Moderator: Redaktörer
endallas skrev:med 118L blir q 0,527
med 150L blir q 0,505
Jag tänkte använda mycket dämpning och dela aktivt ja.
Menar du att det skulle vara intressant att veta hur Shiva funkar med piP eller hur "Aura"-elementen funkar med piP?
Shivorna är ganska dyra, 2056SEK+frakt styck.
Vilken sorts låda skall man ha till "Aurorna" då?
Det kan du räkna med!endallas skrev:kommer dessa moduler funka till att skaka om soffan med en just monsterfilm också?
endallas skrev:hehe, får försöka koppla på charmen då![]()
Bassbox säger 31,4 centimetersrör med 7cm i diameter för 50L låda, det skiljer ju en del från nagrefs 3 ,22cm. Vilket ska det vara?
(nu använde jag parametrarna från efter inspelnigen)
f3 blir 25 hz
Det verkar vara stor risk för blåsljud från porten också.. Det kanske är mitt program som e knäppt?
shifts skrev:EA_73 skrev:Varför inte ett par Profundus p-2?
Undrar också lite kring det, särskilt som din originaltanke verkar kosta i princip lika mycket som ett par prof.P-2.
Frodrak skrev:70 mmär den svenska nuvarande "översättningen" av 3 tum.
3*2,54= 7,62 mm.
Frodrak skrev:70 mmär den svenska nuvarande "översättningen" av 3 tum.
3*2,54= 7,62 mm.
Kaffekoppen skrev:Ja, det menar jag.
Framförallt distmässigt över 50hz...
Passar till piP för att de är ljudtrycksbegränsade...kom igen nu... räkna lite och se vilket ljudtryck du får ut ur de här elementen![]()
Nej, de här elementen kan inte på långa vägar maxas ut om piP skall överleva
endallas skrev:Ingen som har några 1259or till salu?
endallas skrev:dina är ju så härligt gröna så det kanske är en bra deal
Förresten Nattlorden, mitt Bassbox säger att 1259orna bara klarar 15 watt @ 20 hz, hur ställer du dig till det uttalandet?
Nwalmaer skrev:15 mm peak to peak, enligt den länkade tråden. Dvs. inte ens en 3:e del av Shiva-X med 54 mm p-p. Därav min reaktion till rekommendationen.
Nattlorden skrev:endallas skrev:dina är ju så härligt gröna så det kanske är en bra deal
Förresten Nattlorden, mitt Bassbox säger att 1259orna bara klarar 15 watt @ 20 hz, hur ställer du dig till det uttalandet?
Ingen aning, faktiskt... men då är ju 8st en bra mängd... så blir det 120W tillsammans.
Gäller det för sluten lts b1-låda då eller?
Annars är väl effekttåligheten på dem c:a 125W så vitt jag vet.
Kaffekoppen skrev:Tja.. det beror väl på.... vilken känslighet elementet har
För ett element med en känslighet på 84,5 db är det inte lika kul som om elementet hade 90-95db.. då räcker det kanske långt om man placerar elementet i hörn..
Kaffekoppen skrev:90db element i hörn kanske får en 96db känslighet..
Nwalmaer skrev:25 mm är ju lite bättre. Stämmer T/S parametrarna ifrån tråden då? Ja, det går ju att spela på ganska bra i så fall, om man klarar sig utan det djupaste. Men jag vet inte vart ni fått 95 dBs känslighet ifrån. Är det räknat vid 2.83 volt och typ 1 kHz?
Har Bremen modifierat motorn något eller är det en standard NRT-motor?
Attans, jag glömde fråga det igår, men kan naturligtvis göra det idagNaqref™ skrev:Gissningsvis är det en standard NRT-motor men jag kan ju kolla detta med Donald på Aurasound då han kommer att bo några dagar hos mig i kommande vecka.
Kaffekoppen skrev:Edit: Ingvar:
Du håller säkert om att ett baselement med en uppgiven känslighet om 90db på pappret kan spela angenämt högt om det placeras i en låda placerad mot golv i ett hörn, matad med så lite som 15w ?
Kaffekoppen skrev:...Och att ett element med en angiven känslighet om 84db faktiskt levererar ett hörbart lägre ljudtryck och kanske inte alls räcker till vid samma innivå ?
Kaffekoppen skrev:Mer komplicerat än så var inte logiken. Men jag håller naturligtvis med dig i din utläggning i övrigt. Fick bara nästan känslan att du inte håller med mig, så därför frågar jag det nu.
Kaffekoppen skrev:Om man inte frågar, så får man inte veta säger de på barnprogrammet Hjärntorget - och där har jag ju för mig att du brukar vara med och förklara komplicerade saker pedagogiskt!
IngOehman skrev:Hur står sig en spaghetti bolognese mot en saffransglass? Eller en Toyota Yaris Verso mot en SL-buss?
Ingen är bra att åka till månen med. Båda kan ta dig från A till B. Däremellan är det applikationsfrågor.
IngOehman skrev:Okej.
Vad jag säger är alltå att det inte alls behöver vara en "tokig applikation" att göra ett basmodulsystem som använder ett baselement med en angiven känslighet om säg 96 dB, men som bara presterar 82 dB i frifält i den färdiga konstruktionen.
