Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Det finns en del i Gbg området som borde kunna hjälpa dig med det. Jag bor i värmland så det är nog lite långt borta. Lycka till.
DVD-ai skrev:Då måste jag protestera, jag anser att PI60s (+ bs60) har klara begränsningar i basen när det spelas riktigt tung elektronisk musik....
i ett "normalt" rum skulle jag inte bli helt tillfredställd..![]()
Men sålänge man inte spelar sådan musik så kan man spela så att öronen blöder (bokstavligt talat!) utan att det låter det minsta ansträngt...![]()
Men nu är ju jag "lite" galen och just bas är något som jag är 100% jätte kräsen med, pP-4 i mitt lilla, lilla rum är verkligen på gränsen, det är exakt så att jag upplever det som "ok" men inte mer och jag skulle gärna haft pP-8 eller liknande antagligen för att blir helt nöjd...![]()
i ett större rum så komemr jag absolut bli tvungen att ha pX-4 eller större och i ett normalt vardagsrum så är nog pY-4 något för mig.
Så ni får lite perspektiv på att när jag säger att det är en "begränsning" i basen på PI60s + bs60 så kan det tas med en nypa salt...
PI60s + bs60 kan man som sagt spela riktigt högt med, även med elektronisk (tung) musik tycker dom flesta men det tycker inte jag
robert293 skrev:det viktigaste för mig är djup och bredd i stereo perspektivet och att de låter "äkta" när man spelar akustisk musik.
henrikwiklund skrev:DVD-ai skrev:Då måste jag protestera, jag anser att PI60s (+ bs60) har klara begränsningar i basen när det spelas riktigt tung elektronisk musik....
i ett "normalt" rum skulle jag inte bli helt tillfredställd..![]()
Men sålänge man inte spelar sådan musik så kan man spela så att öronen blöder (bokstavligt talat!) utan att det låter det minsta ansträngt...![]()
Men nu är ju jag "lite" galen och just bas är något som jag är 100% jätte kräsen med, pP-4 i mitt lilla, lilla rum är verkligen på gränsen, det är exakt så att jag upplever det som "ok" men inte mer och jag skulle gärna haft pP-8 eller liknande antagligen för att blir helt nöjd...![]()
i ett större rum så komemr jag absolut bli tvungen att ha pX-4 eller större och i ett normalt vardagsrum så är nog pY-4 något för mig.
Så ni får lite perspektiv på att när jag säger att det är en "begränsning" i basen på PI60s + bs60 så kan det tas med en nypa salt...
PI60s + bs60 kan man som sagt spela riktigt högt med, även med elektronisk (tung) musik tycker dom flesta men det tycker inte jag
Vad lyssnar du på för musik? Ren 20Hz sinuston?
![]()
Jag sitter med pip och prof.X och är det något som jag verkligen inte saknar är det lågbas, jag har skurit pip vid 60Hz och kan spela så öronen blöder och tavlorna trillar ner utan att i närheten av anstränga prof.x basarna.
philip skrev:Jag tror det har mycket med rummet att göra, bs60 verkar inte alls falla alla i smaken medan jag hyllar dem som gåvor från gud!
Roligt är att många som kommer in i studion titta misstänksamt på mina pi60 innan jag sätter på musik, sedan är alltid den första kommentaren, 'Vilken bas! Från den lilla högtalaren!'
Då förklarar jag att bs60 också är inkopplade vilket får de flesta att ännu mer titta misstänksamt, (mina bs60 är inte så roligt lackade enligt många, jag gillar, eller rättare sagt, skiter i vilket), 'Men de hörs ju inte säger folk till slut'
skillnaden mellan basstöd och subwoofer är alltså inte bara stor i idévärlden.
rexq skrev:henrikwiklund skrev:jag har skurit pip vid 60Hz
Skrev du fel eller har du delat så lågt som 60Hz?
Då får inte piP mycket avlastning, dela högre.
henrikwiklund skrev:rexq skrev:henrikwiklund skrev:jag har skurit pip vid 60Hz
Skrev du fel eller har du delat så lågt som 60Hz?
Då får inte piP mycket avlastning, dela högre.
Skrev inte fel. Jag delar vid 60Hz, NÄR jag delar. Oftast kör jag dock högtalarna fullrange, dvs helt utan basar och delning. Gjorde en snabb test för två veckor sen med svepljud. På vanlig lyssningsvolym hör jag 28Hz tydligt i rummet, sen har jag en liten rumsresonans vid 40Hz som jag hoppas kunna bygga bort.
Jag skulle nog kunna gå så långt att jag säger att mitt inköp av prof.x var mer en framtidsinvestering än ett måste. Det är ju dock skönt att hela rummet rör sig vid t.ex. smällar i en film.
philip skrev:Vill bara kommentera ett par grejer.
Det var ett Harmony Design 906 med fjärrkontroll, specialbyggt till mig enligt mina specar, som är försteg.
Sedan ville jag inte ta upp basfrågan i studion eftersom jag tyckte du skulle få låta lyssningen sjunka in lite.
Anledningen till att basen inte dunkar på som i vissa högtalare är för att de är inställda så. jag har ju privilegiet att kunna jämföra med sanningen så att säga.
Vid ett flertal tillfällen (kraftig underdrift) har jag spelat in kontrabas, baskagge, pukor, elbas, piano och andra akustiska instrument. Basen är rätt. Den är alltså på den nivå som basen är i verkligheten om ni förstår.
Sedan låter det såklart fräckt med mer bas men det är "fel"![]()
![]()
Som mastrare behöver jag rätt information för att kunna ta rätt beslut.
Det var trevligt att träffas Robert! Jag kommer gärna och lyssnar på dina högtalare vid tillfälle.
/Philip
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster