en annons tillgänglig eller?

Vh, iö

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-13 00:36

Oavsett när Comviq börja med extra numret så måste jag säga att jag starkt ogillar det. Speciellt om någon ska ge mig ett nummer och säger 0706-XXXXXX. Stör mig på en sådan småsak. :oops:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-13 07:17

1993 när jag fick första mobiltelefonen hade mitt nummer fyrsiffrigt riktnummer. Jag skrev det aldrig så.

Tror det berodde på att Telia hade 070 och 010 "riktnummrena" så fastslagna hos allmänheten att man av marknadsföringsskäl ville särskillja sig.

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-13 07:54

men ta era mobilnummer o dra åt pipsvängen, jag trodde det blivit fler svar så jag loggade in och fick se 3-4 svar om,,,, mobilnummer! nä svara gärna på mina frågeställningar men mobilnummer får ni ta till en mobilsträng någons annanstans nu, det har blivit mer mobil än Ino på sista tiden.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-05-13 10:31

IngOehman skrev:Har du en annons tillgänglig eller?

Nu skäms jag för att svara, vi är OT för mycket :oops: men jag fick en fråga...

Nej, jag har faktura.

Detta med riktnummer har ju nu förtiden ändrat sig en hel del, men om man tänker tillbaks lite...
Riktnumret hade nog en teknisk funktion förr i tiden. Den avgjorde vart samtalet skulle kopplas. Växeln i en stad visste att om det rings ett samtal med ett riktnummer så skulle samtalet kopplas vidare till den stad med det riktumret. Likaså var det med mobilsamtal. De fyra första siffrorna pekar ut var samtalet skall. Om 0708-xx xx xx ringdes i fasta nätet så skulle det kopplas till Europolitans system/växel som hade en anslutning i Sverige (Karlskrona, om jag inte minns fel) och där tog deras system över och kopplade vidare till rätt bas/cell. Så förr i tiden så hade riktnumret en teknisk funktion, men nu så kan väl vilket nummer som helst vara var som helst (både mobil och fast).

//Michael

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-13 11:38

danne-k skrev:men ta era mobilnummer o dra åt pipsvängen, jag trodde det blivit fler svar så jag loggade in och fick se 3-4 svar om,,,, mobilnummer! nä svara gärna på mina frågeställningar men mobilnummer får ni ta till en mobilsträng någons annanstans nu, det har blivit mer mobil än Ino på sista tiden.

hehe, du får vänja dig, det blir lätt så att det drar iväg.
Mitt tips till dig är att snällt ställa en öppen fråga om få komma till någon som har Ino högtalare i en hemmabio uppsättning, och lyssna. Tror det ger så mycket mer.

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-13 12:30

jupp du har rätt, jag ska leta upp någon som jag kan plåga lite,,, wolfie hade varit kul, likaså nicklas eller vad han hette, men göteborgare om jag minns rätt?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-05-13 15:15

danne-k skrev:jupp du har rätt, jag ska leta upp någon som jag kan plåga lite,,, wolfie hade varit kul, likaså nicklas eller vad han hette, men göteborgare om jag minns rätt?

Karlskoga.

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-14 08:33

ahh nåja samma skit för min del, milen milen milen,

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-05-14 13:13

danne-k skrev:ahh nåja samma skit för min del, milen milen milen,

Planerar du att köpa högtalare och elektronik för runt 100000 kan väl en liten bilresa inte vara något större hinder? ^_^
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-14 22:46

mja problemen för min del är inte på det viset, jag är inte riktigt frisk om man kan säga så,, att vara iväg 10 timmar eller så kan visa sig vara direkt farligt för min del just nu, ligger i kö för en operation och käkar piller som gör att mitt immunförsvar är obefintligt, och en förkylning nu är det samma som att jag inte får göra operationen, eller värre en lång sjukhusvistelse och förlust av diverse viktiga organ :/. det var lite OT men tyckte det borde förklaras ialf.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-05-14 23:11

Ajaj, låter inte roligt alls. Det var ju inte meningen med min kommentar, att du skulle behöva dra upp sådant. :(
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-14 23:19

mja det gjor nu inget, det är just ingen hemlighet och bättre lägga korten på bordet än gå som katten (sätt in känt ordstäv här)

matson

Inläggav matson » 2008-05-25 16:01

IngOehman skrev:

----klippte bort bilden och lite text som hörde till just bilden i originalinlägget------matson

Vh, iö

Det här inlägget hade jag helt missat. Det var högintressant för mig personligen.

Dock så får jag när jag räknar det till att pi60+bs60 är ca tvåtusen billigare än i28 och för mig som i dagsläget har ett par pi60 så skulle det ju vara oerhört smidigt att bygga ut med bs60.

Hur lika blir egentligen pi60+bs60 gentemot i28 från säg 100 Hz och uppåt?(jag har ingen aning om hur filtret ser ut för nedre basen i i28 och min tekniska kunskap är fragmentarisk i bästa fall. Oftast icke-existerande)

Jag kan ju nämna att ljudtrycksmässigt räcker pi60 till med råge för mig, så det är mer "botande av dåliga rum"-effekter jag är ute efter.

(Eventuella basmoduler till pi60+bs60 samt i28 kan antas vara likadana i exemplet ovan)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-27 14:58

Det visar om inte annat hur bra koll jag har på vad saker kostar... :oops:

Min första instinkt var att det var märkligt att i28 kostar mer än pi60 + bs60, men en snabb sammanräkning av alla delkostnader visar att det helt enkelt blir så.

Rätblockslådor är billigare att bygga än sådana med mera komplicerade former, större antal gör också saker billigare, och det är mycket billigare att göra kvalificerade Woofer-element än Boomer-element.

Vh, iö

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-28 07:32

Nu har jag varit borta en hel del och inte läst på forumet men vad kommer vi fram till här? Jag har nu lyssnat på ett par pi60 utan basstöd och tycker ljudet på musik är det jag söker, dock inte till bioljud, men med basstöd vore det klockrent skull jag tro för när vi kopplade in basmodulerna så lät det hur bra som helst men dock inte det där sista i ljudtryck fast vi hade basmoduler (4st). Hade vi haft basmoduler att avlasta pi60 med så hade vi lyckats krama ut det sista ur pi60 och då fått en fullregister med tillräckligt med bas för ett framsystem och haft basmodulerna/bastöden att hjälpa upp nere under 80hz. Så min förhoppning är att man kan ha pi60 med basstöd + en uppsättning basmoduler som en vettig biouppsättning, jag gillade verkligen ljudet som dom målade upp till musiken och även utseendet är rätt för mig. i28 känns inte riktigt rätt, när jag lyssnade på ett par så hade vi inte optimalt rum inte heller var dom inspelade enligt ägaren så jag vet inte om jag fick så mycket ut av det men det jag inte väntat mig var att dom skulle vara så stora... Dom kommer aldrig att vara estetiskt tilltalande för mig tyvärr, även om dom spelar bra så trillar dom nog bort pga looken. Att använda bastöd till pi60 borde väll innebära att man avlastar högtalaren effektmässigt från 80hz och neråt och på såvis skapar möjlighet för ett högre ljudtryck? Och på samma gång har man större konarea som i sin turborde skapa mer ljudtryck vid en viss effektmatning. Hoppas jag ialf, om detta inte förstör iden med ino högtalare så blir jag riktigt glad, men om det förstör själva linjäriteten och hela poängen med det hela så får jag gå en annan väg, hade dock varit roligt att bygga något som passar ögat lika mycket som örat.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-28 09:20

i28 är väl de vackraste högtalarna Ino har, och inte tusan är dom större än pi60. Jag uppfattar alltid pi60 som en jätteklump jämfört med i28.

Det ju idioti att välja pi60+bs+basmoduler istället för i28+basmoduler. Ja, iallafall om man skulle drista sig till att fråga mig :lol:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-05-28 09:48

Förstod inte riktigt om ni hade använt basmoduler eller om ni bara spekulerade om eventuella skillnader då man tillför sådana till systemet? Tycker profundusX-4 parat med pi60 kan spela duktigt högt (även om vissa känner att de kommer nära gränsen för vad det systemet klarar av heh).
2021 maj på Spotify

matson

Inläggav matson » 2008-05-28 13:32

Kaffekoppen skrev:Det ju idioti att välja pi60+bs+basmoduler istället för i28+basmoduler. Ja, iallafall om man skulle drista sig till att fråga mig :lol:

Varför? Estetiska skäl eller ur ljudkvalitetssynpunkt?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-28 14:50

Estetiskt finns det ju aldirg något "sant svar", men när det gäller ljudkvalitet skulle jag säga att det är i princip egalt vilken lösning man väljer (om man har för avsikt att ALLTID använda systemet tillsammans med basmoduler, nota bene!) även om det är så att i28-lösningen möjlgen använder förstärarefekten lite bättre*.

