Moderator: Redaktörer
Det var mitt skäl med._Fredrik_ skrev:Oj det låter spännande hörni! Jag är alltså inte främst ut efter mer kräm, utan rakare frekvensgång. Mogen som jag ärDet blir till o "jaga" två pp för mig tror.
_Fredrik_ skrev:Oj det låter spännande hörni! Jag är alltså inte främst ut efter mer kräm, utan rakare frekvensgång. Mogen som jag ärDet blir till o "jaga" två pp för mig tror.
Jo så är det nog, eller så är det redan. Men det är mest i undantags fall.schmutziger skrev:_Fredrik_ skrev:Oj det låter spännande hörni! Jag är alltså inte främst ut efter mer kräm, utan rakare frekvensgång. Mogen som jag ärDet blir till o "jaga" två pp för mig tror.
Grejen är den att man höjer volymen för det blir roligare, låter bättre!
Du säger att du egentligen inte vill spela högre men jag lovar du kommer att göra det iaf!!
lennartj skrev:Jag har en del obskyra skivor från http://www.dronerecords.de/ som ger mig lätt yrsel och illamående utan att jag upplever de hörbara bastonerna att vara på speciellt hög nivå, men infraljuden hamnar sannolikt på ohälsosamt höga nivåer hos mig.
_Fredrik_ skrev:Lennart, du har alltså inte gjort några EQ ingrepp under 100hz och är nöjd med höjningen under 40 hz? Du är den som verkar ha en osymetrisk placering, det tycker jag borde tala för din raka tonkurva.
Lennart, du kan sälja infratillsatsen. Behövs inte i ditt rum.DVD-ai skrev:lennartj:
Den där responsen ser ju jätte trevlig ut !
finns djupbasprestanda...
Klarar din mic att mäta ner till DC?lennartj skrev:MagnusÖstberg skrev:Lennart, du kan sälja infratillsatsen. Behövs inte i ditt rum.DVD-ai skrev:lennartj:
Den där responsen ser ju jätte trevlig ut !
finns djupbasprestanda...
Vem vill köpa?
oa51 skrev:Är det helt självklart att man ska ha rak frekvensgång hela vägen ner? På vissa forum talar man om en "house curve" där man låter frekvensgången luta uppåt- bakåt via ett shelve filter.
Har testat detta i all hast, och tyckte att en lite sluttande kurva lät bra. Eq:n är nu urkopplad pga brum, så jag har inte kommit vidare.
Det tar ju så förbaskat lång tid att mäta, och familjen inkl katterna lider av testtonerna. Den av lennartj visade kurvan ser ju snarlik ut den i nedanstående länk:
http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/96-house-curve-what-why-you-need-how-do.html
_Fredrik_ skrev:Nu har jag haft i14 och pp-2 i en evighet och börjar bli sugen på att förbättra saker. Jag har fått för mig att största lyftet är att gå från en eller ingen modul till två, vad säger ni som gått vidare från två? Berätta gärna om placering i ert rum och hur ni kom fram till den. För mig skulle dom troligen hamna som en rad mellan sidosystemet.
Jag begriper inte vad du trodde att du skulle tillföra med ditt inlägg. Ordning?Nicke skrev:Ser trevligt ut Lennart.....men begriper inte vad dina mätningar gör i en Ino tråd?
Max, kan du inte berätta lite mer, jag förstår att man få större ljudtryck, men det är ju en rakare tonkurva jag ser som den viktiga delen.Max_Headroom skrev:Mycket stor förbättring att gå från 2 till 4. Jag har baslådorna placerade på linje bakom huvudhögtalrna. Det lät väldigt bra på förra stället. Där jag bor nu låter allt skit på grund av det extremt knäppa rummet.
_Fredrik_ skrev:Pingvinlakrits är basnarkoman, han har gömt en massa basar inne hos sin granne.
DVD-ai skrev:_Fredrik_ skrev:Pingvinlakrits är basnarkoman, han har gömt en massa basar inne hos sin granne.
Haha![]()
e det så det är, ok men då förklarar det ju saken...![]()
Edit: Mina pP-4 är nu igång och livet leker
DVD-ai skrev:Absolut !
så fort jag får till bilder...
DVD-ai skrev:Absolut !
så fort jag får till bilder...
_Fredrik_ skrev:Det kommer nog dyka upp två pp-2 till hemma hos mig, hur fan ska man koppla dom. dom nuvarande två drivs av ett Rotel steg på runt 100w, det borde räcka, eller? Jag tror det heter Rotel bx 870, eller nåt.
En fråga till: Ska man ha mest krut till basmodulerna eller till topparna (i14) om det är pp-4?
+1Aerob skrev:_Fredrik_ skrev:Det kommer nog dyka upp två pp-2 till hemma hos mig, hur fan ska man koppla dom. dom nuvarande två drivs av ett Rotel steg på runt 100w, det borde räcka, eller? Jag tror det heter Rotel bx 870, eller nåt.
En fråga till: Ska man ha mest krut till basmodulerna eller till topparna (i14) om det är pp-4?
Jag hade satsat krutet på topparna.
Basarna är bara att parallellkoppla på ditt nuvarande bas-steg.
_Fredrik_ skrev:Jag begriper inte vad du trodde att du skulle tillföra med ditt inlägg. Ordning?Nicke skrev:Ser trevligt ut Lennart.....men begriper inte vad dina mätningar gör i en Ino tråd?
edit: Jag såg nu att jag kanske uppfattades som lite väl tvär. Jag ber som ursäkt för det.
_Fredrik_ skrev:Det kommer nog dyka upp två pp-2 till hemma hos mig, hur fan ska man koppla dom. dom nuvarande två drivs av ett Rotel steg på runt 100w, det borde räcka, eller? Jag tror det heter Rotel bx 870, eller nåt.
I mitt fall är det den en basabsorbent som måste flytta på sig om modulerna ska få plats, så det är inte självklart att det blir bättre i mitt rum och med min placering. Vi får se, det blir iaf väldigt prydligt med alla liggandes på rad mellan fronthögtalarna. Men jag är faktiskt lite tveksam till hur det låterschmutziger skrev:Kul!
Jag märkte stor skillnad när jag blev av med 2 moduler.
Det var mycket större skillnad att gå från 4 till 2 än tvärtom. (Till det sämre då)
Alltså jag är inte intresserad av basar som går djupare, tycker redan det finns en tendens till att området under 40-50 hz grumlar det det, i mitt rum då.DVD-ai skrev:KUL!![]()
jag kör också pP-4 och är tvärnöjd, jag kör också Q-ratten lite åt höger, men det är också för att jag kör iPs och behöver ju kompencera lite i detta område för iPs avrullning ner i frekvens.
Jag tycker att det är sjukt stor skillnad till det bättre med 2 vs 4 av mina moduler (har testat en del...)
och jag skulle alldrig vilja köra pP-2 nu när jag e van vid pP-4...
Jag funderar till och med på pP-6...![]()
2st i varje främre hörn och 2st i mitten/på 1/4 av rummets breddmått.
Men jag skulle dock vilja ha lite djupare das, man hör ganska tydligt i jämnförelse mot pX att profP inte går lika djupt, dom slutar att göra något vettigt alls under 20Hz i mitt rum, och jag skulle vilja ha den där ytterligare djupare responsen...![]()
Jag är för övrigt otroligt förälskad i mina iPs, otroligt ljud ! och så gulliga !
Men jag är väldigt sugen på lite mer ljudtrycks kapacitet dock....
i14 eller i16s är långt upp på listan, faktiskt på 1a plats på nästa inköp och jag undrar då hur du upplever i14 + pP-4 som kombination ?!
Avvägningen mellan dom i fråga om ljudtryck och "samspelt" hur är det ?!![]()
mvh//David
_Fredrik_ skrev:Jo en sak till: Det slog mig igår att det förmodligen är resonanser mela golv och tak är dom mest problematiska och då hjälper väl inga basar radade på golvet mellan frontsystemet, hur många dom än är?
NEJ, det är ett vardagsrum. Barnen måste ta hem kompisar ibland. "min pappa är sjuk" funkar inte längre som förklaring.Nattlorden skrev:_Fredrik_ skrev:Jo en sak till: Det slog mig igår att det förmodligen är resonanser mela golv och tak är dom mest problematiska och då hjälper väl inga basar radade på golvet mellan frontsystemet, hur många dom än är?
Stacka dem på höjden då.
_Fredrik_ skrev:Alltså jag är inte intresserad av basar som går djupare, tycker redan det finns en tendens till att området under 40-50 hz grumlar det det, i mitt rum då.DVD-ai skrev:KUL!![]()
jag kör också pP-4 och är tvärnöjd, jag kör också Q-ratten lite åt höger, men det är också för att jag kör iPs och behöver ju kompencera lite i detta område för iPs avrullning ner i frekvens.
Jag tycker att det är sjukt stor skillnad till det bättre med 2 vs 4 av mina moduler (har testat en del...)
och jag skulle alldrig vilja köra pP-2 nu när jag e van vid pP-4...
Jag funderar till och med på pP-6...![]()
2st i varje främre hörn och 2st i mitten/på 1/4 av rummets breddmått.
Men jag skulle dock vilja ha lite djupare das, man hör ganska tydligt i jämnförelse mot pX att profP inte går lika djupt, dom slutar att göra något vettigt alls under 20Hz i mitt rum, och jag skulle vilja ha den där ytterligare djupare responsen...![]()
Jag är för övrigt otroligt förälskad i mina iPs, otroligt ljud ! och så gulliga !
