Hej, dom senaste åren har jag använt min bioanläggning till att spela musik. Det är nog ganska vanligt att man använder sin bioanläggning även till musik. Men för ett tag sedan var jag hemma hos en gammal vän som hade en bioanläggning som dom flesta, Tv, 5kanaler, surround, center, 1left 1 right + en bas som bumpade på. Nåja den lät ok, dock slog han om en switch när vi skulle till att äta senare för som han sade, "Du använder inte en slägga när du ska spika o inte en hammare när du ska smida". Han hade 5 st mindre fullregister diskret gömda i hörnen + en inbyggd i taket som "center" till hifianläggning. Man kan jämnföra dom med Pip gissar jag rent storleksmässigt. Vi slog om switchen ett par gånger och det var som natt och dag. Bion funkade jättebra till biosaker, hifianläggningen är nog den bästa jag hört för ren musik, inkl diverse demorum (nej jag har inte varit hemma hos IÖ). Vart jag än befann mig i rummet var ljudet mer eller mindre identiskt, inget av dom typiska sweetspottarna och den led heller inte av "basknas" som jag brukar kalla det när basen låter jättebra ibland o skit någon annanstans.
Nu hade han en del akustikfix, men det jag vill fråga om, och som ni kanske gissat nu, är om detta funkar med PIP? Eller finns det bättre lämpade högtalare? Pip är nog i största laget för min del iof, skulle gärna ha en halv Pip om det fanns. Rent byggmässigt vill jag dom skall försvinna och dom kommer spela helt utan något bastillägg som tex subbar. En sådan anläggning kräver givetvis rör, annat vore helgerån, så vad finns där som funkar med Pip? Idee'r välkomnas.
Nu ska det tilläggas att det lyssnas mycket på större körmusik, opera och stråkmusik hemma hos mig, i hans fall lyssnade vi på Opera och det var klockrent. När vi körde Operan vi Tv'n och slog om till bioläge troddde jag att jag skulle springa därifrån, Opera på 80-100db i en bioanläggning låter INTE BRA må jag säga, inte när den är justerad till bio iallafal. Det var inga besvär att gå närmare 100db med hifianläggningen men mde bion, nä det gick inte alls bra.