(De har ju en 4 dB högre känslighet, men pi60-bs60 har å andra sidan 2 dB högre känslighet vid frekvenser under ~200 Hz, vilket hateras med bc60-kontrollboxen, som därmed sparar förstärkareffekt.)

Men om man vill kunna använda systemet även helt utan basmoduler faller ju i20 bort helt som alternativ, möjligen undantaget för det fall som man av något skäl specifikt värderar en avrullande bas, exempelvis för kvällsspelning när man har känsliga grannar. Aven pi60+bs60 tillgodoser dock sådana önskemål, eftersom basnivån kan rullar av på ungefär samma sätt som från i28, med hjälp av bs60-kontrollen.

Slutsats: Om det inte är aktuellt att spela på systemet utan basmoduler så är min rekommendation i28, om man står ut med dem estetiskt. ;)

Vh, iö

- - - - -

*Så i Princip kan man säga att man med i28 klarar sig med en mindre förstärkare än med pi60+bs60. En faktor 2,5 ggr ungefär. Upplever man att man med pi60 behöver 100 W så klarar man sig således med en förtärkare på 40 W till i28 (men då spelar de bara på tomgång).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-05-28 15:01

matson skrev:
Kaffekoppen skrev:Det ju idioti att välja pi60+bs+basmoduler istället för i28+basmoduler. Ja, iallafall om man skulle drista sig till att fråga mig :lol:

Varför? Estetiska skäl eller ur ljudkvalitetssynpunkt?
För mig blir svaret såväl estetiskt som prestandamässigt. Märkväl nu på att jag är en sucker på i28. De är helt enkelt fantastiska...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-28 15:14

IngOehman skrev:Så i Princip kan man säga att man med i28 klarar sig med en mindre förstärkare än med pi60+bs60.

Eller, för att se det från ett annat håll: Med i28 klarar man sig med en mer förstärkare än med pi60+bs60. ;)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-05-28 15:14

Vad för prestandaskillnad då? jag har ju pi60 + basstöd. Det vore billigare för mig att spela pi60+basstöd + prof-x2 än sälja pi60 och köpa i28. Det skulle skilja 15-20000:- för min del.

nuskaviräkna:
12000 - pi60 hembyggda
7500 - basstöden

profundus-x2 : 6000 kr hembyggda

= 25500:-

fräsiga i28 - 35-40000:- (
+ prof-x2 = 6000:-
= 41-46000:-

(nu tycker jag iofs att i28 i nåt raffigt faner vore snyggare än mina hembyggda pi60. Men 15-20000 skillnad för möjligen snarlik prestanda vore rätt mycket. Bättre o köpa sivor o krejor)

Uj!

matson

Inläggav matson » 2008-05-28 15:45

Kan ju tillägga att även jag tycker att det är smidigare med i28 + basmoduler kontra pi60 + bs60 + basmoduler. Om man köper allt på en gång vill säga.

Har man redan pi60 och av någon anledning vill bygga ut systemet så blir det inte lika självklart(för mig alltså).

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-29 00:00

jo, antar att vi har kört diskutionen så långt det går utan att upprepa sig igen. Att man kommer undan med mindre förstärkare hade jag inte en tanke på innan så det får man ju faktiskt väga in i dagens miljötänkande tycker jag, sen att i28 är mindre tom det visste jag inte, jag har bara bilder på i28 att titta på, har ännu inte lyckats lyssna på ett par. Finns det någon kalender eller något sådant så man kan se när IÖ har sina demos? Vore bra om jag kunde planera in det någon gång i sommar så man kunde ta diskutionen på plats. Att jag envisas med pi60 med basstöd är att jag lyssnat på just det systemet och har endast Pip att gämnföra med när det gäller inos kreationer, att gämnföra med annat är bara dumt tycker jag för efter man har lyssnat på inos i bra rum så är det kört, man kan aldrig gå tillbaks och tro att man ska kunna vara nöjd tyvärr.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-05-29 13:45

i28 är kanske mindre volym-mässigt än pi60 (pi60 är djupare) men i28 är
något högre o andra sidan.

i28 tycker jag spelar bättre än pi60 på det sätt att distorsionen är lägre
upp till där diskanten tar vid, vilket ger en mer avslappnad lyssning.

Upplever också i28 som lite mer homogena. :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
danne-k

Inläggav danne-k » 2008-05-30 05:22

Tack för input wolfie, din väger tungt iom jag är smått imponerad av ditt bygge.

Återgå till Wänner af Ino