Det är resultatet som räknas, och det behöver inte ha just någonting med baselementets angivna känslighet att göra. Därför är det rätt ointressant vad som har angivits för det lösa elementet.
(Inte nödvändigtvis för konstruktören som ju behöver bestämma hur alla egenskaper skall hanteras/konstruktionen anpassas till dem. Men för den som primärt intresserar sig för den färdiga basmodulens egenskaper är själva elementets känslighetsangivelse i något datablad ingen meningsfull uppgift som man kan använda till något som har med dess förmåga att göra.)
Vh, iö
niklas skrev:IngOehman skrev:Hur står sig en spaghetti bolognese mot en saffransglass? Eller en Toyota Yaris Verso mot en SL-buss?
Ingen är bra att åka till månen med. Båda kan ta dig från A till B. Däremellan är det applikationsfrågor.
Ok, jag får väl kanske nöjja mig med det svaret på den frågan. Hoppas du tror att jag blev klokare av ditt svar.
Fast jag fattar inte riktigt hur en saffransglass kan ta mig från A till B...
Kaffekoppen skrev:Jupp!
Har faktiskt aldrig sett elementet användas underavstämt, och vet inte ens hur den lådan ser ut
Kaffekoppen skrev:Jupp!
Har faktiskt aldrig sett elementet användas underavstämt, och vet inte ens hur den lådan ser ut
Jo, det kan man väl säga. Tror faktiskt inte B1h var en tänkt variant från början, den är i alla fall inte omnämnd i den första byggbeskrivningen i MoLT. B1h får man om man kapar B2h på mitten.Nattlorden skrev:Är det där en B1h då?
Jag tror den är egenkomponerad.Nattlorden skrev:Är den lutande sidan egenkomponerad eller del av originalriting? *inte påläst på -h varianterna*
niklas skrev:Har du funderat på att basreflexavstämma dina lådor, Nattlorden?
Nattlorden skrev:niklas skrev:Har du funderat på att basreflexavstämma dina lådor, Nattlorden?
Nej. Kan du ge mig ett bra skäl till varför jag skulle göra det?
niklas skrev:* Basreflex-varianten av LTS B1 arbetar med mindre membranrörelser än den slutna varianten vid frekvenser ner till 15 Hz. Membranrörelserna per ljud mer än halveras från 16 till 27 Hz, varvid distorsionen minskar och ljudtrycksförmågan ökar i samma utsträckning. Även "uppe" vid 36 Hz är vinsten i "ljud per membranrörelse" ca 3 dB.
* Tonkurvan lyfter i snitt 3 dB mellan 26 och 47 Hz. Under 25 Hz faller tonkurvan med mindre än 6 dB / oktav ned till under 14 Hz! Detta leder till att man kan få rak tonkurva i ett verkligt rum ned till under 14 Hz, även om det inte är helt tätt eller har helt styva väggar. Avstämningen lämpar sig för lite större rum i storleksordningen 30-60 kvm.
* Under 14 Hz försämras kvoten ljudtryck/membranrörelse jämfört med sluten låda och systemet får inte inmatas excessuösa effekter under denna frekvens, såtillvida man inte kompletterar med ett tredje ordningens högpassfiler med gränsfrekvens 15-18 Hz. Alternativt kan man proppa igen basreflexhålet när problemen nalkas.
När varvar du upp sticksågen?
Kaffekoppen skrev:Den här tråden heter väl "lite bas till piP"
Kaffekoppen skrev:Är alla klara nu?
Japp, han övertygade mig med...shifts skrev:De ser ruskigt fina ut så här på håll. Vitt är den färg jag bestämt mig själv för att ha på mina kommande moduler (allt tack vare Slagverkets fina).
shifts skrev:De ser ruskigt fina ut så här på håll.
niklas skrev:Fc ast jag fattar inte riktigt hur en saffransglass kan ta mig från A till B...
Du får nog räkna med att betala vad de kostade för 10år sedan...endallas skrev:jag är ganska sugen på att se om jag kan hitta några 1259or. Vad kostar de nuförtiden?
Kaffekoppen skrev:Har man X-4 är det ju bättre med i28
seppuku skrev:endallas skrev:är det förresten någon som har koll på vilken tjocklek materialet till pX skall ha och hur mycket som går åt?
19mm har jag för mig att det är och drygt 1.5 kvm mdf per låda bör det väl bli.
endallas skrev:När jag köpte MDF förra gången fick jag gå 5 km med plattan på ryggen eftersom den inte gick in i bilen som jag trodde
EA_73 skrev:seppuku skrev:endallas skrev:är det förresten någon som har koll på vilken tjocklek materialet till pX skall ha och hur mycket som går åt?
19mm har jag för mig att det är och drygt 1.5 kvm mdf per låda bör det väl bli.
Ett tips är att köpa på t.ex Silvan eller K-rauta. Du betalar bara för de bitar de sågar till dig. Det blir en hel del spill på varje skiva.
Kaffekoppen skrev:Låter som om de gjort fel. Varför skulle de bjuda på material?
Kaffekoppen skrev:Låter som om de gjort fel. Varför skulle de bjuda på material?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster