5 st pip till 5kanals lyssning?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifitrollet

5 st pip till 5kanals lyssning?

Inläggav hifitrollet » 2009-09-12 10:50

Hej, dom senaste åren har jag använt min bioanläggning till att spela musik. Det är nog ganska vanligt att man använder sin bioanläggning även till musik. Men för ett tag sedan var jag hemma hos en gammal vän som hade en bioanläggning som dom flesta, Tv, 5kanaler, surround, center, 1left 1 right + en bas som bumpade på. Nåja den lät ok, dock slog han om en switch när vi skulle till att äta senare för som han sade, "Du använder inte en slägga när du ska spika o inte en hammare när du ska smida". Han hade 5 st mindre fullregister diskret gömda i hörnen + en inbyggd i taket som "center" till hifianläggning. Man kan jämnföra dom med Pip gissar jag rent storleksmässigt. Vi slog om switchen ett par gånger och det var som natt och dag. Bion funkade jättebra till biosaker, hifianläggningen är nog den bästa jag hört för ren musik, inkl diverse demorum (nej jag har inte varit hemma hos IÖ). Vart jag än befann mig i rummet var ljudet mer eller mindre identiskt, inget av dom typiska sweetspottarna och den led heller inte av "basknas" som jag brukar kalla det när basen låter jättebra ibland o skit någon annanstans.

Nu hade han en del akustikfix, men det jag vill fråga om, och som ni kanske gissat nu, är om detta funkar med PIP? Eller finns det bättre lämpade högtalare? Pip är nog i största laget för min del iof, skulle gärna ha en halv Pip om det fanns. Rent byggmässigt vill jag dom skall försvinna och dom kommer spela helt utan något bastillägg som tex subbar. En sådan anläggning kräver givetvis rör, annat vore helgerån, så vad finns där som funkar med Pip? Idee'r välkomnas.

Nu ska det tilläggas att det lyssnas mycket på större körmusik, opera och stråkmusik hemma hos mig, i hans fall lyssnade vi på Opera och det var klockrent. När vi körde Operan vi Tv'n och slog om till bioläge troddde jag att jag skulle springa därifrån, Opera på 80-100db i en bioanläggning låter INTE BRA må jag säga, inte när den är justerad till bio iallafal. Det var inga besvär att gå närmare 100db med hifianläggningen men mde bion, nä det gick inte alls bra.

Användarvisningsbild
PungRaeV

Re: 5 st pip till 5kanals lyssning?

Inläggav PungRaeV » 2009-09-12 11:12

hifitrollet skrev:Hej, dom senaste åren har jag använt min bioanläggning till att spela musik. Det är nog ganska vanligt att man använder sin bioanläggning även till musik. Men för ett tag sedan var jag hemma hos en gammal vän som hade en bioanläggning som dom flesta, Tv, 5kanaler, surround, center, 1left 1 right + en bas som bumpade på. Nåja den lät ok, dock slog han om en switch när vi skulle till att äta senare för som han sade, "Du använder inte en slägga när du ska spika o inte en hammare när du ska smida". Han hade 5 st mindre fullregister diskret gömda i hörnen + en inbyggd i taket som "center" till hifianläggning. Man kan jämnföra dom med Pip gissar jag rent storleksmässigt. Vi slog om switchen ett par gånger och det var som natt och dag. Bion funkade jättebra till biosaker, hifianläggningen är nog den bästa jag hört för ren musik, inkl diverse demorum (nej jag har inte varit hemma hos IÖ). Vart jag än befann mig i rummet var ljudet mer eller mindre identiskt, inget av dom typiska sweetspottarna och den led heller inte av "basknas" som jag brukar kalla det när basen låter jättebra ibland o skit någon annanstans.

Nu hade han en del akustikfix, men det jag vill fråga om, och som ni kanske gissat nu, är om detta funkar med PIP? Eller finns det bättre lämpade högtalare? Pip är nog i största laget för min del iof, skulle gärna ha en halv Pip om det fanns. Rent byggmässigt vill jag dom skall försvinna och dom kommer spela helt utan något bastillägg som tex subbar. En sådan anläggning kräver givetvis rör, annat vore helgerån, så vad finns där som funkar med Pip? Idee'r välkomnas.

Nu ska det tilläggas att det lyssnas mycket på större körmusik, opera och stråkmusik hemma hos mig, i hans fall lyssnade vi på Opera och det var klockrent. När vi körde Operan vi Tv'n och slog om till bioläge troddde jag att jag skulle springa därifrån, Opera på 80-100db i en bioanläggning låter INTE BRA må jag säga, inte när den är justerad till bio iallafal. Det var inga besvär att gå närmare 100db med hifianläggningen men mde bion, nä det gick inte alls bra.

piX? iP? :)
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-12 11:43

Kan inte förstå hur det där kunde bli bra ens 8O
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-09-12 12:05

a1 finns väl? Förstår inte riktigt, de är ju bra mycket billigare än piP runt om
och optimerade för sitt arbetsområde.
2021 maj på Spotify

pgmj

Inläggav pgmj » 2009-09-12 13:16

Utan bastillägg och som halva piP blir nog basfattigt... Men piX är bra mkt mindre och går iaf ner till 50hz enligt spec. Naturligtvis är det bättre med iP och prof-P om det kan vara tänkbart.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-09-12 13:19

Varför inte använda a1?! Det står väl ingenstans att det måste vara identiska
högtalare runt om även om det var det hos hans polare? Obegripligt detta.
2021 maj på Spotify

Frisk

Inläggav Frisk » 2009-09-12 14:39

Så länge inte soffan står mitt i rummet (du har samma lyssningsavstånd till bakhögtalare som till front skulle jag nog rekommendera A1 eller A2. I alla fall A2 klarar väl att spela bas, men blir inte riktigt bra, är nog i så fall bättre att ha en bra fullregister front och spela all bas där. Det är inte möjligt att klämma in 2 små basmoduler eller så? profundus P är ju inte jättestor. Går säkert hitta någon här på forumet som kan demonstrera A1, eller A2, tveksam till om det finns någon med båda systemen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-12 14:51

Det blir ju helt galet med sån placering. Flummiga utryck som låter bra överallt betyder för mig att de inte låter br någonstans!

Skall man ha det smutt och tycker om musik rekommendrar jag iP till frontarna delat till Pp-2 eller rakt av piP och ip/Dialog1 som center. De två bakre högtalaren skall antingen vara multipla a1 eller ett par a2.

Att köra piP runt om placerat på det där viset är ju ett effektivt sätt att förstöra hela meningen med högtalaren.

Som jag ser det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2009-09-12 18:23

jag kommer snart sitta med 4st PiP, två prof. X och en iP som center. Senare blir det nog 4st a2 om jag bara ska se film (och inte mixa musik).

Användarvisningsbild
hifitrollet

Inläggav hifitrollet » 2009-09-14 07:47

jog kan nog gissa att det kan låta illa på högre nivåer, men som vi lysnnade så lät det kanon. Jag vet faxist inte hur det funkade, det bara lät bättre än allt annat. Era synpunkter till trots så får jag nog resa till honom igen inom en snar framtid och kolla vad han har egentligen. Men som jag sade, högre nivåer skulle kunna bli knepiga kanske, men vem lyssnar på hifi på 90-100db? Vill jag ha 90-100 db går jag på konsert.

Återgå till Wänner af Ino