Men jag är väldigt sugen på lite mer ljudtrycks kapacitet dock....
i14 eller i16s är långt upp på listan, faktiskt på 1a plats på nästa inköp och jag undrar då hur du upplever i14 + pP-4 som kombination ?!
Avvägningen mellan dom i fråga om ljudtryck och "samspelt" hur är det ?!![]()
mvh//David
Jag vill har så korrekt bas som möjligt inte mer eller djupare, annars tycker jag pP-2 och i14 är superbra.
Nä du har rätt, men nu är det så i mitt rum. tror det krävs absorption eller eq helt enkelt. Vad har för sorts väggar?DVD-ai skrev:Hmm, men jus detta med att dom spelar djupare har inget med att "grummla till" det hela att göra, det är något problem som du har i ditt rum.
jag har inte det problemet, hos mig låter det hur nyanserat och "vaket" som helst![]()
laborera med placering !
_Fredrik_ skrev:NEJ, det är ett vardagsrum. Barnen måste ta hem kompisar ibland. "min pappa är sjuk" funkar inte längre som förklaring.
tro mig, det kommer att bli problem med basar monterade i takhörnenNattlorden skrev:_Fredrik_ skrev:NEJ, det är ett vardagsrum. Barnen måste ta hem kompisar ibland. "min pappa är sjuk" funkar inte längre som förklaring.
Förstår inte problemet. De kommer inte att bry sig om ifall du har basar på längden eller på höjden. Eller alls.
_Fredrik_ skrev:tro mig, det kommer att bli problem med basar monterade i takhörnen
_Fredrik_ skrev:Nu är jag tillbaks!![]()
Har flyttat runt lite, det händer ju helt klart grejer, det svåra är ju att få det hela att se anständigt ut.
Jag ställde varje par stackade i var sitt hörn, då var jag tvungen att ändra fasen till 180°. Det lät ganska ok, men bara i lägre reg, flyttade den översta från varje par och la tillbaka mellan frontarna, då blev jag tvungen att ändra fasen igen till 0°. Nu börjar det ta sig. Ska fixa lite till så återkommer jag.
ok?
Men du triggar ju fler rumsresonanser. Jag kan ha fel, men jag får för mig det. Annars skulle det vara trolleri liksom. Precis som att det låter alldeles utmärkt med en sub i "bra rum".subjektivisten skrev:Låter orenare? Hur då? Du har ju lägre dist med fler t ex.
Dom fyra basarna spelar mer eller mindre i fas med varandra beroende på var dom står i rummet, eller?subjektivisten skrev:Vet inte hur du lyckas för det borde bli tvärtom eller hur? Fasfel? Du kör väl basarna i mono?
subjektivisten skrev:Vet inte hur du lyckas för det borde bli tvärtom eller hur? Fasfel? Du kör väl basarna i mono?
Så ligger det nog till hos mig, jag måste akta mig från hörnen, visst förlorar jag headroom, men det låter renare.wayfarer skrev:Så ett torn släcker ju bara ut golv tak resonansen. De andra blir ju maximalt exciterade av den här placeringen. Så då gäller det att dessa inte är så illa, eller dämpas av andra lösningar.
_Fredrik_ skrev:Så ligger det nog till hos mig, jag måste akta mig från hörnen, visst förlorar jag headroom, men det låter renare.wayfarer skrev:Så ett torn släcker ju bara ut golv tak resonansen. De andra blir ju maximalt exciterade av den här placeringen. Så då gäller det att dessa inte är så illa, eller dämpas av andra lösningar.
_Fredrik_ skrev:Jag förvånas över att det finns så få trådar som behandlar den faktiska placeringen av basar, det finns ju mängder av trådar där det spekuleras friskt. Man börjar ju undra om folk bara placerar ut dom och sen inte frågasätter hur de faktiskt spelar i rummet.
Igår gjordes ytterligare justeringar, jag har ju min bråkiga resonans runt 60 hz som jag tror uppstår mellan golv och tak, samtliga element var placerade i samma höjd och jag vill ju inte smälla upp basarna i takhörnen. Det visade sig att bara en så lite grej som att vända upp och ner på två, av dom fyra, basarna gav en klar förbättring då elementet faktiskt hamnar i en annan höjd. Att så små förflyttningar kunde göra skillnad är lite märkligt, men det verkar iaf tona ner golv/tak-peaken.
Tycker mig fortfarande ha lite problem där men det låter fantastiskt bra nu i basområdet. Nu står basarna ca 60 cm från hörnen, det här med en 1/8 våglängd hur noga är det egentligen?
