Mich skrev:IngOehman skrev:Alexi skrev:IngOehman skrev:...jag ogillar att riktnumret fått den extra siffra som telefonnumret förlorat

070 - 523 32 32 heter det ju...
Tidigare iaf. så ingick den fjärde sifran, den anvav operatör tex 0701 var telia 0707 var Comviq. Nu när man kan flytta med sig nummer vet jag inte hur det är med det där längre.
Njae... var det verkligen så?
De olika operatörerna fick olika riktnummer (nummerserier).
Nummerserier ja, riktnummer nej.

Riktnumret till mobiltelefon var 010 eller 070 (NMT respektive GSM).
Mich skrev:Telia 0705, Comvik 070?, Europolitan 0708 (som hade ett till redan från start, kommer inte ihåg vilket). De tokiga Telia skrev dock 070- i sina papper, tycker inte jag om.
ALLA skrev 070 - XXX XX XX från början. Comviq började tramsa med "eget riknummer" långt senare.
Mich skrev:Hur historien än är, så är det mycket enklare att komma ihåg lära sig 6 siffror än 7. Därför tycker jag att det bör skrivas 070x-xx xx xx. T.ex. IÖ's nummer är mycket enklare att lära sig när det skrivs på det sättet.
Det kan man ju tycka. Jag tycker tvärtom.

Av flera skäl. Här är några:
1. Uppdelningen tre-två-två är erkänt lättmemorerad på grund av dess inneboende musikaliska sväng. (Något i stil med "rapatAm-patAm-patAm, paus, rapatAm-patAm-patAm, paus..." Fast lite olika blir det ju berende på siffrorna. Det går dock alltid att få ett sjusiffrigt nummer att svänga. Det där "rapa" är såklart en upptakt och det hela utspelar sig i en fyr- eller femtaktsvärld, beroende på om man föredrar enkel- eller dubbelpaus.

)
2. Det är svårt nog att lära sig
ett nummer (telefonnumret) utantill, och därtill tämligen ointressant vilken operatör den man ringer till använder. I synnerhet nu när numren (äntligen) inte relaterar till operatören. Att det idag finns åtminstone tre olika riktnummer till mobilnätet är förstås synd och man kan fråga sig om det verkligen är nödvändigt? Med ett sjusiffrigt telefonnummer finns det ju 10 000 000 nummer att välja mellan, vilket man kan tycka borde räcka i ett land med 9 000 000 innevånare... Om inte torde ett åttasiffrigt mobilnummer lösa problemet, således att man klarar sig med ett enda riktnummer för alla mobiler.

Den som tycker att det är svårt att lära sig åttasiffriga nummer kan ju dela upp dem i 3 + 5 eller något. Det blir varje fall bättre än idag när inte ens mobilriktnumret är givet.
3. Påstående att det är bra att dela upp 5 + 5 (07362 - 45 617) bara för att det efter riktnumret skall bli samma som hemnumret kan bara vara ett uttalande av någon som bo i en liten ort. Huvuddelen av landets innevånare har ju telefonnummer med 6 - 8 siffror!
4. Alla bäst vore förstås att alla mobiltelefoner hade en knapp som kunde förprogrammeras för "mobil", så att man kunde trycka den, och sedan bara behöva slå in telefonnumret. Då behöver man ett genensamt mobilriktnummer för hela landet. Om det i sin tur kräver åttasiffrigt telefonnummer eller om man kan klara sig med dagens sju vet jag inte. Är det någon som har koll på hur många mobiltelefonnummer som är registrerade? Jag gissat att det är flera som har mer än en, än som inte har någon alls, eller?
Mich skrev:danne-k skrev:Jo du apprpå mobilnummer, det finns ju nu så man kan få sitt hemnummer i sitt mobilnummer, tex 07086 xx xxx där xx xxx är ditt hemnummer. jag tycker det är ganska bra men det klart det finns ju inte mer än 99 999 st..... får väll bli något annat än 86 då efter 070 antar jag.
Vadå
nu? Det där, 0708, är ju Telenor/Vodaphone/Europolitan's riktnummer och där har du kunnat få dit nummer (eller vilket du önskar) sedan mer än 12 år sedan. Det valde naturligtvis jag då, 0708- o så hemnumret.
Så den som vill ringa dig måste alltså (även om han eller hon kan ditt hemnummer) lära sig vilken operatör du använder.
Inte mycket vunnet då kan jag tycka.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).