Ni som gått från två basmoduler till fler.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2009-10-13 09:35

Kul!
Jag märkte stor skillnad när jag blev av med 2 moduler.
Det var mycket större skillnad att gå från 4 till 2 än tvärtom. (Till det sämre då)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-13 09:44

schmutziger skrev:Kul!
Jag märkte stor skillnad när jag blev av med 2 moduler.
Det var mycket större skillnad att gå från 4 till 2 än tvärtom. (Till det sämre då)
I mitt fall är det den en basabsorbent som måste flytta på sig om modulerna ska få plats, så det är inte självklart att det blir bättre i mitt rum och med min placering. Vi får se, det blir iaf väldigt prydligt med alla liggandes på rad mellan fronthögtalarna. Men jag är faktiskt lite tveksam till hur det låter :? Jag fick för mig att jag var tvungen att skruva på Q-ratten igen (åt höger) för att få igen lite knuff runt 70-80 hz.

Men i något register låter det mer stumt och fint, vet ej vilket. Det som slår mig är hur effektiv V4 absorbenten faktiskt är.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-13 10:54

KUL! :D

jag kör också pP-4 och är tvärnöjd, jag kör också Q-ratten lite åt höger, men det är också för att jag kör iPs och behöver ju kompencera lite i detta område för iPs avrullning ner i frekvens.

Jag tycker att det är sjukt stor skillnad till det bättre med 2 vs 4 av mina moduler (har testat en del... :lol: )
och jag skulle alldrig vilja köra pP-2 nu när jag e van vid pP-4...

Jag funderar till och med på pP-6... :wink:

2st i varje främre hörn och 2st i mitten/på 1/4 av rummets breddmått.

Men jag skulle dock vilja ha lite djupare das, man hör ganska tydligt i jämnförelse mot pX att profP inte går lika djupt, dom slutar att göra något vettigt alls under 20Hz i mitt rum, och jag skulle vilja ha den där ytterligare djupare responsen... 8)

Jag är för övrigt otroligt förälskad i mina iPs, otroligt ljud ! och så gulliga !
Men jag är väldigt sugen på lite mer ljudtrycks kapacitet dock....
i14 eller i16s är långt upp på listan, faktiskt på 1a plats på nästa inköp och jag undrar då hur du upplever i14 + pP-4 som kombination ?!

Avvägningen mellan dom i fråga om ljudtryck och "samspelt" hur är det ?! :)

mvh//David
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-13 11:03

DVD-ai skrev:KUL! :D

jag kör också pP-4 och är tvärnöjd, jag kör också Q-ratten lite åt höger, men det är också för att jag kör iPs och behöver ju kompencera lite i detta område för iPs avrullning ner i frekvens.

Jag tycker att det är sjukt stor skillnad till det bättre med 2 vs 4 av mina moduler (har testat en del... :lol: )

Men jag skulle dock vilja ha lite djupare das, man hör ganska tydligt i jämnförelse mot pX att profP inte går lika djupt, dom slutar att göra något vettigt alls under 20Hz i mitt rum, och jag skulle vilja ha den där ytterligare djupare responsen... 8)

Jag är för övrigt otroligt förälskad i mina iPs, otroligt ljud ! och så gulliga !
i14 eller i16s är långt upp på listan, faktiskt på 1a plats på nästa inköp och jag undrar då hur du upplever i14 + pP-4 som kombination ?!

mvh//David
Alltså jag är inte intresserad av basar som går djupare, tycker redan det finns en tendens till att området under 40-50 hz grumlar det det, i mitt rum då.

Jag vill har så korrekt bas som möjligt inte mer eller djupare, annars tycker jag pP-2 och i14 är superbra.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-13 11:44

Jo en sak till: Det slog mig igår att det förmodligen är resonanser mela golv och tak är dom mest problematiska och då hjälper väl inga basar radade på golvet mellan frontsystemet, hur många dom än är?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-13 11:45

_Fredrik_ skrev:Jo en sak till: Det slog mig igår att det förmodligen är resonanser mela golv och tak är dom mest problematiska och då hjälper väl inga basar radade på golvet mellan frontsystemet, hur många dom än är?

Stacka dem på höjden då.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-13 11:47

Nattlorden skrev:
_Fredrik_ skrev:Jo en sak till: Det slog mig igår att det förmodligen är resonanser mela golv och tak är dom mest problematiska och då hjälper väl inga basar radade på golvet mellan frontsystemet, hur många dom än är?

Stacka dem på höjden då.
NEJ, det är ett vardagsrum. Barnen måste ta hem kompisar ibland. "min pappa är sjuk" funkar inte längre som förklaring.

Här är mina rumsmått: tak 2.50 sidoväggar 3.55 mellan högtalarvägg och vägg bakom lyssningposition är det 8.5 meter :D
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-13 11:52

_Fredrik_ skrev:
DVD-ai skrev:KUL! :D

mvh//David
Alltså jag är inte intresserad av basar som går djupare, tycker redan det finns en tendens till att området under 40-50 hz grumlar det det, i mitt rum då.

Jag vill har så korrekt bas som möjligt inte mer eller djupare, annars tycker jag pP-2 och i14 är superbra.

Hmm, men jus detta med att dom spelar djupare har inget med att "grummla till" det hela att göra, det är något problem som du har i ditt rum.
jag har inte det problemet, hos mig låter det hur nyanserat och "vaket" som helst :)

laborera med placering !
Mvh//David

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-13 11:56

DVD-ai skrev:Hmm, men jus detta med att dom spelar djupare har inget med att "grummla till" det hela att göra, det är något problem som du har i ditt rum.
jag har inte det problemet, hos mig låter det hur nyanserat och "vaket" som helst :)

laborera med placering !
Nä du har rätt, men nu är det så i mitt rum. tror det krävs absorption eller eq helt enkelt. Vad har för sorts väggar?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-13 11:58

jag har alla väggar av betong, förutom den bakom "lyssningsposisionen" den är av gipps :)

jäkla otrevliga rumsmått du hade... 8,5m.... 8O
Mvh//David

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-13 12:03

DVD-ai skrev:jäkla otrevliga rumsmått du hade... 8,5m.... 8O
Det måttet verkar var det minsta problemet, har jag fått för mig. kul att du fått till det i bas området, trots betongen.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-13 12:12

_Fredrik_ skrev:NEJ, det är ett vardagsrum. Barnen måste ta hem kompisar ibland. "min pappa är sjuk" funkar inte längre som förklaring.

Förstår inte problemet. De kommer inte att bry sig om ifall du har basar på längden eller på höjden. Eller alls.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-13 13:12

Nattlorden skrev:
_Fredrik_ skrev:NEJ, det är ett vardagsrum. Barnen måste ta hem kompisar ibland. "min pappa är sjuk" funkar inte längre som förklaring.

Förstår inte problemet. De kommer inte att bry sig om ifall du har basar på längden eller på höjden. Eller alls.
tro mig, det kommer att bli problem med basar monterade i takhörnen :lol:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-13 13:15

_Fredrik_ skrev:tro mig, det kommer att bli problem med basar monterade i takhörnen :lol:

Skulle de kasta bollar, eller? 8O Du får väl fixa en mackapär som börjar spela Sweets "Fox on the run" (högt!) om de kommer för nära.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-13 13:25

Jag inte veta mackapär köpa.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-10-13 14:18

Men varför du inte i stället bara en göra.. ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-13 21:35

Nu är jag tillbaks! :P

Har flyttat runt lite, det händer ju helt klart grejer, det svåra är ju att få det hela att se anständigt ut.

Jag ställde varje par stackade i var sitt hörn, då var jag tvungen att ändra fasen till 180°. Det lät ganska ok, men bara i lägre reg, flyttade den översta från varje par och la tillbaka mellan frontarna, då blev jag tvungen att ändra fasen igen till 0°. Nu börjar det ta sig. Ska fixa lite till så återkommer jag.

ok?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-10-13 22:36

_Fredrik_ skrev:Nu är jag tillbaks! :P

Har flyttat runt lite, det händer ju helt klart grejer, det svåra är ju att få det hela att se anständigt ut.

Jag ställde varje par stackade i var sitt hörn, då var jag tvungen att ändra fasen till 180°. Det lät ganska ok, men bara i lägre reg, flyttade den översta från varje par och la tillbaka mellan frontarna, då blev jag tvungen att ändra fasen igen till 0°. Nu börjar det ta sig. Ska fixa lite till så återkommer jag.

ok?

Undrar var fasen han tog vägen nu?

Baaaaa-dish!

Bild

I'm here all week folks!

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-15 10:07

Ok, nu börjar det likna nåt. Nu är modulerna placerade på följande vis:
Basarna i hörnet har fått flytta in ca 50 cm och agerar stativ för i14, det lät för jävla orent med dom i hörnen, mellan dom står två till med ca 70 cm mellan elementen. Nu är vissa register i basen supertorra, dvs man slipper den där bastunga och eftersläpiga känslan som det fanns tendenser till med två moduler+basabsorbent.

Basabsorbent (helmholtz) tog vid 63 hz, men får inte plats om jag ska ha fyra moduler, dessutom är den inte vacker och stor och klumpig. Dock förstår jag nu hur mycket nytta den faktiskt gjorde, skulle gissa att den tog smalbandigt ca 5 dB (kom ihåg detta när den mättes in).

I den en underbar hifivärld skulle den få stanna, men den får helt enkelt inte plats. Efter första kvällen med 4 moduler såg det ut som om jag skulle vara tvungen att sälja två, nu verkar det som en klar förbättring med 4 st.

Ska utvärdera ett tag till och se om det går att få ner resonansen vi 63 hz på nåt sätt, men det är nog EQ som krävs, alt montera två moduler till i takhörnen vilket är uteslutet, jag tror iaf att det är där resonansen uppstår. Det verkar iof lite konstigt då takhöjden är 2.50 vilket borde ge resonanser lite högre upp i frekvens 68 hz, men jag vet inte exakt hur det funkar?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
lennartj

Takhörm?

Inläggav lennartj » 2009-10-15 10:55

Du har möjligen ingen bokhylla i ett hörn som du kan baxa upp en baslåda på utan att det ser illa ut?
Bild
Här syns en baslåda uppe i ena takhörnet och en nere på golvet till höger (vita med svart galler. Den teakfärgade uppe på hyllan är en Sonab OD11 för ambiofoni.)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-15 11:00

men Lennart, det är ju inte Ino :wink:

Nä tyvärr, jag tror inte det kommer bli några takmonterade basar i mitt fall. Det får nog bli EQ. Vi får se, det verkar hända ganska stora saker, när man flyttar basarna lite hit och dit, kanske kan jag hitta nåt sätt att mildra 63 hz peaken.

En sak som slår mig med många basar är att det på ett sätt faktiskt låter orenare på nåt sätt, men samtidigt känns det stummare/bättre. :o
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-15 13:07

Låter orenare? Hur då? Du har ju lägre dist med fler t ex.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-15 13:26

subjektivisten skrev:Låter orenare? Hur då? Du har ju lägre dist med fler t ex.
Men du triggar ju fler rumsresonanser. Jag kan ha fel, men jag får för mig det. Annars skulle det vara trolleri liksom. Precis som att det låter alldeles utmärkt med en sub i "bra rum".

Sen verkar det bli en del fasfel också, det kan bidra till den "orena" känslan.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-15 15:38

Vet inte hur du lyckas för det borde bli tvärtom eller hur? Fasfel? Du kör väl basarna i mono?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-15 15:44

subjektivisten skrev:Vet inte hur du lyckas för det borde bli tvärtom eller hur? Fasfel? Du kör väl basarna i mono?
Dom fyra basarna spelar mer eller mindre i fas med varandra beroende på var dom står i rummet, eller?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2009-10-15 19:15

subjektivisten skrev:Vet inte hur du lyckas för det borde bli tvärtom eller hur? Fasfel? Du kör väl basarna i mono?

Det är rätt lätt att få problem med dem stamplade i hörnen om dessa hörn leder till större excitering av de rumsnoder som är värst. Har man 10+ dB i vissa frekvenser så hänger det ju kvar och blir distorterat.

Jag hade stora problem i min förra lägenhet med att stapla dem. I min nya fungerar det utmärkt med att stapla modulerna.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-10-15 19:19

Det låter lite småmysko, om något så borde det bli mindre dist och basåtergivningen bli jämnare med fler moduler och inte fler rumsresonanser som triggas.

Men som Wayfarer skriver så kanske viss placering förvärrar ett existerande rumsproblem.

Du kan inte fälla in dem i väggen? Jag menar; du kan inte fälla in dem i väggen. ;)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-15 19:24

Intressant. Nu blev jag lite fundersam nu när det börjar nalkas infra moduler. 8O

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2009-10-15 19:36

Problemet är att man inte kan placera ut moduler för att dämpa resonanser i all dimmensioner. Man har ju en fundamental frekvens vinkelrätt mellan varje yta, så det är 3. Sedan har man ju ytterligare resonanser som adderar mellan hörn och andra sidans yta.

Alltså skulle man behöva 4 moduler per hörn för att släcka dessa 3 resonanser. Dessutom tar det rätt mycket plats, då man får en modul i hörnet och ytterligare en 1/3 av rumslängden ute efter varje hörn.

Så ett torn släcker ju bara ut golv tak resonansen. De andra blir ju maximalt exciterade av den här placeringen. Så då gäller det att dessa inte är så illa, eller dämpas av andra lösningar.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-10-15 22:00

wayfarer skrev:Så ett torn släcker ju bara ut golv tak resonansen. De andra blir ju maximalt exciterade av den här placeringen. Så då gäller det att dessa inte är så illa, eller dämpas av andra lösningar.
Så ligger det nog till hos mig, jag måste akta mig från hörnen, visst förlorar jag headroom, men det låter renare.
Hifi Is Great Everyday

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino