Dämpning bakom IP och PiP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Dämpning bakom IP och PiP

Inläggav Moment-23 » 2009-11-09 23:27

Jag har lite funderingar kring dämpningen på väggen bakom IP och PiP.

1. Behöver PiP en större dämpad yta bakom sig än IP?

Om ja, beror det på att PiP "kommer längre ut i rummet" och därför sprider ljudet bakåt över en större yta?

Om nej, varför inte?

2. Finns det något sätt att minska den dämpande ytan i x/y planet (tex genom att vinkla dämpskivorna i tex 45 grader mot högtalarens väggar och nyttja z axeln för en del av dämpskivans längd/bredd) och på så sätt få ett mindre avtryck i x/y planet utan att tänkt dämpning blir feldimensionerad?

3. Är det mycket uppenbart att jag söker en kompromiss som min sambo kan acceptera? :wink:
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-10 00:07

Jag kan bara svara på 3:an.
Har delat en Ino-absorbent mitt itu och kör med en halva bakom varje högtalare. Inramade och textilklädda, smälter de in bättre på ömse sidor om TV:n.
Två fullsizare fungerar inte estetiskt, fick lov att kompromissa helt enkelt, men funkar fint. Skillnaden mot att köra med fullstor absorbent, upplever jag inte påtagligt stor i detta rum, knappt 20m2. Men helt utan absorbent, blir ljudet klart försämrat.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2009-11-10 07:29

Ragnwald skrev:Jag kan bara svara på 3:an.
Har delat en Ino-absorbent mitt itu och kör med en halva bakom varje högtalare. Inramade och textilklädda, smälter de in bättre på ömse sidor om TV:n.
Två fullsizare fungerar inte estetiskt, fick lov att kompromissa helt enkelt, men funkar fint. Skillnaden mot att köra med fullstor absorbent, upplever jag inte påtagligt stor i detta rum, knappt 20m2. Men helt utan absorbent, blir ljudet klart försämrat.

Har du PiP eller iP?
Hur stor blir absorbenten då du delat den?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Dämpning bakom IP och PiP

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-10 08:10

Moment-23 skrev:
Om ja, beror det på att PiP "kommer längre ut i rummet" och därför sprider ljudet bakåt över en större yta?

Om nej, varför inte?

Ingvar har i någon tråd skrivit att fronten/baffeln bör vara på samma avstånd från väggen för iP och piP. iP står då ca 15 cm framför bakomvarande vägg/absorbent.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-10 13:19

Moment-23 skrev:Har du PiP eller iP?
Hur stor blir absorbenten då du delat den?

Halv Inoabsorbent blir 100cm x 60cm och funkar bra som mina piP är placerade i just mitt lyssningsrum, som är tämligen väldämpat i allt övrigt.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2009-11-10 16:06

RogerGustavsson skrev:
Moment-23 skrev:

Om nej, varför inte?

Ingvar har i någon tråd skrivit att fronten/baffeln bör vara på samma avstånd från väggen för iP och piP. iP står då ca 15 cm framför bakomvarande vägg/absorbent.

Varför då? Får de tillräckligt stöd i basen då? Jag läste i manifestet att de bara går ner till 100hz. Om man har basmoduler till så rekommenderas att delningen sker vid 80hz. Men då "tappas" 20hz bort (mellan 80 och 100hz). Märker man inte detta?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-10 18:05

Moment-23 skrev:
RogerGustavsson skrev:
Moment-23 skrev:

Om nej, varför inte?

Varför då? Får de tillräckligt stöd i basen då? Jag läste i manifestet att de bara går ner till 100hz. Om man har basmoduler till så rekommenderas att delningen sker vid 80hz. Men då "tappas" 20hz bort (mellan 80 och 100hz). Märker man inte detta?

Nej det märks inte, man kompenserar för detta med cr80s Q-värde på LP filtret. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-10 19:34

Moment-23 skrev:Får de tillräckligt stöd i basen då? Jag läste i manifestet att de bara går ner till 100hz. Om man har basmoduler till så rekommenderas att delningen sker vid 80hz. Men då "tappas" 20hz bort (mellan 80 och 100hz). Märker man inte detta?

Den får stöd från väggen. Den går inte djupare för att den placeras närmare väggen. Avrullningen är beorende på lådans volym.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-10 21:30

Högpassfiltret behöver inte skära lika brant för topparna, om de är sluten låda, eftersom kurvan fallerav brantare av sig självt.
Dethär med sömlös övergång, är alltid lite knepigt.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2009-11-11 01:57

RogerGustavsson skrev:
Moment-23 skrev:

Om nej, varför inte?

Men vet du varför iP ska stå längre ut i rummet?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-11 02:25

För att de skall ha samma avstånd till bakväggen från baffeln.

Högtalarna är olika djupa.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2009-11-11 09:51

MagnusÖstberg skrev:För att de skall ha samma avstånd till bakväggen från baffeln.

Högtalarna är olika djupa.

Jo, det vet jag, men varför har detta någon betydelse?
Och vad blir resultatet om man ändå ställer iP direkt mot väggen?
Sämre ljud? På vilket sätt?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-11 16:17

aha, okej då förstår jag!

Avståndet till väggen ger en utsläckning vid en viss frekvens som högtalaren är designad att hantera. Typ.

Åtminstonde är det den kloka förklaringen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-11 16:38

Fast "utsläckningsfrekvensen" tror jag inte ändrar sig speciellt mycket vid en förflyttning om ca 15 cm som i detta fallet. En utflyttning av piP en meter i rummet ger dock ett rejält tapp kring 65-90 Hz i mitt rum.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2009-11-11 16:45

Det jag är ute efter är om man ändå kan ställa iP nära väggen utan att det låter "fel". Jag vill inte ha baffeln 35-40cm in i rummet utan kanske bara 15 cm. Det är en mycket stor skillnad rent estetiskt.

OM nu detta funkar utan att det låter "fel" så borde det också innebära att en mindre ytan av absorbentmaterial behövs runt högtalaren eftersom utstrålningen från högtalaren inte hinner sprida sig över en lika stor yta då den står närmare väggen.

Är ni med på vad jag är ute efter?
Tänker jag fel?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-11 19:06

Jag tycker det verkar rätt tänkt! Kanske dyker IÖ upp och läxar upp oss....

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-11-11 22:29

Om iP står för nära bakväggen (dvs närmare än rekommenderat) så får den ett oönskat tillskott av väggstödet. Bör vara mellanbasen som blir bumligare.

Avstånd från dämpad bakvägg till framkant ska vara samma som med piP.

Det hindrar ju inte att man skiter i rekommendationen, men så är det sagt iallafall. Och då vet man. :)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-11-11 22:39

Saxat ur en annan ursaxning:
Hej!

Bakom piP skall man ha t ex acogrå i formatet 0,8 * 1 meter eller mer. Helst lite mer.

Man skall absolut INTE ha någon mineralull där bakom. Då dämpas alltför låga frekvenser, som piP har glädje av för att fungera tillfyllest.

Som dämpning bakom pi60 däremot för man gärna ha 7-10 cm mineralull (15 kg/m^3 glasull eller 25 kg/m^3 stenull) bakom aco-skivan. Dessutom är det utmärkt att i det fallet ha åtminstone i storleksordningen 2,5 m^2 bakom varje.

"Just för dämpningen bakom Ino-högtalare (gäller även pi60 och större) rekommenderar jag att man är extra noga med avseende på absorptionen, eftersom det är en reflex som man bara har "en chans" att ta död på.

Därför föreslår jag att man använder de absorbenter jag gjort för just detta ändamål (t ex Ino acogrå 0,8 m^2 eller ännu hellre 1,2 m^2*, eller om man föredrar dem i annan färg).

De har en absorption som är extremt nära 100 %.

För all annan absorption än denna första reflexion klarar man sig rätt bra med mineralull, eftersom det då handlar om total absorption i rummet. Då fungerar det lika bra med 1,3 m^2 av ett material som har en absorptionskoefficient om 90 % som 1,2 m^2 av ett som har en absorptionskoefficient om 97,5 %.

Men för just den första reflexionen kan man inte kompensera bristande absorption med extra yta.

Vh, iö

- - - - -

*För piP är en sådan absorbent optimal (den är effektiv över 300 Hz), men för pi60 (och större högtalare) är en absorption som sträcker sig något lägre ned i frekvens att föredra (gärna nedåt 100 Hz) - vilket i sin tur betyder att man gärna får addera 7-10 cm mineralull bakom varje absorbent.

Därtill får man gärna använda en absorptionsyta på minst det dubbla bakom varje högtalare, alltså t ex (B*H) 1m*2,4m, 2m*1,2m eller 1,2 m*2 meter, beroende på hur rummet ser ut. Ytan får dock gärna vara den fyrdubbla och sträcka sig även "runt hörnet". Hur rummet beter sig bör bestämma hur absorptionen optimalt skall utformas. Det enda man kan vara nästan säker på är att man behöver vara försiktig så att man inte plockar fram kamfiltereffekter mellan V och H högtalare. Det kan man undvika genom att maximera dämpningen av de tidiga reflexerna vid frekenser över 100 - 300 Hz, men vara noga med att inte dämpa de senare reflexer, som bekämpar kamfiltereffektena. Det blir en delikat uträkning för varje rum."

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-11-11 22:39

Moment-23 skrev:Det jag är ute efter är om man ändå kan ställa iP nära väggen utan att det låter "fel". Jag vill inte ha baffeln 35-40cm in i rummet utan kanske bara 15 cm. Det är en mycket stor skillnad rent estetiskt.

OM nu detta funkar utan att det låter "fel" så borde det också innebära att en mindre ytan av absorbentmaterial behövs runt högtalaren eftersom utstrålningen från högtalaren inte hinner sprida sig över en lika stor yta då den står närmare väggen.

Är ni med på vad jag är ute efter?
Tänker jag fel?

Ja, kanske. Det ljudmässiga resultatet blir sämre med högtalaren närmare väggen utan dämpmaterial. Skillnaden är rätt stor.

Avståndet från frontbaffeln på båda konstruktionerna, skall vara, som kaffekoppen var inne på, identiskt från väggen bakom högtalarna.
Detta för att högtalarna är konstruerade för att vara exakt på det avståndet från väggen, dels också för att stereobildens djup i ljudet skall bli som konstruktören tänkt sig. Högtalarens klang och frekvensgång ändras med annat avstånd till bakomliggande vägg.
Den psykoakustiska upplevelsen av autentiskt musikframträdande blir begränsad med annan placering än den tänkta.

Kom ihåg att båda konstruktionerna ( piP/iP) konstruerats med allt i åtanke- baffelns dimensioner, avfasningarna på lådan, elementens avstånd från varandra, elementens klangmässiga harmoni, avstånden till lådans kanter, samt lådans baffelfronts avstånd till dess bakomliggande vägg, i samspel med högtalarens delningsfilter och högtalareelement som skräddarsytts och specialtillverkats, ger det önskade resultatet.

Det är nästan bara IÖ, Peter Snell och Naqref som konstruerar/konstruerat på dylikt kompromisslöst sätt. Inte ens Stig Carlsson gjorde det. Många högtalare är inte alls lika genomtänkta som dessa tre ovanstående konstruktörers, enligt min subjektiva uppfattning.*

* Ken kantor skulle möjligen platsa- men här kontamineras hans konstruktioner ofta med undermåliga delningsfilterkomponenter, i de billigare ( under 12000:- ) konstruktionerna, och standardbaselement.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-11 23:00

Det är inget fel på selekterade standardelement. Seas MP12 är fortfarande ett svåröverträffar element (och saknat) till 4-vägskonstruktioner.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-11-11 23:12

MagnusÖstberg skrev:Det är inget fel på selekterade standardelement. Seas MP12 är fortfarande ett svåröverträffar element (och saknat) till 4-vägskonstruktioner.

Du har nog rätt i det.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2009-11-12 14:45

Tack för svaren. Då vet jag lite mer :)

eriken

Inläggav eriken » 2009-11-12 18:03

Måste jag åka ner till Täby för att köpa en ino absorbent till mina piP eller kan det gå att ordna på annat sätt? Jag har tyvärr bara tjock markskiva nu som tydligen inte skulle vara så bra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-12 20:30

Aco lär vara det enda som IÖ skickar. Vill dock minnas att det finns en minimiorder som kan vara lite i största laget för många av oss. Det kanske finns någon mer åt ditt håll som kan vara intresserad?

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2009-11-13 11:06

eriken skrev:Måste jag åka ner till Täby för att köpa en ino absorbent till mina piP eller kan det gå att ordna på annat sätt? Jag har tyvärr bara tjock markskiva nu som tydligen inte skulle vara så bra.

Taget från manifestet:

"Transport: Akustikskivorna kan skickas om de beställs i antal överstigande 4 stycken (alltså 2 par)."
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2009-11-19 12:02

Kan man hänga en panelgarding framför akustikskivorna?

T.ex en sådan här

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40122212

Bild

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-11-19 13:41

Jag lånar tråden som behandlar ungefär samma sak som jag undrar över men inte får något egentligt svar på hur jag än söker på forumet.

vad är det för - avgörande - skillnad mellan

t ex viasatons dämpmatta

Bild

och av ino tillhandahållna akustikskivor? För Pi60.

Jag är snål. Om detta är OT är jag beredd att underkasta mig en längre tids
semester
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-19 13:54

Kribban skrev:Kan man hänga en panelgardin framför akustikskivorna?

Vad olika tyg absorberar, släpper igenom och kanske reflekterar, har med dess material, trådtjocklek och glesheten i väven att göra.

Jag har sett ett mättest av olika tyg för högtalarfronter, som visade på stor variation av lämplighet. Ska se om jag hittar den.

Glesvävt torde vara att föredra, i alla fall och viss asymetri skadar inte.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-11-19 20:36

Cody: vad är det för tjocklek och material i den? Den ser lite tunnare ut än 6cm. Men annars borde den säkert kunna fungera tillfredsställande.

Till pi60 kan man ju tjocka in mer dämp bakom (vid behov alltså) så jag skulle i ditt fall prova med den och behövs det mer får du bygga en djupare ram och dämpa av bakom den däringa skivan med annat material enligt rekommendation och kanske en luftspalt också.

En gardin framför bör ju inte vara för tät, gärna med lite tyngd i och gärna hänga veckad. Det finns ju ett par på forumet rekommenderade märken och kvaliteter. Någon av länkblixtarna kan ju kanske blixtra till?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-11-19 22:50

Hej pingis!

Så här skriver BRL på sin hemsida om det som bilden visar.

BRL skrev: Dämpningsmaterial NG42. Grå foam för dämpning av högtalarlådor eller rum • Yttermått 1000x500x65mm

Den är alltså 6,5 cm tjock. Jag förstår att tjockleken och materialet samt
"djupet" på topparna påverkar. Men hur mycket? Mitt rum är väldämpat som
det är och så vitt jag kan förstå är det man vill dämpa bort reflexer som
kommer från bakom högtalaren och gör ljudet grumligt. Detta bordet viasatonen klara.

Tack.
Oh, by jingo!

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-11-19 22:53

Ja, man vill släcka ut den första elaka reflexen och det verkar ju som den skulle kunna hjälpa till med den biten. Kostar?

Är den inte så dyr så är det ju väl värt ett försök.

:)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2009-12-16 14:42

Vad tror ni om denna från Akustikmilö i Falkenberg?

http://www.akustikmiljo.se/public/file. ... 36_2_5.jpg

http://www.akustikmiljo.se/public/dokum ... el2_4=true

Kan den vara lämplig att använda bakom piP?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-01-06 14:38

Jag vill innan jag lägger ner frågeställningen ändå försöka utröna om det finns någon som helst möjlighet att lösa mitt "problem".

Jag har alltså fått veta att IP skall ha baffeln på samma avstånd från väggen som pIP. Detta resulterar i att IP kommer att ha en betydligt större "glipa" från baksidan av högtalaren mot väggen än vad pIP har då denna kan ställas direkt mot väggen (eller mot dämpmaterialet)

Men, nu undrar jag om det finns något sätt som vetenskapen kan uppbringa som kan göra så att iP kan ställas direk mot dämmaterialet och ändå låta som de är avsedda? Jag tänker då främst på annorlunda delningsfilter, men det kanske finns andra sätt också?

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2010-01-07 01:44

Jag tror (med betoning på tror) att du inte kommer höra någon skillnad. Jag gör det inte på mina piP när jag gör tvärt om, ställer ut dem längre ut i rummet mot när de står direkt emot.

Men det beror ju visseligen på ungefär 1000 andra saker med, såsom rum etc.

Men hör du ingen skillnad så är det ju ingen idé att grubbla över det, tycker jag i alla fall :P

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-07 08:52

PungRaeV skrev:Jag tror (med betoning på tror) att du inte kommer höra någon skillnad. Jag gör det inte på mina piP när jag gör tvärt om, ställer ut dem längre ut i rummet mot när de står direkt emot.

Nja, beror på hur mycket du flyttar ut dem från väggen. Hos mig blir det en jätteutfasning kring 60-90 Hz när de flyttas ut. Jag gissar att det för iP går bra att ställa dem ända in mot dämpningen. Möjligen att det inte är optimalt men det är kanske inte restan av rummet eller utrustningen heller?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-07 09:04

Moment-23 skrev:Men, nu undrar jag om det finns något sätt som vetenskapen kan uppbringa som kan göra så att iP kan ställas direk mot dämmaterialet och ändå låta som de är avsedda? Jag tänker då främst på annorlunda delningsfilter, men det kanske finns andra sätt också?

Vetenskapen har mycket svårt att bråka med fysiken. Iallafall om man vill vinna.

Du får bygga om dina iP så att lådan blir lika djup som piP, dvs en fusklåda :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-01-07 10:01

MagnusÖstberg skrev:
Moment-23 skrev:Men, nu undrar jag om det finns något sätt som vetenskapen kan uppbringa som kan göra så att iP kan ställas direk mot dämmaterialet och ändå låta som de är avsedda? Jag tänker då främst på annorlunda delningsfilter, men det kanske finns andra sätt också?

Vetenskapen har mycket svårt att bråka med fysiken. Iallafall om man vill vinna.

Du får bygga om dina iP så att lådan blir lika djup som piP, dvs en fusklåda :D

Nja, det blir ju lagom snyggt...
Nåja, jag ville i alla fall försöka få till det. Går det inte så går det inte. Då får jag hitta på något annat. Det är tyvärr helt uteslutet att jag ska ha baffeln 35-40cm in i rummet :(

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-07 10:11

Du bör nog testa med mindre avstånd, och om du har cr80 som filter eller något annat filter som du kan ställa q-värdet UPPÅT kan man faktiskt justera in det rätt snyggt :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2010-01-07 11:23

RogerGustavsson skrev:
PungRaeV skrev:Jag tror (med betoning på tror) att du inte kommer höra någon skillnad. Jag gör det inte på mina piP när jag gör tvärt om, ställer ut dem längre ut i rummet mot när de står direkt emot.

Nja, beror på hur mycket du flyttar ut dem från väggen. Hos mig blir det en jätteutfasning kring 60-90 Hz när de flyttas ut. Jag gissar att det för iP går bra att ställa dem ända in mot dämpningen. Möjligen att det inte är optimalt men det är kanske inte restan av rummet eller utrustningen heller?

Ja, förvisso beror det ju på hur mycket man tar ut dem. Jag som glömde nämna att det var ungefär 30-40cm.

Det är möjligt att det är en liten utfasning hos mig med, men jag hör den inte i så fall :( Har alldeles för dåliga guldöron för det :wink:

Det jag ville få fram var: prova! Som någon sa om rummet, är ditt rum perfekt kanske det är lite hårdare att ha dem en bit ifrån väggen. Men har du ett lite mindre perfekt rum kanske det går lika bra mot som en bit ut. :)

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-01-07 11:26

MagnusÖstberg skrev:Du bör nog testa med mindre avstånd, och om du har cr80 som filter eller något annat filter som du kan ställa q-värdet UPPÅT kan man faktiskt justera in det rätt snyggt :)

Ok, då blev det intressant igen :)
Jag har alltså inte iP idag men jag gillar att vara grundlig och tar 3-5 år på mig innan jag slår till på nya prylar.
Kan man ställa q värdet i en vanlig hemmabioreceiver?

Nästa grej blir hur man integrerar allt detta osynligt med två baslådor (ino eller annat) men det tar jag i en ny tråd.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-07 11:57

Tror inte det, ingen som jag sett. Det är en mycket smart funktion i cr80!

Du menar så här:
Bild

iP+ 4st 10" basreflexbasmoduler.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-01-07 12:16

MagnusÖstberg skrev:Tror inte det, ingen som jag sett. Det är en mycket smart funktion i cr80!

Du menar så här:
Bild

iP+ 4st 10" basreflexbasmoduler.

Snyggt! Hemma hos dig?

Jag hade dock planerat för två små väggmonterade hyllor som iP skulle stå på + lägre bänk, men det går väl att lägga ner inos basmoduler?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-07 12:23

Nej, det är från den här tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=33584

Hos mig ser det ut så här, ungifär:
Bild
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2010-01-07 12:23

Så ser det ut hemma hos mig nu :)

Jag ska se till att fixa bilder :D

Jag menar alltså bilden innan Magnus rum :wink:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-01-07 13:10

MagnusÖstberg: Jag har sagt det förut men kan säga det igen: Ditt
lyssningsrum ser verkligen toppen ut. Mysigt, lagom och... mysigt! Har det lite
som referens till hur jag skulle vilja att det slutligen såg ut här hemma.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-01-07 13:48

MagnusÖstberg skrev:Nej, det är från den här tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=33584

Hos mig ser det ut så här, ungifär:
Bild

Häftigt. Det där lär få byxbenen att flaxa :)

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-01-07 15:05

Blir ruskigt sugen att införskaffa en bänkskiva i valnöt och lägga på min bänk när jag ser Magnus bild. Känns lite för vitt i mitt hifi-hörn nu.

iP med basmoduler är en grym kombo som jag tror att TS kommer uppskatta.

Mvh Johan

Återgå till Wänner af Ino