Nattlorden skrev:Frågan är om inte detta skulle gå att skriva ett rätt hyffsat simuleringsprogram för... "baslådemöblering".
Behov av tolvan-projekt, Svante?
Självklart använder jag mig av ett svep 0-200 hz. Jag har dock märkt att det kan låta mer korrekt trots att svepet inte låter rätt bra, igår skruvade jag lite på Q-adj vilket gav ett upplevt rakare svep, dock lät det sämre/mindre naturligt med musik så jag ändrade tillbaka.steveo1234 skrev:_Fredrik_ skrev:Jag förvånas över att det finns så få trådar som behandlar den faktiska placeringen av basar, det finns ju mängder av trådar där det spekuleras friskt. Man börjar ju undra om folk bara placerar ut dom och sen inte frågasätter hur de faktiskt spelar i rummet.
Igår gjordes ytterligare justeringar, jag har ju min bråkiga resonans runt 60 hz som jag tror uppstår mellan golv och tak, samtliga element var placerade i samma höjd och jag vill ju inte smälla upp basarna i takhörnen. Det visade sig att bara en så lite grej som att vända upp och ner på två, av dom fyra, basarna gav en klar förbättring då elementet faktiskt hamnar i en annan höjd. Att så små förflyttningar kunde göra skillnad är lite märkligt, men det verkar iaf tona ner golv/tak-peaken.
Tycker mig fortfarande ha lite problem där men det låter fantastiskt bra nu i basområdet. Nu står basarna ca 60 cm från hörnen, det här med en 1/8 våglängd hur noga är det egentligen?
Att placera basar är inte helt lätt. Att placera ut dem med hjälp av öronen är nära nog omöjligt i min mening men en placera-mäta iteration tycker jag fungerar bra . Mätningen kan göras i fulvariant med hjälp av frekvenssvep och örat eller med lämpligare utrustning.
_Fredrik_ skrev:Självklart använder jag mig av ett svep 0-200 hz. Jag har dock märkt att det kan låta mer korrekt trots att svepet inte låter rätt bra, igår skruvade jag lite på Q-adj vilket gav ett upplevt rakare svep, dock lät det sämre/mindre naturligt med musik så jag ändrade tillbaka.steveo1234 skrev:_Fredrik_ skrev:Jag förvånas över att det finns så få trådar som behandlar den faktiska placeringen av basar, det finns ju mängder av trådar där det spekuleras friskt. Man börjar ju undra om folk bara placerar ut dom och sen inte frågasätter hur de faktiskt spelar i rummet.
Att placera basar är inte helt lätt. Att placera ut dem med hjälp av öronen är nära nog omöjligt i min mening men en placera-mäta iteration tycker jag fungerar bra . Mätningen kan göras i fulvariant med hjälp av frekvenssvep och örat eller med lämpligare utrustning.
Men jag tycker man kommer väldigt långt med öronen, fast jag har en referenslyssning som jag kan kolla med varje dag. Tycker det ger ett bra hum om hur det ska låta.
steveo1234 skrev:Blir inte det ett ganska tungt program med behov av många invariabler.?
Inte bara rummets form och väggarnas resonanser, deras infästning och vilket material de är gjorda av utan även hur rummen invid det aktuella rummet beter sig?
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Blir inte det ett ganska tungt program med behov av många invariabler.?
Inte bara rummets form och väggarnas resonanser, deras infästning och vilket material de är gjorda av utan även hur rummen invid det aktuella rummet beter sig?
Rummets form kontra var man placerar X antal basar torde räcka väldigt långt i sammanhanget. Infästning/material torde mest påverka amplituderna på resonanser, inte frekvensgång och ömsesidig interferens/samverkan.
Nattlorden skrev:Frågan är om inte detta skulle gå att skriva ett rätt hyffsat simuleringsprogram för... "baslådemöblering".
Behov av tolvan-projekt, Svante?
_Fredrik_ skrev:Jag förvånas över att det finns så få trådar som behandlar den faktiska placeringen av basar, det finns ju mängder av trådar där det spekuleras friskt.
Det är nog klokt, men jag tycker det är intressant att hålla på själv, jag lär mig mycket den hårda vägen.subjektivisten skrev:_Fredrik_ skrev:Jag förvånas över att det finns så få trådar som behandlar den faktiska placeringen av basar, det finns ju mängder av trådar där det spekuleras friskt.
Tror det beror på att många som köper Ino's basar har även Ingvar över för kalibrering. Mina basar är uppställda efter Ingvars ritningar och jag har inte ändrat något. Funkar kanon och det låter mycket rent och klart.
Musik är töntigt. Dessutom blir man ful och gammal om man inte flyttar basmoduler då och då.subjektivisten skrev:Där är vi olika, jag lyssnar hellre på musik än flyttar på massa apparater och sliter mitt hår.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster